تعداد بازدید: 3803

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 9 تير 1389-0:0

به شادی همی دار دل را جوان

...مرحوم حاج علی کردان اولین کسی بود که جرقه برگزاری سنت تزريق نشاط عمومي را در جامعه زد و برای خود باقیات و صالحات برجای گذاشت.(یادداشتی از نایب الله اصغری -ساري)


چو شادی بكاهد، بكاهد روان / خرد گردد اندر میان ناتوان
مده دل به غم تا نكاهد روان / به شادی همی دار دل را جوان

***

"مسئله اي كه من در اين زمان نسبت به آن تاكيد مي كنم نشاط ملي است و اين يك شعار نيست . در حال حاضر به دليل عمليات هاي رواني كه از طرف سياستمداران دنيا و صاحبان و اصحاب رسانه كه بخش اعظم آن در اختيار صهيونيست ها است ، افكار داخلي كشور دچار پريشاني و اضطراب شده . به نحوي كه اگر ما مسئله "هسته اي" را حل كنيم يك "بسته اي " ديگر براي ما مي تراشند و افكار ما را در فشار نگه مي دارند . بررسي هاي ما نشان مي دهد 7/5 درصد تورم كشور ناشي از همين عمليات هاي رواني است و نسخه شفا بخش اين مسئله ايجاد " نشاط ملي " در كشور است."


گفتار بالا را مرحوم علي کردان زماني که وزير کشور بود بيان داشت.واقعيت اين است که در بررسی های مربوط به شاخص های توسعه یکی از شاخص هایی که مورد توجه قرار می گیرد شاخص شادی و نشاط اجتماعی یا به تعبیری دیگر نرخ امید به زندگی یا نرخ امید به آینده است.

در واقع نشاط و شادی یکی از ابعاد روان شناختی فرد و جامعه است و فرد و جامعه هنگامی دارای شادی و نشاط خواهند بود که شاخص های معیشتی و رفاهی از یک سو و دیگر شاخصهای فرهنگی، علمی و سیاسی آن جامعه از سوی دیگر از رشد قابل قبولی برخوردار بوده و یا دست کم در سطح مطلوبی قرار گرفته باشد.

نباید از نظر دور داشت که رابطه توسعه و نشاط اجتماعی یک رابطه یک سویه نبوده و نشاط و شادی صرفاً معلول وضعیت مطلوب اقتصادی و... نیست.

این دو متغیر بی تردید بر یک دیگر رابطه کنش و واکنش داشته و بر یکدیگر مؤثرند. شادی و نشاط ماده اصلی تغییر، تحول و تکامل انسان است و در جامعه بانشاط و باطراوت زمینه تولید بهتر اشتغال بیشتر، اقتصاد پویا و سالم تر و کسب ثروت مشروع فراهم می شود چرا که در چنین محیطی انرژی های نهفته در جهت خلاقیت آزاد شده، ذهن ها پویا، زبان ها گویا و استعدادها شکوفا می شود.

وقتی به یک جامعه نشاط تزریق می شود، در پی آن فعالیت های روزمره با رونقی دو چندان پی گرفته شده، بخش قابل توجهی از انحرافات نسل جوان بویژه گرایش به الکل، قرص های روان گردان و مواد مخدر کاسته می شود چرا که به اعتقاد بسیاری از روانشناسان، گرایش به این مواد ناشی از تمایل جوان به کسب شادی های کاذب است.

به این ترتیب جامعه با نشاط و فرحمند جامعه ای است که استعدادهای افراد آن شکوفا گردیده و رفاه و امنیت را برای آحاد آن جامعه به ارمغان آورد.


متأسفانه در میان جامعه نیز دوستانی یافت می شوند که ناخواسته و ناآگاه بامنویات دشمنان خارجی همراهی می نمایند و با برداشتی یک سویه از کلمات حقه قرآن کریم و احادیث شریف اراده باطل نموده بر مذمت فرح و شادی تحکم می نمایند و گمان اشتباه می برند که مؤمن باید ظاهری جدی و صلب داشته و همواره سر در جیب مراقبت فرو کرده و در بحر مکاشفت مستغرق باشد غافل از آنکه اسلام دین فطرت است و آموزه های آن بر اساس فطرت الهی است.

در كشور ما به دليل فرهنگ ديني و مناسبت‌هاي مذهبي كه وجود دارد، رسانه‌ها بويژه تلويزيون به توليد و ساخت ويژه برنامه‌هاي خاصي مي‌پردازد كه متناسب با حال و هواي آن مناسبت است. اين مناسبت‌ها هم شامل ميلاد‌ها و جشن‌هاست و هم شهادت و عزا‌داري‌ها.

گستردگي اين مناسبت‌ها قطعا ايجاب مي‌كند نگاهي جدي‌‌تر به آن شود و مورد نقد و آسيب‌شناسي قرار گيرد. به نظر مي‌رسد چند سالي است ويژه برنامه‌هاي مناسبتي بخصوص در جشن‌ها و ميلادها، صورتي تكراري و يكنواخت به خود گرفته‌اند و به تدريج جذابيت خود را از دست مي‌دهند.

 اتفاقا اين مناسبت‌ها فرصت‌خوبي هستند تا تلويزيون، شادي و نشاط را در جامعه تزريق كند و به تلطيف روحيه جمعي احساسات عمومي بپردازد.

 برخي روان‌شناسان اجتماعي معتقدند آستانه خنده و شادي در ايران بالاست. يعني به سختي نسبت به پديده‌اي شاد مي‌شوند و به عبارت بهتر شاد كردن آنها كار دشواري است.

براي همين است كه كار طنز كردن در جامعه ما نسبت به ژانرهاي ديگر سخت‌تر است. گاهي انفجار خنده، قهقهه دوربين مخفي‌ها و برنامه‌هاي لحظه‌ها كه مثلا به خاطر افتادن بچه‌اي از تختش مشاهده مي‌كنيم، بسياري از ما ايرانيان را متعجب مي‌سازد و بارها به خود مي‌گوييم كه چه دل خوشي دارند و كجاي اين اتفاق خنده‌دار بود.

 در فرهنگ عامه ما اساسا خنديدن زياد و گاهي شادي كردن به معني سبكسري و بي‌شخصيت‌ بودن معني مي‌شود و هميشه بزرگ‌ترهاي ما از كودكي ما را بر سنگين و رنگين بودن توصيه كرده‌اند و شوخي و خنده را مترادف بي‌‌ادبي دانسته‌اند.

 البته اين مساله در بسياري از موقعيت‌ها پذيرفتني است و نمي‌توان بر آن نقد داشت، ولي شايد تاكيد بيش از اندازه بر آن نيز باعث شده تا ما شادي خوشحالي خود را بروز ندهيم و قطعا يك فيلمساز و برنامه‌ساز تلويزيوني نيز متاثر از اين فرهنگ دچار چالش‌هايي در توليد شادي خواهد شد.

***

 چند سالی است که عاشقان ولایت مولا علی با برپایی جشن مولود کعبه در شهرستان ساری دل هزاران مومن را شاد می کنند.

 مرحوم حاج علی کردان اولین کسی بود که جرقه برگزاری این سنت حسنه را زد و برای خود باقیات و صالحات برجای گذاشت.

اکنون نيز آقاي شجاعی-نماينده مردم ساري در مجلس- با همت تعدادی از جوانان پرشور، جشن سیزده رجب را برپا مي کنند.

 آنان امسال نيز یاران و دوستداران مولی الموحدین را گرد هم آوردند تا فضای شهرمان از بوی خوش نام مبارک علی(ع)عطرآگین شود .

کارشناسان معتقدند هر چه نشاط در جامعه بالا باشد امید به زندگی بیشتر و جامعه سالم تري خواهيم داشت.

  درواقع، همان‌طور كه جسم انسان نياز به غذا و انواع ويتامين‌ها دارد، روح انسان نيز به تنوع، استراحت، تفريح و شادي نيازمند است.

 شادي، احساس و واكنشي مثبت است كه روان انسان در موقعيت‌هاي مختلف، از خود نشان مي‌دهد.

 رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای می فرمایند :"امروز هر نفسى، هر حنجره‏اى كه براى نااميد كردن مردم بدمد، بدانيد كه اين حنجره در اختيار دشمن است. چه خودش بداند، چه خودش نداند! هر قلمى كه كلمه‏اى را در جهت نا اميد و مأيوس كردن مردم روى كاغذ بياورد، اين قلم متعلق به دشمن است، چه صاحب اين قلم بداند، چه نداند! دشمن از او استفاده مى‏كند."

 امیدورایم به تاسی از رجبيون ساروی و به برکت نام مبارک علی ولی الله در اقصی نقاط استان سنت حسنه جشن و شادی مانند نیمه شعبان و شب های قدر که شور و نشاط در مومنین ایجاد می کند، رونق یابد.


  • يکشنبه 13 تير 1389-0:0

    هر چند که من مرحوم کردان را یکی از نخبگان ( به معنی پاره تویی) در بین ایرانیان می دانم ، وبه لحاظ این که اکنون در میان ما نسیت و به اصطلاح "دست مرده کوتا است" نمی توان و نباید در مورد مدرکش مورد انتقادو سوال قرار گیرد. اما این سوال را باید مجموعه حاکمان و تابعان - چیزی که به " نظام" موسوم شده است - پاسخ دهد که تا کنون نداده است، و مانند همیشه صورت مسئله یا خود سوال پاک شده است. و آن این که اگر آن مرحوم مدرک مورد بحث را اخذ کرده بود پس چرا مورد حمایت قرار نگرفت، و اگر نداشت پس چرا چندین و چند سال در بالا ترین مقامات مدیریت می کرد. این امر اگر چه تاییدی است بر هوش سرشار آن مرحوم ، اما گویای یک واقعیت آشکارو اسف ناک است و آن اسیب پذیریری همه جانبه این مجموعه.

    • يکشنبه 13 تير 1389-0:0

      وای بر ما ملت مرده پرست . چرا هنوز هیچ مرجعی نیامده این حدود را برای ملت ما که بد جور خموده گشته اند معین کند؟ چرا همه چیز را سپردیم به دست 4 نفر گروهبان و نهایتا استواری که در گشت ارشاد ک به قول خودشان ارشادمان کنند؟! چرا مجریان قانون قانون می نویسند و البته بعضی وقتها هم قانون پاک می کنند؟ چند روز پیش در هواپیما بودم با یکی از خطوط هوایی ایران ، آقایان با پیراهن آستین کوتاه بودند ،پرسیدم چطوریه ؟ فرمودند لباس فرم تابستانه است ، حالا چه اتفاقی افتاده از چند سال پیش تا کنون که فعل حرام که درخور ضرب و شتم بود که نگارنده از نزدیک در همین خیابان انقلاب ساری شاهد آن بود ،تبدیل به لباس فرم شده ، آقا مگر قحطی قانون گذار است که باید منتظر باشیم ببینیم یکی از فامیلهای گشت ارشاد در یک عروسی حضور داشته باشد که مثلا در آن عروسی حتی حرکات موزون هم از حرام بودن در آمده باشد. تا کی قرار است که با روحیات و اعتقادات ملت بازی شود ؟ آیا کسی به فکر این نیفتاده که اینطوری بقیه اعتقادات هم زیر سوال می رود؟ آیا اینقدر که به فکر قیمت بنزین هستیم به فکر قیمت اعتقادات مردممان نیز هستیم

      • پنجشنبه 10 تير 1389-0:0

        شادی امروز کیمیا شده.تو عروسی های ما هم نمیشه شادی واقعی را پیدا کرد.ما وانمود می کنیم شادیم

        • پنجشنبه 10 تير 1389-0:0

          پاچه خواري هم حدي داره!

          • پنجشنبه 10 تير 1389-0:0

            te teke dor bey zamet she otag ge bera beyron de tabegeh bor bala she modereko re bauor ke neyelneh hata ata lalevaye teke neshon haden 1hafteh gabl az azadari 1hafteh bad az azadare ay azadare paksh boneh janekelam injor kara kedmet bemahwareh hase che koraki be marden dembi ke mardemhamesh lamolevaro goho gesfen bawinen mahware renawenen


            ©2013 APG.ir