تعداد بازدید: 2848

توصیه به دیگران 6

دوشنبه 21 تير 1389-0:0

توي مسكو خيلي خوش مي گذره!

... روس ها هميشه يك پاي رالي و فرمول يك در دنيا بوده اند و قطعاً اراده كه بكنند هيچ كم نمي آورند و در صادران بنجل هاي شان به ايران در اكي ثانيه از چيني ها جلو مي افتند!(طنز نوشته ي"غلط انداز" از سفر استاندار مازندران و هيئت اقتصادي به روسيه)


فعلاً در استان مازندران ياد و ذكر و خاطره سفرهاي تابستاني خوش است. مسئولان و مديران عزيز و ارجمند كه از كار زياد ديگه نايي ندارند نياز به انجام سفرهاي كاري و اجرايي با هزينه هاي شخصي متعددي دارند و الحمدلله والمنه بزرگ مديران استان اولين كسي بود كه به پيشنهد غلط اندازانه ما عمل كرد و شخصاً به همراه يك تيم مدرن و كلاس بالاي اقتصادي كه خيلي از مسائل اقتصادي سرشان مي شود به مسكو و آستاراخان راهي شدند تا اولاً دلخوري هايي كه طرف روسي از حرف هاي آقاي رئيس در تنش هاي هسته اي داشتند را از دل شون به در بياورند و ثانياً‌با حل مشكل اقتصادي روسيه زمينه هاي صادرات آنها را به داخل كشور بيشتر باز فرمايند و براي چيني هاي نامرد رقيبي شرافتمند به نام روسيه بتراشند.

باز هم برخي در قالب غلط انداز هي چيز مي نويسند كه مديران ما هوش كافي براي ورود به مسائل اقتصادي را ندارند و سهم بري مازندران از درآمدهاي ناشي از واردات به مراتب بيشتر از صادرات است و هي تهمت مي زنند كه كالاهاي روسي از كالاهاي چيني بنجل تر است!

 آخه مرد حسابي گيرم كه بنجل باشند تو رو سننه؟ مگه اونايي كه فقط از يك استان چين 5/4 ميليارد دلار در سال گذشته ميلادي واردات داشتند غير از بنجل چيز ديگه اي هم آوردند؟ آخه اون بدبخت ها اگه سرمايه ايران براي واردات پوشاك نفله مفله چيني ها به ايران نباشد چگونه امرار معاش كنند؟

 اگه گذارتان به اين واحدهاي تجاري اطراف درياكنار در بابلسر افتاده باشد كه قطعاً‌نمونه هاي آن در شهرهاي مختلف هم هست و حالا ما به دلايلي كه حاكي از رقابت شديد شهر ما با اين شهرستان هست اينجا رو نشانه گرفتيم و به قصد خريد وارد يكي از اين فروشگاه هاي با كلاس و بزرگ بشويد متوجه مي شويد كه همه اجناس و البسه دربست چيني است و اين البسه با قيمت فوق العاده كم وارد مي شود و با درصد سود معقول تا چندين برابر قيمت خريد براي رشد و توسعه استان در اختيار مشتريان عزيز قرار داده مي شود.

 مگه روس ها مرده اند كه چيني ها اين جوري در صادرات بنجل هاشون از اونا سبقت بگيرند؟!

 روس ها هميشه يك پاي رالي و فرمول يك در دنيا بوده اند و قطعاً اراده كه بكنند هيچ كم نمي آورند و در صادران بنجل هاي شان به ايران در اكي ثانيه از چيني ها جلو مي افتند.

 كافي است يك هيات بلند پايه اقتصادي كه در راس آن چند تا عنصر سياسي بلند پايه تر هم باشند با هزينه شخصي به آن ديار سفري داشته و خوش و بشي كرده و براي فرار از گرما هم شده كمي روي مبل ها و تختخواب هاي قشنگ لم بدهند تا استراحتكي كرده باشند.

 نياز نيست چندان از محتواي قرار و مدارها خبر داشته باشند و اصلاً شان آقايان ورود در جزئيات نيست. البته اين را بهش مي گن يك تير و چند نشون؛ يعني هم مازندران از مواهب اقتصادي در زمينه واردات جنس هاي روي دست مونده روس ها كه اونا هم بسياريش چيني هستند كه در روسيه فروش نداشتند برخوردار مي شه و هم رابطه اندكي تيره و تار شده و شكرآب شده بين دولت ما و دولت اونا يك كمي بهتر مي شه.

مي گيد نه تلاش وسيع وزارت خارجه در زمينه اينكه اتفاقاً راي مثبت روس ها و چيني ها به تحريم اقتصادي ايران كاري هوشمندانه و در راستاي منافع جمهوري اسلامي ايران بود را حتماًً به ياد داريد. درست چند روز بعد از تحريم در يك ابتكار بكر سياسي ايران با اتخاذ چنين موضعي سعي كرد از زحمات بيدريغ روسيه عزيز و چين بزرگوار تقدير و تشكر به عمل بياورد و به آنها حسابي براي خدمات صادقانه شان دست مريزاد بگويد.

هميشه خدا توي اين كشور تعدادي عناصر زبان نافهم و فاقد درك و شعور سياسي مثل غلط انداز پيدا مي شوند كه تحت تاثير تحريكات استكبار جهاني و فتنه گران بين المللي و داخلي در صدد ايجاد تنش در روابط ما با بهترين دوست دوران جنگ تحميلي ما كه فقط چند فقره ميگ پيشرفته و تانك هاي T-72 و تفنگ و خمسه خمسه و دوربين هايي كه نشانه روي ها را دقيق تر كند و ... به برادر ارجمند مرحوم صدام حسين كافر مجاناً تقديم داشتند و البته از حساب زعماي عرب منطقه مبالغ مربوطه را تا قران آخر برداشت كردند، هستند و نمي دانيم از اين تنش چه سودي به اين غلط انداز بدبخت مي رسد!

 حالا در همان راستا اين هيات براي اثبات صداقت و زير سبيلي رد كردن اون مسائل و مثبت انگاشتن اون راي مثبت و اينكه بگيم شتر ديدي نديدي مديريت عالي سياسي استان به همراه تاجران و اقتصاديون بلند پايه با سلام و صلوات به مسكو- اين مهد اتخاذ تصميمات به نفع ما- آمدند كه پيام رسان صلح و آزادي و برادري و پيشرفت و توسعه باشند.

 مسئوليت اين هيات فوق العاده زياد است و حتماً بايد اختيارات تام در عقد تفاهم نامه هاي مهم با كشور برادر روسيه داشته باشند.

 هي به من سيخونك نزنيد كه قراردادهاي تركمانچاي و گلستان را به ياد ما بياوريد. شما مگر از اصحاب وزارت خارجه بهتر مي دانيد كه اصلاً به روي خودشون نمي آورند كه طي اين قرارداد بخش عظيمي از خاك ايران كه الآن به اندازه دو الي سه كشور است از ما جدا شده است؟

 گذشته ها گذشته و مسلمان كسي است كه نسبت به همسايه هاي عزيز و متجاوز گذشت داشته باشد. حالا اين تفاهمنامه ها حتماً در آن سطح نيست و نگران محتواي آن نباشيد.

 ما در تيم اقتصادي خودمون حقوق دان هاي برجسته اي هم داريم كه به دقت متن قرار داد را مطالعه بكنند تا مو لاي درزش نرود و هيچ بخشي حتي كوچك از منافع ما در واردات ناديده گرفته نخواهد شد ولي اگه يه وقتي مورد پيش اومد سياست ما اين است: «شتر ديدي نديدي».

 البته يك تفاوت اساسي بين اين سفر با آن سفر وجود دارد و آن اينكه آن سفر حتماً و الزاماً بايد با هزينه هاي شخصي انجامي مي شد ولي اين سفر چشم تجار كور بايد همه هزينه ها را بدهند و تازه يك چيزي هم بايد رويش بگذارند تا عناصر والامقام سياسي در خدمت آنها به اين سفر بروند.

كليه هزينه هاي مربوط به بازديد از اماكن و مناطق ديدني و موزه ها و زيارت قبر مرحوم خلد آشيان برادر كمونيست ماركسيت لنين و اخيراً مجسمه تازه منتقل شده استالين هم بر عهده اين تجار مومن و خدا ترس و خدمتگزار به استان و كشور خواهد بود.

 من غلط انداز رجاء واثق دارم و به همه اطمينان مي دهم در اين سفر هيچ گزند ولطمه اي به منافع روسيه وارد نخواهد آمد و ما هم اگر سودي نبرديم و دستاوردي نداشتيم كما في السابق اصلاً مهم نيست.

 آخه توي غلط انداز در دوران سابق كه آقايان به همين سفرها براي همين هيچ و بدون هيچ هدف و طرح و برنامه اي مي رفتند و كلي هزينه مي كردند و موفق به زيارت صحنه هاي بديع و تر و تازه در كانال هاي مختلف تلويزيوني روسيه مي شدند و لذت ها مي بردند كجا بودي كه خفه خون گرفته بودي و هيچ نمي نوشتي؟! حالا كه نوبت به ما رسيد آسمان تپيد؟ و توي غلط انداز مي خواهي موي دماغ بشوي. برو جانم برو خدا جاي ديگري به شما خير بدهد. اين عرصه جايگاه سيمرغ است و مگس هايي مثل غلط انداز را نشايد در آن جولان دادن. (اي مگس عرصه سيمرغ نه جايگه تست/ عرض خود مي بري و زحمت ما مي داري).

 فقط يك نكته در گوش مهر شده ات فرو بكنم كه ما بايد كلي زحمت بكشيم و تمام خبرنگاران رسانه ها علي الخصوص صدا و سيما و سايت ها را گرد هم بياوريم و از قبل يك كادويي هم براي آنها فراهم بكنيم تا با ديدن كادو چيزهاي خوب بنويسند و عظمت اين سفر را بيان نمايند و عامل اينهمه مخارج اضافي هم فقط توي غلط انداز بودي و بس.



©2013 APG.ir