تعداد بازدید: 4513

توصیه به دیگران 123

دوشنبه 21 تير 1389-19:51

وبلاگ نويسان غربي

...وبلاگ،وب سایت،سایت و از این قبیل امکانات مجازی در کشور ما روز به روز بیشتر می شود و البته مزایایی دارد که با معایب آن سخت در حال رقابت تنگاتنگ است.(گزارشي از بابک شمس ناتری،خبرنگار چالوسي درباره وبلاگ نويسان غرب مازندران)


  یادتان هست؟ ما که یادمان هست، قدیمها وقتی می خواستیم برای شخصی نامه نگاری کنیم باید از چند روز قبل نامه را می نوشتیم و پاکنویس می کردیم و در پاکت نامه که طرحهای مختلفی داشت و تمبرهای معمولا مناسبتی را با تر کردن بر آن می چسباندیم و یک طرف آدرس فرستنده و طرفی دیگر آدرس گیرنده، آماده می کردیم تا به طرف برسد که معمولا هم در صندوق های پستی زرد رنگی می انداختیم که الان از آن صندوقها خبری نیست و معمولا هم چند روز با تاخیر آن نامه به دست طرف مقابل مان می رسید، یادتان آمد؟ یادتان هست؟

ما که یادمان هست، وقتی برای کسی تماس تلفنی می گرفتیم به علت اینکه امتیاز تلفن کم بود به شماره همسایه ای که خط تلفن داشت زنگ می زدیم تا اینکه فرد مورد نظرمان را صدا کند، اگر در خانه ای کامپیوتر می دیدیم فکر می کردیم طرف چقدر کار درست است و از اینجور چیزها که همه این زمینه چینی ها بر می گردد به این موضوع که امروزه به قدری فضای ارتباطات پیشرفت کرده است و در عصر تکنولوژی قدم گذاشتیم که با یک دستگاه تلفن و یک کامپیوتر ببخشید رایانه و ADSL یک خط اینترنت پر سرعت می توان از روستای مثلا تازه آباد با شخصی در آن ور دنیا یک معامله تجاری میلیلاردی انجام دهیم.

 البته باید مراقب هم بود چون خیلی ها از این شکل معامله ها خانه نشین شدند. وبلاگ ، وب سایت ، سایت و از این قبیل امکانات در فضای مجازی که جای خود دارد و در کشور ما نیز روز به روز بیشتر می شود و البته مزایایی دارد که با معایب آن سخت در حال رقابت تنگاتنگ است.

 برای اینکه سری به دنیای وبلاگ نویسان بزنیم، هدف و انگیزه و ... را دریابیم ابتدا سراغ تعدادی از وبلاگ نویسان غرب استان رفتیم تا ببینیم اوضاع و احوال چه خبر است و سوالاتی مطرح کردیم که مطمئنا برای شما جالب توجه است.

 اولین وبلاگ نویسی که سراغش رفتیم یکی از هنرمندان نوشهری بود که دو وبلاگ را تحت مدیریت خود دارد، وبلاگ اول وی شخصی است و وبلاگ دومش در خصوص رویدادها و اخبار گروه تئاتر تلالو نوشهر است که با قالبی جالب و زیبا خبری مبنی بر اجرای یک تئاتر با عکس در صفحه اول آن کار شده است.

وقتی می پرسیم که اگر بخواهی خودت را معرفی کنی چه می گویی در جواب می شنویم : هادی حسن زاده هستم دانشجوی سال آخر رشته عمران، در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول تحصیل هستم.

هادی از وبلاگ و وبلاگ نویسی با حوصله خاصی صحبت می کند و ادامه می دهد: من از 5 سال پیش وبلاگ ( دست نوشته های خودم) را داشتم اما به دلیل حرفه و جذابیت تئاتر به دنبال تاسیس وبلاگ گروه تئاتر رفتم و الان دو سال است که مدیریت وبلاگ گروه تئاتر تلالو نوشهر را دارم.

 وی افزود: وبلاگ نویسی اولا به انسان فرصت دیدن می دهد و این که در دنیای مجازی بتوانی دیده شوی و تمام افکارت را به معرض نمایش بگذاری و این بسیار زیبا است، اما در همین راستا هستند افرادی که بدون هیچ نام و نشانی می آیند و بدون هیچ عقبه خاصی سعی در تخریب و به تنش کشیدن این جمع و جامعه دارند که این هم جزئی از زندگیست!

 یک وبلاگ خوب از دیدگاه این وبلاگ نویس جوان یعنی"یک وبلاگ خوب می تواند با جامع بودن و در عین حال با مختصر گویی خواننده رو جذب در نوشته ها بکند و این رمز پیشرفت یک وبلاگ است."

 وقتی از او پرسیدم که چه وبلاگی به شما انگیزه خواندن می دهد؟ با کمی تفکر جواب داد : مسلما وبلاگ یا وبلاگهایی که مرا خسته نکند.

 در ادامه گزارش سراغ یک وبلاگ نویس هنرمند چالوسی رفتیم که این شعر در وبلاگش خودنمایی می کرد: اشاره کن که من به تو / به یک اشاره می رسم / رنگین کمان من تویی / که به ستاره می رسم / من به تو شک نمی کنم / طلوع کن طلوع کن / از تو به پایان می رسم / شروع کن شروع کن

 خودش را این گونه معرفی کرد: مرتضی سمائی هستم دانشجوی مقطع کارشناسی و شغلم نقاشی و طراحی است ، انگیزه ام از وبلاگ نویسی این است که قسمتی از حرف ها را بشود در فضائی دوستانه و صمیمی تر زد.

 سمائی خاطرنشان کرد: اگر بخواهم از مزایای وبلاگ نویسی بگویم این را می توانم عنوان کنم که اشتراک فکرها، برخورد ها، رویکردها خصوصا به روزمرگی ها چون بلاگ یک دفترچه عمومی روزمره گی ها می تواند باشد و روزمره گی یعنی عمق زندگی آدمها نه ظاهرش!

 وی با اشاره به معایب این فضای مجازی مطرح کرد: مستند نبودن یعنی دست اول نبودن یکی از معایب بزرگ است، می دانیم که هر کسی می تواند هر چیزی بنویسد توی بلاگش بگذارد به نظر من تقریبا مثل ایران سل شده است.

 وی ادامه داد: مزاحمت همه جا هست ، آره در وبلاگ و وبلاگ نویسی هم است و البته لازم می دانم که بگویم من نسبت به این مزاحمت ها بی اعتنایی کردم و بی اعتنایی می کنم.

 این هنرمند چالوسی خاطرنشان ساخت: وبلاگ خوب باید شخصیت داشته باشد، شخصیتی متعلق به خودش، نه اینکه یک صفحه ی چرک ِ ضعیف ِ بی ارزش شود !

 وبلاگ هایی که حرف هایشان از خودشان است، گویش، معنا و ساختار دارند به انسان انگیزه خواند می دهد.من بیشتر با وبلاگ های فرهنگی، هنری و اجتماعی سر و کار دارم.

 غلامرضا شمس فوق دیپلم روابط عمومی دارد و کارمند است، وبلاگ نویسی را دوست دارد و به سوالات ما جوابهای جالبی می دهد، یکی از نکات قابل توجه وبلاگش این جمله است " استفاده از عکس های اين وبلاگ، با ذکر نام عکاس و نام منبع در نشریات و سایت های اینترنتی و ... مجاز است. همیشه امانتدار خوبی باشیم! ببینید ، لذت ببرید ، نظر بدید ...

وبلاگ نویس چالوسی گفت: وبلاگ نویسی این امکان را به بنده داد تا از طریق این رسانه بتوانم مکنونات قلبی و برخی فعالیت های هنری ام را در قالب وبلاگ به نمایش بگذارم .

 به هرحال وبلاگ نویسی جذابیت هایی دارد که می توان به چند نمونه اشاره کرد: 1- آشنایی بیشتر با تفکرات و دیدگاه های بازدیدکنندگان نسبت به اتنشار مطالب ، عکس ها و ... 

 2- اطلاع رسانی در سطح گسترده 

 3- طرح دیگاههای نو و بدیع

وی افزود: یکی از مزایای وبلاگ نویسی یا همان روزنوشت این است که شما بايد همواره به روز باشید و مطالب و عکسهای تازه در وبلاگ قرار دهید تا بینندگان شما یک ارتباط دو طرفه با شما داشته باشند و بالا بردن سطح  آگاهی در حوزه های مختلف اجتماعی و ...

 از معایب وبلاگ هم محدودیت امکانات سرور سرویس دهنده است.

 شمس اظهار داشت: یک وبلاگ خوب باید اولا به روز باشد ، ثانیا نظرات بییندگان درباره مطالب و عکس ها را مورد توجه و عنایت قرار دهد.

 وی در خصوص موضوع اصلی وبلاگش گفت: درباره سوژه های عکاسی است تا حدودی توانسته است جایگاه خوبی در بینندگان ایجاد کند و آمار روزانه وبلاگم این ادعایم را ثابت می کند!

وبلاگ رویای صورتی با یک موزیک با همین نام با درج اخبار مختلف غرب استان ما را به این مسئله ترغیب کرد تا در بین وبلاگ نویسان غرب استانی سراغ یک همکار رسانه ای برویم که در جواب سوال ما خود را این گونه معرفی می کند: لاله انگورج تقوی هستم، کارشناس زمین شناسی و حرفه ام خبرنگاری است، شغلم راخيلي دوست دارم و با وجود بسياري از مشكلاتي كه تا حالا داشتم و از اين به بعد خواهم داشت لحظه اي فكر گذشتن از آن از مغزم خطور نكرد!

وی افزود: من شاید به معنی حرفه ای وبلاگ نویس نباشم اما با توجه به آنچه که مدنظر است یکی از اصلی ترین اهداف من در این مسیر مربوط به شغلم می شده، و از وبلاگ برای آرشیو اخبارم استفاده می کنم در کنار آن داشتن یک دنیای مجازی و شخصی و بهره بردن از نظرات دوستان و برخی صاحب نظران در خصوص حرفه ام شاید یکی دیگر از انگیزه هایم در این راه بوده است.

تقوی ادامه داد: با توجه به اینکه زمان و دوره ای که در آن هستیم به نوعی از آن تعبیر به انفجار اطلاعات می شود بی شک حضور در فضای اینترنت آن هم به شکل داشتن یک فضای مجازی برای هر شخص بی تاثیر از جانماندن از این قافله نیست. یعنی کسانی که به این وادی پا ی گذارند خواه ناخواه در روز یا هفته ساعاتی را به این منظور اختصاص می دهند که همین میزان باعث حضورشان در دنیای اینترنت می شود.

 در خصوص معایب آن هم در حال حاضر مسئله خاصی مدنظرم نیست. وی در جواب این سوال که به نظر شما وبلاگ خوب باید چه آیتمهایی داشته باشد؟ گفت: طرح قالب، محتوا، رنگ و نوع قلم از مشخصه های سلیقه ای در هر وبلاگی است و به نظر من هرکس می تواند به هر شکلی آن را انتخاب کند، کاری که شخص من سعی کرده ام از تمامی آنچه که در نظر خودم خوشایند است استفاده کنم.

 خبرنگار وبلاگ نویس در خصوص اینکه چه وبلاگهایی انگیزه خواندن به یک مخاطب می دهد گفت: بستگی به روحیه من در آن زمان خاص دارد، گاهی به صرف کار و حرفه ام ، گاهی برای اوقات فراغت و سرگرمی، به غیر از موضوع کاری به وبلاگهای ادبی، سرگرمی و تازه ها علاقه مندم.

صاحب وبلاگ رویای صورتی در پایان بیان داشت: در خصوص موضوع وبلاگم ابتدا شاید قصد داشتم در هر دو حوزه تحصیلی و شغلی وب نویسی کنم اما بعد از مدت کوتاهی با فاصله گرفتن از فضای تحصیلی تمامی دغدغه های وبلاگ نویسیم به سمت حرفه ام رفته است.

کافه گیرا نام وبلاگ رضا محمدی از جوانان تحصیلکرده کلاردشت است که در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد برق – الکترونیک می باشد.

 به سوی قربانگاه عنوان مطلبی است که در وبلاگ وی خودنمایی می کند که در خصوص زندگی نامه دکتر چمران است.

 این وبلاگ نویس کلاردشتی که تعصب زیادی هم به کلاردشت دارد در خصوص فضای مجازی و ... مطرح کرد: چون اینترنت یک مرجع بسیار قوی برای علم روز می باشد و مطالعه روز دیگر صرف خواندن کتابهای قدیمی نیست واز طرفی اسان ترین راه دسترسی و کم هزینه ترین راه می باشد مطالعه اینترنتی یک گزینه بسیار عالی برای مطالعه است و وبلاگ نوعی کتابخانه دیجیتال است که محیط خوبی برای استفاده می باشد.

 وی ادامه داد: اینترنت از همه جا قابل استفاده می باشد یعنی شما در شهری دیگر نیازی به حمل کتابهایتان برای مطالعه ندارید بلکه فقط نیاز به یک خط تلفن و کامپیوتر دارید و در فضایی بی نهایت می توانید حجم وسیعی از اطلاعات را خیلی بهتر طبقه بندی کنید و در اختیار دیگران نیز قرار دهید.

 وی هدف از تاسیس وبلاگ لینکستان کلاردشت راکه این روزها کلاردشتی های سراسر کشور را با هم اشنا می سازد، این گونه می گید: با وجود همه این تاثیرات مثبت بر جامعه ما بر آن شدیم تا با وجود همه مشکلات اعم از پراکندگی و نا آشنایی کاربران اینترنتی کلاردشت با وب سایت های موجود و یا عدم آشنایی قشر نوجوان کلاردشت با فواید و استفاده های مفید از اینترنت ویا سرعت پایین در منطقه دست به دست هم نهیم تا با ساختن یک دنیای مجازی هدفمند برای رشد و تعالی کلاردشت بتوانبم با آسان ترین و بهترین راه حل ممکن یک سیستم اطلاع رسانی و آموزشی قدرتمند داشته باشیم.

وی در پايان گفت: به امید روزی که دنیای مجازی ما تاثیر گذار بر دنیای حقیقی ما باشد.

وبلاگ ياوران كتاب از وبلاگهای فرهنگی است که جالب است بدانید تدبیر یک خانم مدیر است که اینگونه خود را برای این گزارش معرفی می کند: زينب خزايي پول هستم، كارشناسي علوم كتابداري و اطلاع رساني و به عنوان مسوول كتابخانه عمومي پول كجور در خدمت مردم صمیمی کجور مشغول به کار هستم.

وی در خصوص هدف و انگيزه راه اندازی این وبلاگ گفت: مطمئن بودم كه شناساندن كتابخانه عمومي پول كجور و معرفي فعاليتهاي آن درفضاي مجازي نيز مي تواند كمك شاياني در پيشبرد اهداف كتابخانه داشته باشد.

خزايي گفت:ازجمله جذابيت هاي وبلاگ را مي توان به ظاهرسازي خوب وبلاگ، راهنماي وبلاگ، دربردارنده پيوندها و لينكهاي متعدد و متن خوب و قوي در رابطه با موضوع وبلاگ باشد.

 وی تصریح کرد: وبلاگ نويسي عرصه ي خوبي براي تمرين نويسندگي است، به خصوص اگر منظم باشد.

مسوول كتابخانه عمومي پول كجور اظهار داشت: اعتبار، دقت و صحت، روزآمد بودن، عينيت و بي طرفي،وسطح پوشش را مي توان از جمله آيتم هاي يك وبلاگ موفق دانست.

وي گفت: وبلاگهايي كه به روز هستند به مخاطبین انگيزه خواندن مي دهد.



    ©2013 APG.ir