تعداد بازدید: 4354

توصیه به دیگران 33

شنبه 26 تير 1389-16:10

اشد مجازات

800 کیسه آرد در بهمن ماه سال گذشته در کارخانه آرد لاله بابل موجود بوده که بوی نامطبوع داشت و مسئله نامرغوب بودن آرد، در مراحل آزمایشگاهی نشان داده نشده بود!- مسئول شرکت غله بابل ، کارشناس معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بابل و مدیرعامل شرکت غله منطقه دو کشور هر یک تلاش داشتند ديگري را محکوم کنند.


خبر يک سطر بيشتر درازا ندارد: کارخانه آرد لاله بابل به علت برخی تخلفات در توزیع آرد سالم، از دو هفته قبل تا کنون تعطیل است.

آيا براي کسي مهم است که چه تعداد از شهروندان مازندراني،از آرد نامرغوب اين کارخانه مستقيم يا غيرمستقيم استفاده کرده اند؟ و...

مصرف سالانه گندم در مازندران 450 هزار تن است و ما حداقل نیازمند سیلو و انبار مکانیزه با ظرفیت 600 هزار تن در استان هستیم.

پس از انقلاب شش میلیون و 900 هزار تن سیلو سازی در کشور انجام شده اما در مازندران ،دریغ، حتی هزار تن سیلو نیز ساخته نشده است.

 جلسه ستاد تعزیرات آرد و نان روز شنبه برگزار شد.خبرنگار مازندنومه از اين جلسه گزارش مي دهد:" مقدار 800 کیسه آرد در بهمن ماه سال گذشته در کارخانه آرد لاله بابل موجود بوده که بوی نامطبوع داشت و مشکل نامرغوب بودن آرد در مراحل آزمایشگاهی نشان داده نشده بود."

اين يک سوي قضيه است،سوي ديگر شرکت غله است:"شرکت غله مقدار گندم بیش ازظرفيت را به انبارهای این کارخانه تحمیل کرده است."

تا اين جاي کار مشخص شد که کارخانه لاله شريک جرم هم دارد؛شرکت غله!بهتر است همين جا آگاه شويم که این کارخانه مکانیزه نيست و فقط 12هزار تن ظرفیت نگهداری گندم را دارد که نبود هوادهی به موقع به گندم ها باعث بروز مشکلاتی در آرد تولیدی این کارخانه شده است.

کارخانه آرد لاله در سال 88 مقدار هشت هزار تن گندم دریافت کرد که تا آذرماه سال گذشته باید مصرف می شد-اين را  خاني،مدیرعامل کارخانه آرد لاله، به خبرنگار ما گفت. 

از قرار به علت هزینه زیاد بازسازی کارخانه و کاهش سهمیه و زمان بر شدن بازسازی ، مقداری از گندم ها بوی رطوبت گرفتند.

هنوز براي نتيجه گيري اين خبر زود است.بهتر است به سراغ دامپزشکي بابل هم برويم؛ اداره دامپزشکی بابل به مدير کارخانه اعلام کرد:"مقداری از این آردها از مصرف انسانی خارج شده و می توانید به کارخانه خوراک دام تحویل دهید."

 جاي شما خالي!در جلسه روز شنبه مسئول شرکت غله بابل ، کارشناس معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بابل و مدیرعامل شرکت غله منطقه دو کشور هر یک تلاش داشتند ديگري را محکوم کنند.

 فرزانه-معاون برنامه ریزی استانداری مازندران- نیز مجبور به بيان واقعيت هايي شد:" تیم نظارت و بازرسی علاوه بر اینکه دیراقدام کرده حتی در رسیدگی به مشکل این کارخانه کوتاهی نیز کرده است.

وي در ادامه قيافه ي حق به جانبي گرفت و گفت:" در مسائل بهداشتی و سلامتی مردم با کسی شوخی نداریم."

" تمام تلاش ها در جهت ارائه مواد غذایی سالم است و راجع به مسائل بهداشتی با کسی شوخی نداریم."-اين را هم فرزانه گفت.

از قرار دولت در سال چهار هزار و 200 میلیارد تومان یارانه آرد پرداخت می کند.معاون استاندار که ناراحت به نظر مي رسيد خطاب به مدیرعامل کارخانه آرد لاله بابل گفت :"مردم در مسائل مربوط به آرد و نان نظام را مسئول می دانند و تمامی کاستی ها را به پای نظام می گذارند."

در جلسه روز شنبه،نهضت دفع زباله در مازندران،رقيبي ديگر در مازندران يافت: نهضت سیلو سازی!"دراین زمینه باید در سطح ملی تصمیم گیری شود تا مازندران نیز از این چرخه عقب نماند."اين جمله را نيز فرزانه اعلام کرد و بدين ترتيب بعد از معضل زباله که به کمک هاي ملي نيازمند است،سيلوسازي هم در رديف جذب بودجه ملي قرار گرفت.

 اما تکليف مديران متخلف کارخانه آرد لاله چه مي شود؟معاون برنامه ريزي استاندار با ناراحتي گفت:" اشد مجازات را برای متخلف در نظر خواهیم گرفت تا بداند که در مسائل مربوط به بهداشت و به ویژه نان با کسی شوخی نداریم!"

مدیرعامل شرکت غله منطقه دو کشور-مسيح رجبي- هم در جلسه حاضر بود.وي بر خلاف رويه برخي مديران که از ارايه آمار منفي وکاهشي پرهيز دارند،اظهار داشت : امسال پیش بینی شده بود که از 57 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم در استان مازندران،مقدار 150 هزار تن گندم برداشت کنیم،اما بر خلاف پیش بینی ها تاکنون 70 هزار تن گندم برداشت شده است.

 برداشت گندم کمتر از چهار تن در هر هکتار برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد.اين در حاليست که سال گذشته میزان 110 هزار تن گندم برداشت کردیم و امسال با کاهش شدید برداشت گندم مواجه هستیم.

 طبق بررسی ها نوع بذر ، سموم و کودهای استفاده شده در کاهش برداشت گندم موثر بوده است.نوع بذری که جهاد کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار داده باعث کاهش میانگین برداشت گندم در مزارع شده و این میزان را به دو تن کاهش داده است.

جای بسی تاسف است که از 57 هزار هکتار سطح زیر کشت فقط 70 هزار تن گندم برداشت شود-اين را مدیرعامل شرکت غله منطقه دو کشور در پايان جلسه گفت.



    ©2013 APG.ir