تعداد بازدید: 7281

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 28 مرداد 1389-14:47

اگرو توریسم

برگزاری جشن خرمن در منطقه لیتکوه آمل، کشت ارگانیک در روستای کونر بابلسر،جشنواره زردکیجا ( قارچ ) و مراسم برف چال آمل از جاذبه های گردشگری کشاورزی استان است.(گردشگري کشاورزي در مازندران)


*گزارش زير را واحد مرکزي خبر تهيه کرده که يک نسخه از آن براي پخش در مازندنومه ارسال شده است.

-----------------------

گردشگری کشاورزی یکی از شاخه های توریسم روستایی است که گردشگران و توریست ها برای گذران اوقات فراغت و استفاده از مواهب روستاها به مزارع و باغات روستاییان مسافرت می کنند.

  نخستین کسانی که از این نوع گردشگری منتفع می شوند روستاییان و کشاورزان هستند زیرا توریست ها سرمایه های شهری را به روستاها انتقال می دهند و موجب درآمدزایی روستاییان می شوند .

 در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا از تک تک موجودات برای جذب توریست استفاده می شود که در این بین کالاها و محصولات کشاورزی و محیط زیبای روستا ازاهمیت ویژه ای برخوردار است .

 کشور ما نیز با توجه به تنوع اب و هوایی و دارا بودن روستاهای بسیار زیبا با محصولات کشاورزی فراوان ظرفیتهای فراوانی در جذب توریست ویا به عبارتی مقوله گردشگری کشاورزی یا اگروتوریسم دارد .


استان مازندران نیز بدلیل دارا بودن شرایط ویژه اقلیمی،آب و هوای مناسب،خاک حاصلخیز و نیروی کارپر تلاش ظرفیت های فراوانی در زمینه گردشگری کشاورزی دارد؛ زیرا بیش از 3 هزار روستای مازندران که در مناطق مختلف کوهستانی و جلگه ای پراکنده اند، ظرفیت های فراوانی برای تولید انواع محصولات کشاورزی دارند که خود عامل مهمی در جذب گردشگران دوستدار طبیعت است.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این استان بیش از 45 نوع محصول زراعی همچون برنج، گندم، جو،سویا،کلزا ،ذرت و انواع سبزی و صیفی تولید می شود که در تولید بعضی از این محصولات همچون برنج مقام اول را در کشور داراست .


عنایت الله تورنگ می گويد: این استان همچنین در تولید مرکبات ،کیوی، گردو، فندق ،انار، انجیر و همچنین در تولید نهال زیتون و دیگر محصولات کشاورزی از جایگاه ارزنده ای در کشور برخوردار است .

وی می افزاید : با توجه به این همه ظرفیت هایی که مازندران دارد گردشگران می توانند از برنح کاری ارگانیک پرورش ماهیان زینتی، گرمابی و سردابی استان بازدید کنند و از محصولات طبیعی و درجه یک کشاورزان استفاده کنند تا از این طریق برای کشاورزان استان نیز درآمدزایی داشته باشند .

 از طرف دیگر با توجه به وجود 750 قطعه آب بندان در مازندران این پدیده طبیعی نیز خود عامل بسیار موثری در جذب گردشگر است .

 به طور مثال روستای پایین لموک قائمشهر که به عنوان روستای نمونه گردشگری شناخته شده است به دلیل وجود آب بندان و تزیین اطراف آن توسط مسوولان، روزانه پذیرای بسیاری از گردشگران بومی و غیر بومی است .

مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی نیز معتقد است : در گردشگری کشاورزی گردشگران می توانند از شالیزارها ،باغ های توت فرنگی ،کیوی، استخر های پرورش ماهیان خاویاری، مزارع پرورش گل و گیاهان زینتی ، مزارع پرورش قارچ وآب بندان ها دیدن کنند.

 رحمت عباس نژاد می افزاید : برگزاری جشن خرمن در منطقه لیتکوه آمل، کشت ارگانیک در روستای کونر بابلسر،جشنواره زردکیجا ( قارچ ) و مراسم برف چال آمل از دیگر جاذبه های گردشگری کشاورزی استان است .

 وی یادآور شد توسعه اقتصادی در روستاها ، حفظ محیط زیست و ترویج خرده فرهنگ های روستایی از اهداف گردشگری کشاورزی است .


 گسترش بهره برداری از مزرعه ، افزایش مصرف کنندگان محصولات کشاورزی ، افزایش آگاهی پیرامون محصولات کشاورزی محلی ، توجه بیشتر به اهمیت نگهداری اراضی کشاورزی ، کسب درآمد اعضاي خانواده  کشاورز ، تشویق کشاورزان به ادامه فعالیت کشاورزی ، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر کمک به احیاي سنت ها ، هنرها و صنایع محلی ، پیشرفت وبهبود فرهنگ ، ارتباط و درک درون منطقه ای و افزایش استفاده از محصولات و خدمات محلی هم از مهم ترین پیامدهای توسعه گردشگری کشاورزی درمازندران است.                                       



©2013 APG.ir