تعداد بازدید: 3391

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 10 آبان 1389-8:24

ملح حکمت

تولد نهم؛يادداشت اختصاصي دلاور بزرگ نيا،مديرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامي و رييس اسبق سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري مازندران:وجه زیبای حضور "مازندنومه" در عرصه اطلاع رسانی،دوام حق جویانه به همراه پرهیز از افراط و تفریط در ماموریت خطیر خود بوده است که در نوع خود حضوری کاملا حرفه ای به حساب می آید و منطبق با اخلاق رسانه ای است.


مازندنومه:دلاور بزرگ نيا زماني مديرکل فرهنگ و ارشاد اين ديار بود،آن هنگام که مهاجراني و مسجد جامعي هدايت وزارت فرهنگ را عهده دار بودند.بزرگ نيا مديري خوش مشرب،پرکار،انديشه ورز و تاثيرگذار بود.زمان او فعاليت هاي فرهنگي و هنري در مازندران شکوفا شد و به اوج رسيد.مازندنومه نيز فعاليت خود را در زمان مديريت بزرگ نيا در ارشاد استان آغاز کرد.او پس از رفتن از مديريت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان به تهران کوچيد،اما "دلاور"ي هاي اين "بزرگ"مرد در عرصه فرهنگ و هنر، به يادگار باقي مانده است.ضمن سپاس از جناب دلاور بزرگ نيا يادداشت او را به بهانه تولد نهم مازندنومه تقديم مي کنيم.

----------------------------

اخیرا در کتابی که به فرهنگ غرایب آیین ها،اساطیر،رسوم،حرکات آیینی،اشیا متبرک وکتاب های قدسی واصطلاحات عرفانی پرداخته بود،به مفهوم "ملح حکمتsal de sagesse"برخوردم که تعریف ارائه شده از آن بهانه ی این یادداشت گردید.

در توضیح "ملح حکمت"آمده بود:"ماده ی حاصله از تبخیر کلرید جیوه وکلرید آمونیوم(نشادر)در علم کیمیا.

 در یهودیت و مسیحیت بر طفل در روز ولادتش نمک می پاشیدند،چون نمک اسباب عدم فساد بود.از این رو عهد دایمی را "عهد نمک"نامیده اند.

 در کتاب مقدس نمک نشانه ی پاکی وتقدس است و مسیح به شاگردان خود فرمود: "شمائید نمک زمین".

آشنایی با این اصطلاح همزبان شد با مطلع شدن از سالروز ولادت "مازند نومه"که به همت و اهتمام دوست و برادر اهل فرهنگ و دلداده ی عرصه اطلاع رسانی جناب صادقی خلق و مدیریت شده و نزد مخاطبان وبه ویژه اهالی رسانه اقبال شایان وصف یافته است.

با خود اندیشیدم چه فسادی هولناک تر از بی خبری شهروندان وجامعه ای که در فرو بستگی و حجاب بی خبری گرفتار آید.

 با چنین نگاهی "مازندنومه" را یکی از مصادیق "ملح حکمت" یافتم. وجه زیبای حضور "مازندنومه" در عرصه اطلاع رسانی،دوام حق جویانه به همراه پرهیز از افراط و تفریط در ماموریت خطیر خود بوده است که در نوع خود حضوری کاملا حرفه ای به حساب می آید و منطبق با اخلاق رسانه ای است.

آن روز که مازند نومه ولادت یافت این بیت سعدی را خاطر نشان شدم آنجا که فرمود:

 هر گلی نو که در جهان آید/ ما به عشقش هزار دستانیم

 و هنوز هم پس از گذشت 9 سال بر سر آنم.


  • پنجشنبه 13 آبان 1389-0:0

    بزرگی برازندگی بزرگانی چون اوست هرکجا هست خدایا به سلامت دارش. د

    • چهارشنبه 12 آبان 1389-0:0

      انصافا اين نام برازنده ايشان است بزرگ مردي که دلاود است

      • سه شنبه 11 آبان 1389-0:0

        كجايي بزرگ نيا كه ...مانده است تو به اين ... ميدان دادي يادته؟ الان ميگه...

        • خبرنگار بابلسريپاسخ به این دیدگاه 0 0
          دوشنبه 10 آبان 1389-0:0

          دست مازندنومه درد نکند که به بهانه تولدش یادی از بزرگ فرهنگ مازندران به عمل آورد.ما خاطره حرکتها و حمایتهای بزرگ نیا را فراموش نمی کنیم.از دلاور بزرگ می خواهیم در این سایت یادداشت بنویسد تا فاصله های خبرنگاران و او کم شود.

          • دوشنبه 10 آبان 1389-0:0

            کجایی بزرگ نیا که یادت بخیر!


            ©2013 APG.ir