تعداد بازدید: 3052

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 21 آذر 1389-9:14

15 پيشنهاد به رييس جمهوري

در نامه ي داريوش هندويي-رئيس خانه صنعت و معدن مازندران و نايب رئيس خانه صنعت و معدن ايران -به دکتر احمدي نژاد مطرح شد:توجه به ایجاد صنایع مادر، پذیرش پروانه بهره برداری معادن به عنوان وثیقه،معافیت معادن همانند کشاورزی از مالیات بر ارزش افزوده،مطالعه ژئو توریسم استان،تبدیل منطقه ویژه اقتصادی به منطقه آزاد تجاری، صنعتی و...


مازندنومه:داريوش هندويي، رئيس خانه صنعت و معدن مازندران و نايب رئيس خانه صنعت و معدن ايران است که چندي پيش در چهارمين جشنواره توليدكنندگان برتر كشور به‌عنوان چهره ماندگار صنعتي و معدني انتخاب و معرفي شد.رييس خانه صنعت و معدن مازندران هم اكنون رئيس هيئت مديره شركت ايمن تك طبرستان توليدكننده كوره‌هاي ذوب القايي و سازنده كارخانه‌هاي فولاد است.او در گذشته نيز به‌عنوان چهره ماندگار صنعتي استان مازندران نيز برگزيده شده بود.نوشته زير،نامه اين فعال عرصه صنعت است به رييس جمهوري که يک نسخه از آن را روابط عمومي خانه صنعت و معدن مازندران براي مازندنومه ارسال کرده است.

-------------------------------- 

جناب آقای دکتر احمدی نژاد
ریاست محترم جمهوری

با اهداي سلام

اجرای عملی شعارهای ناشی از دغدغه تان پیرامون عدالت اجتماعی، اشتغال جوانان، شکوفایی کسب و کار، تکیه بر دانش اساتید و متخصصان داخلی و بازکردن میدان عمل برای آنها، جلوگیری از قاچاق کالا به داخل کشور، حفظ و صیانت از سرمایه گذاری داخلی، سالم سازی و تسریع در نظام خصوصی سازی، کاهش تصدی گری دولت، کاهش نرخ بهره بویژه برای بنگاههای تولیدی اعم از صنعتی، معدنی و کشاورزی، به کارگیری نیروهای مردمی و به عبارتی تشکلهای مردم نهاد در تصمیم سازیها و نهادینه کردن مدیریت اسلامی در بین مدیـران با ساماندهی و تدبیـر شایسته و تلاشهای ببار نشسته فرامـوش نشدنی تان را شاهدیم.


امروز که فرصت مغتنمی گردید تا در حضور ریاست محترم جمهور، بی پیرایه خواسته های بحق مردم همیشه در صحنه مازندران را بیان کنم. اجازه می خواهم تا بخشی از مسائل، مشکلات و تنگناهای موجود بر سرراه اشتغال و سرمایه گذاری و رشد و توسعه استان را مطرح نمایم.


جناب آقای رئیس جمهور:
مازندران از چهار اقلیم متمایز تشکیل شده است که برای هر یک از آنها بایستی برنامه ریزی جداگانه ای نمود:
 1- وجود قله سربه فلک کشیده دماوند و سلسله کوهستانهای غنی البرز
2- جنگلهای سرسبز که بحق طلای سبز نامیده میشود
3- دشتهای حاصلخیز
4- دریای وسیع و پر از نعمات خداوندی اش در کنار نیروهای تحصیل کرده که عمدتاً از نخبگان و اندیشمندان و چهره های ماندگار کشور می باشند، هنوز نتوانسته است منزلت واقعی خویش را متجلی سازد. بیاد می آوریم سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی را که فرمودند: فقر مازندران در زیر برگهای سبز درختانش پنهان مانده است.
اما بهیچ وجه تلاش های ارزشمند و متعهدانه و توجهات عمیق سالهای اخیر به مناطق مختلف از جمله مازندران را نمی توان از نظر دور داشت.
 
در همین مقطع بمصداق لم یشکر المخلوق و لم یشکر الخالق شایسته می داند از توجهات وزیر محترم صنایع و معادن بخاطر تدوین و اجرای طرح آمایش صنعتی و معدنی، پیرامون طرحهای ایجادی، نیمه تمام، بازسازی و نوسازی، سرمایه در گردش و نیز توجه ویژه به تشکلهای مردم نهاد صنعتی و معدنی و مشارکت دادن جدی آنها در تشکیل اتاق فکر با استفاده از کارشناسان و نخبگان کشور بطور منظم و هدفمند از جمله خانه های صنعت و معدن ایران و خانه صنعت و معدن جوانان ایران تشکـر ویژه ای داشته باشیم.

به همین سیاق در استان از همت والای جناب آقای مهندس طاهایی استاندار محترم و آقای دکتر هاشم پور ریاست محترم سازمـان صنایع  و معادن و حتی ریاست کل محتـرم دادگستری و دادستانی استـان در حمایت قضایی از سرمایه گذاری که پشتیبانی های ارزشمندی برای تعالی صنعتی و معدنی استان مبذول می دارند، صمیمانه تقدیر و سپاسگزاری نماییم.


از دیگر سو طی 6 ماهه نخست امسال رشد ارزشی 70 درصدی صادرات و 140 درصدی ترانزیت خارجی نشان از عزم جزم و تلاش های موثر مسئولان استان، صادرکنندگان و واحدهای صنعتی و معدنی این خطه را دارد.


در گستره صنعت و معدن در سالجاری استان با 162 پروانه بهره برداری صادره به ارزش 2180 میلیارد ریال رتبه 9 و اشتغالزایی 2953 نفر رتبه هشتم و در صدور جواز تاسیس با 350 فقره و حجم سرمایه گذاری 6740 میلیارد ریال و اشتغال 7052 نفر را داراست.


در کلیت امر مازندران با 3149 فقره پروانه بهره برداری و حجم سرمایه گذاری 25790 میلیارد ریال اشتغالزایی 73727 نفر و جواز تاسیس به میزان 4905 فقره با سرمایه گذاری 105990 میلیارد ریال با اشتغالزایی 156278 نفر می تواند وسعت عمل بسیار فراتری را بخود اختصاص دهد.


نکته مهم در مورد جواز تاسیس های موجود با پیشرفت فیزیکی مختلف طرحهاست که با پیش بینی فوق الاشاره در صورت کمک و ارائه تسهیلات مکفی، راه اندازی گردیده و اثرات شایان توجهی در اشتغالزایی استان و رهایی از معضل بیکاری جوانان بهمراه خواهد داشت.


مع الوصف تعمق در آمار و ارقام فوق حاکی از رویکرد مثبت و بالایی در امر سرمایه گذاری و جهش سرمایه گذاری در دولت نهم و دهم می باشد.


ولی به جرات باید گفت چنانچه توانمندیهای بالقوه استان بکار گرفته شود مازندران دارای ظرفیت بسیار سرمایه گذاری بوده و  می تواند نقش قابل توجهی حتی در اشتغال و رشد و توسعه در سطح ملی ایفا نماید در صورتی که:


1- توجه به توسعه شهرک ها و تجهیز آن ها و نیز ایجاد شهرکها و نواحی جدید با کمک ویژه دولت در زیر ساخت ها


2- توجه به ایجاد صنایع مادر، به لحاظ اینکه استان جزء استان های کمتر توسعه یافته تلقی شده است.

بدیهی است راه اندازی خودروسازی بابل بنوبه خود جای ارج شناسی دارد. در این زمینه با امعان نظر به دسترسی آسان به منابع انرژی و ذخائر معدنی فراوان از جمله زغال سنگ، فلورین، سیلیس، سرب، منیزیم و وانادیم ایجاد واحدهای بزرگ صنعتی نظیر فولادسازی، خودروسازی،پتروشیمی و سیمان را تاکید دارد.
3- کمک ویژه به راه اندازی و اتمام واحدهای نیمه تمام، طرحهای ایجادی، بازسازی و نوسازی صنایع موجود و سرمایه در گردش واحدها با اختصاص تسهیلات مکفی.


4- توجه ویژه به مقوله معادن در استان اعم از ایجاد مراکز پژوهشی و تحقیقاتی، اکتشافـات ماهواره ای و انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی، تسهیلات بلاعوض جهت انجام زیرساختها از قبیل راههای منتهی به معادن، برق و... در مناطق دور دست و کوهستانی.


5-پذیرش پروانه بهره برداری معادن به عنوان وثیقه در اخذ تسهیلات برای نظام بانکی


6-توجه ویژه به ایجاد کارخانجات فرآوری مواد معدنی استان(کک سازی، ذغال شویی، کارخانه اسید فلوریدریک، آهن اسفنجی، کارخانجات سرب و ...)


7-معافیت معادن همانند کشاورزی از مالیات بر ارزش افزوده


8-تجهیز مرکز تحقیقات دریایی خزر


9- مطالعه ژئو توریسم استان


10-تبدیل منطقه ویژه اقتصادی به منطقه آزاد تجاری، صنعتی با توجه به ویژگیهای مازندران، قرار گرفتن در کریدور بین المللی شمال، جنوب، وجود پسکرانه های قابل توسعه و بسیاری از مزیتهای موجود ملی و فراملی منطقه ای


11-توجه به صنایع دریایی با عنایت به منابع عظیم خدادادی دریای خزر با محوریت مازندران از جمله ایجاد واحدهای تولیدی وابسته به دریا مانند تولید منیزیم و وانادیم از آب دریا.


12-گسترش تحقیقات صنعتی و سرعت بخشیدن به انتقال فن آوریهای پیشرفته جهت تقویت، توسعه و نوسازی صنایع استان و اشتغال نخبگانی که به علت شرایط مساعد آب و هوایی و محیط طبیعی برای سکونت و زیست جذب استان می گردند و نیز روان سازی ضوابط حمایتی از مبتکران و نخبگان


13-تخصیص بودجه ویژه به صنایع پاک و بیوتکنولوژی بخصوص برای مناطق دشت مازندران


14- لغو کامل طرح تعادل صنعت و کشاورزی و اجازه اجرای طرحها به استاندار محترم بعنوان نماینده عالی دولت در استان بنا به تشخیص مصالح کلی و همراهی و همدلی جدی محیط زیست و منابع طبیعی در این راستا


15- تسریع در آزادسازی باقی سواحل دریای خزر و واگـذاری آن به بخش خصوصـی در جهت بهره برداری بهینه از این نعمت خدادادی و امکانات موجود در جهت رشد و توسعه صنعت توریسم و صنایع مرتبط با فرآوری مواد معدنی قابل استحصال از دریا


به امید آبادانی، رشد و توسعه و ایامی که شادابی و طراوت برای همـه، در جای جای ایران اسلامی با رقه های امیدبخش و سازندگی را بیش از پیش نوید دهد. ان شاء ا...


  • يکشنبه 21 آذر 1389-0:0

    پیشنهادات بسیار کلی و بعضاً متناقض است: من به دو بند آخر بند می کنم!
    بند 14 "لغو کامل تعادل صنعت و کشاورزی" لابد باعدف برتری بخش صنعت. تا آنجایی که من می دانم در کشورهای پیشرفته پس از آمایش سرزمین - یعنی بررسی توانایی و امکانات هر منطقه در مورد برنامه ریزی های صنعتی، کشاورزی و یا برقراری تعادل یا برتری یکی بر دیگری تصمیم گیری می شود.
    بند 15 "آزاد سازی سواحل دریا و واگذاری آن به بخش خصوصی"، مگر الان سواحل گرفتار دست کیست، لابد بخش غیر خصوصی. ساماندهی ساحل دریا: با اجرای1. برنامه منسجم و یکپارچه و 2. مشارکت واقعی ذیفعان واقعی در کل فرایند برنامه ریزی و اجرای آن میسر است.


    ©2013 APG.ir