تعداد بازدید: 3217

توصیه به دیگران 2

سه شنبه 14 دی 1389-11:12

اشتباه چاپی يا...؟!

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پيام خود به همايش نيما، 13 دي را که سالروز خاموشي نيماست،روز تولد نيما خواند!


به گزارش مازندنومه،همايش ملي علمي نيما به بهانه سالروز خاموشي نيما صبح و عصر دوشنبه،با حضور نيما شناسان و شاعراني هم چون ابوالفضل پاشا، افشين علا، دكتر ضيا موحد و جمعي از استادان دانشگاه، پژوهشگران و نيما دوستان در سالن مجتمع فرهنگی و هنری پيامبر اعظم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نور برگزار شد.

 از نکات قابل توجه این همایش پیام محمد حسيني -وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي- بود که در کتاب و نشریه همایش نیز به چاپ رسید.

در بخشي از پيام آقای وزیر آمده:" 13 دي‌ماه سالروز "تولد" بزرگ‌مردي است كه در ادبيات ايران به ويژه در حوزه شعر نامي ماندگار از خود به يادگار گذاشته است"!

 آقای وزیر که اين روزها به خاطر حکم سنگين قوه قضايه عليه مدير مسئول روزنامه ايران شديدا" شاکيست،به اشتباه، 13 دي‌ماه را سالروز تولد نیما قيد کرده،در حالي که اين روز سالگرد درگذشت این بزرگ مرد تاریخ ادبیات است.سالروز تولد نيما 21 آبان ماه است.

بر اساس اين گزارش، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران وقتی متوجه این قضیه شد به مجری برنامه گفت که اعلام کند این اشتباه چاپی است!

خاطرنشان مي کنيم در آيين افتتاحيه اين همايش فرماندار نور و رييس كميته اجرايي همايش در سخناني گفت: سيزدهم دي ماه يادآور خاموشي مشعل دار پر فروغ شعر و ادب نو است.

 عبدالله ملكي افزود: نيما مردي است كه از ميان طبيعت و كوه هاي سر به فلك كشيده روستاي يوش مازندران سر برآورد و جريان ساز و ماندگار در عرصه شعر ايران باشد.

 در ادامه اين همايش مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي را قرائت كرد.

 حجت الاسلام عباسعلي ابراهيمي در ادامه در سخناني گفت: همايش ملي نيما يوشيج با عنوان (صبح دمان...) در پنجاه و يكمين سال خاموشي شاعر فرصتي است تا به شناخت بيشتري از اين شاعر بلند آوازه ايران زمين دست يابيم.

 وي افزود: در شرايطي كه دشمن در حال رسوخ فرهنگي به جامعه ايران اسلامي است، بزرگداشت مفاخر و شخصيت هاي فرهنگي و هنري، نسل امروز را با هويت غني خود آشنا مي سازد.

 مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران افزود: نيما يوشيج نمادي از قابليت هاي فرهنگي مازندران است كه آثارش ابعادي ملي و فراملي دارد.

كتاب تا صبحدمان نيز شامل مقالات برگزيده همايش ملي علمي، پژوهشي نيما يوشيج است،که به بهانه همايش به چاپ رسيد. 

 روز شمار زندگي نيما يوشيج، زندگي نامه نيما (خودنوشت)، وصيت نامه نيما، بررسي تاثير طبيعت مازندران در جهان شعر نيما (ابراهيم باقري حميدآبادي)، نيماي نامه ها (افسانه سعادتي)، بررسي انواع هنجارگريزي در اشعار نيما يوشيج و نقش آنها در بازتاب جريان فكري او (دكتر شهلا شريفي، ابوالفضل اخلاقي)،‌ نيما و علامه حائري شرحي بر يك دو بيتي تبري از نيما (محمد عظيمي)، درآمدي بر اشعار تبري نيما (منصور علي اصغري)،‌ نقد نشانه شناسي دو شعر نيما يوشيج «سيو ليشه» و «شب پره ساحل نزديك» بر اساس رهيافت مايكل ريفاتر، نيما؛ حافظ زبان مازندراني (فريبا گراوندي)، بررسي و تحليل جريان هاي شعري نيما يوشيج (شهربانو موسي زاده)، تحليل و تطبيق شعر و انديشه نيما يوشيج و نازك الملائكه (جواد ميزبان، منصوره صفرزاده) و رمزكاوي بن مايه هاي «مفهوم زندگي» در اشعار نيما (علي رضا نوري) بخش ها و مقالات اين مجموعه محسوب مي شود.

 گفتنيست دكتر مرتضي محسني، دكتر غلامرضا پيروز، دكتر حسين حسن پور آلاشتي و دكتر مسعود روحاني كميته علمي همايش ملي علمي، پژوهشي نيما را بر عهده داشتند.


  • كمپين حمايت از روز شعر نوين ايرانپاسخ به این دیدگاه 0 0
    پنجشنبه 16 دی 1389-0:0

    سلام

    بهترين روز ادبيات مازندران در روز خاموش نيما رقم خورد
    بياييد وجه غالب اين همايش كه تلاش براي انتشار افكار كاملا انساني و علمي و ادبي و تئوريك نيما در يك فضاي تخصصي همراه با نقد و پرسش بود را ببينيم
    ضمنا طيف هاي متفاوت شعري بعد از نيما را با اين برنامه ريزي منسجم و كاملا درست حداقل در 10 - 15 سال گذشته يكجا نديديم
    نمي خواهم بگويم اشتباهات اين همايش را نبينيم ولي براي بزرگداشت اين استان و فرهيختگتان بزرگي چون نيما دست در دست هم تلاش كنيم انشاالله در سال بعد با شفيعي كدكني - شميسا و دسته ديگري از شاعران و مهمانان گرانقدر مراسم را برپا داريم
    كمك كنيم شرايط بهتر از اين هم داشته باشيم . مازندران حق دارد به نيماي بزرگ بنازد
    تلاش كنيم روز تولد نيماي بزرگ روز شعر نوين ايران به ثبت برسد
    بياييد پاس بداريم تلاش دست اندركاران و بهتر بگوييم همه دست اندكاران را مخصوصا حضور ارزشمند يكي از مفاخر ادبيات و فلسفه و شعر دكتر ضيا موحد را كه بدون هيچ تعارفي هم تجليل كرد و هم نقد تخصصي و هم تاريخ را به ياد مان آورد .
    پاس بداريم جمعيت مشتاق ادبيات را كه از سراسر استان با هر وسيله ممكن خود را به محل برگزاري مراسم رساندند و سالن مملو از جمعيت بود
    حجم كار بسيار بزرگ بود و زمان تقريبا 2 ماه و اشتباه يا اشكالات يا ضعف ها اجتناب ناپذير حتي از قلم افتادن بعضي از اشخاص موثر در شعر و ادبيات را نيز به آن اضافه كنيم
    اما آنچه مهم است اين است كه اين مراسم به نوعي متفاوت تر از همه برنامه هايي بود كه يك سر آن ارشاد و يك سر ديگر آن شاعران بودند . و ما اين اتفاق را به فال نيك گرفتيم
    21 آبان روز شعر نوين ايران گرامي باد

    • سه شنبه 14 دی 1389-0:0

      اسا هرچی، اشتباه ،اشتباه دیگه

      • سه شنبه 14 دی 1389-0:0

        1- خالا خودتان قضاوت کنید... جالب این است که هیچ کس جرئت نکرد دست خط وزیر را اصلاح کند، شاید هم حین این که مفتوح می شد قرائت شد!

        • سه شنبه 14 دی 1389-0:0

          بادرود به گفته یکی از شرکت کنندگان/ مقالات دست اندرکاران و دوستان فقط چاب شد


          ©2013 APG.ir