تعداد بازدید: 2687

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 13 بهمن 1389-21:20

سوگواره هشتم در آمل

هشتمین سوگواره تعزیه مازندران در حسينيه هدايت آمل در حال برگزاري است.اين سوگواره تا روز جمعه ادامه مي يابد.


محمد محمدی -رئیس اداره ارشاد اسلامی آمل- به عليرضا عزيز کمالي-خبرنگار مازندنومه در آمل- گفت: فراخوان این سوگواره از چندی قبل به تمامی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان های استان ارسال شده و برخي گروه های برتر و فعال در زمینه شبیه خوانی با رای داوران برنامه اجرا خواهند کرد.

وی افزود: مجلس حر و مجلس بعثت رسول اکرم به سرپرستی نورالله جمشیدی ، روز افتتاحیه این جشنواره(سه شنبه) در حسینیه هدایت آملی اجرا شد.

 رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل ادامه داد: در روز دوم این سوگواره مجلس امام حسن مجتبی(ع) و مجلس مسلم بن عقیل(ع) اجرا شد.

 محمدی اضافه کرد: مجلس حضرت ابوالفضل(ع) و مجلس امام حسین(ع) در روز سوم سوگواره تعزیه مازندران برنامه دارند.

 وی ادامه داد: درآخرین روز این سوگواره(جمعه) مجلس امام رضا(ع ) از آمل اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ما اجراي نخست هر روز ساعت 14 و اجراي دوم در ساعت 18 است.

 رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل تجلیل از سید حسن مهدوی از پیشکسوتان تعزیه مازندران و مراسم یادمان مرحوم علی اکبر عابدپور از پیرغلامان تعزیه استان را جزو برنامه های جنبی این سوگواره بیان کرد.

 محمدی  از تعزیه و تعزیه خوانی به عنوان آیین و هنرهای نمایشی خاص محرم که الهام گرفته از نهضت بزرگ عاشورا است یاد کرد و افزود: تعزیه زبانی عام دارد و در طول تاریخ توانسته است با بهره گیری از هنر، صحنه هایی از این واقعه را ترسیم  و پیام های ماندگاری در اذهان جامعه ثبت کند.

 رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل با بیان اینکه تعزیه بیانگر وجهی از تاریخ دینی است و مضمون آن رویارویی دو نیروی خیر و شر را شامل می شود، افزود: تعزیه و شبیه‌خوانی به عنوان هنری اصیل از دیرباز به عنوان مهم ترین ابزارهای پیام رسانی واقعه کربلا مطرح بوده و کارکردهای موثری داشته است.

گفتني است با توجه به باراني و سرد بودن هوا،اجراها در داخل حسينيه هدايت آملي برگزار مي شود و امکانات صوتي مناسبي نيز مهيا شده است،اما تبليغات ناکافي باعث شده استقبال مردم در حد مناسبي نباشد.



    ©2013 APG.ir