تعداد بازدید: 3662

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 19 بهمن 1389-22:40

همگام با نمايشگاه بزرگ کتاب(11)

کتاب "رجال بیهقی "،نوشته سيروس مهدوي-پژوهشگر قائم شهري-در هفتمین نمایشگاه بزرگ کتاب مازندران رونمایی شد-بخشی از تاریخ بیهقی از دست رفته با این کتاب بازسازی شده است-تاریخ بیهقی برای خوشامد حاکمان وقت نوشته نشده است.


به گزارش مازندنومه عصر روز سه شنبه در يکي از برنامه هاي جنبي نمایشگاه کتاب،اثر فاخر سیروس مهدوی با حضور جمعي از نويسندگان واديبان استان و نيز پروفسور حسن امين رونمايي شد.

 نویسنده کتاب "رجال بیهقی "اظهار داشت:کتاب تاريخ بيهقي در اصل 30 جلدی بود که فقط پنج جلد آن را در دسترس داریم.

مدیر مجله اباختر افزود: بخشی از تاریخ بیهقی از دست رفته با این کتاب بازسازی شده است.

وی با بیان اینکه جلد دیگری از "رجال بیهقی" در دست تدوین است تصریح کرد: بیهقی انسانی آزاده بود که در خدمت فرهنگ و جامعه بوده است.

*خدمتي ارزشمند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این مراسم گفت: اندیشمندان مازندران جایگاه فرهنگی خود را به منصه ظهور رسانده اند.

حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی افزود: نگارش "رجال بیهقی" خدمت ارزشمندی به جامعه و نيز ماندگاری بیهقی است.

وی با بیان اینکه هویت انسان در میزان فهم و درک اوست تصریح کرد: کتاب، ثمره عقل و اندیشه است .

ابراهیمی خاطرنشان کرد: ارشاد این آمادگی را دارد تا از آثار فاخر و ارزشمند حمایت کند.

به گزارش خبرنگار ما کتاب "رجال بیهقی"در هزار و 100 نسخه توسط نشر رسانش با همکاری انتشارات پژوهش های فرهنگی به چاپ رسیده است.

* کارهای فرعی از از اصل تالیف کتاب مشکل تر است

 یک استاد صاحب کرسی در دانشگاه گلاسکوي اسکاتلند، تاریخ بیهقی را کتابی ارزشمند برای تاریخ و فرهنگ ما دانست.

به گزارش مازندنومه، پروفسور سید حسن امین در مراسم رونمایی از کتاب "رجال بیهقی" گفت: کارهای فرعی از از اصل تالیف کتاب به مراتب مشکل تر است.

 وی با بیان اینکه تالیف کتاب از ترجمه آن از یک شخصیت برجسته به زبان دیگر آسان تر است افزود: این یک کار فرعی است که دست محقق را در ورود به مطالب می بندد چراکه مکلف است مطالبی را که مصنف آغازین داشته بازسازی کرده و حق مطلب را ادا کند.

 این استاد دانشگاه تصریح کرد: محقق در نوشتن کتاب آزاد است و اگر در جایی به بن بست خورد می تواند از ادامه آن صرف نظر کند.

 وی یادآور شد: تدوین اعلام بیهقی و شخصیت شناسی مردان و زنان یاد شده در کتاب تاریخ بیهقی مستلزم مراجعه به متون زیاد با درایت و حفظ توام امانت است.

 امین خاطرنشان کرد: علم رجال از رشته های ارزشمند علم تاریخ است .

 وی با اشاره به ارزش کتاب تاریخ بیهقی اظهار داشت: مهمترین ارزشی که تاریخ بیهقی برای ما دارد این است که به زبان فارسی دری نوشته شده است .

 پروفسور امین با بیان اینکه بسیاری از بزرگان علم و ادب ما مطالب خود را به زبان عربی می نوشتند افزود: ضمن اینکه این بزرگان را هم ارج می نهیم اما افرادی مانند فردوسی که زبان فارسی را به نظم و بیهقی که زبان فارسی را به نثر پاس داشته و هویت ملی ما را تقویت کرده اند جایگاه ویژه ای دارند.

 وی یادآور شد: تاریخ بیهقی برای خوشامد حاکمان وقت نوشته نشده در صورتی که بزرگترین عیبی که در بعضی از متون تاریخی دیده می شود این است که در ستایش و مدح حاکمان آن دوره نگارش شده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: صداقت و حفظ امانت داری مسئله ای است که تاریخ بیهقی را از تاریخ های مشابه آن زمان و زمان های بعد متفاوت می کند.

وی در خصوص کتاب "رجال بیهقی" نوشته سیروس مهدوی گفت: این کتاب نمونه ای از کارهای اصیل و ارزشمند است که در چند دهه اخیر در باب تاریخ بیهقی منتشر شده است.



    ©2013 APG.ir