تعداد بازدید: 4007

توصیه به دیگران 2

جمعه 29 بهمن 1389-21:11

آقايان،تدبیر کنید

... چند روزیست در استان مازندران مردم با استرس فراوان و اضطراب مضاعف از این صندوق به آن صندوق به دنبال پس اندازهای هرچند کوچک اما با ارزش خود می دوند و با دست خالی بر می گردند . چرا ؟(به بهانه بحران تعاني هاي وحدت و بهمن ايثار؛يادداشتي از محمد مهدی بازاری-ساري) 


چند سالی است که دلسوزان و فعالان عرصه اقتصادی و مالی کشورمان به مسئولان محترم،حضور قارچ گونه موسسات و تعاونی ها و صندوق های قرض الحسنه را هشدار می دهند.

 چند سالی است که رسم شده هر چند سال یک بار مردم به خاطر بی تدبیری بعضی ها هزینه های گزافی را پرداخت کنند.

چقدر فریاد و اعتراض از سوی کارشناسان اهل فن حوزه بانک و پول و اعتبار برخاست، ولی کو گوش شنوا ؟

 بررسی نکردن صلاحیت مالی و علمی در هنگام افتتاح این بنگاه های پولی و بانکی ، نبودکنترل فعالیت های صورت گرفته بانکی در این بنگاه ها ، نبود اطلاع رسانی شفاف و صریح به مردم در خصوص اعتبار فنی ، علمی و مالی این بنگاه ها ، نبود نظارت بر فعالیت های بورس و بازار این بنگاه ها و وجود دوگانگی و چند گانگی در حوزه تصمیم گیری بابت مجوز نظارت و فعالیت این بنگاه ها سبب شد تا قوانین در این حوزه تفسیر ها و تعبیرهای فراوانی پیدا کند .

 باور می کنید در این کشور اگر شما بخواهید در کوچه فرعی محل زندگی تان یک مغازه بقالی 15 متری را راه اندازی کنید صد نوع آدم روبه روی تان سبز می شود که کار شما غیر قانونی است و چرا جواز کسب ندارید ؟ اما اگر در همین شهر کوچک خودمان به معابر اصلی و میادین نگاه کنید می بینید انواع و اقسام صندوق های قرض الحسنه و موسسات اعتباری و تعاونی های متفرقه سبز شده اند که همه آنها به لحاظ مجوز دچار مشکل هستند.

 بانک های دولتی و خصوصی و موسسات مالی و اعتباری بزرگ که دارای مجوزهای لازم هستند برای اینکه بخواهند یک شعبه افتتاح کنند بايد با کارشناسی دقیق و درخواست از بانک مرکزی و سپس موافقت آن ایجاد به افتتاح یک شعبه جدید کنند، اما این بنگاه های مالی جدید الورود به صورت هفتگی و ماهانه به شعب خود می افزايند، بدون هیچگونه دلیل فنی و علمی .

 همه این حرف ها برای این بود که عرض کنم مشکلی که طی سالیان دراز پیش آمده را نباید انتظار حل یک شبه برایش داشت .

 چند روزیست در استان مازندران مردم با استرس فراوان و اضطراب مضاعف از این صندوق به آن صندوق به دنبال پس اندازهای هرچند کوچک اما با ارزش خود می دوند و با دست خالی بر می گردند . چرا ؟ چه اتفاقی افتاده است ؟

بی تدبیری مسئولان اقتصادی کشور و استانی موجب شده که مردم در پایان سال دچار این همه اضطراب شوند. چرا بايد گره ای را که می شود با دست باز کرد، این چنین بخواهیم با دندان بگشاييم؟!

 کجایند مسئولین امنیتی و اقتصادی استان ؟ چرا بهانه برای عده ای سودجو فراهم می کنید ؟ خود می دانند صندوق بهمن ایثار و وحدت و .. قصدشان فقط خدمت و اصلاح سیستم بانکی به وسع خودشان بود .

 همه مسئولین می دانند احدی از گردانندگان اصلی این صندوق ها اهل کلاهبرداری و .. نیستند؛این چه روشی است که موجب ضربه زدن به نظم پولی و نقدینگی استان شده است ؟

 این چه روشی است کع امنیت مالی و اجتماعی و سیاسی استان را هدف گرفته است ؟ مگر نمی دانید که از هر مشکلی در این کشور عده ای سودجو برای خود نان و آبی دست و پا می کنند ؟

 مگر وقت قحط بود که شما مسئولان محترم این چنین در این فرصت پایان سال که آرامش مردم باید حفظ شود دست به چنین کاری زدید ؟

 به لحاظ بانکی و پولی همه می دانیم که این صندوق های جدید التاسیس تخلفاتی را هم به لحاظ فنی داشته اند اما راه حل این نیست که مردم هزینه آن را بپردازند ؟

 مسئولان محترم نه برای اینکه این صندوق های جدیدالتاسیس را حفظ کنیم بلکه برای حراست و پشتیبانی از پس انداز این مردم که گاها همه سرمایه زندگی شان نیز می باشد بايد تدبیر ویژه ای داشته باشید .

چه می شد با اطلاع رسانی و اخطارهای اساسی و جدی به مسئولان و گردانندگان این تعاونی ها و صندوق های جدید التاسیس هم مردم را از افتتاح حساب جدید منع می کردید و هم این بنگاه ها را ملزم به پرداخت پس اندازهای مردم می کردید؟

 امروزه بانک ملی با آن همه دبدبه و کبکبه هم نمی تواند هجوم یکباره مشتریان خود را برای پرداخت پس اندازهایشان پاسخگو باشد . 

 نکته دیگر اینکه همین بانک ملی که پشتوانه آن دولت با آن عریضی و طویلی است،مگر مطالبات معوق ندارد ؟ مگر هزینه های مشکوک الوصول شان یک سرفصل متاسفانه فربه در تراز مالی شان نيست؟

 حال چگونه انتظار دارید یک تعاونی اعتباری و یا صندوق جدیدالتاسیس که طبق قوانین و فرمول های بانکی گاه تا 80% منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده است بتواند با آن 10% و یا 20% مانده منابع جوابگوی همه مردم باشد؟

 چگونه انتظار است که بانک های دولتی و موسسات قانونی که پشتوانه بانک مرکزی و نیروهای قضایی و انتظامی را با خود دارند و هر روز هم فعالیت های گسترده تری دارند باز دارای مطالبات معوق سرسام آوری هستند ولی مشتریان بدهکار این صندوق های تعاونی اعتباری جدیدالتاسیس با دیدن تزلزل و تنش در این بنگاه ها راغب به پرداخت اقساط خود باشند ؟

 آقایان مسئول اگر فکر می کنید این شلوغی های اخیر در مقابل این بنگاه ها بحران است، سخت در اشتباه هستید ، بحران اصلی هنوز فرا نرسیده است ، تمام این تحولات بر چرخش نقدینگی ، اعتبار مالی ، امنیت سرمایه گذاری ، امنیت اجتماعی ، سیاسی و .. تاثیرگزار خواهد بود .

 تا دیر نشده فقط با حمایت و نظارت بیشتر از این صندوق ها و تعاونی های اعتباری می توانید از بروز یک بحران عظیم پیشگیری و جلوگیری کنيد. لطفاً به فکر چاره باشید که سودجویان قطعاً در کمین ایجاد بحران هستند تا بتوانند منافع سیاسی و اجتماعی و اقتصادی شان را در پس این بحران احتمالی تامین کنند.

 فتنه گران در این کشور از هر روزنه ای سوء استفاده می کنند ، نگذارید نظام دچارهزینه شود . لطفاً تدبیر کنید ، در این تدبیر بانک های دولتی و خصوصی و موسسات مجاز را ملزم به همکاری کنید و ملزم شان کنید به اینکه در برقراری آرامش مالی در بین مشتریان شان و مردم از خود فعالیتی داشته باشند .

 همین سرمایه کوچک مردم قطعاً بزرگ ترین داشته های شان بعد از عمری فعالیت حلال و تلاش خالصانه است. تدبیر کنید برای حفظ این سرمایه ها . تدبیر کنید که مردم تاب و توان پرداخت هزیه های بی تدبیری برخی از مسئولان را ندارند .

 در خاتمه یک توصیه هم به مردم بزرگوار دارم و آن اینکه  اگر می خواهید سرمایه های تان حفظ شود و برای برگشت آن امیدوار باشید ، از هرگونه شتاب زدگی و برخوردهای احساسی پرهیز کنید که اگر بزرگ ترین و معتبرترین بانک هم مشتریانش یک جا برای دریافت سپرده های شان هجوم بیاورند هیچگاه قادر به پرداخت وجوه سپرده ها به مردم نمی باشند چون برای رشد و شکوفایی هر بنگاه اقتصادی نقدینگی در یک جریان سیال سودآور و مطمئن سرمایه گذاری مشارکت می شود و آزادسازی آن به این سرعت انکان پذیر نمی باشد.

 حتماً تدبیر بهتری خواهد شد و با تصمیمات ویژه استاندار و فرمانداران و نمایندگان مردم و مدیران دستگاه های نظارتی ، قضایی و انتظامی به اضافه مشارکت هوشمند و صبورانه مردم فهیم استان نگذاریم این معضل تبدیل به گره کور شود . 

ايميل نويسنده: (mm_bazari@yahoo.com)


  • یه بیچارهپاسخ به این دیدگاه 0 0
    يکشنبه 22 اسفند 1389-0:0

    دوست عزیز شارژ شدن اما یک سوم پول مردم رو میدن و بقیه شو حواله میکنن به صالحین . صالحین هم میگه از شش ماه تا یک سال دیگه باید تو نوبت باشین تا بتونیم پولتون رو پس بدیم
    تکلیف چکهایی که به امید وام دادیم چی پول خودمون رو حتی نمیدن . شب عیدی مردم رو بیچاره کردن

    • سه شنبه 17 اسفند 1389-0:0

      برای دیدن آخرین خبر در مورد بهمن ایثار از وبلاگ زیر دیدن فرمائید:
      www.tbibanker.blogfa.com
      تا فرم پر نشه از پول خبری نیست!!!!!!!!!!!

      • سه شنبه 3 اسفند 1389-0:0

        بانک مرکزی مگر کور یا کر بود مگه این موسسات که چند سال داشتند فعالیت می کردند را در شهر ها ندیده بودند چطور شد به یکباره بفکر مجوز اینها افتادند ... فقط زورتان به مردم بدبخت و بیچاره ها می رسه علما ، فضلا ، دانشمندان هسته ای و غیر هسته ای ، ادبا ، شعراء و غیره ... شما ها حداقل به فکر مردم باشید مسئولین که به فکر خودشان و خانواده شان هستند با تشکر

        • شنبه 30 بهمن 1389-0:0

          با سلام. اگر اخبار دقیقتری در مورد بانک قرض الحسنه وحدت(تعاونی دانشجویان و دانش آموختگان وحدت) می خاید بدونید به سایت رسمی این بانک یعنی بر www.vahdat-bank.ir سر بزنید. در ضمن این شاعیات هم از طرف کسانی هست که منافع اونها در بانک هایی هست که به خاطر سود پایین وام ها در خطر هست و این بانک دچار هیچگونه کسری در منابع خود نیست و از منبع موصق خبر دارم امروز استانهای مازندران و گیلان 10 میلیارد تومن شارژ شدند تا جوابگوی مردم عزیز باشد.

          در خدمت هستیم.
          ir-win.ir

          • بهمن کلبادی پورپاسخ به این دیدگاه 0 0
            شنبه 30 بهمن 1389-0:0

            درود بر شما جناب اقای بازاری که در سخت ترین شرایط کاری همیشه یار بودی و همراه حتی برای رقبا .الحق که خود مصداق این بیتی (دوست ان است که گیرد دست دوست در پریشان حالی و درماندگی ) عزت زیاد


            ©2013 APG.ir