تعداد بازدید: 8093

توصیه به دیگران 4

شنبه 6 فروردين 1390-18:33

شهري با 5 هزار سال تاريخ

جاذبه های تاریخی و گردشگری با قدمت پنج هزار ساله شهرستان قائم شهر  چشم مسافران نوروزی مشتاق دیدن صحنه های زیبا را می نوازد.(گزارش فاطمه قنبري قاديکلايي-خبرنگار-از جاذبه هاي گردشگري قائم شهر)


 

 قائم شهر که با کشف شهر باستانی پنج هزار ساله در تپه گردکوه به عنوان یکی از شهرهای کهن و با قدمت مازندران محسوب می شود در ‪ ۲۰‬كيلومتري ساري (مركز استان مازندران ) و در مسير دو جاده ترانزيتي و مواصلاتي استان مازندران به استان تهران و ديگر استان هاي كشور يعني جاده‌هاي فيروزكوه و هراز واقع شده است.

شهرستان قائم شهر از جنوب با سواكوه، از شرق با ساري، از شمال با جويبار و بابلسر و غرب با بابل همسايه است.

اين شهر با بیش از ‪ ۳۰۰‬هزار نفر جمعيت بامساحتي درحدود ‪ ۴۲۵/۵‬كيلومترمربع و با داشتن چشم اندازهاي طبيعي، تاريخي از زمينه‌هاي گردشگري مناسبي برخوردار است.

دو رودخانه تلار و سياهرود در دو سوي شهر قائم شهر جاري است و عبور خط راه آهن سراسري كشور و قرار گرفتن در جاده مواصلاتي پايتخت با شمال و شرق بر اهميت اين شهر افزوده است.

قائم شهر در دوره‌هاي قبل با نام علي آباد معروف بود و در سال ‪ ۱۳۱۴‬هجري شمسي به نام شاهي تغيير نام گرفت.

 كشاورزي از گذشته دور در اين منطقه تاكنون رواج دارد و يكي از جمله شغل هاي مهم اين منطقه براي اهالي آن به شمار مي‌رود.

 كارخانه‌هاي نساجي شماره يك ، كارخانه گوني بافي در سال ‪ ۱۳۱۶‬و كارخانه كنسروسازي در سال ‪ ۱۳۲۲‬در قائم شهر فعاليت خود را آغاز كردند و منجر به اين شد تا اين شهر به عنوان يك قطب صنعتي در كشور مطرح و زمينه اشتغال بسياري از اهالي بومي و غير بومي را فراهم آورد.

 "غلام حسين افضل الملك"  حدود صد سال پيش كه به قائم شهر آمد در آثار نگاشته شده خود از كارخانه پنبه پاك كني اين شهر ياد كرد.

در خصوص آنچه كه در تاريخ از قائم شهر آمده است مي‌توان به اظهارات "دلاواله" -جهانگرد فرانسوي- اشاره كرد كه اين جهانگرد در سال ‪ ۱۲۰۵‬از جاده در دست احداث شاه عباسي در اين شهر در سفرنامه‌اش گزارشي داده است.

 امامزاده "سيد ابوصالح" در روستاي "مله" ، معروف به "سيد ابوصالح" از جمله مناطق مذهبي و گردشگري اين شهرستان است كه در سردر مسجد آن تاريخ سال ‪ ۱۱۱۴‬هجري قمري حک شده است.

از ديگر مناطق ديدني اين شهرستان "امامزاده عباس رضا "در روستاي كوتنا است كه صندوق چوبي موجود دراين مكان متعلق به سال ‪ ۹۳۱‬هجري قمري است.

 "امامزاده موسي" در روستاي وسطي كلا با سابقه ساخت ‪ ۱۰۸۶‬هجري قمري ، امامزاده "سيد زرين نوا" در روستاي چمازكتي با سابقه ساخت صندوق چوبي آن در سال ‪ ۸۵۵‬هجري قمري كه از جمله آثار ملي كشور به شمار مي‌رود از ديگر جاذبه‌هاي شهرستان قائم شهر به شمار مي‌رود.

 "امامزاده يوسف رضا" و واقع شدن آن در كنار بيمارستان رازي قائمشهر اين مكان را به جايگاهي براي زيارت مومنان و متمسكين به ائمه براي رفع حاجات مبدل كرده است. اين مكان در گذشته داراي بارگاه و مسجدي بود كه در دوره پهلوي اول تخريب شد.

 "امامزاده سيد نظام‌الدين " كه در منطقه جمنان قائمشهر واقع است و در سال ‪ ۸۹۲‬هجري قمري "ميرظهيرالدين مرعشي" آن را زيارت كرد. در طول مدت گذر زمان در جنب اين مكان مذهبي ، قبرستاني براي دفن اموات اين شهر ساخته شد.

 بقاع متبركه "درويش داوود" در روستاي آهنگر كلاي بيشه سر كه قدمت آن براساس كتيبه روي بقعه به تاريخ وقف ‪ ۹۹۱‬هجري قمري و "دوريش موسي بن احمد" در منطقه جمنان و فولاد محله كه قدمت صندوق آن به سال ‪ ۸۴۷‬هجري قمري ذكر شده از ديگر مناطق ديدني قائم شهر هستند.

 آرامگاه شيخ "طبرسي" از علماي بزرگ شيعه و مولف كتاب "الاحتجاج" كه در اواخر قرن پنجم و اوايل قرن ششم هجري قمري مي‌زيست در روستاي "شيخ گلي" قائم شهر واقع شده و آرامگاه اين عالم در طول سال پذيراي علاقه‌مندان و مشتاقان به علم و ادب است.

پارك جنگلي تلار قائم شهر با وسعت ‪ ۱۵‬هكتار در ‪ ۱۰‬كيلومتري قائم شهر واقع است و به عنوان يك منطقه تفريحي و سياحتي جزو يكي از مناطق ‪ ۶۰‬گانه گردشگري استان مازندران به شمار مي‌رود.

پارك هاي جنگلي موجود در سطح كشور براساس ملاكهاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري همچون امكانات ، وسعت و موقعيت جغرافيايي به سطوح محلي، استاني، ملي و بين‌المللي تقسيم‌بندي مي‌شوند و پارك جنگلي تلار از لحاظ رتبه‌بندي اين سازمان، در رده محلي قرار گرفته است.

 همچنين قرار داشتن درياچه‌اي با نام "درياچه جاده نظامي" در حاشيه اين پارك جنگلي ، محيطي فراهم آمده است تا مسافران و گردشگران با خاطري باز قادر به استفاده از اين مكان و امكانات خدادادي شوند.


  • حسین نادرزاده پاسخ به این دیدگاه 3 0
    سه شنبه 14 فروردين 1397-9:42

    با سلام
    بنده در مورد تاریخ گذشتهو اقوام که زندگی می کردنند روستای خود وسطی کلا در حال تحقیق هستم لطفا کتاب یا سفرنامه ای که می شناسید که اطلاعات داشته باشد معرفی کنید 09192328301

    • كيوان قائم مقامي قاديكلائيپاسخ به این دیدگاه 2 0
      چهارشنبه 17 اسفند 1390-0:0

      باسلام و احترام
      بنده در امور تاريخي بسيارطالب هستم درصورت امكان سركار خانم فاطمه قنبري قاديكلائي به بنده تماس حاصل فرمايند.
      09194024336

      • راننده آ‍‍‍‍‍‍ژانسپاسخ به این دیدگاه 2 2
        چهارشنبه 10 فروردين 1390-0:0

        ازديدني هاي قائمشهر ميتوان به چاله وچوله هاي موجود در كوچه وخيابون هاي اين شهر نام برد.

        • دوشنبه 8 فروردين 1390-0:0

          کافی است تاریخچه قائمشهر را از طریق گوگل جست و جو کنید تا نسخه هایی که این مطلب به جستار از آنها گزیده شده را مشاهده کنید . اصلا نیاز نیست که این مطلب در چند رسانه منتشر شود

          • قائمشهریپاسخ به این دیدگاه 2 0
            دوشنبه 8 فروردين 1390-0:0

            انعکاس همزمان این گزارش در رسانه های مختلف باعث بهره مندی افراد بیشتری از این مطالب می شود

            • يکشنبه 7 فروردين 1390-0:0

              از نویسنده تقاضا دارم یک مطلب را به چند جا ندهند که چاپ شود.حداقل مطلب را ویرایش بکنند که شبیه هم نشود.

              • يکشنبه 7 فروردين 1390-0:0

                قائمشهر شهر عشق است و به این شهر و مردمش می بالیم. دست مریزاد بر این نگارنده

                • يکشنبه 7 فروردين 1390-0:0

                  این گزارش ناقص است و بروشوری است.بهتر است در گزارشها توضیحات بیشتری درباره بنا داده شود و فقط به ذکر نام و محل بنا اکتفا نشود.

                  • يکشنبه 7 فروردين 1390-0:0

                    لطفا از دیدنیهای سوادکوه هم بگویید.فراموش نشود


                    ©2013 APG.ir