تعداد بازدید: 2886

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 11 فروردين 1390-19:38

پايتخت اولويت استان نيست

...نکته جالب اینجاست برخی از مسئولان سیاسی و امنیتی استان که مسئول امنیت سیاسی و رفاهی و اجتماعی مردم استان هستند به جای این که زمینه وفاق ملی و تشکیل اطلس فرهنگی عظیم کشوری را فراهم سازند، مشکل استان را فقط در برخي ديالوگ هاي این سريال می بینند و اصل را رها کرده اند و به فرع پرداخته اند!(يادداشت رسيده)


 گفته ها و ناگفته های انتقادی از سریال پایتخت، عنوان تیتر خبرها مطبوعات وسایت های خبری شمال ایران شده است.

امروز برخی با قلم فرسایی یک جانبه،نوک پیکان  را به سمت این سریال گرفته اند و هر چه دل تنگ شان می خواهد می گویند؛اما باکمی انصاف باید گفت: پایتخت سریالی است که برگرفته از بطن آداب و رسوم مردمان دیار تپوری های است، سریالی است با نگاه نو و آینه ای روشن از وجود دل های بی آلایش و قلب ها ي با صفا و با زبان شیرین مازنی های ایران زمین در پایتخت .

 پایتخت را هم پایتخت نشینان دیدند و هم مردمان شمالی، جمعي می گویند پایتخت بد است اما با دیدنش می خندند و بعضاً زمان کارشان را با زمان پخش آن هماهنگ می کنند!

 به هرحال با همه این حرف ها این سریال از مصادیق قابل توجه معارفی، ادبی، فرهنگی، مشهود بوده که نشان دهنده برتری فرهنگ منطقه ای و بومی مازندرانی و نزدیک بودن آداب و رسوم این خطه به صداقت ، مهربانی، سادگی است.

 از جمله این مصادیق می توان به موارد زير اشاره کرد:

 1- احترام به والدین که درتمامی قصه و دیالوگ ها ادب مازندراني ديده مي شود.چگونگی صحبت کردن نقي و هما  و احترام آن ها به والدین و نيز دخترها کاملا" مشهود است.

 2- صداقت در گفتار و بی آلایشی در کلام و رفتار

 3- درستکاری و بیان حلال و حرام خدا از سوی نقی و همسرش

 4- نبودتجمل گرایی و ترويج بی آلایشی و سادگی زندگی مردمان شمال ایران

 5- نبود تملق و گنده گویی در کلام و کردار

 6- مشورت در همه امور با همدیگر که نشان ازتعاون و شورا در هر شرایط دارد

 7- متحد بودن و یکپارچگی و وحدت در امور

 8- عشق ورزی به زندگی زناشویی از سوی نقی و همسر

 9- احساس مسئولیت پذیری نسبت به دیگران ( از سوی نقی و ارسطو) و حفظ نوامیس

 10- همدردی و همدلی در موقع ایجاد بحران ( به مصداق بنی آدم اعضای یکدیگرند)

11-عبور نکردن از خط های قرمز اجتماعی

 12- ترویج گویش و لهجه مازندرانی با نگاه نو

13- نبود طمعکاری و حرص ورزی

 14- نبود اختلافات خانوادگی و وجود وابستگی تام خانوادگی

 15- تبیین نکات معارفی ودینی از جمله ، بیان وقت نماز و...

 16- خودداری دراوج عصبانیت که نشان از کظم غیض دارد

17- بالا بردن عزت اجتماعی و فرهنگ بومی در سطح ملی

 دراین سریال تلاش شده در مقابل این چهره ها و منش های با صداقت و باصفا، پایتخت به عنوان یک کلان شهر نامطمئن، پر از دغل،حرص ورزی، بی اعتمادی،دروغگویی، بی رحمی، نبود ارتباطات اجتماعی و تهاجم قومی و فردی نشان داده شود.

 به هرحال مخالفت های برخی از سریال مخالفت دلسوزانه ای نبوده و نیست و اغلب غیر کارشناسانه است.

 با کمی تامل دراین سریال در می یابیم رسانه ملی تلاش کرده با تولید این گونه سریال ها،چهره واقعی مردم دیار زمین ایران عزیز را با هرگونه قومیتی ( البته در این سریال مازندرانی عزیز) به تصویر بکشد.

ساخت سریال پایتخت بدون هر گونه ضد قومی، ضد فرهنگی بوده و در راستای احیا و ترویج فرهنگ بومی و قومی، مردمان با صفا و بی آلایش شمال ایران و به دور از هر گونه تحقیر و تخریب و توهین علیه قومیت ها و خرده فرهنگ ها، ساخته شده است.

 ما مازندراني ها باید اول خود را نقد کنیم تا نوبت دیگران برسد. متاسفانه تعدادي از مسئولان مازندرانی، عجولانه و به دور از عاقبت اندیشی و با پیش داوری غیر منطقی و غیر رسانه ای به انتقاد و شايد تخريب دست زده اند، در حالی که مشکل استان ما واقعا" زبان وگویش نيست.

 نکته جالب اینجاست برخی از مسئولان سیاسی و امنیتی استان که مسئول امنیت سیاسی و رفاهی و اجتماعی مردم استان هستند به جای این که زمینه وفاق ملی و تشکیل اطلس فرهنگی عظیم کشوری را فراهم سازند، مشکل استان را فقط در برخي ديالوگ هاي این سريال می بینند و اصل را رها کرده اند و به فرع پرداخته اند. 

امضا محفوظ


  • سه شنبه 23 فروردين 1390-0:0

    سالم.چرا دعواتونه؟!!!اگه مازندران ارزش داشت هر روز یه بخشی ازش جدا نمیشد!اگه ارزش داشت به زبان مازندرانی که لهجه نمیگفتن!اگه ارزش داشت با دریا و جنگلش اینکارو نمیکردن!اسم پایتخت مناسب بود چون دیگه برامون اصالت نذاشتن،همه شدن تهرونی هایی که فقط دارن هزاران معضل رو بهمون هدیه میدن!!!

    • يکشنبه 14 فروردين 1390-0:0

      بهمن ایثار همینجوری گولمان زد.ساده صادقیم این حرفها چیه.با این حرفها گول خوردیم.سری به دادگاه بزنید تخیلی زندگی نکنید

      • جمعه 12 فروردين 1390-0:0

        این حرفا فقط برای دفاع از پایتخته ولا کسی به فکر مازندران نیست که این حرفارو بزنه. خواهشا راه بهتری برای دفاع از سریال پایتخت پیدا کنید حداقل از خود سریال نه با نقد کردن کار اطرافیان. نقد دیگران بی ارزش نبودن این سریال رو اثبات نمیکنه

        • جمعه 12 فروردين 1390-0:0

          سهراب سپهري اهميت اين نگاه زيبا و عميق شما را به خوبي و كوتاهي بيان داشته است:
          ما هيچ، ما نگاه.
          شما زيباييهاي را ديده‌ايد در حالي كه برخي بر آن چشم بسته‌اند.

          • جمعه 12 فروردين 1390-0:0

            اولویت استان اینه که بیایم تو جمع تجمع کنندگان بهمن و ایثار بگیم ما اصلا نمی دونستیم این تعاونی تو استان فعالیت می کنه ، جالبه یه بقالی اگه تو یه محلی باز بشه روزی 100 بار میرن سراغش که مجوز داری یا نه

            • جمعه 12 فروردين 1390-0:0

              به طور معمول هر تولیدی در هنر به خصوص تحلیل فیلم سازی دو روی سکه دارد. یک طرف آن نگاه مثبت است و روی دیگرش نگاه منفی دارد. خوب است در بررسی هایمان تنها به یک طرف نرویم تا متهم شویم به اینکه این قلم به دستی برای حمایت از یک گروه می باشد. یکی از نقدها می تواند نگاه تحقیرآمیز به قومیت ها باشد که سالها است از سوی برخی فیلم نامه نویسان تهیه و اجرا می شود؛ شاید هم آنها ندانند در موقعیتی که دشمن به فکر ایجاد تفرقه میان قومیت های مختلف است جای افزایش این تحریک ها نیست!

              • جمعه 12 فروردين 1390-0:0

                بر هيچ كس پوشيده نيست اين دفاعيات ناشيانه از سريال موهن پايتخت به سفارش دست اندركاران سريال مذكور و متكبران بي هويت ، تهران نشين مي باشد .

                • شهروندی از نکاپاسخ به این دیدگاه 0 0
                  جمعه 12 فروردين 1390-0:0

                  واقعا این مطلب بالا چه مشکلی داشت که بدون اسم نوشته شد به کار بر عزیزی که گفته رستمعلی مارا کشت با این پیامه عرض کنم مگه ایشان ...دارن?دارن ادای روشنفکر ها را با اون ... در میارن اخه مملکتی که قانون منع بکار گیری... پستهای مدیریتی داریم ایشان... به نظر شما نباید مردم را با این کارهای بی نتیجه سر گرم کرد حالا یک لذت دیگه هم داشت انهم تهدیدهای ...که ضرب الاجت تعیین کرد ناراحت نشو ... بابا فیلم داره تمام میشه وشما هنوز سرگرم بیانیه دادن

                  • جمعه 12 فروردين 1390-0:0

                    یک همکار مطبوعاتی
                    درود بر نویسنده عزیز
                    جادارد عمیق تر به موضوع می پرداختید!
                    وقتی حاصل سه سفر رییس جمهور به استان بیش از 700مصوب است که فقط روی کاغذ مانده!! مسئولین و نماینده ها باید توجه مردم را به اولویت های دسته چندم جلب کنند تا عمر دولت به پایان برسد! و آنها بدنبال مواضع جدید شاید هم پست های جدید تری بروند!!!

                    • جمعه 12 فروردين 1390-0:0

                      اینو به روابط عمومی استانداری بگید که کشته ما رو با پیامهاش!اونا پرچمدار نهضت ضد پایتختند!کار و بار ندارند؟!

                      • پنجشنبه 11 فروردين 1390-0:0

                        واقعا فکر میکنید این فرعه.نه عزیز من جدا شدن گلستان حالا هم گدوک پلور فردا هم شیراندرون@!!!


                        ©2013 APG.ir