تعداد بازدید: 3161

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 21 فروردين 1390-23:42

طنزی مودب

می توان از سریال پایتخت به عنوان طنزی مودب یاد کرد که پایبند اخلاق است و طنزی که نویسنده و کارگردان بخاطر خالی بودن از محتوا مجبور به روی آورردن به مضمونهای سبک و سخیف نشده است.(يادداشتي از مهدي مهرپويان،خبرنگار-بابل)


همه ساله شاهد آن هستیم که در ایام نوروز شبکه های مختلف سیما اقدام به ساخت سریال هایی با مضمون طنز نوروزی می پردازند. امسال نیز شبکه اول سیما به ساخت سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم اقدام کرد.

پیام اصلی این مجموعه تشویق مردم به سکونت در شهرستان است که سیروس مقدم،بی کرانی تهران را در سریال پایتخت به نحو خوبی انعکاس داد. این مجموعه با فیلمنامه استخوان دار و قوی و نیز شخصیت پردازی مناسب و حساب شده توانسته نظر اهل فن را به خود جلب کند.

نویسنده با نگاهی به زیر و بم پایه های اجتماعی به ویژه خانواده و انسان هایی از قشر متوسط و حتی پایین جامعه بر آمده و حاصل کار او قابل تعمق است.

البته این سریال دارای ضعف هایی است، از جمله چیرگی تلخی آن بر شیرینی که مناسب ایام نوروز نبوده است.

در واقع نویسنده و کارگردان سعی داشته اند تا تصویر هایی نزدیک به واقعیت از زندگی و انسان های پیرامون ما ارائه دهند که در واقع تلخی آن تا حدودی شیرین شده اما در نهایت کفه تلخی و اندیشه های منفی به کفه شادی و مثبت اندیشی سنگینی کرده است و مجموعه پایتخت را مجموعه ای تلخ درباره زندگی اجتماعی در یایتخت تلخ و آدم ها تلخ کرده است.

 از سویی دیگر فیلمنامه نویس نکات اخلاقی ، علمی و قانونی را نادیده گرفته، به عنوان مثال نقی (محسن تنابنده ) در پزشکی قانونی برای تسریع در تعیین تکلیف جسد صاحبخانه و یا مجاب کردن پزشک زنان برای تسریع در زایمان همسر یکی از کارمندان پزشکی قانونی و نیز مجاب کردن مرده شور و گورکن قبرستان ، چیزهایی است که تابع منطق و باور نيست.

همچنین سرخوشی و رقص بابا پنجعلی ، نقی و ارسطو در مصرف معجونی محرک که از آن به اشتباه در سریال به عنوان ماده مخدر نام برده شده که اغراق در نمایش تاثیرات مواد محرک بد آموزی دارد.

گرچه سریال طنز پایتخت  یک نقد اجتماعی از پایتخت نشینی به زعم بسیاری از منتقدان ، یکی از سریال های خوش ساخت بوده که توانسته طرف دار زیادی را به خود جذب کند؛ هرچند موجی از اعتراضات را از معاون استانداری مازندران گرفته تا نمایندگان مجلس را روانه معاونت سیما کرده است که از پایتخت به عنوان سریالی فکاهی بی محتوا و توهین آمیز به لهجه مازندرانی یاد شده بود اما مسائل بسیاری در کنار داستان اصلی آن مطرح می شود که به ارزش های هنری آن بسیار می افزاید.

بازی های خوب و روان بازیگران سریال مانند علیرضا خمسه در نقش پدر نقی که به بیماری فراموشی دچار است، لهجه زیبای علی آبادی او و نيز محسن تنابنده که در نقش نقی پدر خانواده که اهل خانواده بودن ، صداقت ، پرهیز از دروغگویی، محبت  و بسیاری از خصوصیات خوب دیگر که آن را در یک پدر ایرانی می توان یافت.

 ریما رامین فر در نقش هما همسر نقی ، بازی بسیار روان و خوبی داشته است. سادگی، مهربانی ،همراهی همسر، دور از تجملات و بسیاری از فاکتورهایی که در زن ایرانی و مادر ایرانی می توان آنها را مشاهده کرد.

 بازیگری احمد مهرانفر در نقش ارسطو که بسیار در نقش خود جا افتاده بود و نوع لباس و تقلید لهجه او بسیار عالی بود و از سویی عشقی که به گلرخ خانم نشان می دهد از دایره متانت خارج نشده است و گلرخ نقش مقابل او دختر دانشجوی شهرستانی که ساکن تهران است و با خصوصیاتی همچون کمک و همراهی و همچنین متانت لازم برای دختر ایرانی از این شخصیت یک شخصیت قابل قبول ساخته است.

در مجموع می توان از سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم به عنوان طنزی مودب یاد کرد که پایبند اخلاق است و طنزی که نویسنده و کارگردان بخاطر خالی بودن از محتوا مجبور به روی آورردن به مضمونهای سبک و سخیف نشده است.



    ©2013 APG.ir