تعداد بازدید: 2434

توصیه به دیگران 3

چهارشنبه 7 ارديبهشت 1390-22:16

کیفیت نان از رویا تا واقعیت

نان گران تر شد،اما کيفيت آن افزايش نيافت؛نانوايان مي گويند آرد بي کيفيت مي گيريم و مسئولان مي گويند نانواها در پخت نان دقت نمي کنند!(يادداشتي از ربابه حسين پور،خبرنگار-ساري)


 انتظار می رفت با هدفمندی یارانه ها و وعده مسئولان در راستای افزایش کیفیت نان که در سبد غذایی ایرانیان قوت غالب محسوب می شود نان هایی به مراتب با کیفیتی بالاتر به مردم عرضه شود اما متاسفانه همچنان شاهد پخت نان های بی کیفیت و کم کيفيت هستیم.

 این روزها که دوباره نان با نوسان قیمت روبه رو و مرحله دوم افزایش قیمت هم شروع شده و مردم ناچارند هزینه ای چندین برابری بابت نان شب خود بپردازند،باز در بهبود کیفیت نان اتفاق خاصی رخ نداده است.

 البته قصد نداریم به قیمت نان و حذف یارانه مختص به این غذای اصلی که به گفته مسئولان به سوی واقعی شدن پیش می رود خرده بگیریم بلکه انتظار داشتیم مسئولان به وعده های شان در مورد افزایش کیفیت نان متناسب با قیمت آن عمل کنند تا مثل گذشته دورریز و ضایعات نداشته باشيم.

 ضعفی که با وجود بهتر شدن نسبي وضعيت نان از حالت سابق(به خاطر رقابتي شدن) متاسفانه همچنان بر این محصول اصلی وارد است.در اين باره از طرف نانوایان به مسئولان نسبت داده می شود که آردهای بی کیفیت تحویل مان می دهند و مسئولان هم بر نانوایان این ایراد را وارد می دانند که در پخت نان کوتاهی می کنند و حال شما پیدا کنید پرتقال فروش را!

 اینکه در بسیاری از نانوایی ها نان افت کمی دارد و با وزن درست عرضه نمی شود هم جای بحث دارد و به قول دوستی این نان ها مثل گذشته سیرمان نمی کند!

 نان هایی که بعد ازهدفمندی یارانه ها به مردم عرضه شد ابتدا به نانوایی های سنتی شوک وارد کرد چون مردم به سمت نان های آزاد پز(سابق) که به مراتب کیفیت بهتری داشت روی آوردند.

 بسیاری از نانوایی ها که آردهای قبلی را پخت می کردند و به قیمت پس از هدفمندی یارانه ها می فروختند مجبور به رقابتی نابرابر شدند و طی آن با شیوه های عجیب سعی بر فروش نان خود کردند.(مثلا" عرضه دو نوع نان گرد و دراز در نانوايي يا فروش خانه به خانه نان،يا فروش تلفني نان و...)

 البته دیری نپایید که نانواییان آزاد پز هم به جمع سنتی ها پیوستند و کیفیت ها یکسان شد و باز مردم هستند که متضررمی شوند و با قیمت بالاتر نان هایی بی کیفیت می خورند.

 گرچه دولت در این رهگذر سعی داشت با گران تر کردن نان ضمن کیفیت بالاتر ، مردم به این باور برسند تا درمصرف نان دقت کرده و بیش از نیاز خریداری نکنند و البته نانواییان هم در پخت دقت نمایند و مجبور به ارائه نان به دامداریها نشوند اما در حال حاضر این سیاست دولت خيلي جواب نداده و همچنان مشکلات به قوت خود باقیست،لذا انتظار می رود مسئولان راهکارهای دیگری اندیشده و کیفیت نان را که مطالبه واقعی مردم است(هم از نظر پخت صحيح و خمير نبودن و هم از نظر حجيم کردن نان و اضافه کردن مواد غذايي ارزشمند   و مورد نياز داخل نان) به حد معقولی برسانند تا از هدر رفتن یارانه پرداختی نان جلوگیری شود.

ايميل نويسنده: (heyran55@yahoo.com)



    ©2013 APG.ir