تعداد بازدید: 3330

توصیه به دیگران 2

سه شنبه 3 خرداد 1390-22:24

آسمون سو تئي

...پس از سخنراني مديرکل ميراث فرهنگي مازندران،موسيقي مازندراني اجرا شد و سپس نونهالان 4 تا 6 ساله گروه آييني زندگي-که جملگي لباس محلي بر تن داشتند- روي سن رفتند و به اجراي برخي بازي هاي آوازي کودکانه همچون يه مرغ زردي داشتم،اما بيمي سه خاخر،انک را،اونک را و...پرداختند.(گزارش مازندنومه از مراسم آييني-نمايشي در خانه کلبادي ساري )


عصر روز دوشنبه ، خانه منوچهرخان کلبادی ساری پذیرای مهمانانی بود که برای تماشای برنامه آیینی – نمایشی آمده بودند.

 باران نرمي مي باريد و خانواده ها در فضاي باز حياط خانه کلبادي هنرنمايي کودکان و نوجوانان گروه آييني زندگي را تماشا کردند و لذت بردند.

در ابتداي مراسم کودکان نونهال گروه آييني زندگي به سرپرستي علي حسن نژاد-شاعر و پژوهشگر سوادکوهي-سرود جمهوري اسلامي و اي ايران را اجرا کردند و سپس نوروزخواني به وسيله اعضاي بزرگسال اين گروه اجرا شد.

آن گاه نوبت به خواندن لالايي يا گهره سري رسيد که دو کودک عضو گروه آييني زندگي با به حرکت درآوردن نمادين گهواره،آن را اجرا کردند و بسيار مورد توجه حاضران قرار گرفت.

در ادامه برنامه مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری سخنراني کرد. اسدالله محمدپور گفت: از شیوه های حفظ بنیان های هویتی ، زنده نگاه داشتن مراسم های آیینی است.

وي افزود: وظيفه سازمان میراث فرهنگی است که این میراث معنوی را حفظ کرده و زنده نگاه دارد تا بتوانیم با بحران هویت مقابله کنیم.

وی در رابطه با ثبت میراث معنوی و آیینی در یونسکو، اظهار داشت: باغ تاریخی عباس آباد از باغ هایی است که امسال در فهرست آثار تاریخی یونسکو ثبت جهانی می شود که افتخاری برای استان و کشور است.

محمدپور از قول مجیدی- نماینده ایران در یونسکو- گفت: پرونده میراث معنوی هم می تواند در فهرست آثار جهان ثبت شود و میراث فرهنگی مازندران هم این موضوع را در دستور کار قرار داده است.

پس از سخنراني مديرکل ميراث فرهنگي مازندران،موسيقي مازندراني اجرا شد و سپس نونهالان 4 تا 6 ساله گروه آييني زندگي-که جملگي لباس محلي بر تن داشتند- روي سن رفتند و به اجراي برخي بازي هاي آوازي کودکانه همچون يه مرغ زردي داشتم،اما بيمي سه خاخر،انک را،اونک را و...پرداختند که در انتها از سوي حاضران تشويق شدند.

در ادامه مراسم دو کودک ديگر عضو گروه قصه قديمي و آهنگين "پيرزنا خروک" را روايت کردند که مورد توجه قرار گرفت.

اجراي نمادين نمايش عاميانه تيرماسيزده شو و نيز اجراي موسيقي محلي با وسايل منزل از جمله لگن،قاشق،کترا و...بخش پاياني برنامه بود.

شامگاه دوشنبه ساعات خاطره انگيزي در خانه کلبادي ساري فراهم آمد و مردم با روحيه اي خوش و لبي خندان و اعصابي آرام-به دور از دغدغه هاي روزمره زندگي امروزي-ساعاتي را با ساز و نوا و نمايش هاي سنتي مازندراني گذراندند.


  • مهران مازني پاسخ به این دیدگاه 0 0
    چهارشنبه 4 خرداد 1390-0:0

    چه قدر زيبا و دوست داشتني بود اين برنامه !
    واقعا مي شود در اين استان از هويت و دانش و فرهنگ اين مرز و بوم به اين زيبايي دفاع كرد و آنرا براي همه علاقه مندان نشر داد.

    در زماني كه همه ي استان ها دست بكار شده اند و آيين هاي بومي خود را بازسازي مي كنند و شديدا براي آن احترام قائل هستند ، عدم آشنايي مازني ها با داشته هاي فرهنگي خود باعث مي شود كه به آن كم توجهي كنند .

    نمي دانم آقاي محمد پور چقدر به اين مسايل توجه مي كند اما اجراي اين برنامه توسط كودكان بيانگر آن است كه مسئولان تازه دارند دست بكار مي شوند .
    هرچند خيلي دير است و كم رونق اما اميدوارم با حمايت دوست داران فرهنگ اين مسير پردوام باد .



    ©2013 APG.ir