تعداد بازدید: 3209

توصیه به دیگران 2

جمعه 6 خرداد 1390-23:20

گردش عقربه ها در سیمای تبرستان

...سال گذشته خبرنگار روزنامه شرق از تهران به رامسر آمد تا با پدر و مادر اسفندیار رحیم مشایی گفتگو کند و جایگاه او را در محله اش روایت کند. گزارش شرق بسیار جذاب و حرفه ای تهیه شده بود و توانست موقعیت اجتماعی مشایی را در زادگاهش به خوبی توصیف کند.(يادداشتي از عباس مهدوی ،روزنامه نگار-ساري)


همزمان با سوم خرداد میلاد حضرت زهرا(س) و حماسه آزادسازی خرمشهر، استان مازندران شاهد یک اتفاق ارزنده رسانه ای بود؛ساعت پخش سیمای شبکه تبرستان افزایش یافت و به 20 ساعت رسید.

بر اساس برنامه ریزی صدا و سیمای مرکز مازندران قرار است برنامه های این شبکه از ساعت شش صبح تا دو بامداد به روی آنتن برود.

در مراسمی با حضور استاندار مازندران، آغاز فعالیت یک شبکه 20 ساعته کلید خورد. بهره مندی مازندرانی ها از یک شبکه تلویزیونی اختصاصی شبانه روزی، ره آوردهای پرباری برای عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این سامان به همراه خواهد داشت.

مازندران برای برخورداری از شبکه تلویزیونی شبانه روزی قابلیت های بسیاری دارد و با توجه به وجود نیروی انسانی کارآمد و فرهنگ و جغرافیای غنی آن می توان برنامه های مخاطب پسند و فاخری را در زمینه های متنوع و متعدد تولید و پخش کرد.

مازندران استانی مختص به جمعیت ساکن در آن نیست و سالانه میلیون ها گردشگر را در خود جای می دهد. بنابراین فعالیت یک شبکه تلویزیونی پویا و با ماهیتی مستقل، از ضروریات اساسی توسعه صنعت گردشگری این دیار نیز محسوب می شود؛ شبکه ای که بتواند علاوه بر اطلاع رسانی و تولید سرگرمی، داشته های غنی فرهنگ بومی استان را به مخاطبان عرضه  دارد و جاذبه های طبیعی و تاریخی سرزمین مان را معرف باشد.

امروزه رسانه های بومی به دلیل پرداختن به مولفه های منطقه ای، رقیب جدی همتایان خود با محدوده جغرافیایی کلان محسوب می شوند.

مجاورت و در برگیری عناصری پرجاذبه برای مخاطبان رسانه هاست و اگر یک رسانه محلی در تولیدات خود رویکردی بومی داشته باشد، مخاطبان پروپاقرصی خواهد داشت.

افزایش ساعت پخش سیمای شبکه تبرستان یک گام فنی است و زمانی دستاوردهای فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی به همراه خواهد داشت که بتوان از این آنتن شبانه روزی برای خلق و عرضه تولیدات پرجاذبه و مردم پسند بهره برد.

ساختار و محتوا باید اساس تولیدات و برنامه سازی این مرکز قرار گیرد و هیچگاه پرکردن آنتن در تصمیم گیری ها ملاک قرار نگیرد.

با توجه به دریافت ماهواره ای شبکه های تلویزونی استانی، سراسری و برون مرزی، بیننده، برنامه مورد علاقه اش را انتخاب می کند و شبکه ای را برمی گزیند که از جذابیت های لازم برخوردار باشد.

جلب و جذب مشتری در دنیای امواج، بسیار دشوار است و تنها در سایه شناخت از نیازها و مطالبات مخاطبان می توان میهمان خانه ها شد و اختیار تعویض کانال را از آنها گرفت.

مازندران هنرمندان و فرهیختگان بسیاری دارد که تاکنون و به هر دلیل، زمینه برخورداری از تجربه و هنرشان در رسانه ملی فراهم نشده است. در تعاملی با دستگاه های فرهنگی می توان شرایط و بسترهای لازم برای فعالیت آنان را فراهم کرد.

در یک شبکه تلویزیونی که به زودی 24 ساعته خواهد شد، دیگر شورای طرح و برنامه کارآیی لازم را نخواهد داشت و تصمیم گیری ها و نگاه کارشناسانه باید به سمت گروه هایی نظیر معارف و مناسبت ها ، اجتماعی، ورزش، فرهنگ و ادب و هنر، کودک و نوجوان و... سوق یابد.

همه این مجموعه ها باید افق ماهانه و یکساله داشته باشند و در نشست ها و هم اندیشی های خود از ظرفیت های بیرونی سازمان بهره لازم و کاربردی را ببرند. نخبگان و اندیشه های مناسب برای برنامه سازی را رصد کنند و روانشناسانه و خلاقانه به تولید و برنامه سازی بپردازند.

ذکر نمونه ای مطبوعاتی، هر چند که با معیارهای صدا و سیمامنطبق نیست اما می تواند بیانگر لزوم نگاه حرفه ای در تولیدات رسانه ای باشد.

سال گذشته خبرنگار روزنامه شرق از تهران به رامسر آمد تا با پدر و مادر اسفندیار رحیم مشایی- چهره پرحاشیه دولت- گفتگو کند و جایگاه او را در محله اش روایت کند. گزارش شرق بسیار جذاب و حرفه ای تهیه شده بود و توانست موقعیت اجتماعی مشایی را در زادگاهش به خوبی توصیف کند. این در حالی است که تا کنون هیچ یک از نشریات محلی استان چنین پرداخت رسانه ای را مورد لحاظ قرار نداده اند.

در عرصه فشرده و نابرابر رقابتی امروز، شبکه ای موفق و اغناگر خواهد بود که نوآوری و پرداخت حرفه ای منطبق بر میل و مصلحت مخاطب را مورد توجه جدی و اساسی قرار دهد.

تلاش مدیران صدا و سیمای مرکز مازندران در کسب این امتیاز رسانه ای برای مازندران ستودنی و قابل قدردانی است. امیدواریم این شبکه در روند فعالیت شبانه روزی خود بتواند به امتیاز مردمی بودن نیز دست یابد و شایستگی های فرهنگی و ایمانی مازندرانی ها را روایتگر باشد.


  • دوشنبه 9 خرداد 1390-0:0

    پيشنهاد مي شود به گونه اي برنامه ريزي كنند تا مردم اذان به افق شهر را در كل برنامه هاي صدا و سيما داشته باشند و افق تهران يا ... را نشنوند.

    • شنبه 7 خرداد 1390-0:0

      برنامه های شبکه طبرستان اگرتولیدی شود خوب است.نباید ازتهران و جاهای دیگر بگیریم.در ضمن باید کیفیت کاررعایت شود و برنامه درپیتی تحویل ملت ندهند

      • شنبه 7 خرداد 1390-0:0

        چه ارتباطی بین نمونه مطبوعاتی با عملکرد صداوسیما وجوددارد،خودتان قضاوت کنید.نمونه هایی از رسانه ملی اگر دقیق شوید بیشتر از این حرف هاست!


        ©2013 APG.ir