تعداد بازدید: 3135

توصیه به دیگران 8

شنبه 7 خرداد 1390-14:46

روياي نان خوب

...مسئولان علی رغم گفته های خود که با نام گذاری دهه سوم اجرای قانونمند کردن یارانه ها به هفته بهبود نان و پس از برپایی همایش های مختلف در سطح ملی وعده دادند نقشه راه ارتقای کیفیت نان در پروسه 6 ماهه تهیه شود که به نظر می رسد زمان چندانی به پایان این مهلت نمانده است!(گزارشي از حکايت کهنه کيفيت نامطلوب نان-اعظم کردان-ساري)


 نان به عنوان مهم ترین غذای مصرفی مردم ، همواره بزرگ ترین سهم را در هرم غذایی و بیشترین نقش را در سفره خانواده های ایرانی دارد؛به گونه ای که زینت بخش سفره های ایرانیان از هر قوم و نژادی است.

 این غذای مقدس، قوت غالب مردم به شمار می رود و بیش از 80درصد کالری، 60 درصد انرژی، 50 درصد ویتامین و 40 درصد پروتئین مورد نیاز بدن را تأمین می کند.

 همچنین گفته می شود هر صد گرم نان 274کالری دارد که این میزان معادل با دو برابر گوشت،سه برابر سیب زمینی و چهار برابر شیر است.

 نکته مورد توجه دیگر، نقش موثر این مائده الهی در سلامت افراد جامعه است به طوری که پس از آب آشامیدنی سالم، مهمترین نقش را دربهبود سلامت و تامین انرژی مردم برعهده دارد.

 ساماندهی بازار آرد و نان و جلوگیری از هدر رفتن یارانه چند میلیارد ریالی دولت ، با اصلاح کیفیت، قیمت و فرهنگ‌سازی‌ مصرف نان، موضوعی است که از چند سال پیش به ‌مهمترین دغدغه سیاستگزاران بازار آرد و نان تبدیل شده و در راستای هدفمندی یارانه ها توجه ویژه ای از سوی مسئولان به این مقوله شده است.

 با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و اصلاح قیمت آرد، این انتظار وجود داشت نانی که در سفره مصرف‌کننده جای می گیرد،پس از قرار گرفتن در تنور اصلاح قیمت، نشانی از بهبود کیفیت هم داشته باشد اما حکایت کنونی بازار نان در برخی از شهرها نه‌تنها نشانی از بهبود کیفی ندارد، به گفته برخی از مصرف کنندگان ، به مراتب بدتر از گذشته هم شده است.

ساداتی خانم خانه داری است که می گویید با توجه به اینکه قیمت نان چند برابر شده و دولت یارانه آن را نیز به افراد پرداخت کرده، ولی در کیفیت نان تغییر محسوسی ایجاد نشده است و همچنان دور ریز نان در خانه ها ادامه دارد.

تقی پور کارمند بازنشسته شهرداری نیز با اشاه به رعایت نشدن نکات بهداشتی در برخي از واحدهای خبازی گفت : بهتر است مسئولان همزمان با تفکر در مورد افزایش کیفیت نان به فکر آموزش خبازان در خصوص نحوه تهیه خمیر و بهداشت فردی باشند.

 البته طی سال‌های اخیر در حوزه گندم، آرد و نان به‌منظور ارتقای کیفیت نان تولیدی، اقداماتی از جمله گسترش واحدهای تولید نان صنعتی ،حمایت از نانوایان و کارخانجات آرد،اختصاص اعتبار برای تجهیز و بازسازی‌ نانوایی‌ها ونیز برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت آموزش نظری و عملی پخت نان و نام گذاری هفته ای با عنوان "هفته کیفیت نان" صورت گرفته است، اما به راستی این راهکارها تا چه حد قادر به بهبود کیفیت نان در کوتاه‌مدت است؟

 به اذعان برخی دست‌اندرکاران بازار نان، اصلاح کیفیت این کالای استراتژیک ، فرایندی طولانی‌مدت است و نیاز به زمان بیشتری دارد، اما در بین این تفاسیر جای یک سوال اساسی خالی است :از آنجایی که تاریخ شناخت و مصرف نان با تاریخ بشر همزاد است چرا قبل تر از این ها مسئولان به طور جدی به فکر ارتقای کیفیت نان نبودند ؟ آیا ارزانی این ماده غذایی باعث شده آنها رغبتی به ارتقا کیفی آن نشان ندهند ؟

 نکته دیگر اینکه براساس آمارهای اعلام شده ، با هدفمند سازی یارانه ها مقدار سرانه مصرف نان از 139 کیلوگرم به 104 کیلوگرم کاهش یافته است و این روند نشان دهنده کاهش ضایعات و هدر رفت نان است. این امر نشان می دهد با وجود نبود کیفیت لازم در نان مردم اقدام به اصلاح مصرف روزانه خود کردند .

حال پس از اصلاح قیمت آرد و نان طبق وعده های مسئولان، مصرف کنندگان انتظار داشتند کیفیت نان عرضه شده بهبود یابد و با این شیوه ضمن کاهش ضایعات نان از هدر رفتن یارانه پرداختی این کالا جلوگیری شود اما چنین نشد و مسئولان علی رغم گفته های خود که با نام گذاری دهه سوم اجرای قانونمند کردن یارانه ها به هفته بهبود نان و پس از برپایی همایش های مختلف در سطح ملی وعده دادند نقشه راه ارتقای کیفیت نان در پروسه 6 ماهه تهیه شود که به نظر می رسد زمان چندانی به پایان این مهلت نمانده است.

حال که اجرای چنین عملی را زمان بر عنوان کرده اند،باعث شگفتي شده اند،طوري که بعضی ها افزایش کیفیت نان را رویایی بیش نمی دانند!


ايميل نويسنده:(karez_60@yahoo.com)


  • دوشنبه 9 خرداد 1390-0:0

    استاندار گفته کیفیت نان از 25 رسیده به 5!!شما میگویید بدتر شده.کدام را باور کنیم؟البته دم خروس نان معلوم است.تک و توک نانواییها خوب می پزند.صبح بخری عصر نمیتوانی بخوری

    • منصوره بهاریپاسخ به این دیدگاه 0 0
      يکشنبه 8 خرداد 1390-0:0

      خواهر من چی مون درسته که نون باشه.تازه الان وضعیت نان در بهترین شرایطه.برید ببین اوضاع راننده ها و ...چطوره؟همه به بانکها مقروضند


      ©2013 APG.ir