تعداد بازدید: 3377

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 31 خرداد 1390-8:26

صنايع دستي مظلوم است،مسئولان نيامدند

رييس سازمان ميراث فرهنگي مازندران گفت:همه نگاه ها معطوف به ارزش های اسلامی و ایرانی است-از مسئولان استان گلايه دارم که چرا در اين مراسم حاضر نشدند/معاون سياسي وامنيتي استاندار مازندران گفت:مسئولان در همايش ها و برنامه ها صنايع دستي هديه بدهند-شایسته نیست اثری در استان تولید شود و یک مدیر اجرایی حتی فرصت نکند آن را مشاهده کند.(گزارشي از مراسم هفته صنايع دستي)


مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: علی رغم همه گفته ها ، صنایع دستی هنوز به جایگاه خود دست نیافته است

به گزارش کلثوم فلاحي-خبرنگار مازندنومه- اسدا... محمدپور در مراسم پاسداشت روز جهانی و هفته صنایع دستی که در آن از خادمان صنایع دستی تجليل شد، اظهار داشت: در دوره ای قرار داریم که همه نگاه ها معطوف به ارزش های اسلامی و ایرانی است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب هم در دیدار با نخبگان بر مقوله الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تاکید داشتند ، افزود: با توجه به بیانات و رویکردها ، تکالیف مجریان و متولیان امور مشخص است.

محمدپور با بیان اینکه شخصا اهل گلایه نیستم ، افزود: امروز واقعا این گلایه را از پشت تریبون دارم و از مطبوعات هم می خواهند منتقل کنند، در زمانی که به سمت الگوی اسلامی ایرانی حرکت می کنیم و رویکرد مسئولان ارشد نظام از جمله مقام معظم رهبری هم بر همین مواضع است ، آیا رویکرد مدیران استان نسبت به صنایع دست یباید این گونه باشد؟

محمدپور با اشاره به اینکه این موضوع حقیقتا جای طرح سئوال و گلایه دارد ، تصریح کرد: با این سبک و سیاق می خواهیم الگوی اسلامی ایرانی را محقق کرده و افق 1404 را ببینیم؟

 وی با بیان اینکه رویکرد حمایت از صنایع دستی در مدیران ارشد استان به ویژه استاندار و معاون سیاسی استانداری وجود دارد که جزء ظرفیت های استان است ، اظهار داشت: مدیران سطوح دیگر باید از مدیر ارشد استان که در بین 31 استان به عنوان استاندار حامی صنایع دستی انتخاب شده تاسی و فرمانبری کنند. 

محمدپور ضمن گلایه از حضور نیافتن مدیران استان در این همایش ، گفت: در جلسات مختلف این گلایه را منتقل خواهم کرد.

وی با بیان اینکه از هنرمندان صنایع دستی که فریاد حمایت از صنایع دستی سر می دهند اما در جلسات حضور کمرنگ دارند توقعاتي داريم،خاطرنشان کرد: صنایع دستی بخش مظلومی است که علی رغم همه این گفته ها هنوز به جایگاه شایسته نرسیده است.

 محمدپور گفت: رویکردی که امروز در مدیریت جامعه به وجود آمده حاصل تلاش های خود هنرمندان است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: حضور هنرمندان مایه مباهات استان است و کسب مهر اصالت یونسکو در 2 رشته صنایع دستی نشان از تلاش هنرمندان این عرصه است.

 وی با اشاره به اینکه آرزوی بیمه هنرمندان در سال 89 محقق شد ، افزود: بیمه هنرمندان اکنون در حال انجام است و هنرمندان از فرصت به دست آمده بهر مند شوند.

محمدپور با بیان اینکه از 250 رشته تصویب شده در مشاغل خانگی ، 170 رشته مربوط به صنایع دستي است ، تصریح کرد: حدود 70 درصد رشته ها مربوط به صنایع دستی است.

 وی با اشاره به اینکه در قوانین برنامه و بودجه سالیانه ، ظرفیتی برای خرید اقلام صنایع دستی دستگاه ها در اختیار داشتند ، افزود: با پیشنهاد دولت و مصوبه مجلس در قانون برنامه پنجم به صورت الزام درآمده است.

محمدپور یادآور شد: برای مقابله با ورود صنایع دستی بی کیفیت خارجی ، سازمان بازرگانی اعمال محدودیت لازم را انجام دهد.

ابراهيمي:صنایع دستی از محورهای اصلی توسعه است

معاون سیاسی استانداری مازندران در این مراسم اظهار داشت: صنایع دستی از حوزه های ظریف ، حساس و پرتلاش است.

 هادی ابراهیمی افزود: در فضایی که امروز به لحاظ جهانی شدن در دنیا ملاحظه می کنیم باید با رویکرد هوشمندانه و استفاده از ابزارهای صحیح و بهره گیری از همه امکانات و فرصت ها در راستای هویت ملی و تمدن اسلامی و ایرانی نهایت بهره برداری را داشته باشیم.

 وی با بیان اینکه امروز جهانی شدن ، حفظ و گسترش جایگاه ملی و تمدن اصیل ایرانی در مقوله هنر صنایع دستی قرار دارد ، تصریح کرد:اگر بخواهیم به خوبی در برابر فرهنگ جهانی شدن که جزء برنامه های استکبار جهانی است مقابله و مقاومت کنیم،باید هویت ملی و تمدن اصیل اسلامی ایرانی را در قالب صنایع دستی به دنیا نشان دهیم.

 ابراهیمی یادآور شد: امروز به برکت مکتب اسلام و انقلاب اسلامی ما ، ایران اسلامی یک هویت متعالی در دنیا یافته است.

وي یادآور شد: جایگاه ارزش ها ، مفاخر و نمادهای فرهنگی در این بخش می تواند در شناساندن هویت واقعی ما کمک کند و صنایع دستی هم در این زمره می تواند تعریف شود.

 وی گفت: در حوزه صنایع دستی، بستری برای اشتغالزایی جوانان در عرصه تولید و بازاریابی ایجاد شده است.

 معاون سیاسی استانداری مازندران گفت: آنچه در راستای توسعه صنایع دستی وجود دارد این است که باید با توجه به ظرفیت های مناسب در مازندران به سمتی برویم که نیروی انسانی کارآمد و متخصص در این زمینه ، در دانشگاه ها پروش یابند.

 ابراهیمی خاطرنشان کرد: باید به سمتی برویم که دانشگاه علمی کاربردی متناسب با ظرفیت های صنایع دستی در استان ایجاد شود.

وی افزود: چالش هایی در زمینه صنایع دستی در مازندران وجود دارد که متولیان امر باید در این زمینه ورود پیدا کرده و با شناسایی چالش ها ، راهکارهایی برای تقویت حوزه صنایع دستی ارائه کنند.

 وی مهمترین چالش در زمینه ترویج و گسترش صنایع دستی را ضعف و نبود دانش و شناخت کافی در باب مسائل مختلف صنایع دستی دانست و تصریح کرد: بسیاری از آثاری که در مازندران تولید می شود ضعف عمیق پژوهشی دارند در صورتی که هر تولید فرهنگی باید پشتوانه تحقیقاتی داشته باشد.

 معاون سیاسی استانداری مازندران با تاکید بر حمایت از صنایع دستی در استان ، گفت: مسئولان در همایش ها و برنامه ها هدایایی متناسب با فرهنگ تاثیرگذار در حوزه میراث فرهنگی تهیه کنند.

 وی با بیان اینکه باید از سرمایه های فرهنگی خود صیانت کنیم ، افزود:صنایع دستی باید جایگاه خود را در استان نشان دهد.

 ابراهیمی خاطرنشان کرد: شایسته نیست اثری در استان تولید شود و یک مدیر اجرایی حتی فرصت نکند آن اثر را ملاحظه و مشاهده کند.

 وی با بیان اینکه هنوز صنایع دستی در مازندران معرفی نشده ، گفت:برخی از آثار تولید شده در مازندران در مرکز توجه سایر استان ها است اما در مازندران از آن تولید غفلت می شود.

 ابراهیمی با اشاره به اینکه هنرمند مازندرانی نباید در استان از اقتصاد بسیار ضعیف برخوردار باشد ، تصریح کرد:باید زمینه تشویق فعالان این عرصه مهیا شود.

وی بر ایجاد موزه ویژه میراث روستایی در چند شهر بزرگ استان با مراکز دانشگاهی تاکید کرد و افزود: در اسرع وقت نسبت به ایجاد پایگاه صنایع دستی در استان اقدام شود.

خاطرنشان مي کنيم در اين مراسم، فعالان و پیشکسوتان صنایع دستی در این مراسم تجلیل شدند.

 - ()



    ©2013 APG.ir