تعداد بازدید: 2551

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 1 شهريور 1390-15:3

مرور چند تخلف؛نظارت با مچ گيري فرق دارد آقاي معاون!

شورای اسلامی استان نظارت بر شوراهای ذی ربط را جدی گرفته بود و شورای شهر جویبار را به عنوان متخلف به استاندار و رییس هیأت حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شوراهای استان معرفی کرد، ولی از آن زمان تاکنون آن هیأت انگار نظارت را مچ گیری تلقی کرد و هیچ اقدام شایسته ای انجام نداد.(نقدی بر اظهارات معاون عمراني استاندار در مراسم معارفه شهردار جويبار-يادداشت رسيده)


شهردار جدید جویبار در مراسم معارفه اش افشا کرد که شهرداری جویبار بیش از یک میلیارد تومان کمبود نقدینگی و بدهی دارد،این در حالی است که در گذشته یکی از کارشناسان استانداری این مسوولیت را به عهده داشت ولی نتوانست سکان را به درستی اداره کند و رفت.

 با بررسی گزینه های مختلف و ریسک نکردن بعضی در پذیرش این مدیریت، این فال گرفتاری بیست و یکمین شهردار، به نام منتخب اول دو دوره شورای اسلامی شهر و از کارشناسان فرمانداری جویبار افتاد.

 معاون امور عمرانی استاندار در حالي از فضای مچ گیری در مازندران انتقاد می کند که شهرهایی مانند جویبار از ضعف نظارت جدی مدیران ارشد رنج می برند.

 اعضای شورای این شهر در گذشته بدون رعایت تشریفات مناسب، اعتباری را که مردم به سختی در اختیار شهرداری گذاردند تا صرف عمران و آبادانی شود، اسراف نموده و بدون رعایت تشریفات صحیح، برای مخارجی مانند سفرهای غیرضرور خارجی مصروف داشتند؛ سفری که وقتی اعضای شورای دیگر شهرها شنیدند، سعی کردند تا خود را از قافله عقب نیندازند! از آن بالاتر که متوجه شدند استانداری به شکل غیررسمی از این نوع برخوردها حمایت می کند.

 اعتباری که آقای شهردار وقت، خارج از ضوابط جاری، صرف دریافت پاداش آن چنانی برای خود می کند! کاری که وقتی دیگر شهرداران شنیدند به وسوسه افتادند که چرا وقتی تخلف از قوانین فراگیر شد ما عقب بیفتیم؟

آن اعتبار البته در کیسه ای وجود داشت که ته آن سوراخ بود و امکان خرج حساب شده وجود نداشت. کیسه ای که نگهبان ضعیفی داشت و حاتم بخشی های فراوانی در آن صورت گرفت.

 منابع مالی همیشه محدود بوده و اگر رعایت نشود چندصباحی نمی گذرد که یا باید دست به دزدی زد یا متواری و دستگیری و زندانی شد.

 از سال 1387 شورای اسلامی استان نظارت بر شوراهای ذی ربط را جدی گرفته بود،البته با بی میلی تمام ولی برای ضرورت انجام صحیح و پیشرفت مدیریت محلی، برخی شوراها مانند شورای شهر جویبار را به عنوان متخلف به استاندار و رییس هیأت حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شوراهای استان معرفی کرد.(شورای شهر جویبار از جمله شوراهایی است که حاضر نیست مصوبات، عملکرد و درآمد و هزینه خود و شهرداری را در معرض دید برخی ناظران و عموم قرار دهد) ولی از آن زمان تاکنون آن هیأت انگار نظارت را مچ گیری تلقی نموده و هیچ اقدام شایسته ای انجام نداد.

شاید به همین منظور باشد که معاون عمرانی استاندار در این مراسم از وجود فضای مچ گیری در استان انتقاد می کند! فضایی که برخی کارشناسان ذی ربط، از نحوه نظارت اعضای آن مانند آقایان ادیانی و شجاعی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه قائم شهر و ساری و نیز آقای نقیبی نماینده شورای استان در آن هیأت گلایه دارند.

 آنها از رییس کل دادگستری استان که دیگر عضو آن هیأت است می پرسند آیا پیش می آید پرونده ای در دادگاه مطرح شده و بدون رسیدگی باقی بماند؟ اگر نه چگونه می شود در این هیأت چنین اتفاقی بیفتد؟

معاون عمرانی استاندار، ضمن اعتراف به ضرر به مردم شهر در اثر تغییر زودهنگام شهرداران، کم حوصلگی و بعضاً انتخاب بدون مطالعه و تحقیق را دلیل این تغییرها می داند.

 این وضع در صورتی است که کارشناسان، دخالت بی جا و فقدان نظارت کافی را دلیل تغییر زودهنگام شهرداران می دانند.

 هاشمي در ادامه با اشاره به اهمیت نیروی انسانی متخصص و کاربلد در بدنه شهرداری ها خواستار استفاده افراد تحصیل کرده دانشگاهی و چابک سازی شهرداری ها شد. در حالی که شنیده ها حاکی است در بسیاری موارد با تأیید یا نظارت استانداری، چنین نیروهای ضعیف و ناکارآمد در شهرداری ها مشغول به کار می شوند.

 در این جلسه، فرماندار شهرستان جویبار با اشاره به اینکه مهم ترین وظیفه شهرداری خدمت رسانی به شهروندان و استفاده درست از منابع و امکانات می باشد بر فرهنگ سازی در زمینه مشارکت مردم در امور شهری و کار کارشناسی در طرح ها و پروژه ها توسط شهرداری ها تاکید کرد.

در حالی که به گزارش منتشر شده مورخ 6/7/1388 خبرگزاری فارس در مراسم معارفه محمودی چراتی -شهردار وقت جویبار یا همان کارشناس استانداری- شهرداری جویبار فقط 4 میلیارد ريال از اداره ها طلبکار بود.حالا فرماندار گزارش دهد در این راستا چه کمکی نمود؟

 چراتی آن موقع گفته بود شهرداری جویبار به دلیل مشکل های مالی نتوانسته حقوق کارکنانش را به موقع بپردازد.مشخص نیست حسابرسان استانداری تاکنون چه گزارشی از وضعیت مالی این شهرداری همانند دیگر شهرداری ها داده اند؟

معاون امور عمرانی استاندار که بر مصوبات کمیسیون ماده 5 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری استان مشرف است بفرماید آیا اين شهرداری که طرح تفصیلی تا به حال نداشت،آيا تصویب شد يا نه؟ اگر بله چه موقع و چند در صد از آن طرح اجرا شد؟ دلیل ضعف آن چه بود؟

 البته نباید خیلی نگران بود؛ زیرا به دلیل ساختار نامناسب اداری، شهرهایی که ده ها سال است دارای طرح بوده و هر چند سال هم تجدید می کنند از وضع خیلی بهتری برخوردار نیستند. زیرا طرح ها دارای مشکل ساختاری بوده و تا راهبردی و سیال نشود مشکل همچنان باقی است.

در جلسه معارفه شهردار جديد جويبار، امام جمعه اين شهر نیز از وضع موجود شهری انتقاد کرد که باید با برنامه ریزی درست وبهره گیری از تمام ظرفیت ها وامکانات در جهت داشتن شهری زیبا و با طراوت همت گماشت.

 پس به شهردار جویبار می گوییم که وقتی این همه بستر برای حمایت از کار فراهم است پس سر را پایین گذاشته و بدون نگاه سیاسی، منزلت اجرایی را در کار خویش پیشه سازد.

نقدی که اکنون در محافل به ویژه بعضی اعضای شوراها از استانداری وجود دارد این است که اگر از مدیرانی مانند اداره کل تأمین اجتماعی خواسته ای غیر قانونی داشته و آنان انجام ندهند،کاری ندارند. ولی اگر مرجعی مانند شهرداری ها انجام ندهند شدیدترین فشار غیررسمی بر آنان جاری می شود.

 یکی از این گلایه ها، ارسال تماس یا یادداشت هایی مبنی بر انجام تخفیف یا معافیت وجوه است. در صورتی که طبق قانون انجام هر گونه تخفیف و معافیت توسط شهرداری ها ممنوع است. ضمن اینکه دقت در تعیین تعرفه عوارض،هزینه خدمات و روش های افزایش درآمدی مانند انجام کار اقتصادی یا ایجاد واحدهای مختلف تجاری یا بازارها محله،درآمد کلانی نصیب شهرداری ها می کند.

 همچنین که دولت در صدد واگذاری تصدی با اولویت به مدیریت محلی است، جا دارد با سرعت بیشتري در اين خصوص گام بردارد.

 به اعضای محترم شورا هم سفارش می شود کارهای سفارشی مانند ترک تشریفات مناقصه یا برگزاری مناقصه محدود را در دستور کار خود نگذاشته تا شایسته سالاری در پیمانکاری ها مخدوش نشود.


  • يکشنبه 14 اسفند 1390-0:0

    جویباری بیچاره نمیدونه چی به سرش داره میاد

    • پنجشنبه 3 شهريور 1390-0:0

      یکی به مهندس هاشمی بگه اینها دست پخت شماست که برای چپوندن نیروها در شهرداریها تلاش می کنید

      • سه شنبه 1 شهريور 1390-0:0

        بیچاره جویبار

        • سه شنبه 1 شهريور 1390-0:0

          ای کاش یک کم از آقای مجیدی معاون وقت عمرانی استاندار یاد می گرفتی. هیچ وقت بدون نگاه به قانون تصمیم نمی گرفت. می گفتند وقتی معاون وزیر راه هم شد خیلی از بارش قانون بود که برد. وقتی تصمیم می گرفت برای اجرا آنقدر گروهش تماس می گرفتند و نامه می زدند و سماجت به خرج می دادند و راه باز می کردند تا انجام شود.

          • سه شنبه 1 شهريور 1390-0:0

            نمی دونم کجای قانون مچ گیری رو خلاف دونست؟ آقای معاون برو جلوی تخلف ها رو بگیر.

            • سه شنبه 1 شهريور 1390-0:0

              یه وقت مثل قائم شهر نشه که می خواستند کاغذ باطله تیم نساجی را صدها میلیون تومان به شهرداری بدبخت بفروشند!

              • سه شنبه 1 شهريور 1390-0:0

                آقای معاون، بخشداری ها و فرمانداری ها انژی خوبی برای کمک به نظارت دارند. استفاده کن.


                ©2013 APG.ir