تعداد بازدید: 3155

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 16 شهريور 1390-23:48

آشتي کتاب و صنعت

مديرکل صنايع و معادن مازندران گفت: مراکز صنعتي مازندران بیش از 40 میلیارد تومان از بسته حمايتي دولت استفاده کرده اند اما عمر این خط اعتباری در شهریورماه پایان می یابد/صاحبان صنایع و تولید ، قانون هدفمندی یارانه ها را جدی بگیریند/مديرکل کتابخانه هاي مازندران گفت:ایران در بین 56 کشور مطرح دنیا در ردیف چهل و یکم از نظر فضای کتابخانه ای قرار دارد/در ازای هر 100 مازنی باسواد فقط 28 جلد کتاب در کتابخانه های استان داریم.


ساعت 13 روز چهارشنبه یازدهمین جلسه شورای راهبردی صنعت و معدن در سالن مطالعه کتابخانه عمومی آزادگان ساری برگزار شد.

 در ابتدا فکر کردیم صنعت از پیوند با دانشگاه ناامید شده و به سراغ کتابخانه ها آمده اما در جریان نشست معلوم شد که کتابخانه دست نیاز به سمت صنعت دراز کرده است.

به گزارش کلثوم فلاحي-خبرنگار مازندنومه-مرتضی هاشم پور در این نشست با بيان اين که حدود 9 ماه از اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه ها و تصمیم بزرگ دولت در فضای اقتصادی می گذرد،افزود:هدف مندي در حوزه صنعت و معدن باعث شد محیط های کسب و کار به خوب بیایند و فضای اقتصادی را جدی بگیرند.

 وی با بیان اینکه شماری از واحدهای تولیدی و صنعتی این پیام را به سرعت دریافت کرده و برای مهندسی جدید در محیط های تولیدی گام برداشتند ، تصریح کرد: تعدادی از صنعتگران استان به این دانش دست یافته اند و پیام و ماموریت قانون هدفمندی یارانه ها را گرفته و اجرایی کرده اند.

 هاشم پور با اشاره به اینکه در بند یک بسته حمایتی صنعت ، جبران بخشی از هزینه های انرژی لحاظ شده،افزود: در همین زمینه 240 واحد تاثیرپذیر در مازندران شناسایی شده و امروز این مراکز بیش از 40 میلیارد تومان از خط اعتباری استفاده کردند اما عمر این خط اعتباری در شهریورماه پایان می یابد.

 وی با بیان اینکه از ابتدای شهریورماه منابع بانکی نوسازی و بازسازی واحدها تزریق شده ، خاطرنشان کرد: 100 طرح به صورت نمادین در کشور از تسهیلات 40 تا 150 میلیون تومانی برای بازسازی و نوسازی واحدها استفاده کردند که هشت طرح در مازندران بود در حالی که استان های همسایه مانند گلستان و گیلان تنها یک طرح داشتند.

مديرکل صنايع و معادن مازندران با اشاره به اینکه عارضه یابی از فضای کسب و کار و واحدهای تولیدی آغاز شده ، گفت :واحدهای تاثیرپذیر می توانند پیمانکار خود را انتخاب کنند و 50 درصد از هزینه ها را هم دولت به صورت بلاعوض پرداخت می کند و در مازندران هم پنج واحد صنعتی توانسته اند پیمانکار انتخاب کنند.

 وی با بیان اینکه صاحبان صنایع و تولید ، قانون هدفمندی یارانه ها را جدی بگیریند، اظهار داشت: این دوره اگرچه سخت است اما با جدیت و توانمندی که در آنها سراغ داریم می توانند از این مسیر هم عبور کنند.

 هاشم پور در پایان با اشاره به اینکه اشتهای کتابخوانی در استان وجود دارد اما امکانات خوبی برای پاسخگویی به این مطالبات نداریم ، یادآور شد: ظرفیت های پراکنده در صنعت باید به هم پیوند بخورد تا در راستای ایجاد کتابخانه گام برداریم.

 وی هم چنين از حضور نیافتن مدیرعامل بانک صنعت و معدن و رئیس شرکت شهرک های صنعتی مازندران در این نشست ابراز ناخرسندی کرد.

در ادامه جلسه محمداسماعیل امام زاده با بیان اینکه وضعیت ما در دنیا بسیار نگران کننده است ، گفت: جمهوری اسلامی ایران در بین 56 کشور مطرح دنیا در حوزه کتاب در ردیف چهل و یکم از نظر فضای کتابخانه ای قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه مازندران در رتبه 45 کشوری از نظر متوسط فضای کتابخانه ای قرار دارد ، خاطرنشان کرد: در حوزه منابع هم جمهوری اسلامی ایران در ردیف 36 دنیا قرار دارد.

 امام زاده با بیان اینکه ظرف 52 سال اخیر 32 هزار متر مربع فضای کتابخانه ای در استان ایجاد کرده ایم ، اظهار داشت: در ازای هر 100 مازنی باسواد فقط 28 جلد کتاب در کتابخانه های استان داریم.

مديرکل کتابخانه هاي استان یادآور شد: برای مبارزه با هرگونه بزه در جامعه نیاز به جمعیت کتابخوان داریم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران افزود: بر اساس یک نظرسنجی هیچ یک از کسانی که در حوزه بزه وارد شده اند اهل کتاب و مطالعه نیستند.

وی ادامه داد: برای رسیدن به کاروان پرشتاب مطالعه در برخی استان ها ، همه مسئولان و مردم باید نوع نگاه به حوزه کتاب و کتابخوانی را تغییر دهند چراکه با این ساز و کار به جایی نخواهیم رسید.

 امام زاده یادآور شد: چنانچه واحدهای صنعتی تمایل داشته باشند در روند کتابخانه سازی گام بردارند ، کتابخانه را به نام همان فرد نامگذاری می کنیم که البته قانون هم برای این افراد معافیت مالیاتی در نظر می گیرد.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه ها متحول شده اند ، خاطرنشان کرد: کتابخانه ها اکنون 22 نوع خدمات ارائه می دهند.



    ©2013 APG.ir