تعداد بازدید: 6461

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 25 مهر 1390-22:23

سکوت تاریخ در ساری

گره ای که با دستان استاندار باز می شود؛برای ورود به عمارت سردار جليل،با مخالفت مالک فعلی آن روبه رو شدیم،اما سر انجام پس از دو روز با وساطت یکی از آشنایان پای در این عمارت دلربا گذاشتیم/آقای استاندار! احیای خانه تاریخی سردار جلیل ورود جناب عالی را که همواره پیگیر و علاقه مند به مسائل فرهنگی و تاریخی بوده اید ،طلب می کند.(يادداشتي از عباس مهدوي،روزنامه نگار-ساري)


ساری شهری است که تاریخ در آن به فراموشی سپرده شده و آنچه از گذشته برای مان باقی مانده ، در لابه لای ساخت و سازهای امروزی ، در حال نابودی و زوال است.

در بسیاری از تصمیمات و برنامه ریزی های شهری در مرکز مازندران ، احیای آثار تاریخی جایی ندارد،از این رو بسیاری  از مردمان ساکن ساری،از گذشته و زیبایی های پر بار تاریخی دیارشان بی اطلاعند و در بی خبری محض به گذران زندگی مشغولند .

به دلیل بهره برداری نشدن مناسب و کاربردی از داشته های تاریخی ، ساری نشینان از وجود میراث دلربای گذشته که در کوچه پس کوچه های شهر ، پنهان مانده اند سراغی نمی گیرند و حتی برای یکبار هم شده ، پای به اماکن تاریخی خود نگذاشته اند .

سکوت تاریخ در ساری ، هیچ گاه مورد توجه ویژه مسوولان و مدیران دولتی و شهری قرار نگرفته است. در شرایطی که احیای هویت تاریخی ، اساس توسعه شهری قرار گرفته  و تمامی برنامه ریزی ها حول محور پاسداشت و پر رنگ سازی  تاریخ انجام می گیرد غفلت از اماکن و ابنیه های تاریخی در ساری ، همچنان ادامه دارد.

امروز در مرکز استان مازندران از بافت تاریخی گذشته خبری نیست و ساختمان ها و معماری پیشینیان ما ، یکی پس از دیگری در حال  فرو ریختن است .

در هیچ یک از خیابان های ساری نمی توان بیننده هویت تاریخی بود و به افتخارات کهن گذشته در عرصه معماری بالید  .

در ساری گردشگران از دیدن جاذبه های تاریخی محرومند و در گذر از این شهر با قدمت ، اثری از معماری چشم نواز گذشته را نظاره گر نیستند .

یکی از اماکن تاریخی بی نظیر در مرکز استان مازندران ، "خانه سردار جلیل" است. خانه ای دلربا و چشم نواز که معماری و ساختار آن هر بیننده ای را مبهوت خود می سازد .

نکته تاسف بار اینجاست که این بنای تاریخی در قلب ساری و چند صدمتری میدان ساعت واقع شده است،اما ساروی ها از وجود آن بی اطلاعند و هرگز این عمارت را رویت نکرده اند.

برای ورود به عمارت ،با مخالفت مالک فعلی آن روبه رو شدیم. اما سر انجام پس از دو روز با وساطت یکی از آشنایان که مالک را می شناخت ، پای در این عمارت دلربا گذاشتیم که هر بیننده ای را محصور زیبایی خود می کند .

خوشحال بودم  که جزو معدود  کسانی هستم که لذت  دیدن این عمارت نصیبم شده است .

عمارت سردار جلیل به مراتب زیباتر از عمارت کلبادی است و از موقعیت مکانی و سازه ای جذابتر برخوردار است .

مالک می گفت که سعی کرده عمارت را سرپا نگهدارد .او از بی توجهی مسوولان مرکز استان برای تبدیل عمارت به یک جاذبه تاریخی در شهری-که از فقر هویت بومی رنج می برد- گله مند بود. او می گفت :« سال هاست که مسوولان وعده می دهند برای احیای عمارت، اما همچنان شاهد ناکامی و محرومیت ساروی ها و گردشگران از دیدن زیبایی های این بنای تاریخی هستیم. عمارت سردار جلیل با وجود تردد روزانه هزاران نفر از جوار آن در انزوا و سکوت به سر می برد . »

آقای استاندار ! احیای خانه تاریخی سردار جلیلی ورود جناب عالی را که همواره پیگیر و علاقه مند  به مسائل فرهنگی و تاریخی بوده اید ،طلب می کند .

بازدید شما از این مکان بی نظیر در قلب شهری که هویت تاریخی در آن در حال فراموشی است می تواند توجه مسوولان سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری ساری را بر انگیزد .

احیای خانه سردار جلیل می تواند مرکز استان مازندران را از جاذبه های یک مکان تاریخی بهره مند سازد و یک فرصت گردشگری برای نسل امروز و فردا باشد .

امیدواریم در آستانه روز مازندران شاهد احیای این میراث ارزشمند تاریخی باشیم و قدر داشته های مان را همچون سایر استان ها بدانیم.


  • يکشنبه 22 مرداد 1391-0:0

    مرمت خانه سردار جلیل .باز زنده سازی شکوه تاریخ ساری است.که متاسفانه ساروی در ساری نیست که کاری برای این شهر بکند جز یک سری کوهی و پشت کوی که............................

    • مهدی چابکپاسخ به این دیدگاه 0 0
      شنبه 14 آبان 1390-0:0

      واقعاً جای تاسف خوردن داره

      • شنبه 30 مهر 1390-0:0

        كاش كسي نامي از آب انبارهاي متروكه ي نو،ميرزا مهدي و كوچه سردار ،كاروانسراي مركز شهر،حمام وزيري ،كاروانسرا و مسجد فرح آباد نامي ببردبلكه اسم شان از يادمان نرود.كاش در انتخابات بعدي كسي از ساري پاي صندوق هاي راي انتخاب اعضاي شوراي اسلامي شهر نرود بلكه اين شهر سروساماني پيداكند.مرسي از يادآوري تان

        • پنجشنبه 28 مهر 1390-0:0

          اقای رستمعلی پیگیری کن بردار شاعر فرهنگی دلسوخته .

          • چهارشنبه 27 مهر 1390-0:0

            تااقای ... وباند بازهای بابلی درراس کار ... هستندو... نیز دم نمیزندبیشترازاین نبایدانتظارداشت در5سال گذشته اموزشکده نوشیروانی بابل دانشگاه شدایران خودرو دربندپی افتتاح شدترمینال بابل افتتاح شدولی درساری دردوره... فرودگاه ساری ازساری رفت .مجوزسایپا ساری گرفته شد که روی هواست.مجوز دانشگاه جامع ساری گرفته شدکه روی هواست.باهدف ازبین بردن هویت تاریخی ساری بافت باارزش تاریخی ساری درحال تخریب است.نمایشگاه بین اللملی ساری وزباله سوز ساری و....به دلیل کم توجهی وعدم اختصاص بودجه به مرکزاستان مازندران وساری فقیرترین مرکزاستان کشور است وتاموقعی که ... یک ساروی رادرراس استانداری نگذارد همین اش وهمین کاسه است باورکنیداگر ... با این همه تعصب به بابل از کاربرکنار شود همشهریهایش حاضر نیستند یک پست کوچک دربابل به او بدهند

            • چهارشنبه 27 مهر 1390-0:0

              حساسیت شما به مسائل فرهنگی استان قابل ستایش است. متأسفانه مازندران با تمام فرهنگ، هویت، اقتصاد و کشاورزی اش رو به فراموشی است. بقول معروف مازندران در پس جنگل هایش گم شده است.

              • سه شنبه 26 مهر 1390-0:0

                استاندار بيچاره نمیداند از دست شما سایتیها چیکار کند؟هر روز از او درخواست دارید.مگر يک دست چند تا هندوانه را میخواهد بلند کند؟کارگرها از او حقوق میخواهند-جوانها شغل-صنعتکاران تسهیلات-فرهنگ دوستان حمایت و...به من بگویند مفتی بیا استاندار شو نمیایم.همه از ادم انتظار دارند

                • احسان مهدیانپاسخ به این دیدگاه 0 0
                  سه شنبه 26 مهر 1390-0:0

                  ممنون آقای مهدوی

                  کار ارزشمندیست که می تواند تحرک تازه ای در احیای میراث فرهنگی مازندران ایجاد نماید

                  بااحترام


                  ©2013 APG.ir