تعداد بازدید: 22674

توصیه به دیگران 11

يکشنبه 22 آبان 1390-21:55

بريد و دريد و شکست و ببست

پيش کش به رستم ايران زمين،جهان پهلوان بهداد سليمي؛ايرانيان به سبب پيروزي رستم،زنگ هاي پشت پيلان را به صدا درآوردند و در کوس ها دميدند.دشت از فريادهاي شادي آنان آکنده شد.


مازندنومه:

...رستم کمربند و کلاه خود افراسياب را به يکي از آنان داد تا نزد کي قباد ببرد.خود نيز شمشير کشيد و به سپاهيان توران يورش برد.

ايرانيان به سبب پيروزي رستم،زنگ هاي پشت پيلان را به صدا درآوردند و در کوس ها دميدند.دشت از فريادهاي شادي آنان آکنده شد.کي قباد نيز از شادي پيروزي رستم،فرمان يورش داد.

پس آن گاه ايرانيان همچون تگرگ بر سر تورانيان باريدند.کي قباد خود نيز به ميدان آمد و همراه زال و مهراب کابلي به سپاه دشمن تاخت.شمشيرها و تيرها مي درخشيدند و بر سينه تورانيان مي نشستند و نعره آنان را به آسمان مي بردند.

از پيکار سواران و خاک سم اسبان،ابري تيره به سينه آسمان نشست و روي خورشيد را سياه کرد.صداي نعره هاي مردان پيکارگر،ميدان نبرد را به لرزه درآورده بود.

در اين هنگامه،رستم قلب سپاه دشمن را شکافت و زمين را از خون تورانيان لاله گون کرد:

به هر سو که مرکب برانگيختي

چو برگ خزان سر فرو ريختي

به شمسير بران چو بگذشت دست

سر سرفرازان همي کرد پست

اگر بر زدي بر سر آن سرفراز

به دو نيم کرديش با اسب و ساز

زخون دليران به دشت اندرون

چو دريا،زمين موج زن شد ز خون

به روز نبرد آن يل ارجمند

به شمشير و خنجر،به گرز و کمند

بريد و دريد و شکست و ببست

يلان را سر و سينه و پا و دست...


  • چهارشنبه 16 آذر 1401-18:25

    الحمدالله هم رستم ایرانیه و هم فردوسی بزرگ

    • محمدرضا پورابراهیمپاسخ به این دیدگاه 5 0
      پنجشنبه 25 آذر 1400-12:46

      دنیا به خود شاعر توانا تر از فردوسی ندیده . درود بر تربت پاکش

      • شنبه 28 آبان 1390-0:0

        بچوک آقا ته خنابدون! اته بار قبلا هم بنوشتمه که مازندنومه بعضی موقع مطالب سانسور کنه. اما شه خد ره زحمت ندنه غلط املایی یا تایپی سهوی یا عمدی ره اصلاح هکنه. یعنی خیانت به مخاطبین هسه؟! مازندنومه حداقل کاری که بتونه هکنه و به نظر من ونه هکنه اینه که مطلب نوسنده ره چاپ هکنه اما پرانتز دله بنویسه (انتظار). زحمت دارنه اما ارزش هم دارنه. نارنه؟

        • سه شنبه 24 آبان 1390-0:0

          تبریک به همه ایرانیها و علی الخصوص مازنی های عزیز ، بهداد کاری کرد کارستان و تمام جهان به احترام ایشان ایستادو کف زد و هورا کشید.خسته نباشی ای دلاور،شما هم مانند دیگر عزیزان مازندرانی که در رشته های ورزشی ، علمی و سیاسی و ... برای کشور عزیزمان مایه غرور و سربلندی و عزت شدند، باعث غرور و شادی دل همه مردم عزیزمان شدید.مرحبا و دست مریزاد پهلوان

          • پیام فرماندار قائم شهرپاسخ به این دیدگاه 1 3
            سه شنبه 24 آبان 1390-0:0

            جناب آقای بهداد سلیمی، کسب عنوان قهرمانی دسته فوق سنگین وزنه برداری جهان و ارتقاء رکورد یک ضرب جهان نشان از لیاقت و توانایی جنابعالی و دیگر جوانان برومند ایران عزیز اسلامی در عرصه های بین المللی دارد.
            بدینوسیله بر خود لازم می دانم از اینکه در آستانه عید سعید غدیر دل رهبر معظم انقلاب اسلامی و مردم ولایتمدارمان را شاد کردی و به پاس کسب این موفقیت و افتخار آفرینی از شما پهلوان دلیر شهرمان صمیمانه تقدیر و تشکر نمایم.
            امید است در تمامی عرصه های زندگی و همچنین عرصه های ورزش قهرمانی در سایه توجهات حضرت ولی عصر(عج) و الگو پذیری از مکتب مولای متقیان حضرت علی (ع) موفق و پیروز باشید.

            علی پیرفلک
            فرماندار شهرستان قائم شهر

            • پیام تبریک دکتر ادیانیپاسخ به این دیدگاه 1 1
              سه شنبه 24 آبان 1390-0:0

              كسب مدال طلاي جهان پهلوان بهداد سلیمی در رقابت‌های وزنه برداری قهرمانی جهان در پاريس در دسته سنگين وزن موجب عزت و سربلندی ایران اسلامی و خانواده های معزز شعدا و مردم شریف حوزه انتخابیه و شادی رهبر معظم انقلاب اسلامی گردید. قهرمان جهان جناب آقای بهداد سلیمی بی شک صعود شما در سکوی قهرمانی جهان،کسب مدال طلا و ارتقاء رکورد دنیا، حاصل اراده آهنین شخص شما بوده و اینجانب این موفقیت حضرتعالی را در دهه ولایت فی مابین اعیاد قربان و غدیررا به رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای ، خانواده های معظم شهدا، مردم شهید پرور قائم شهر،سوادکوه،جویبار و بخش کیاکلا، جامعه ورزش و بویژه به شما و خانواده محترم تبریک و تهنیت عرض نموده و همواره از خداوند منان موفقیت، شادکامی و پیروزی شما را در همه میادین زندگی آرزومندم. سیدعلی ادیانی نماینده مردم شریف شهرستانهای قائم شهر،سوادکوه،جویبار و بخش کیاکلا در مجلس شورای اسلامی

              • محمدحسین ملایی کندلوسیپاسخ به این دیدگاه 1 1
                دوشنبه 23 آبان 1390-0:0

                مازندران سرزمین رستم پهلوان دیروز و جوانان غیرتمند امروز.
                بهدادجان متشکرم و خسته باشی

                • دوشنبه 23 آبان 1390-0:0

                  آقای گت آقاانتظار نه انتضار.

                  • دوشنبه 23 آبان 1390-0:0

                    پیروزی بهداد بخصوص شکستن حدنصاب جهانی جای خوشحالی و تبیریک دارد. اما اگر تشبیه کردن لازم باشد، من این همواره پهلوانان مازنی را نه به رستم و سایر قهرمانان فلات ایران (اغلب از شه نامه فردوسی بزرگ)بلکه به دِو دِو مازرون تشبیه می کنم. می دانیم که در مازرون دو یا دب (که در فارسی دیو خوانده می شود) بر خلاف تفکر رایج در بین اغلب ایرانیان نه نماد بدی و کجی و ناراستی بلکه نماد قدرت و زیبایی است.مثلا اگر بخواهیم قوی بودن مردی را به خوبی توصیف کنیم، می گوئیم فلان کس دو قد (قدرت) ر دارنه یا دو قد (بلندی) و در توصیف زیبایی زنان می گوئیم فلان کس اسپه دِوه.
                    در ادبیات خودمان نیما در اشعار محلی خود رقابت رستم و دِو را بر خلاف شه نامه توصیف می کند و رستم را به حیله گری متهم می کند.در روجا دِو بزرگ و داستانش طولانی است. از مازندنومه انتضار می رود که فلکلور و ادبیات عامه و روح قومی بیشتر توجه کند.

                    • دوشنبه 23 آبان 1390-0:0

                      باید دید آقایان چه جوری از تلاش این پهلوان تجلیل میکنند

                      • يکشنبه 22 آبان 1390-0:0

                        دیدن صحنه های افتخارآفرینی این پولادگر مازندرانی اشک شوق را در دیدگان ما جاری ساخت و ما بعد از مدتها شاد شدیم.دمت گرم پهلوان بهداد سلیمی.تشکر بخاطر متن فوري و بجای تان

                        • يکشنبه 22 آبان 1390-0:0

                          درود بر ببر مازندران، رستم ايران،پهلوان بهداد.


                          ©2013 APG.ir