تعداد بازدید: 4598

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 18 دی 1390-21:26

وفادار به فرهنگ

اين تاجر و سرمايه گذار در شرایطی که ساری بر خلاف سایر مراکز استان های کشور، از یک مرکز آبرومند نمایشگاهی محروم است، توانسته شرایطی را فراهم کند که مازندران از برپایی نمایشگاه هایی همچون کتاب محروم نماند.(يادداشت عباس مهدوي-روزنامه نگار-درباره مرد نمایشگاهی مازندران:موسي وفاييان)


بهمن امسال نیز مازندران میزبان فراگیرترین رویداد فرهنگی استان یعنی نمایشگاه بزرگ کتاب خواهد بود.

نمایشگاه کتاب مازندران که با حضور ناشران برجسته کشور برگزار می شود، همه ساله پذیرای هزاران مازندرانی است.

این نمایشگاه به دلیل نبود مرکز نمایشگاهی در مرکز استان از بدو شکل گیری در کیلومتر 7 جاده ساری- نکا  و در سوله هایی که متعلق به موسی وفائیان-تاجر و سرمایه گذار فعال مازندرانی- برگزار می شود.

وفائیان در شرایطی که ساری بر خلاف سایر مراکز استان های کشور، از یک مرکز آبرومند نمایشگاهی محروم است، توانسته شرایطی را فراهم کند که مازندران از برپایی نمایشگاه هایی همچون کتاب محروم نماند.

بذل توجه وفائیان به مقوله فرهنگ، آن هم در شرایطی که متمولان استان کمتر به این عرصه روی خوش نشان می دهند، قابل تحسین و ستودنی است.

مجموعه نمایشگاهی وفائیان در همه این سال ها که دولتمردان در مازندران نتوانسته اند به محرومیت های نمایشگاهی استان پایان بخشند، در کلامی عامیانه، آبروداری کرده و میزبان نمایشگاه های متعدد اقتصادی، خدماتی و فرهنگی بوده است.

وفائیان و کارکنان این مجموعه، به نمایشگاه کتاب نگاه انتفاعی و مادی نداشته اند و همواره حامی شایسته این رویداد پرمخاطب بوده اند.

هر چند همراهی و همدلی وفائیان با بزرگترین رخداد فرهنگی استان از دید مخاطبان و مسئولان استان پنهان مانده است، وی در چند سال اخیر بستر لازم برای برپایی نمایشگاه کتاب استان را فراهم کرده است.

امید است مدیران ارشد استان عنایت های فرهنگی این فعال اقتصادی را نسبت به ترویج فرهنگی مطالعه و کتابخوانی و افزایش آگاهی های عمومی نادیده نگیرند و زمینه تجلیل از وی را با هدف پاسداشت خادمان عرصه فرهنگ فراهم کنند؛رویکردی که مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در نشست شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب استان پرداختن به آن را ضروری و لازم توصیف کرده است.

بی تردید قدردانی از وفائیان، انگیزه ای برای ورود سایر فعالان اقتصادی به حوزه فرهنگ و هنر خواهد بود.

همه ساله نمایندگان و مدیران ارشد استان همزمان با برپایی نمایشگاه کتاب از ضرورت احداث یک مرکز نمایشگاهی سخن می گویند و نبود چنین مجموعه ای را از ضعف های اساسی مرکز استان برمی شمرند، اما همچنان این دغدغه در حد اظهار نظرهای رسانه ای باقی مانده است.

حال که عزم جدی برای احداث نمایشگاه در ساری وجود ندارد، با حمایت های اعتباری بلاعوض و تسهیلات مناسب می توان محموعه نمایشگاهی کیلومتر هفت جاده ساری- نکا را به امکانات مناسب تجهیز کرد و با خرید زمین های اطراف و ایجاد پارکینگ و امکانات رفاهی و تفریحی، مکان فعلی را به نمایشگاهی مطلوب و پاسخگوی نیازهای مرکز استان مبدل ساخت.

امیدواریم این پیشنهاد مورد توجه استاندار، نمایندگان مجلس و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قرار گیرد تا بتوان شرایط موجود را ساماندهی کرد و به بخشی از کمبودها در این زمینه پایان بخشید.

*چند پيشنهاد

در نمايشگاه هاي پيشين شاهد استقبال گسترده خانواده ها از نمايشگاه كتاب بوده ايم. نمايشگاهي كه ميعادگاه صدها ناشر مطرح و برجسته كشور است و تازه هاي نشر را در معرض ديد مخاطبان مازندراني قرار مي دهد.

اين نمايشگاه و برنامه هاي جنبي آن مي تواند يك هفته لحظات با نشاط فرهنگي را براي خانواده هاي مازندراني به ويژه كودكان و نوجوانان رقم زند.

اما نكته مهم در برپايي اين رويداد، ايجاد ساز و كارهاي لازم براي بهره برداري مطلوب آحاد مردم استان از نمايشگاه است.

نمايشگاه كتاب با سرمايه گذاري انجام شده، هنگامي موفق و نتيجه بخش خواهد بود كه خانواده هاي مازندراني از آن بازديد كرده و به كتابخواني بينديشند و كتاب هاي مورد علاقه خود را تهيه كنند.

تحقق اين مهم را نمي توان به تنهايي از اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران انتظار داشت.

نگاهي به برپايي نمايشگاه هاي كتاب در پايتخت و ساير استان ها بيانگر عزم جدي مسئولان و مديران دستگاه هاي اجرايي و شهري براي همراهي با اين جريان فرهنگي مورد تاكيد رهبر معظم انقلاب است.

در مركز مازندران نيز با توجه به نزديك بودن زمان برگزاري نمايشگاه تاكيد استاندار مازندران بر همكاري و تعامل ساير دستگاه ها براي حضور پر شور مردم در نمايشگاه كه با جشن هاي پيروزي انقلاب متقارن شده است، مي تواند بر غناي جشن هاي دهه فجر بيفزايد و فرهنگ مطالعه را در استان ارتقا بخشد.

با توجه به حمايت هاي نماینده محترم ولی فقه در مازندران و مهندس طاهايي استاندار مازندران از اين رويداد مشاركت ساير دستگاه ها و سازمان ها نيز براي خلق يك نمايشگاه به ياد ماندني بسيار ضروري است.

در اين مجال به جايگاه برخي مجموعه ها كه همراهي شان رونق و كيفيت نمايشگاه را به دنبال دارد اشاره مي كنيم و اميد داريم حضورشان گرمابخش ميهماني كتاب ها در ديار فرهنگ پر بار مازندران باشد:

1- امروز ورود شهرداري ها به عرصه فرهنگ و هنر امري اجتناب ناپذير است و شهرداري هاي موفق، فرهنگ را اساس همه فعاليت هاي خود قرار داده اند.

مشاركت شهرداري مركز استان در تبليغات محيطي و ايجاد بستر هاي لازم براي تردد بازديدكنندگان به كيلومتر 7 جاده ساري- نكا ،‌ محل برپايي نمايشگاه، زمينه حضور طيف وسيعي از علاقه مندان را فراهم خواهد كرد.

2- حضور اورژانس و آتش نشاني در مكاني كه بازديدكنندگان بسياري دارد يك ضرورت اساسي است. همكاري اين دو مجموعه در سال هاي گذشته بسيار ارزشمند و ستودني بود.

3- كيلومتر 7 جاده ساري- نكا يك محور ارتباطي پر ترافيك محسوب مي شود. با توجه به حضور صدها خودرو شخصي در نمايشگاه، برقراري امنيت ترافيكي و رفت و آمد عابران نيازمند همراهي صميمانه نيروي انتظامي و پليس راهنمايي و رانندگي مركز استان دارد.

4- فرمانداران شهرهاي مختلف استان با تشكيل ستاد شهرستاني و ايجاد امكانات اياب و ذهاب مي توانند زمينه حضور هم استاني هاي علاقه مند را فراهم كنند.

5- دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي در استان در صورت اطلاع رساني مناسب به دانشجويان و تعريف تور نمايشگاهي مي توانند زمينه بهره مندي دانشجويان بسياري را از آثار ناشران كشور فراهم كنند.

6- به اين آيتم به دليل اهميتش بايد در گزينه نخست اشاره مي شد. همراهي صدا و سيماي مركز مازندران به عنوان فراگيرترين رسانه با نمايشگاه، موجبات حضور گسترده مردم استان را فراهم خواهد كرد.

توليد برنامه هاي زنده از محل برپايي نمايشگاه و انعكاس رويدادهاي نمايشگاه در برنامه هاي روتين مختلف بازديدكنندگان بسياري را به كيلومتر 7 خواهد كشاند.

علاوه بر رسانه ملي، مطبوعات، خبرگزاري و پايگاه هاي اطلاع رساني نيز در جريان سازي اين رويداد نقش بارز و برجسته اي ايفا مي كنند. همراهي اين رسانه ها در سال هاي گذشته قابل قدرداني است.

7- اداره كل كتابخانه هاي عمومي، سازمان تبليغات اسلامي، حوزه هنري و بسيج مقاومت استان نيز مي توانند با تعريف برنامه هاي فرهنگي و هنري در رويدادهاي جنبي نمايشگاه سهيم باشند. در اين ميان مي توان بيشترين نقش را براي كتابخانه هاي عمومي استان و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان قائل بود كه مديرانش خود زماني برگزار كننده نمايشگاه بزرگ كتاب مازندران بودند.

8- در اين گزينه به تنهايي به نقش سازمان آموزش و پرورش مازندران در هماهنگي با مدارس براي دانش آموزان مازندراني در نمايشگاه اشاره مي كنيم تا بيانگر اهميت همراهي دستگاه تعليم و تربيت استان با اين رويداد باشد.

آنچه برشمرديم اشاره اي بود به ضرورت همراهي و همكاري دستگاه هايي كه در اولويت برگزاري مطلوب نمايشگاه قرار دهند.

بي ترديد حوزه فرهنگ تنها به دستگاه ها و مجموعه هاي ذكر شده اختصاص ندارد و همه مديران بخش هاي دولتي و غير دولتي و مراكز مردم نهاد مي توانند در توسعه فرهنگي استان و افزايش سرانه مطالعه نقش تاثيرگذاري داشته باشند.


  • غلط اندازپاسخ به این دیدگاه 0 0
    چهارشنبه 21 دی 1390-0:0

    بنده غلط انداز بالشخصه خوشحال هستم که می شنوم فردی می فرمایند یک آدم خوش پول و پله به نام و بی نام غصه و دغدغه فرهنگی دارد و به خاطر نمایشگاه کتابی که برگزار می کنند ریالی نمی گیرد و همینطور مفتکی برای رضای خدا و در راه اعتلای فرهنگ مکان به اون بزرگی رو چندین روز و هفته در اختیار نمایشگاه قرار می دهد.
    اصلاً آقای مهدوی عزیز از طرف ما مسئولیت دارند در صورت صحت مطلب بروند و دست ایشون رو ببوسند و برای اینکار باید جایزه هم بگیرند.
    اما آقای مهدوی غلط انداز همیجوری ها هم خیلی ساده نیست که یک پیشنهاد مفتکی بکنه. برای خودش حسابی داره و کتابی داره. به این معنی که غلط انداز به دنبال این است که ببیند چقدر به شما ماسید و سهم غلط انداز این میان چقدر میشه. اصلاً بیائید بریم توی فدراسیون فوتبال قرارداد خودمون رو ثبت بکنیم.
    به این می گویند مدیر روابط عمومی و بفیه همه اخ هستند و بلد نیستند مطلب بنویسند و همینجوری مفت مفت حقوق می گیرند و کار هم بلد نیستند. شما الحمدلله این قدرت رو دارید و من غلط انداز اگر حق السهمم را دریافت کنم شما را به خاطر این مصاحبه می ستایم. آفرین بابا تو دیگه کی هستی.

    • روزنامه نگارپاسخ به این دیدگاه 0 0
      چهارشنبه 21 دی 1390-0:0

      تحريم جشنواره فيلم فجر رو سينماگران بايد بكنندنه روزنامه نگاران و مخاطبين سينماي كشور.خوشبختانه سينماگران كه اين جشنواره را تحريم نكردند.خانه سينما چه شعبه اي ر مازندران دارد كه روزنامه نگار مازندراني كاسه داغ تر از آش مي شود؟!ما مثل بسياري از اهالي ايران منتظر برگزاري همزمان جشنواره فيلم فجر در مازندران هستيم.

      • سه شنبه 20 دی 1390-0:0

        از چن نفر پرسیدم که این اقای مهدوی کیه که برای موسی وفائیان معروف اینجوری تبلیغ کرده؟ گفتند که مدیر روابط عمومی ارشاده!!! به خودم گفتم راستی دس مریزاد! بزارین من هم ازین مرد خیر یک کم بگم که همه ی نشونی های گربه مرتضی علی رو داره...و در هردو حکومت...کبیره که تخصصش فالوده خوری با بزرگونه و توی همه انجمن و جمعیت و تشکلهای مثلا مردم نهاد حضورداره و گاهی وقتها هم ... که اقا مهدوی شرح داد. ایشون صدها برابر این خرجها از دولت کریمه .. و همین کارخونه ازبستش بقول یک دکتر بلائیه به جون ریه مردم ولی کی معترضه؟ بارک اله به مدیر روابط عمومی ارشاد که شده تبلیغات چی موسی وفادیان سرمایه دار معروف! اصلا این مسئولین به حرمت انقلاب و خون شهدا و رنج پابرهنه ها اگر به هردلیلی زبونم لال میخوان با این ابرثروتمندا خوش و بش کنند دیگه اشکار نشه و نزارن فقرا رنج ببرن ! خیلی خب وفائیان زمینشو گذاشته واسه نمایشگاه دستش درد نکنه دیگه اونو اینجوری معرفی کردن داشت؟ اونم توشط ارشاد اسلامی ؟ من خبردارم که نماینده بزرگوار ولی فقیه درمازندران هم به ایشون التفاتی دارن ولی اظهر من الشمس که نشد ! بالاخره این مازندنومه هم به هزینه اگهی اش توسط وفائیان رسید...شک ندارم...حالا ببینم اینارو چاپ می زنی مازند جون؟

        • روزنامه نگار دیگرپاسخ به این دیدگاه 0 0
          سه شنبه 20 دی 1390-0:0

          چطور این همکار روزنامه نگار ما از جشنواره فیلم فجر می تواند سخن بگوید در حالی که خانه سینمای ایران منحل می شود. این جشنواره را باید تحریم کرد

          • روزنامه نگار پاسخ به این دیدگاه 0 0
            دوشنبه 19 دی 1390-0:0

            كاش براي جشنواره فيلم فجر هم فكري به حال مازندران محروم از رويدادهاي فراگير فرهنگي و هنري هم مي شد ،اين نمايشگاههاي كتاب آخر چقدر به آمار كتاب خوان هاي مازندران افزوده ؟آماري در اختيار داريد؟!

            • دوشنبه 19 دی 1390-0:0

              بنظر می رسد نوشتار آقای مهدوی دقیقا" با برنامه های ارشاد اسلامی مطابقت دارد پیشنهاد جدیدی نبود هرساله ما تعامل کلیه دستگاهها را شاهدیم بهتر بود که آقای مهدوی به نقاط ضعف نمایشگاه اشاره می کرد تا امسال یک گام بجلو برای بهتر شدن و....


              ©2013 APG.ir