تعداد بازدید: 3349

توصیه به دیگران 4

جمعه 28 بهمن 1390-21:47

سال به سال ، دریغ از پارسال!

در انتقاد از جشنواره و نمایشگاه مطبوعات مازندران:کاش مرا قابل تقدیر نمی شناختند،آن وقت دردش کمتر از زمانی بود که در جایگاه دیگران قرار بگیرم!لذا با کمال احترام به برخی از برترین های این دوره از جشنواره که کسب چنین مقام هایی حق مسلم شان است، اذعان می کنم که باید در صحت چنین داوری هايي شک کرد!(از:ربابه حسین پور،خبرنگار)


مازندنومه،ربابه حسين پور:نهمین نمایشگاه و دهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های مازندران در حالی برگزار شد که جالی خالی سایت ها و پایگاه های مجازی بسیار محسوس بود.

در حالی که انتظار می رفت همجواری سایت های مجازی با مطبوعات در نمایشگاه،روزهای پرباری را رقم زده و شورآفرینی کند، لیکن دعوت نکردن از ظرفیت بالای سایت های مجازی، تنگ نظری و نگاه مغرضانه گردانندگان خانه مطبوعات و خبرگزاری ها و نیز اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران را به اثبات رساند.

نمایشگاه مطبوعات باید پر از برنامه های جنبی متنوع،ورک شاپ و کارگاه های آموزشی و حتی مناظره های مختلف سیاسی باشد و سردبیران و خبرنگاران زبده حاضر می شدند و مسوولان و چهره ها را به چالش می کشیدند و خبرساز می شدند. این گونه هم پای مردم را به نمایشگاه باز می کردند و هم فضای شاد و مفرح و دلنشینی را برای اهالی رسانه فراهم می کردند؛ اما نمایشگاه تمام شد و دریغ از حتی یک مصاحبه درست و اساسی!

سکوت و بی رمقی اهالی مطبوعات-به ویژه روزنامه های استان-که می طلبید در روزهای برگزاری ، شور و نشاط می آفریدند و غلغله مطبوعاتی به پا می کردند ، کاملا مشهود بود،گویی فقط از سر تکلیف در غرفه ها حاضر بودند ؛ آن هم نه خبرنگاران و سردبیران و مدیران مسوول بلکه تایپیست ها،مدیران اجرایی ،ویزیتورها و موزع ها!

نمایشگاه مطبوعات امسال بیشتر شبیه دور هم نشینی های دوستانه و گپ و گفتگو های از سر بی حوصلگی بود،حتی مسوولان هم کمتر به خود زحمت بازدید از این نمایشگاه را دادند و چند تنی هم که آمده بودند اکثر غرفه داران که همان تایپیست ها و موزع ها بودند آنها را نشناخته و در خوش آمد گویی و پرسش و پاسخ و توضیح مختصری از فعالیت ها و شناسنامه نشریه شان عاجز ظاهر شدند.

از اینها که بگذریم برگزاری جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها هم خود حرف و حدیث های مفصلی دارد و ظاهرا اوضاع هر سال وخیم تر از سال های گذشته است.

از سال هایی که بنده افتخار قلم زدن در عرصه مطبوعات دارم و در جشنواره های متعدد شرکت کردم ، تاکنون هیچ وقت داوری اصولی و مقرون به واقعیت ندیدم!

چهار، پنج سال پیش زمانی که جشنواره در سالن اجتماعات دانشگاه امام محمد باقر (ع) برگزار شد ،من هیچ اثری ندادم، اما ناگهان مرا به عنوان خبرنگار فعال روی سن فرا خواندند!تعجب کردم ، چون من خبرنگار هفته نامه بودم و مسلما خبرنگاران خبرگزاری ها و روزنامه ها از من فعال تر بودند.

آن زمان اعتراضم را به گوش مسوولان وقت رساندم و حتی در مصاحبه با چند نشریه عنوان کردم که این عنوان حق بنده نیست،اما اتفاقی نیفتاد.

سال گذشته هم که از طرف مازندنومه در جشنواره شرکت کردم، سردبیر محترم آثارم را در بخش گزارش ارسال کردند، اما این بار هم متعجب از سطح داوری، در بخش خبر نفر دوم معرفی شدم! داوری ها به مذاقم خوش نیامد و معترض شدم و گفتم بنده اگر لایق کسب رتبه هستم باید در بخش گزارش مقام می آوردم ، نه در بخشی که اصلا شرکت نکردم، اما باز اتفاقی نیفتاد!

در جشنواره امسال آثارم را که گزارش و یادداشت بود ، بدون ذکر بخش خاصی از طرف یکی از هفته نامه های استان ارسال کردم. خوشحال بودم که امسال چون مسوولان خانه مطبوعات و اداره فرهنگ و ارشاد در بوق و کرنا کردند که داوری جشنواره بسیار حرفه ای است و آثار ارسالی بدون اسامی در تهران مورد ارزیابی قرار می گیرند،حق به حق دار خواهد رسید!

روز موعود فرا رسید و با برترین های جشنواره تماس گرفتند،در غرفه نشریه ام (هفته نامه همولایتی) بودم که به من اطلاع دادند حائز رتبه شدم.

ساعت 3 بعد از ظهر،جشنواره بعد از بازدید عجولانه معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد از نمایشگاه برگزار شد، ابتدا به گفته مجری یکی از فعالین مطبوعات استان که بیش از نیم قرن سابقه مطبوعاتی دارد شعری را خواند که به گفته خودش آن را تقدیم کرد به معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران!

البته در پی این بذل و بخشش متوقعانه جمع حاضر کمی دلخور شدند و حتی محمد زاده -معاون وزیر و مهمان اهالی مطبوعات مازندران- در ابتدای سخنرانیش به کنایه گفت: گرچه این شعر به جناب ابراهیمی تقدیم شد ولی ما هم استفاده کردیم!

نوبت به بخش جذاب معرفی نفرات برتر و اهدای جوایز رسید و اسم مرا خواندند.در دو بخش مورد تقدیر قرار گرفتم: بخش خبر!!و جدول و سرگرمی!!!

وقتی برای بخش خبر روی سن رفتم در تعجب بودم که ظاهرا اشکال از بنده است که هنوز فرق خبر و گزارش را نمی دانم!

در شوک حاصل از این تقدیر نابجا بودم که برای بار دوم نام مرا در بخش جدول و سرگرمی خواندند! از جایم بلند نشدم بغل دستی گفت: برو دیگه!گفتم آخه من تو این بخش شرکت نکردم !

نمی دانم چگونه روی سن رفتم !در مسیر رفتن،همکاران تبریک می گفتند:"خانم شما طراح جدول و سرگرمی بودی و رو نمی کردی؟! جایزه بارون شدی دیگه مبارکه!"

و من مات و مبهوت و هاج و واج نگاه شان می کردم و گاهی سری به نشانه تشکر تکان می دادم! بلافاصله بعد از پایان مراسم به سمت اعضای خانه مطبوعات رفتم و گفتم: من حتی در حل جدول و سرگرمی مهارت چندانی ندارم چه برسد که طراح جدول و سرگرمی باشم!چطور در این بخش قابل تقدیر شناخته شدم؟!حتی در بخش خبر هم اثری ندادم!

با تعجب و البته بی مبالاتی گفتند:حتما اشتباهی شده! بررسی می کنیم! برایم قابل هضم نبود که در دو بخش اشتباه شده باشد ، دو بخشی که من اصلا شرکت نکردم!

در این لحظه خواهر زاده نوجوانم که همراهم بود به مزاح گفت:اگه می دونستم داورای حرفه ای هم گل یا پوچ بازی می کنن،من هم شرکت می کردم،کی به کیه!

کاش مرا قابل تقدیر نمی شناختند،آن وقت دردش کمتر از زمانی بود که در جایگاه دیگران قرار بگیرم!لذا با کمال احترام به برخی از برترین های این دوره از جشنواره که کسب چنین مقام هایی حق مسلم شان است، اذعان می کنم که باید در صحت چنین داوری ها ، ارسال آثار به داوران حاذق پایتخت و یا حتی دستکاری اسامی شک کرد !بر این اساس بنده لوح های تقدیرم را با احترام و ادب برگرداندم تا حق به حق دار برسد!

ایمیل نویسنده: (heyran55@yahoo.com)


  • محمدرضا بهرامیپاسخ به این دیدگاه 0 0
    دوشنبه 1 اسفند 1390-0:0

    سلام
    شاید به نا به گفته شما جایزه "طراح جدول و سرگرمی" حقتان نبود ولی شهامت گفتن و نوشتن چنین مطلب ، به حق باید جایزه نفیسی عایدتان میشد.احسنت و مرحبا
    و خطاب به این مخاطب رامسری
    عزیز،اگر شما مطالب این خبرنگار شجاع را ناشی از نگاه بد و مغرضانه میدانید لطفا کمی انصاف به خرج دهید !!

    • يکشنبه 30 بهمن 1390-0:0

      آقا یا خانم رامسری؛چرا متوجه نیستی!!!اگر خانم حسین پور در بخش گزارش جایزه می گرفت خب حقش بود چون گزارش فرستاده بود.دیگه یادداشت نمی نوشت.چون در جاییی که مطلب داده بود برنده شده بود.اما حالا اعتراضش اینه که در جایی که شرکت نکرده جایزه گرفته.الان متوجه شدی آی کیو!!آدم که بخاطر هر چیزی اعتراض نمیکنه.بخاطر تضییع حقش شاکی میشه.ایشان هم گفتند من حقم بخش گزارش بود نه جدول وسرگرمی.فکر نکنم باز متوجه شده باشی!

      • يکشنبه 30 بهمن 1390-0:0

        منم معتقدم نباید با عینک سیاه و بدبینی تمام به این موضوع نگاه کرد/ خانم حسین پور،اگر در بخش گزار صاحب عنوان برتر می شدید بازه هم اینطور جبهه می گرفتید؟ نگاه مغرضانه و تنگ نظری را در بوق و کرنا نکنید.

        • شنبه 29 بهمن 1390-0:0

          آفرین بر تو.

          • شنبه 29 بهمن 1390-0:0

            این خانم گفته که گزارش فرستاده.خب اگر در بخش گزارش حایز رتبه میشد که اعتراضی نبود.اعتراض به اینه که اقایان یکسال وقت صرف کردند و جشنواره برگزار کردند اما گند زدند.اعتراض این خبرنگرا فعال به اینه که جایزه اش را سرجای خود نگرفته.دوستان دوباره متن را بخوانند و بعد ایراد بگیرند.

            • روزنامه نگارپاسخ به این دیدگاه 0 0
              شنبه 29 بهمن 1390-0:0

              بهتره اینقدر با عینک سیاه و بدبینی تمام به این موضوع نگاه نکنید خانم حسین پور،اگ در بخش گزار صاحب عنوان برتر می شدید اینطور جبهه می گرفتید؟ بهتره موضوع را از طریق دبیر جشنواره پیگر نید و نگاه مغرضانه و تنگ نظری را در بوق و کرنا نکنید. به عنوان از برگزیدگان جشنواره امسال در همان بخشی که شرکت کردم جایزه دریافت نمودم و انتظار این جایز را به همین ترتیب و نسبت داشتم و در باره مورد شما نیز کسی متذکر نشد مورد تقدیر قرارگرفته ها ا سوی داوران انتخاب شدند به اعتقاد من این تقدیری از سوی خانه مطبوعات استان آن هم به شیوه عجولانه و سردستی انجام شده و ربطی به داوران ندارد همانطور که متن لوح های سپاس امسال بدون کم و کاستی از متن پارسال کپی برداری شده و البته عناوین و مقام برنده ها خیر!

              • شنبه 29 بهمن 1390-0:0

                مدیر سایت مازند نومه درد دلهای من رو حتما تو سایت بذار.خانم حسین پور تو که با کلی افتخار رفتی و جایزه گرفتی .اصلا بگو ببینم تو کی سرگرمی نویس شدی که ما خبر نداریم.تازه چرا همون لحظه پیش معاون وزیر نگفتی ؟حالا که همه ی چشمها به سمت تو و امسال تو شد داری اعتراض می کنی توقع داری بهت احسنت بگم.

                • خبرنگارازبابلپاسخ به این دیدگاه 0 0
                  شنبه 29 بهمن 1390-0:0

                  جوایز را واقعا منصفانه بین خودشون تقسیم میکنند!!تا به کسی برنخورد
                  تو دو سه سال اخیر جوایز بین چندتا نشریه چرخیده

                  • شنبه 29 بهمن 1390-0:0

                    با سلام من کارمند روابط عمومی یکی از ادارات استان هستم در حالی نمایشگاه مطبوعات استان برگزار شد کا اصلآ اطلاع رسانی صورت نگرفته و مدتش هم خیلی کم بود با توجه به برگزاری سالیانه این نماشگاه امیدوارم مسولین مربوطه نقاط ضعف امسال نمایشگاه را سال بعد تکرار نکن و آبرومندانه تر در شان مطبوعات و رسانه های استان برگزار کنند

                    • شنبه 29 بهمن 1390-0:0

                      اگر آقایونی که در خانه مطبوعات خوشگذرانی می کنند اسامی اعلام شده را یکبار دیگر با دقت مطالعه کنند می بینند برخی از این افراد حتی بلد نیستند قلم دست بگیرند چه برسد به اینکه جزء نفرات برتر شوند البته به نظر بنده برای اینکه جای گله و شکایتی نباشد اسم چند نفر از خبرنگارانی که همه می شناسند را در بین نفرات برتر گنجاندند تا کسی معترض نشود، حتی اگر بگوییم اسامی را دست زدند هم بی راه نگفته ایم چون از این افراد هرکاری بر می آید نمونه اش هم موضوع خانم حسین پور است واقعا اشتباه شده !!! شما خبرنگاری را که چندین ساله در استان قلم می زند و گزارش های زیبایی را می نویسد در بخش جدول و سرگرمی معرفی می کنید؟!!! این نشاندهنده کم آگاهی اعضای محترم! هیات مدیره خانه مطبوعات از خبرنگاران استان است و این جای تاسف برای این افرادی است!!!!!! به جای اینکه در خانه مطبوعات به فکر یارکشی باشیدواقعا به فکر خبرنگاران باشید خبرنگارانی که به واقع خبرنگار هستند

                      • شنبه 29 بهمن 1390-0:0

                        درود بر شما و سپاس از کار شجاعانه شما.به شما باید گفت خبرنگار منتقد منصف.

                        • روزنامه نگار غرب استانیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                          شنبه 29 بهمن 1390-0:0

                          یک بار ارشاد تصمیم تاریخی بگیره و این کار رو سامان بده.هر سال اعتراض داریم،ما خسته شدیم.اصلا ساخت این خانه اشتباه بود!ما باید آقا بالاسر داشته باشیم و زور بالاسرمون باشه

                          • جواد بیژنیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                            شنبه 29 بهمن 1390-0:0

                            خیلی مسخره هست عملکرد ارشاد. من از ماهنامه "چشمه توسعه" هستم. فکر کنم تنها ماهنامه استانه که هر ماه بصورت مرتبط و آبرومندانه ای چاپ می شه. بابت جشنواره اصلا از چشمه دعوت نشد و هیچ تماسی هم گرفته نشد. بامزه اینه که اگه یک شماره مجلمون واسشون ارسال نشه 100 تا زنگ میزنند. واقعا تو استان کار مطبوعاتی کردن کار مسخره ای بنظر میاد با این ...

                            • شنبه 29 بهمن 1390-0:0

                              حالا پول همراه تقدیرنامه بود یا خشک و خالی بود؟!!مطمئنم پول لاش نبود چون اگه بود برنمی گردوندی!حالا چرا تقدیرنامه بدون پول می دن!؟به چه درد می خوره؟!

                              • محمدی زادهپاسخ به این دیدگاه 0 0
                                شنبه 29 بهمن 1390-0:0

                                واقعا" جشنواره مطبوعات اینقدر داغونه؟اینها که به همه گیر میدن کی به اینها گیر بده؟!


                                ©2013 APG.ir