تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 27 مهر 1383-0:0

شرمنده‌ام اجازه گفت‌وگو ندارم!

همکارى نکردن برخى مسوولان ادارات با رسانه هاى گروهى از دغدغه هاى جدى اطلاع‌رسانى در مناطق غربى مازندران است.


امروزه رسانه‌هاى گروهى در توسعه همه جانبه جامعه نقشى مهم و انکار ناپذير دارند. به اعتقاد برخى از کارشناسان و مسوولان، انعکاس واقعى مسايل و مشکلات از سوى رسانه‌هاى گروهى از يک طرف و تعامل و ارتباط مطلوب مسئولان نهادها با رسانه‌ها از سوى ديگر در رفع کاستی‌ها بسيار موثر است.

در سال پاسخگويى مسئولان، همکارى نکردن برخى مسئولان ادارات با رسانه‌هاى گروهى از دغدغه‌هاى جدى اطلاع رسانى در مناطق غربى مازندران است. برخى اوقات مسئولان، اطلاع رسانى را به کسب کليف از ادارات کل خود و يا هفته‌اى که در ايام سال به نامهاى مختلف نامگذارى شده موکول می‌نمايند.
"شرمنده‌ام اجازه گفت‌وگو ندارم، نياز به مصاحبه نيست  بايد هماهنگى شود، بعدا تماس بگيريد، دستورالعمل آمده مصاحبه نکنيد و ....." از جمله عباراتى است که شمار زيادى مسئولان غرب مازندران در تماس خبرنگاران با آنها بيان می‌کنند.

شمارى از دست اندرکاران مطبوعات در غرب مازندران می‌گويند: متاسفانه مسئولان در سال پاسخگويى، پاسخگو نيستند و يا اعتقادى به اطلاع‌رسانى ندارند.
کارشناسان امر، عدم آگاهى برخى مديران از نقش راهبردى مطبوعات، آگاه نبودن مديران از الزامات مديريت در قرن بيست و يکم، نبود فرهنگ پاسخگويى و پرسشگرى در جامعه و حتى نداشتن نگاه نقادانه فعالان عرصه مطبوعات را در اين چالش موثر و مهم می‌دانند. 
مهران مصطفايى کارشناس ارشد علوم سياسى خاطرنشان می‌کند: به دليل شيوه‌هاى سنتى حاکم بر ساختارهاى ادارى برخى از مديران نمی‌خواهند با روش‌هاى نو روبه رو شوند.
به گفته وى براساس نظريه برخى از دانشمندان علوم سياسى در کشورهاى جهان سوم افراد پس از آن که در مسند قدرت نشستند سعى می‌کنند روش محتاطانه را درپيش بگيرند. وى تصريح کرد: در جامعه ما که فرهنگ عذر خواهى و استعفا نهادينه نشده است و مديران سعى در پاسخ نگفتن دارند، نقش مطبوعات و رسانه‌هاى کارآمد می‌تواند نقشى تاثير گذار باشد.

سيداحمد ميرى  فرماندار رامسر در اين باره می‌گويد : هنگامى بحث پاسخگويى براى مسوولان می‌تواند عملى شود که اصل پرسشگرى را براى مردم به رسميت بشناسند. وى اضافه کرد: در اين راستا نهادهاى مدنى از جمله مطبوعات و رسانه ها هم اصل پاسخگويى و اصل پرسشگرى را نهادينه کنند.
وى اين دو اصل مهم را لازم و ملزوم يکديگر می‌داند. فرماندار رامسر فرهنگ پاسخگويى را در ميان نخبگان جامعه ضعيف دانست و خاطرنشان کرد: فرهنگ پاسخگويى را نمی‌توان القا کرد و يک شبه آن را به فرهنگ تبديل نمود چرا که فرهنگ يک باور است که در فرايند جامعه پذيرى شکل می‌گيرد.

ميرى اضافه کرد: عدم پاسخگويى نشانه توسعه نيافتگى، ضعف و يا نهادينه نشدن فرهنگ پاسخگويى است، يک مدير بايستى الزامات مديريت در قرن بيست و يکم را بداند و آموزش ببيند. وى ادامه داد: فرهنگ نخبگان ما فرهنگ پاسخگويى نيست و نشان‌دهنده آن است که ضعف‌هايى دارند که می‌خواهند باعدم  پاسخگويى ضعف‌ها را بپوشانند.
ميرى عمر مديرانى که پاسخگو نيستند را طولانی‌تر عنوان کرد. با اين حال برخى از مديران غرب مازندران از جمله رييس اداره کار و امور اجتماعى نوشهر و چالوس که بارها از مصاحبه خوددارى کرده است پاسخگو نبودنش را دستورالعمل درون سازمانى عنوان کرد.

فرهاد مراد مجيدى  افزود: مسوولان بالا ما از ارايه هرگونه آمار و اطلاعات به خبرنگاران منع کرده اند. وى خاطرنشان کرد : به اعتقاد مسوولان ذيربط استان، دادن آمار در اين زمينه‌ها به رسانه ها بازتاب ناخوشايندى در جامعه دارد.
سرهنگ پرويز پيرفلک فرمانده انتظامى شهرستان نوشهر گفت: هر گونه اطلاع‌رسانى و ارتباط با رسانه‌هاى جمعى مستلزم هماهنگى با مسوولان استانى است. وى يادآور شد: رسانه‌هاى شهرستانى می‌توانند اخبار اين منطقه را بعد از چند روز از مرکز استان اخذ کنند. 
عبدالکريم پورقربان رييس بازرگانى شهرستان نوشهر يادآور شد: براى کسب خبر در هر موضوعى با نهاد مربوط در مرکز استان تماس بگيريد ما از گفت و گو با رسانه‌ها منع شديم.

يک مسئول جهاد کشاورزى در غرب مازندران گفت: هربار در هر موضوعى با رسانه‌هاى گروهى گفت و گو کردم، از سوى مسئولان ذيربط توبيخ شدم. وى آگاهى از اقدامات مسئولان را حق مردم دانست و گفت: تجربه نشان داده است انعکاس هر موضوعى در رسانه‌ها در رفع مشکلات مربوط گره‌گشا بوده است.



    ©2013 APG.ir