تعداد بازدید: 3421

توصیه به دیگران 5

سه شنبه 23 اسفند 1390-2:0

یاد یار مهربان(1)

به همت مازندنومه،کتاب تاریخ احزاب سیاسی مازندران رونمایی شد(گزارش 1)اگر نگارش این کتاب  در دهه 60 آغاز می شد بسیار بهتر بود،به این دلیل که بسیاری از فعالان سیاسی دهه 20 در دهه 60 زنده بودند/ حزب توده از منظم ترین احزاب ایران بود/حزب توده تنها دغدغه ای که نداشت گرسنگی مردم بود/این کتاب بخشی از تاریخ را برش زده و روی آن کار کرده است.


مازندنومه،کلثوم فلاحی: آیین رونمایی از کتاب تاریخ احزب سیاسی مازندران به قلم دکتر سیف الرضا شهابی به همت پایگاه خبری،تحلیلی مازندنومه در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

در این نشست که تعدادی از پژوهشگران،نویسندگان و فرهیختگان استان حضور داشتند،رئیس دانشگاه فرهنگیان ، اظهار داشت:‌تاریخ احزاب سیاسی در مازندران گم بود و اینک کار بسیار نویی به رشته تحریر درآمد.

رمضانی با اشاره به اینکه نویسنده این کتاب آن دوران را درک کرده و از صحابه انقلاب بوده است ، گفت:‌در بحث فرهنگ ، باید از وجود استادانی استفاده کنیم که جز گرمای فرهنگ ، چیزی از آنها تراوش نمی کند.

وی با تاکید بر گفت و شنود متقابل و نقد کتاب در حضور نویسنده ، ادامه داد:‌تمام صندوق های پیشنهاد و انتقاد را در دانشگاه جمع آوری کرده و در اتاقم را باز گذاشته ام تا با دانشجو مستقیم صحبت نموده و تمرین دموکراسی کنیم.

*شهابی:اگر نگارش این کتاب را در دهه 60 آغاز می کردم بسیار بهتر بود

دکتر سیف الرضا شهابی-نویسنده کتاب- در سخنانی تصریح کرد:در این کتاب ، بررسی احزاب را در مازندران را در نظر گرفتم که حالت عمومی تری داشته و در اوضاع سیاسی کشور هم حساسیت کمتری ایجاد می کند.

وی یادآور شد:‌مقطع 1320 تا 1332 تنها زمانی است که احزاب زیادی با فعالیت گسترده حضور داشتند.

شهابی با بیان اینکه در یکصد سال اخیر نمی توان برهه ای را مثال زد که تا این اندازه احزاب متنوع و فعال وجود داشته باشد، گفت:در زمان مشروطه چند حزب به وجود آمدند و با آمدن رضاخان ، احزاب تعطیل شدند.

وی با اشاره به اینکه در سال 1320 با ورود متفقین فضا برای فعالیت احزاب فراهم شد، خاطرنشان کرد:ضعف حکومت مرکزی هم مزید بر علت شد تا فعالیت احزاب را شاهد باشیم.

نویسنده کتاب تاریخ احزاب سیاسی مازندران ، متذکر شد‌:افرادی که در خصوص مازندران مطالبی نوشته بودند به این بخش یا ورود پیدا نکردند و یا اینکه بسیار مختصر و کوتاه اشاره داشتند.

وی ادامه داد:‌اگر مازندران در این مدت 12 سال از نظر فعالیت حزبی از تهران جلوتر نبود، عقب تر از تهران هم حرکت نمی کرد،ضمن اینکه بسیاری از فعالان سیاسی در تهران ، ریشه مازنی داشتند.

شهابی با بیان اینکه اگر نگارش این کتاب را در دهه 60 آغاز می کردم بسیار بهتر بود، اضافه کرد:‌به این دلیل که بسیاری از فعالان سیاسی دهه 20 در دهه 60 زنده بودند و می توانستم برای کسب اطلاعات بیشتر به آنها مراجعه کنم.

این کارشناس مسایل سیاسی با اشاره به اینکه شاید در دهه 70 هم هنوز برخی از این افراد می توانستند کمک کار باشند، اظهار داشت: اما نگارش کتاب را در دهه 80 شروع کردم که اغلب فعالان سیاسی دهه 20 فوت کرده اند.

شهابی ادامه داد:‌افرادی هم که زنده هستند یا دچار فراموشی شده و چیزی به یاد ندارند و یا بسیار محتاط و محافظه کار شده و نمی خواهند در خصوص آن دوران صحبت به میان آورند.

نویسنده کتاب تصریح کرد:‌تلاشم بر این بود که صحبت های شفاهی را تا سندی بر درستی آن نباشد ، استفاده نکنم.

*مهدوی:تمام اعضای حزب توده ، حتما کمونیست نبودند

سیروس مهدوی در این نشست، اظهار داشت:تاثرات فعالیت های سیاسی قبل از سال 1320 را می توان در احزاب سیاسی دهه 1320 جست و جو کرد.

این پژوهشگر یادآور شد:‌جایگاه احزاب سیاسی اسلامی در این کتاب خیلی پررنگ دیده نمی شود در حالی که در آن دهه این احزاب وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه حزب توده راه ها را باز کرده و بحث دین را کنار گذاشت تا هر فرد با هر عقیده ای وارد حزب شود، افزود:‌ تمام اعضای حزب توده ، حتما کمونیست نبودند.

مهدوی با بیان اینکه عقیده دارم حزب توده از منظم ترین احزاب ایران بود، تصریح کرد:‌اما از نظر محتوایی باید یک گام به عقب برگردیم تا جایگاه آن را پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه حزب توده تنها دغدغه ای که نداشت گرسنگی مردم بود، گفت:این حزب از توده مردم فاصله گرفته نگاهی به اقشار تهی دست نداشت.

مهدوی متذکر شد:عقیده آنها بر این بود که برای رسیدن به فضای آرمانی ، خرده بورژوازی رشد کند و به فورانی برسد تا گذری بر سوسیالیست داشته باشد.

وی با بیان اینکه حزب توده به مازندران ، آدم تزریق کرد، بیان داشت: به دلیل اینکه در این منطقه هر فعالیتی باید زیر لوای اسلام بود و به همین دلیل افرادی را وارد مازندران کردند تا با این حزب همکاری داشته باشند.

مهدوی با بیان این که ‌کتاب تاریخ احزاب سیاسی مازندران واقعا ستودنی است،ادامه داد:‌در آن مقطع احزابی که متولد می شد ایرانی نبود و فقط ظاهر و پوشش ایرانی داشت.

این پژوهشگر برجسته مازندرانی با اشاره به اینکه 51 منبع و حدود 12 روزنامه در نمایه کتاب معرفی شده ، گفت:‌حدود 84 درصد منابع ، مربوط به احزاب چپ است که باعث متکی شدن نویسنده به احزاب چپ می شود.

مدیرمسئول فصلنامه اباختر تصریح کرد:‌اسنادی که از منابع چپ به دست آمده برای خواننده این قضاوت را ایجاد می کند که در آن برهه از دین برهوتی بوده در صورتی که چنین نبوده است.

مهدوی افزود:سرشاخه های احزاب در تهران متمرکز بوده و اصل قضیه در مازندران نبوده است و کسانی که در مازندران حضور می یافتند برای هدایت جریات های در حال تولد به سمت حزب توده است.

*درگاهی:این کتاب بخشی از تاریخ را برش زده و روی آن کار کرده است

دکتر زین العابدین درگاهی در این آیین گفت:‌نقش ناشران در گسترش فرهنگ جامعه و هر منطقه ای تاثیر گذار است.

این پژوهشگر با بیان اینکه مسئولان نشر رسانش هم باید در این مراسم حضور می یافتند، ادامه داد:‌چراکه کتاب های حداقل 10 نفر از جمع حاضر ، توسط این انتشاراتی ، به چاپ رسیده است.

درگاهی با اشاره به اینکه کتاب احزاب سیاسی مازندران تنها کتاب مفصل در خصوص احزاب سیاسی مازندران است ، تصریح کرد:‌در این کتاب بخشی از تاریخ را برش زده و روی آن کار کرده اند که بسیار خوب است چراکه اغلب کتاب های ما در کلی نوشته می شوند.

دکتر درگاهی در ادامه در بحث مفصلی به نقد نگارشی و فنی این کتاب پرداخت.

*کریمی مله:باید به نویسنده تبریک گفت

دکتر علی کریمی مله در این نشست اظهار داشت:‌تاریخ نگاری محلی در حوزه سیاسی ، جزء کارهای نادر است و از این جهت باید به نویسنده کتاب تبریک گفت که گام نخست را برداشت.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران افزود: طبیعی است که گام های نخست با آسیب هایی همراه است.

وی خاطرنشان کرد: نقد کتاب و این دیالوگ زنده می تواند برای ما درس آموز باشد که این موضوع را از فواید این نشست می دانم.



    ©2013 APG.ir