تعداد بازدید: 2151

توصیه به دیگران 4

جمعه 4 فروردين 1391-5:26

جشنی برای تمام فصول

 نمایش آیین های مازندرانی و جشن های نوروزی،توسط گروه آیینی زندگی، در پارک قائم ساری برگزار شد/مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری ساری گفت:یکی از اهداف برگزاری این مراسم،آشنایی مسافران با فرهنگ و آداب ماست/مدیرکل گردشگری مازندران به محض ورود،روی سن اجرا آمد و به همه اعضای گروه عیدی داد.


مازندنومه: این مجموعه برنامه شاد آیینی ، غروب پنج شنبه سوم فروردین ماه با حضور مردم علاقه مند و مسافران نوروزی اجرا شد.

علی حسن نژاد-سرپرست گروه آیینی زندگی- که پیش تر اجراهایی را در تهران و شهرهای دیگر کشور داشته است،به خبرنگار ما گفت:با همیاری سازمان ها پارک ها وفضای سبز شهرداری ساری و نیز اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران این برنامه را جهت ایجاد لحظاتی شاد و مفرح و تزریق نشاط عمومی در جامعه و نیز مرور و بازخوانی و ترویج نمایش های آیینی و سنت های مردم مازندران در پارک تجن اجرا کردیم.

وی به دکور و فضاسازی ایجاد شده اشاره کرد و گفت:ما علاوه بر ساخت نمادین برج ساعت،برج رسکت و چند بنای تاریخی دیگر،با کمک ده ها عروسک که به پوشش محلی مزین شده اند،توانسته ایم فضایی از زندگی مردم مازندران را به تصویر بکشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران در حاشیه برگزاری این مراسم ،اظهار داشت:هدف از برگزاری این مراسم ،ایجاد نشاط اجتماعی است.

سیف الله فرزانه با بیان اینکه برگزاری برنامه های این چنینی به نوعی تجدید آیین های ایرانی و مازندرانی است،تصریح کرد:نوروز خوانی متعلق به مازندرانی ها است.

دبیر ستاد دائمی تسهیلات سفر مازندران ،ادامه داد:برگزاری نمایش های آیینی باید در طول سال برگزار شده و در ایام نوروز هم به صورت برجسته تری برگزار شود.

گفتنی است فرزانه به محض ورود،روی سن اجرا آمد و به همه اعضای گروه عیدی داد.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری ساری هم در این مراسم گفت: پارک ها در طول ایام تعطیلات ،میزبان مسافران بسیاری است.

علیرضا حمیدی تصریح کرد:یکی از اهداف برگزاری این مراسم ، آشنایی مسافران با فرهنگ و آداب و رسوم مازندران است.

وی ادامه داد:از دیگر اهداف برگزاری این مراسم ،این است که مردمی که از فضای پارک ها استفاده می کنند در حفظ و نگهداری آن بکوشند.

این مسئول خاطرنشان کرد:حفظ و نگهداری این فضا بر عهده همین مردم است و اگر مردم در حفظ این مراکز نکوشند،مطمئنا در سال های آینده چنین فضاهایی را نخواهیم داشت.

به گزارش مازندنومه در این برنامه شاد،علاوه بر نوروزخوانی،بخشی از مراسم سنتی عروسی،موسیقی های شاد مازندرانی با سازهای نامتعارف هم چون تشت و قاشق چوبی و...نیز رقص محلی(سما)در چند مرحله اجرا شد.

در بخش هایی از مراسم،مهمانان و مسافران حاضر در پارک هم بالای سن می آمدند و با گویش خود صحبت می کردند.

گفتنی است در بخشی از برنامه یکی از نگهبانان پارک روی سن آمد و ترانه ای قدیمی را خواند که با استقبال مواجه شد.



    ©2013 APG.ir