تعداد بازدید: 4156

توصیه به دیگران 3

سه شنبه 26 ارديبهشت 1391-1:47

‌دروغ می‌گوییم و تحریف می‌کنیم-زیباکلام

در مناظره زیباکلام و قدیری ابیانه چه گذشت؛آیا فقط ایران، کره شمالی و کوبا نوکر آمریکا نیستند؟/تا صبح هم به صحبت‌های آقای ابیانه گوش بدهید نمی‌توانید بفهمید که مشکل ما با آمریکا چیست/ آقای ابیانه از خواب بیدار شو، چقدر می‌خواهی بخوابی؟/در یک سال و نیم گذشته در کدام کشور عربی مردم علیه آمریکا شعار دادند؟/ حزب‌الله از نظر ایدئولوژیک تحت تاثیر ما نیست بلکه تحت تاثیر کمک‌های مادی ما قرار دارد/حماس از حاکم قصاب دمشق حمایت نکرد.


مازندنومه،کلثوم فلاحی:صادق زیباکلام در مناظره با محمدحسن قدیری ابیانه در دانشگاه علوم‌کشاورزی و منابع‌طبیعی ساری که با موضوع رابطه با آمریکا برگزار شد، اظهار داشت:‌همه با صورت مسئله دشمنی ایران و آمریکا آشنا هستید.

وی با اشاره به اینکه معمولا لیست بلندبالایی از ظلم‌ها و جنایت‌هایی که آمریکایی‌ها علیه ما انجام دادند وجود دارد، تصریح کرد:‌این لیست به سه قسمت تقسیم می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دوره نخست مربوط به کودتای 28 مرداد سال 32 تا دوران انقلاب است، گفت:‌گفته شده در این دوره جلوی رشد و توسعه علمی ما را گرفته،صنایع و کشاورزی ایران را نابود کردند و سعی آنها بر این بود که فرهنگ ملی، اسلامی و ایرانی ما را با به روی کار آوردن فرهنگ غربی، پایمال کنند.

وی با اشاره به اینکه جنایات آمریکا در دور دوم مربوط به دوران انقلاب است که تا دقیقه 90 از رژیم شاه پشتیبانی کردند، افزود:‌ شاه را ترغیب می‌کردند که همچنان مقاومت و کشتار کند اما نیروی انقلاب عظیم بود و آنها نتوانستند کاری کنند.

زیباکلام ادامه داد:‌دوره سوم که همچنان ادامه دارد از 22 بهمن 57 تا به امروز است که در این زمینه تحریم‌ها، جنگ ایران و عراق، به کار گرفتن لیبرال‌ها در اوایل پیروزی انقلاب و تجهیز گروه‌ها و جریاناتی که به عنوان قومیت‌ها و اقلیت‌ها یاد می‌کنند،مطرح شده است.

*چرا آمریکا علیه ما اقدام کرده است؟

وی خاطرنشان کرد:‌در پاسخ به این سؤال که چرا آمریکا این اقدامات را علیه ما انجام داده پاسخ گفته می‌شود چون در ایران منافعی داشتند و پیروزی انقلاب و استقلال جمهوری اسلامی باعث شد آنها منافع خود را از دست بدهند و جز بغض و کینه و دشمنی نمی‌توان انتظار دیگری از آنها داشت که اگر حاضر می‌شدیم سرسپرده آنها شده و مستقل نبوده و همچنان تابع آنها باشیم، با ما کاری نداشتند و مشکلی ایجاد نمی‌کردند.

زیباکلام یادآور شد:‌در دلیل دوم، گفته می‌شود که چون ما به دنیا نشان دادیم می شود در مقابل آمریکا ایستاد و ما ایستادیم، اگر مصالحه کنیم و با آنها کنار آمده و پشت میز مذاکره بنشینیم، کشورها و نهضت‌های دیگر که الگویی برای آنها هستیم ، ناامید شده و می‌گویند ایران که در این زمینه علمدار بود در حال مذاکره است.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به مباحثی که اخیرا در خصوص نامه آیت‌الله هاشمی رفسجانی به امام راحل پیش آمد، گفت: در خصوص کیفرخواست سه بخشی که مسائل ایران و آمریکا در قبل، دوران و بعد از انقلاب است، چند نکته را می‌خواهم بگویم.

زیباکلام، بیان داشت:‌ اگر علت دشمنی ما با آمریکا و آمریکا با ما به واسطه این موضوع باشد که چون ایران می‌خواهد مستقل باشد و آنها استقلال ما را برنمی‌تابند پس با ما دشمنی می‌کنند؛ معنی این حرف این می‌شود که یعنی در این کره خاکی هیچ کشور مستقلی وجود ندارد ، تنها کشوری که خدا مستقل آفریده ایران است و مابقی نوکر و مزدور هستند مانند ترکیه، برزیل، آرژانتین و هند؛ اگر اینها هم مثل ما مستقل بودند، آیا با آمریکا مشکل پیدا می‌کردند؟

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود:‌با این تفکر، یعنی در دنیا سه کشور ایران، کره شمالی و کوبا هستند که نوکر نیستند و الباقی به عنوان نوکر آمریکا، صبح‌ها کارت می‌زنند و این یک معنی این حرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ‌معنی دیگر این است که نهضت‌هایی در دنیا از اینکه ایران در مقابل آمریکا ایستاده الگو گرفته‌اند، ادامه داد:‌ آقای ابیانه یک جنبش را مثال بزند که ترسش ریخته و در برابر آمریکا ایستاده و پشتیبانش پس از خداوند متعال، جمهوری اسلامی ایران است.

* ابیانه با یک نفر به اسم آمریکا مشکل دارد

زیبا کلام در قسمت دوم سخنان خود اظهار داشت: تا صبح هم به صحبت‌های آقای ابیانه گوش بدهید نمی‌توانید بفهمید که مشکل ما با آمریکا چیست.

وی خاطرنشان کرد:‌اگر از بن‌لادن و القاعده بپرسید چه مشکلی با غرب و آمریکا دارند آنها خواهند گفت که کفر امت واحده است و غرب و آمریکا در تضاد با اسلام هستند و کره و کوبا هم در بیان مسائل خود با آمریکا خواهند گفت چون غرب با مارکسیت‌ها مخالف است.

این تحلیلگر حوزه سیاسی بیان داشت:‌اگر آقای ابیانه مانند القاعده و مارکسیست‌ها بگوید چه مشکلی با آمریکا دارد آدم می‌توانست بفهمد اما نکته جالب این است که آقای ابیانه با انگلیس، آلمان، فرانسه، اسپانیا و روسیه و عالم و آدم رابطه دارد ودر این میان با یک نفر به اسم آمریکا مشکل دارد.

وی خاطرنشان کرد:‌ اگر آقای ابیانه بخواهد به این سؤال که چرا آمریکایی‌ها استقلال ما را به رسمیت نمی‌شناسند، پاسخ دهد؛ مثنوی است که هفتاد من کاغذ می‌خواهد.

*ابیانه ، از خواب بیدار شو!

زیباکلام افزود:‌ آقای ابیانه می‌گوید آمریکایی‌ها می‌خواهند ما به نفت وابسته باشیم و سؤال این است که آمریکا می‌خواهد یا مجموعه غرب هم خواستار همین مسئله است.

وی با اشاره به اینکه که اگر در زمان شاه ایران را وابسته به نفت کرده و جلوی پیشرفت ما را گرفتند، ادامه داد:‌آقای ابیانه، 33 سال است که مملکت دست شما است.

زیباکلام با بیان اینکه یک نفر آمار را به ابیانه بگوید، مسلمان نیستید اگر نگویید، تصریح کرد: در زمان هاشمی رفسنجانی بودجه با نفت بشکه‌ای 24 دلار و در دولت اصلاحات با نفت بشکه‌ای 34 دلار بسته می‌شد.

وی افزود:‌آقای ابیانه شما می‌دانید سال گذشته بودجه با نفت بشکه‌ای 80 دلار و امسال با نفت بشکه‌ای 85 دلار بسته شد؟

زیباکلام با بیا اینکه آقای ابیانه از خواب بیدار شو، چقدر می‌خواهی بخوابی، یادآور شد:‌امروز پس از 33 سال ، از زمان شاه به مراتب بیشتر وابسته به نفت هستی، این را می‌دانستی؟!

وی با اشاره به اینکه از یک بچه کلاس اول هم بپرسی که در کدام دوره وابستگی بیشتری به نفت بوده، پاسخ می‌دهد، تصریح کرد:‌این چه استدلالی است، چه کسی خواسته شما را وابسته نگهدارد و جلوی پیشرفت را بگیرد؟

زیباکلام با بیان اینکه 30 سال قبل مبنای اقتصادی ترکیه کشاورزی بود و امروز 100 میلیارد دلار صادرات دارد، گفت: ما باید بتوانیم بفهمیم که 100 میلیارد دلار صادرات یعنی چه ، چراکه اگر ارقام دولت دهم را باور کنیم صادرات ما به 30 میلیارد دلار هم نمی‌رسد که البته بخشی از آن هم مبنا در نفت دارد.

وی با اشاره به اینکه 20 سال قبل باید با ذره‌بین روی نقشه به دنبال مالزی می‌گشتیم، افزود:‌امروز مالزی قطب صنعتی شده است و آیا آمریکایی‌ها فقط می‌خواهند جلوی ایران را بگیرند و یا سیاست کلی دارند که هیچ کشوری پیشرفت نکند؟

این استاد دانشگاه ادامه داد:‌بیدار شو آقای ابیانه و ببین که کشورهایی مانند ترکیه و آرژانتین و ... چگونه در طی چند دهه تبدیل به غول اقتصادی شدند.

وی با اشاره به ملاقات هیئت ایرانی و آمریکایی در سال های ابتدای انقلاب در مراسم جشن استقلال الجزایر و صحبت‌های آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه ایران را به رسمیت می شناسند،جنگ و خصومتی با ما ندارند و فقط دشمن مشترکی به اسم اتحاد شوروی داریم،حاضر شدند صدها قرارداد و سفارشی که بین ایران و آمریکا وجود داشت(مگر در مواردی که جنبه تهاجمی دارد)را عملیاتی کنند، یادآور شد:‌ اگر این جریان حقیقت دارد پس ریشه دشمنی و مشکل با آمریکا کجاست؟

*حزب الله تحت تاثیر کمک‌های مادی ما قرار دارد

‌زیباکلام در بخش سوم از صحبت‌های خود، تصریح کرد: از جواب آقای ابیانه باید گفت که پس غرب و آمریکا کارشان را با کف‌بینی و طالع‌بینی پیش می‌برند چراکه آنها 33 سال قبل پیش‌بینی کرده بودند که ایران محور تمدن عظیم خواهد شد و برای همین آمدن که با ما مذاکره کنند.

وی با اشاره به اینکه آقای ابیانه پاسخ دهد که این تمدن بزرگ چیست، افزود:‌ اگر بگوید بهار عربی، فکر نمی‌کنم هیچ ربطی به نظام و طرز تفکر ما داشته باشد.

زیباکلام با بیان اینکه در یک سال و نیم گذشته در کدام کشور عربی مردم علیه آمریکا شعار دادند، گفت:‌ تا آنجا که من می‌دانم هیچکدام؛ سفارت آمریکا و اسراییل هم همچنان در مصر برقرار است.

وی ادامه داد:‌این جنبش که نامش بهار عربی است اساسا" برای آزادی زندانیان سیاسی، آزادی بیان و حاکمیت قانون است و هیچ ربطی به مسائلی که ما در ایران مطرح می‌کنیم، ندارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه آقای ابیانه تنها موردی که از جنبش‌هایی که ایران الگوی آنهاست نام برد فقط حزب‌الله بود که اگر من بودم از حزب‌الله نام نمی‌بردم، بیان داشت: به دلیل اینکه حزب‌الله از نظر ایدئولوژیک تحت تاثیر ما نیست بلکه تحت تاثیر کمک‌های مادی ما قرار دارد.

وی با بیان اینکه حماس را هم نمی‌توانید مثال بزنید، افزود:‌ حماس در سوریه به سراغ ملت رفت و مانند ما از حاکم قصاب دمشق حمایت نکرد.

*مگر آمریکایی‌ها مغز خر خورده بودند؟

زیباکلام تصریح کرد:‌این نظریه جدید روابط بین‌الملل است که در ایران مطرح شده مبنی بر اینکه همه نوکر آمریکا هستند و فقط ایران نیست.

وی با اشاره به اینکه برای اثبات دشمنی آمریکا با ما، چند کار را با هم انجام می‌دهیم، متذکر شد:‌دروغ می‌گوییم، تحریف می‌کنیم و وقایع را آنگونه که باید، نشان نمی‌دهیم.

زیباکلام با بیان اینکه آیا اتفاق طبس واقعا یک عملیات نظامی بود، اظهار داشت:‌ ما بر خلاف مناسبات بین‌المللی دیپلمات‌های آمریکا را در داخل به گروگان گرفتیم،در صورتی که عرف دیپلماسی بین‌المللی می‌گوید اگر دیپلماتی در کشور شما عملی مغایر با اصول دیپلماسی انجام می‌دهد فقط باید اخراجش کرد و حق نداریم از پشت‌بام وارد سفارت شده و چشمش را بسته و دستگیرش کنیم.

وی با اشاره به اینکه آقای ابیانه واقعه طبس را در تقویم کشور به عنوان عملیات نظامی نوشته، گفت:‌در کجای دنیا عملیات نظامی را با هواپیمای باری انجام می‌دهند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه من با آقای ابیانه کار ندارم، نظامی و استراتژیک هم نیستم اما دو ، دوتا می‌شود چهارتا، تصریح کرد:‌ آمریکا در ماه‌های قبل از پیروزی انقلاب کودتا نمی‌کند اما می‌گذارد که شاه سرنگون شود و آن وقت نسبت به کودتا اقدام می‌کند؟ مگر آمریکایی‌ها مغز خر خورده بودند؟

*دشمنی با آمریکا به منافع ملی ما صدمه وارد کرد

وی با اشاره به اینکه تمام صحبت‌های آقای ابیانه در خصوص جنایت‌های آمریکایی‌ها تحریف شده است، ادامه داد:‌ آقای ابیانی نیمی از لیوان را می‌بیند و مابقی را نمی‌بیند، تا زمانی که ما سفارت آمریکا را اشغال نکرده بودیم آنها اموال ما را بلوکه نکردند.

زیباکلام با بیان اینکه علت دشمنی با آمریکا را یک مسئله روحی-روانی می‌دانم، متذکر شد:‌ما به پدیده‌ای مثل آمریکا نیاز داریم تا از طریق دشمنی به نام آمریکا، برای خودمان هویت ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه ابیانه ببیند بین تحصیلکرده‌های جامعه چه اندازه طرفدار دارد، بیان داشت:‌ نمی‌خواهد برای جمع کردن طرفدار به مصر و تونس سفر کند.

زیباکلام با بیان اینکه مشکل عدم پیشرفت ما فقط با رابطه با آمریکا حل نمی‌شود، تاکید کرد:‌اگر رابطه ما با آمریکا عادی شود نه یک کیلو تولید گندم ما افزایش می‌یابد و نه جلوی خشک شدن دریاچه ارومیه گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نباید دچار این خواب و خیال باشیم که در صورت روابط عادی با آمریکا، اینجا گلستان می‌شود، افزود:‌پیشرفت و توسعه یافتگی هیچ ارتباطی به رابطه با آمریکا ندارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دشمنی با آمریکا به منافع ملی ما صدمه وارد کرده، ادامه داد:‌ معنی حرفم این نیست که اگر روابط ما با آمریکا عادی شود می‌توانیم یک شبه ره صدساله برویم بلکه باید ببینیم آمریکا و ترکیه و ... چه کردند که امروز قطب اقتصاد صنعتی هستند.

زیباکلام با اشاره به اینکه معتقدم منافع ملی باید خیر و صلاح سیاست خارجی با آمریکا را مشخص کند که با کدام کشور تا چه میزان ارتباط داشته باشیم، گفت:‌ در خصوص آمریکا، آنچه که دیکته می‌کنند بر اساس منافع ملی نیست و هزینه‌های وحشتناکی از منظر سیاسی برای این موضوع پرداخته‌ایم.

وی با بیا اینکه دولت‌ها و خصومت‌ها می‌آیند و می‌روند و مردم می‌مانند، افزود:‌باید به مردم احترام بگذاریم.

*هر کس به فکر منافع خود است

محمدحسن قدیری ابیانه در این مناظره اظهار داشت: آمریکا همواره مردم این کشور را مردمانی پرتلاش و سخت‌کوش نشان می‌دهد اما CIA در مصر هزینه می‌کند تا بگوید موفقیت یک شانس است و به کار و تلاش بستگی ندارد.

وی با بیان اینکه کنگره آمریکا مصوبه‌ای را برای القای ارزش‌های مورد نظر آمریکا تصویب کرده بود، متذکر شد:‌ اینگونه نیست که آمریکایی‌ها بخواهند ارزش‌های خود را برای ما صادر کنند در غیر این‌صورت باید از مردم بحرین دفاع و با عربستان مخالفت می‌کردند.

سفیر سابق ایران در مکزیک، استرالیا و ایتالیا، تصریح کرد:‌مشکل ما با آمریکایی‌ها این است که ارزش‌های آنها در کشور ما رایج نیست و اگر در ارزش‌های آنها کوتاه بیاییم مسئله ایران با آمریکا حل می‌شود.

مشاور سابق وزیر امور خارجه در سال‌های 71 تا 73، یادآور شد:‌اگر بگوییم اسلام را کنار گذاشته و مسیحی شدیم و همه مساجد را هم تبدیل به کلیسا کردیم این سؤال مطرح است که مگر در آمریکای لاتین مسلمان بود؛ شما مسلمان از نوع مسلمانان عربستان باش حمایتت هم می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌آنها دنبال تحمیل ارزش‌هایی هستند که به واسطه آن بتوانند بر ما مسلط شوند.

قدیری ابیانه گفت:‌اگر به واسطه روابط خوب دیپلماتیک است که مبارک نوکر آمریکا و اسرائیل بود.

وی با اشاره به اینکه یک میلیون نفر در قبرستان‌های قاهره زندگی می‌کنند، اضافه کرد:‌ استراتژی غرب بر این است که کشورهای نفت خیز نباید تولید ثروت داشته باشند بلکه باید وابستگی از محل فروش نفت داشته و درآمد آن را هم مصرف کنند نه اینکه به امور عمرانی و پیشرفت بپردازند.

قدیری ابیانه در خصوص اظهار تمایل آمریکایی‌ها برای ایجاد رابطه با ایران، بیان داشت:‌وقتی می‌بینید یک دزد می‌خواهد به خانه شما بیاید ، مطمئنا به دنبال آشتی نیست بلکه می‌خواهد از قفل و بست خانه شما مطلع شود.

وی یادآور شد:‌در روابط بین‌المللی هر کسی به فکر منافع خود است.

*آیا ما از رابطه حرفی های قشنگ می‌خواهیم؟

قدیری ابیانه در بخش دوم سخنان خود، اظهار داشت:‌ خود آمریکایی‌ها در خصوص رابطه با ایران می‌گویند چون در ایران سفارت نداریم نتوانستیم برای سرنگونی نظام،سرمایه‌گذاری کنیم.

وی با بیان اینکه دیپلمات‌های آمریکا در ایران هم حرف‌های قشنگی به مقامات گفتند و حتی با شهید بهشتی هم مذاکره کردند،ادامه داد:‌اما آنها اسناد و مهر ایران را جعل کرده و به دنبال تخریب ما و حمایت از ضد انقلاب بودند.

قدیری ابیانه با طرح این سؤال که آیا ما از رابطه حرفی های قشنگ می‌خواهیم یا اینکه می‌خواهیم بدانیم قضیه چه است؟تصریح کرد: آنها روابط با ایران را برای چه می‌خواهند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا علت مخالفت خود با ایران را این چنین مطرح می‌کند که ایران دنبال سلاح هسته‌ای است، متذکر شد:‌ ما که در زمان جنگ دنبال انرژی هسته‌ای هم نبودیم پس چرا در آن برهه از صدام دفاع کردند.

قدیری ابیانه با بیان اینکه ما با کسی طرف هستیم که اصلا روابط سالم نمی‌خواهد، افزود:‌ این واقعیت موجود است و نمی‌توان چشم را بست.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه اقتصاد ما وابسته به نفت است، اظهار داشت:‌آقای زیباکلام گفت که بودجه سال گذشته با نفت 80 دلاری بسته شد اما من می‌گویم که با نفت 5/81 دلاری بسته شد.

قدیری ابیانه با بیان اینکه اکنون درآمد ما از نفت زیاد است، تصریح کرد:‌اگر اقتصاد ما وابسته به فروش نفت برای امور جاری باشد اشکال دارد اما اگر از این درآمد برای عمران و آبادانی استفاده کنیم اشکال ندارد.

وی با اشاره به اینکه کتابی با عنوان " عوامل و موانع فرهنگی کار، تولید و پیشرفت" نوشته‌ام، اذعان داشت:‌باید بدانیم دشمن از رابطه با ما چه می‌خواهد.

*انگلیس دیگر قدرت آن زمان را ندارد

ابیانه به بیان اینکه انگلیس دیگر قدرت آن زمان را ندارد که برای ایران تصمیم‌گیری کند، متذکر شد:‌ چه نیازی است که مکانی را با حفظ امنیت در کشور در اختیار آمریکایی‌ها بگذاریم که بخواهند از آنجا علیه ما توطئه کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد:‌اکنون هم ضرورتی نمی‌بینیم به آمریکایی‌ها مکانی در کشور به عنوان سفارت بدهیم چراکه ضرر رابطه با آمریکا بیشتر از منافع آن است و آنها به صراحت بیان می‌کنند که قصد دارند انقلاب اسلامی را ساقط کنند.

ابیانه با اشاره به اینکه ایران را صرفا یک کشور قدرتمند، ثروتمند و اسلامی نمی‌بینند، یادآور شد:‌آن ها ایران را بیشتر از این می‌بینند.

وی بیان داشت:‌خوشبختانه ما در نیویورک در سازمان ملل سفارت داریم.

*‌نیمی از نقاط استراتژیک جهان مربوط به دنیای اسلام است

ابیانه با اشاره به اینکه ما پیشرفت‌هایی در زمینه‌های مختلف داریم، افزود:‌ اما همین آمریکا که به دنبال این بوده که ایران پیشرفت نکند راجع به کره جنوبی و ژاپن چنین سیاستی ندارد.

وی با بیان اینکه نظریه هانتینگتون در خصوص ایران و تبدیل شدن به تمدن بزرگ در حال محقق شدن است ، گفت: جنبش حزب‌الله مصداقی از یک جنبش است که از انقلاب اسلامی الگو گرفته است.

ابیانه با اشاره به اینکه تحمیل رژیم پهلوی به ایران، اوج دشمنی آمریکا با ایران است، ادامه داد:‌من ماندم چطور آقای زیباکلام حوادث تاریخی را نخوانده و یا سرپوش رویش می‌گذارد.

وی با بیان اینکه تمدن بزرگ ایرانی را 33 سال قبل پیش‌بینی نکردند بلکه مربوط به خیلی سال قبل است، گفت:‌از زمانی که اسراییل را تشکیل دادند و شاه و وهابیت و دیگران را سر کار آوردند این پیش‌بینی را می‌کردند.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد:‌نیمی از نقاط استراتژیک جهان مربوط به دنیای اسلام است.

وی افزود:‌من متعجبم که آقای زیباکلام در تلویزیون نمی‌بینند صحنه‌هایی که مردم مصر تظارت کرده و پرچم اسرائیل و آمریکا را آتش می‌زنند.

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه اکنون حکومت مصر مانند حکومت بختیار است، متذکر شد:‌ حکومت هنوز دست‌نشانده بوده و انقلاب هنوز به پیروزی نهایی نرسیده است، شعارهای مرگ بر آمریکای مردم مصر را نمی‌بینید.

وی ادامه داد:‌آقای زیباکلام صحبت از انسداد در دمشق می‌کند اما بحرین و اردن را نمی‌بیند.

قدیری ابیانه با تایید صحبت‌های زیباکلام مبنی بر رفتار غیر دیپلماتیک در خصوص گروگان‌گیری در سفارت آمریکا، گفت:‌ مگر کارهایی که آنها در ایران انجام دادند جزء مسائل دیپلماتیک بود، اگر یکی از آن کارها را ما انجام می‌دادیم آنها چه می‌کردند؟

وی با بیان اینکه به بهانه ارتباط عراق با القاعده، یک کشور را اشغال کردند، اظهار داشت:‌اشغال یک کشور اشکال ندارد اما اشغال یک سفارت اشکال دارد؛ من مانده‌ام با یک استاد دانشگاه صحبت می‌کنم یا با سخنگوی پنتاگون؟

*به آمریکا می‌گوییم بشین سر جایت!

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه من دکترای علوم استراتژیک دارم، خطاب به زیباکلام گفت:‌ نمی‌دانم شما در چه رشته‌ای تحصیل کرده‌اید.

زیباکلام پاسخ داد: در رشته دفاع از آمریکا!

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه امام فرمودند اگر آمریکا یک روزی آدم شد ما هم مشکلی برای رابطه نداریم، تصریح کرد:‌قبول داریم که حکومتی در آنجا قرار دارد اما با سیاست‌هایش مخالف هستیم.

وی با بیان اینکه ما به آمریکا می‌گوییم بشین سر جایت، ادامه داد:‌آمریکا حق ندارد با 300 سال سابقه تمدنی، راجع به ایران تصمیم‌گیری کند.

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه ژاپن در اقتصاد رشد کرده ، بیان داشت:‌اما از نظر سیاسی یک کوتوله است.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها می‌گویند که آمریکا سیاست‌ها را به آنها دیکته می‌کند، متذکر شد:‌ما چرا نمی‌شنویم؟

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه ایران مقتدرترین کشور دنیا است و این را با صدای بلند می‌گویم، خاطرنشان کرد:‌در ایران سفارت آمریکا و انگلیس تصمیم نمی‌گیرند.

وی با بیان اینکه خودم در ایتالیا و مکزیک زندگی کردم، افزود:‌در مکزیک حرف آخر را سفیر آمریکا می‌زند نه رئیس جمهور مکزیک.

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه معتقدیم آمریکایی‌ها مغز خر خوردند، تصریح کرد:‌ چرا باید در زمانی که شاه در حکومت بود به فکر کودتا می‌افتادند برای همین پس از پیروزی انقلاب نسبت به این کار اقدام کردند که نافرجام ماند.

وی گفت: اگر منظور از منافع ملی، منافع مادی است مانند این است که مردی به همسرش بگوید باید به فحشا بپردازی و ما در منافع ملی خود ارزش‌هایی داریم.

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه اگر با آمریکا رابطه داشته باشیم مشکلی به مشکلات ما اضافه می‌شود، بیان داشت:‌وضع ما نسبت به گذشته خیلی بهتر است. ( اعتراض دانشجویان)

وی تصریح کرد:‌توصیه می‌کنم کتابم را بخوانید از خواندن آن پشیمان نخواهید شد.

*حاشیه ها

-در شروع مراسم زیباکلام به قدیری ابیانه گفت:‌دفعه قبل من شروع کردم و این‌بار شما در ابتدا شروع کنید.

-طبق معمول اغلب برنامه‌ها، میکروفون با مشکل مواجه شد و 10 دقیقه‌ای دیگران را مشغول به خود کرد.

-زیباکلام می‌خواست آغازگر برنامه باشد که میکروفونش قطع بود و به قدیری ابیانه اظهار داشت:‌قسمت است که شما اول شروع کنید.

-قدیری ابیانه به سفارش زیباکلام، می‌خواست مناظره را شروع کند که او هم با همین مشکل مواجه شد و به زیباکلام افزود:‌ مثل اینکه قسمت است شما برنامه را شروع کنید.

-زیباکلام و ابیانه قدیری در برخی مواقع مورد تشویق دانشجویان قرار می‌گرفتند که سهم تشویق زیباکلام بیشتر بود.قدیری ابیانه یک بار هم با اعتراض دانشجویان مواجه شد.

-قدیری ابیانه سه بار کتابش را تبلیغ کرد و از آن نام برد.او در پایان، کتابش را به زیباکلام داد.زیباکلام ضمن گرفتن کتاب گفت:‌ آقا زیادی اطلاعاتم بالا می‌ره.

-زیباکلام گفت:‌در خصوص مسائل آمریکا و بلوکه شدن اموال، مواردی است که به شما اعلام نمی‌کنند اما من می‌گویم تا بدانید.

-قدیری ابیانه اظهار داشت:‌ در ایران سفارت آمریکا و انگلیس تصمیم نمی‌گیرند که صدایی از جمعیت گفت:« روسیه» و دانشجویان خندیدند.

-استاد دانشگاه تهران در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه آیا درست است که پرچم آمریکا و اسرائیل را در ورودی حیاط دانشگاه روی زمین نقش می‌زنند تا دانشجویان آن را لگدمال کنند، اظهار داشت:‌ سال گذشته در دانشکده حقوق و علوم سیاسی تهران هم بیرق آمریکا را روی زمین کشیدند و چاره‌ای نداشتی و باید از آن رد می‌شدی، من شرمنده‌ام ولی نرفتم و از رویش پریدم( تشویق دانشجویان) موقع رفتن هم از گوشه‌ای عبور کردم تا لگد نکنم چون معتقدم پرچم آمریکا برای 300 میلیون آمریکایی محترم است همانطور که پرچم ما برای 75 میلیون ایرانی محترم است.

- طبق معمول برنامه‌های دانشگاه علوم کشاورزی که با برخورد مسئول حراست دانشگاه مواجه می‌شویم، این‌بار هم مسئول حراست ، یکی از خبرنگاران را به بیرون از سالن فراخواند و گفت:خبرنگاران نباید در این جلسه حضور داشته باشند.با بلند شدن بگومگوی خبرنگار مورد اشاره با حراست دانشگاه، یکی از مسئولان دانشگاه هم وارد مجادله و مانع از سوءرفتار مسئول حراست شد.

-روابط عمومی دانشگاه به علت کسالت در برنامه حضور نداشت و پس از برنامه با اطلاع از موضوع جدال، از خبرنگاران پوزش خواست.

-حراست دانشگاه علوم کشاورزی پیش از این هم بارها، علی‌رغم اینکه خبرنگاران دعوتنامه به همراه داشتند مانع از حضور در جمع‌های این چنینی شده است.


  • چهارشنبه 27 ارديبهشت 1391-0:0

    آقای زیبا کلام میگه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا اشتباه بود
    میخوام بگم وقتی سفارت خانه ای در کشور ما بر علیه کشور ما جاسوسی و توطئه میکند را نباید تصرف کرد ؟ نباید تعطیلش کرد ؟ و نباید جاسوسان را دستگیر کرد ؟

    در ضمن هواپیمای باری در صحرای طبس برای انتقال نیروهای کماندو بود نه بار

    • چهارشنبه 27 ارديبهشت 1391-0:0

      زيباكلام و كلام زيبا.

      • مازرونی ریکاپاسخ به این دیدگاه 0 0
        چهارشنبه 27 ارديبهشت 1391-0:0

        به خداوندی خدا اگه ما با کشور های دنیا ارتباط دوستانه داشته باشیم،هم بیکاری کم میشود هم اقتصاد توسعه میابد و هم ملت در رفاه خواهند بود .ولی اینجوری که بوش میاد در ایران عده ای معدود به سودشان است که ما با تعدادی از کشور های جهان در تضاد باشیم تا آنها بتوانند... بفروشند و فرزندانشان سوار پورشه 500 میلیونی شوند...

        • خبرنگار محمودی بابلپاسخ به این دیدگاه 0 1
          سه شنبه 26 ارديبهشت 1391-0:0

          طرفداری ازآمریکا درشرایطی که درحال منزوی شدن درجهان است با رییس جمهوری چون اوباما که طرفدار هم جنس بازان است نوعی کوته فکری است مرم دنیا بیدار شده اند حکومت شیطانی درهمه جای جهان فرو خواهد پاشید وپیش بینی های امام خمینی به حقیقت خواهد پیوست نباید با خود فرختگی وبی هویتی افکار چپی ها درجامعه حاکم شود

          • سه شنبه 26 ارديبهشت 1391-0:0

            اینکه کرسی های ازاد اندیشی تو دانشگاه برگزار میشه اونم بصورت مناظره خوبه ...بالاخره خیلی از تفکرات باید نمایان بشه تا مردم تشخیص بدن..
            البته اقای زیبا کلام استاد شاخصب هستند اما متاسفانه از علوم سیاست چیزی نمی دانند لااقل به اینکه نکته که کشوری که با لشگر کشی انهم به بهانه های مختلف برای بدست منافع خودش چطور میشه باهاش رابطه داشت.. کشوری که علنا تو تموم رسانه دم از جنگ با ایران می زنه ..لا اقل فرانسه انگلیس المان یا مابقی کشورها بصورت رسمی ایران رو تهدید به جنگ نمی کنند. اقای زیبا کلام ایا به این نکته فکر کرده؟اسرائیل رسما ایران رو تهدید میکنه.. چرا چون ایران می خواد انرژی هسته ای داشته باشه ..خب شما خودت قضاوت کن ..لا اقل اگه تو بخضهای دیگه لنگ میزنیم سیاست کاری رو داشته باشیم تا هر قلدری بهمون زور نگه.. 33 سال نزاشتیم کسی یه وجب از خاک رو بگیره ..حالا با تهدید بخوایم دو دستی تقدیمشون کنیم ... اقای زیبا کلام کمی تفکر ...
            موفق باشید.

            • سه شنبه 26 ارديبهشت 1391-0:0


              خسته نشديم از دشمني با دنيا؟ بابا ما بايد به فكر منافع خودمون باشيم . اين آرمان گرايي ابكي ديگه داره خستمون مي كنه. به خدا همون ...اگه چند مدت مواجبش قطع بشه از ما رو گردون ميشه. خدايا صبر بده

              • سه شنبه 26 ارديبهشت 1391-0:0

                احتمالا زیبا کلام از امام خمینی و رهبری و شهید بهشتی و .... بهتر میفهمد
                من متاسفم که یک استاد دانشگاه تفکری چنین بچه گانه دارد .شانس آوردیم تفکراتی چون زیبا کلام زمام مملکت را بدست نگرفتند

                • از موضع قدرت !!پاسخ به این دیدگاه 0 0
                  سه شنبه 26 ارديبهشت 1391-0:0

                  شک نیست که فرمایشات آقای ابیانه قبل از هر چیز از موضع قدرت است .این قدرت از کجا است ؟ برای پاسخ به این سوال به حکایتی تاریخی متوسل می شوم . در اواسط قاجاریه ، در بین زعمای درباری این سوال مطرح شد که کدام جکومت قوی تر است . شاه ایران یا تزار روس ؟ بحث و جدل بالا گرفت تا اینکه قائم مقام ، شخصیت معروف عصر قاجار که عاقبت نیز به قتل می رسد ، مجبور به اظهار نظر می شود . از او نقل می شود که گفت : باید دید که خراج کدام پادشاهی بیشتر است ، و این پاسخ قانع کننده ای بود که همه آن را پذیرفتند . حال باید بگوییم آقای ابیانه کمی اشتباه می کنند .اشتباه آقای ابیانه اشتباه ظریفی است چرا که ایشان جریان تقریباً خود بخودی پول از چاه نفت را خراج پرداحتی از سوی مردم می داند . باید به ایشان گفت که کشورهای کوچک تر در کنار بزرگ تر ها همیشه زندگی کرده و بسیارشان نیز با سربلندی به زندگی خود ادامه داده اند . آن ها برای حفظ سربلندی خود اغلب اوقات از هنر دیپلماسی خود و آگاهی و دانش خود از شرایط و معادلات جهان سود جسته اند و به دشمنی و خصومت آشکار روی نیاورده اند . رفتار سیاسی کوتوله مانند ژاپن ( به قول ابیانه )ما حصل خود بزرگ بینی و لجاجت و اشتباه مردم آن کشور در جنگ جهانی دوم است . آقای ابیانه و امثال ایشان باید این درس را از تاریخ فرا بگیرند که قدرت اصیل هر حکومتی باید نشات گرفته از قدرت مردم باشد . قدرت مردم نیز در درجه اول ناشی از خلاقیت توده ها است . بلی متاسفانه جای گرمی که حرف های آقای ابیانه از آن بیرون می زند ، خیلی زود سرد می شود . متاسفانه !!

                  • سه شنبه 26 ارديبهشت 1391-0:0

                    ادله دکتر زیباکلام بهتر است.ابیانه تحلیل رسمی ارایه داد نه تحلیل یک استاد دانشگاه

                    • سه شنبه 26 ارديبهشت 1391-0:0

                      آقای زیبا کلام بهتر است به مسائل ایران بپردازد،روابط خارجی در تخصص ایشان نیست بهتر است نظر ندهد.


                      ©2013 APG.ir