تعداد بازدید: 3689

توصیه به دیگران 3

يکشنبه 21 خرداد 1391-0:1

ردپای سنت ها/جشن نشا در نوشهر برگزار می شود

نخستین مراسم آیینی جشن نشا در روستای انارور نوشهر برگزار می شود/در این جشن مراسم مختلفی از قبیل نشاسری،نشاسما،نشا پلا،سرنانوازی،کشتی محلی،بازی های محلی،بندبازی(ریسمان باز)،موسیقی محلی و...اجرا می شود.


مازندنومه،سیدحسن موسوی چلک،دبیرنخستین مراسم آیینی جشن نشا:جشن نشا در پایان کشت نشا در مناطق ساحلی مازندران توسط مازندرانی ها برگزار می شد.

 این جشن به بهانه شکرگزاری از خداوند و شادمانی پس از کاشت و خستگی ناشی از کار طاقت فرسای نشا در فصل گرما در منطقه سرسبز مازندران برگزار می شود.

این جشن برای اولین بار توسط مجموعه فرهنگی هنری پارپیرار طراحی و با همکاری مردم همیشه سبز مازندران،شورای اسلامی و دهیاری  و مردم فرهنگ دوست منطقه انارور با مساعدت بخشداری مرکزی شهرستان نوشهر و جمعی از علاقه مندان به حوزه فرهنگ و هنر تبری در روز پنج شنبه 25 خرداد 91 برابر با 22 وهمن مای 1523تبری از ساعت 17 تا 21 در روستای تاریخی انارور نوشهر برگزار می شود.

 در این جشن که ورود برای عموم آزاد است،مراسم مختلفی از قبیل نشاسری،نشاسما، نشا پلا، عروسی نمادین سنتی با لباس محلی، سرنانوازی، کشتی محلی، بازی های محلی، بندبازی(ریسمان باز)، موسیقی محلی و ... توسط هنرمندان بومی دیار مازندران اجرا خواهد شد.

 همچنین بازار محلی(پنج شنبه بازار) برای تهیه صنایع دستی،غذا و ترشیجات محلی،نان محلی،آش های محلی و ...نیز در محل اجرای مراسم بر پا می شود.

 امیدواریم با برپایی چنین جشن هایی توسط تمام اقوام ایرانی و در جای جای ایران اسلامی، به بهانه شکرگزاری از خداوند،ضمن ایجاد نشاط اجتماعی و شادمانی، فرصتی دگرباره باشد تا  نسل جوان ما با آیین ها و مراسم مختلف گذشتگان و پیشینیان خود آشنا شوند.

 انتظار می رود همه مردم مازندران بویژه مسئولان با لباس محلی دراین مراسم حضور پیدا کنند.


  • يکشنبه 21 خرداد 1391-0:0

    با سپاس و تشکر از برگزار کنندگان جشن سنتی دست مریزاد که در این وانفسا به فکر جشن و احیائ سنتها هستید


    ©2013 APG.ir