تعداد بازدید: 4228

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 25 خرداد 1391-9:18

آرام باش،نگران نباش

پزشک خود باشیم:سلسله مطالب بهداشتی-پزشکی مازندنومه؛به عنوان متخصص rahabilitationبه همه بیماران توصیه می کنم در صورت درد پای مشکوک به سیاتیک از روش الکترود یا گنوستیک که به نوار عصب و عضله موسوم است استفاده کنند.


مازندنومه،دکتر رضا شاکری متخصص درمان های غیر جراحی(رهبیلیتیشن ):

* گرفتاری دیسک بدون گرفتاری عصب سیاتیک

در این موارد بیماران از کمردردی که به لگن و پاتیر می کشد شکایت می کنند و به پزشک مراجعه می کنند. برای تشخیص وضعیت دیسک،روش های تشخیص نظیر MRIروش مناسبی است،ولی برای بررسی وضعیت سیاتیک یکی از علمی ترین روش های فعلی جهان عبارت است از بررسی و سنجش الکترودیاگنوستیک عصب سیاتیک توسط متخصص طب فیزیکی .

 با این روش می توان وضعیت عصب سیاتیک را دقیق مورد بررسی ومشخص کرد که آیا بیمار با درد پا یالگن منتشر به پا دچار صدمه عصب سیاتیک است یا خیر .

بنده به عنوان متخصص rahabilitationبه همه بیماران توصیه می کنم در صورت درد پای مشکوک به سیاتیک از روش الکترود یا گنوستیک که به نوار عصب و عضله موسوم است استفاده کنند .

یکی از توصیه های مرحوم دکترقوانینی به ما این بود که به محض مطرح شدن گرفتاری سیایتک هر چه سریع تر تکلیف مریض را مشخص کنید و این مهم را با ابزار علمی و دقیق(emg-ncs)طب فیزیکی انجام دهید تا نه تنها بیمار بلکه همراهان و همه کسانی که با این بیمار سر و کار دارند از دودلی تردید خارج شوند .

*نتیجه گیری

بیماری دیسک بدون بیماری سیاتیک معمولا درد کمر بدون انتشار و یا با انتشار محدود به لگن و اندام تحتانی خواهد بود که برای اطمینان از وضعیت خطر ناک عصب سیاتیک علاوه بر معاینات خاص عصب سیاتیک به دو شیوه می توان به بیمار کمک کرد .

1- بررسی رادیو لوژیک مناسب دیسک .(عکس ساده یا mri,و.....)
2- بررسی های الکترودیاگنوستیک مناسب سیاتیک ( سنجش عصب سیاتیک توسط متخصص طب فیزیکی )
3- اگر نمادهای رادیو لوژیک تخریب دیسک را نشان بدهدولی در بررسی های الکترودیاگنوستیک و سنجش عصب سیاتیک سلامت عصب سیاتیک را بببینم در آن صورت با اطمینان به بیمار خواهم گفت :آرام باش ، نگران نباش مشکل سیاتیک نداری و تنها مشکل شما دیسک است.

دنباله دارد...

*یادداشت پیشین در همین زمینه:دیسک یا سیاتیک؟ http://www.mazandnume.com/?PNID=V13729



©2013 APG.ir