تعداد بازدید: 5244

توصیه به دیگران 45

جمعه 26 خرداد 1391-15:16

جشن برکت،جشن مهرورزی

گزارش+گزارش تصویری از جشن نشا در نوشهر


مازندنومه،محمد حسین ملایی کندلوسی(گزارش+عکس):آیین نخستین جشن نشا به همت موسسه فرهنگی پارپیرار در روستای تاریخی انارور نوشهر برگزار شد.

این جشن که با حضور تعدادی از مسئولان کشوری، استانی و شهرستان نوشهر و مردم و گردشگران برپا شد،با نوای دلنشین طبل و سرنا آغاز شد.

در ادامه کاروان شادی همراه با دختران و زنان ملبس به پوشش محلی،در حالی که مجمعه شیرینی به سر داشتند،به سمت قطعه شالیزاری نمادین رفتند تا آغاز نشا برنج را به شالیکاران شادباش بگویند و آرزوی سالی سرشار از خیر و برکت و شادی برایشان آرزو کنند.

نشای برنج نیز به صورت نمادین اجرا شد و شالیکاران به کاروان شادی جشن نشا خوشامد گفته،از آنها پذیرایی کردند.

 اجرای نشاسری، نشاسما، نشا پلا،عروسی نمادین سنتی با لباس محلی، سرنانوازی، کشتی محلی،بازی های محلی، بندبازی(ریسمان باز)، موسیقی و اشعار محلی،تهیه و توزیع آش دوغ بین حاضران بر شادی و نشاط فضای برگزاری جشن نشا افزود.

 حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی-مدیرکل ارشاد اسلامی مازندران-درباره نخستین جشن نشا در مازندران اظهار داشت: برپایی این جشن ها بسیار ارزشمند است چرا که تصویرگر اتحاد و همدلی و مهرورزی مردم مازندران است.

 رییس فدراسیون بوکس جمهوری اسلامی ایران در این مراسم گفت: موسسه پارپیرار و هنرمند پرتلاش فرهود جلالی کندلوسی نقش و تاثیر بسزایی در احیای فرهنگ و سنت کهن مازندران دارند.

 احمد ناطق نوری با بیان اینکه مازندران سرشار از فرهنگی غنی و کهن است افزود: باید این فرهنگ را حفظ و به نسل امروز و آینده منتقل سازیم.

 محمدعلی قمی-فرماندار نوشهر- هم گفت:برگزاری آئین و سنت های ویژه مازندران از جمله جشن نشا می تواند در احیا و زنده ماندن سنت پیشینیان ما بسیار موثر باشد.

 

 


  • جمعه 26 خرداد 1391-0:0

    درود بر مردان و زنان زحمتكش و با روحيه مازني.عكساتونم عاليه.


    ©2013 APG.ir