تعداد بازدید: 9282

توصیه به دیگران 5

جمعه 26 خرداد 1391-22:16

صبح كه انه/تجلیل ازاسدالله عمادی

 عمادي علاوه بر چند وجهي بودن،نويسنده اي چند صدايي است كه با نگرشي تاريخي توانسته است اسطوره هايي با فضاي رمانتیسم اجتماعي به وجود آورد/اگر روشنايي قلب شما نباشد بي ترديد ما نمي توانيم به نوشتن ادامه دهيم.(گزارش+گزارش تصویری مازندنومه از مراسم تجلیل از استاد اسدالله عمادی)


مازندنومه،کلثوم فلاحی:همايش تجليل از نویسنده،شاعر و داستان نویس مازندراني-اسدالله عمادي- عصر جمعه در سالن همايش رستوران عرب ساري برگزار شد.


در اين مراسم كه به همت كارگاه نقد همنگر ساري برگزار شد،حسین اعتماد زاده -مسئول كارگاه- اظهار داشت:اين نكوداشت با همكاري بسياري از دوستان فرهنگي و فرهيخته اين كارگاه نقد،برگزار شد.

حسین اعتمادزاده


وي با تشكر از ايرج عرب كه سالن همايش را براي برگزاري مراسم در اختيار كارگاه نقد همنگر قرار داد ، ابراز داشت:موضوع سخن بنده نقد روند داستان هاي اسدالله عمادي از نظر تاريخي و ادبي بوده است كه به دليل حضور محمود معتقدي- شاعر و منتقد بزرگ كشور-بنده زمان را در اختيار ایشان قرار مي دهم.

محمود معتقدی

*محكم و استوار تلاش كرد

محمود معتقدي در اين نكوداشت ضمن اشاره به چند وجهي بودن نگرش و قلم استاد اسدالله عمادي گفت:يكي از ويژگي هاي اين مرد بزرگ،پژوهش در چندين حوزه ادبي و تاريخي است كه شعر هم به عنوان يكي از دغدغه هاي اصلي او نظر مخاطبان را به خود جلب مي كند.

وي با بيان اينكه عمادي در سال 1331 در دودانگه ساري به دنيا آمد،اظهار داشت: با وجود فراز و نشيب هاي سخت زندگي ، او همچنان محكم و استوار تلاش كرد و به كار خود ادامه داد تا جايي كه اكنون يكي از ستون هاي محكم فرهنگ سازي در ساري است.

اين شاعر و منتقد برجسته كشور گفت:عمادي از نگاه من علاوه بر چند وجهي بودن،نويسنده اي چند صدايي است كه با نگرشي تاريخي توانسته است اسطوره هايي با فضاي رمانتیسم اجتماعي به وجود آورد.
وي ادامه داد: آنچه كه او مي نويسد و مي گويد آميزه اي از طبيعت گرايي و آرمان گرايي است كه در فضاي اجتماعي بر محور انسان گرايي خودنمايي مي كند.

معتقدي با اشاره به اينكه عمادي چهره اي نام آشنا و سخت كوش در مازندران است افزود:وي چيزي نزديك به 20 عنوان تحقيق و پژوهش دارد كه نشان مي دهد همواره در صحنه هاي اجتماعي حضور فعال داشته و اين حضور،عاشقانه بودن كارش را تاييد مي كند.

از چپ:سیروس مهدوی،ایرج اصغری،سرهنگ زندی،احمد داداشی و...

این شاعر و منتقد آملی گفت:به دلايل متعدد تاريخي،اجتماعي و فرهنگي در مازندران به نسبت استان ها و شهرهاي ديگر دستاوردهاي فرهنگي كمتري مشاهده مي شود و برگزاري اين نكوداشت ها مي تواند زمينه شناسايي اهل فرهنگ و هنر را براي مردم فراهم كند.

معتقدي همچنين با بيان اينكه برگزاري چنين همايش هايي موجب تشويق اهل فرهنگ، ادبيات و هنر خواهد شد افزود:پتانسل خوبي در شعرها و نوشته هاي استاد عمادي وجود دارد و حس حماسي پنهان موجود در اين متون مي تواند باعث تقويت جريان هاي فرهنگي موجود در جامعه شود.

از راست:فریده یوسفی،توران آرام و...

*عمادی مایه مباهات است

فريده يوسفي محقق ، نويسنده و مدیرانتشارات شلفين نيز تجليل از استاد عمادي را تجليل از تاريخ ، تمدن، فرهنگ ، ادبيات و هنر مازندران دانست و گفت:گاهي انسان نام برخي شخصيت ها را مي شنود و بدون اينكه آنها را ديده باشد نام شان در ناخودآگاه ذهنش ماندگار مي شود و استاد عمادي يكي از آن هاست.

وي با بيان اينكه در سالهاي ابتدايي كار و فعاليت در انتشارت شلفين افتخار آشنايي با اين استاد را پيدا كردم افزود:استاد عمادي انساني موقر و فرهيخته اي است كه واگويه هاي ذهن و زبانش او را به عنوان حلقه اتصال بين نسل جديد و نسل كهن به جامعه معرفي كرد.

یکی از کتاب های اسدالله عمادی؛نغمه های سرزمین بارانی

يوسفي با اشاره به استقبال مردم از چاپ اولين كتاب او در انتشارات شلفين ابراز داشت:اين شاعر با روحيه نقدپذيري و سعه صدر بالا انتقادات را مي شنيد و پاسخ مي داد بدون آنكه ناملايمات او را وارد مسايل حاشيه اي كند.

فریده یوسفی

وي گفت: خود استاد بارها گفته اند كه "هيچ نوشته اي نبايد ملال خاطر مخاطبان را فراهم آورد و يا موجبات ناراحتي شخص يا گروهي شود چرا كه ما مي نويسيم تا يكديگر را دوست بداريم."

این ناشر سوادکوهی با ذكر نام كتاب هايي كه از استاد در انتشارات شلفين چاپ شده، اظهار داشت:امروز كاركنان اين انتشارات و مردم مازندران به داشتن چنين پژوهشگر انديشمندي كه مايه مباهات جامعه است،افتخار مي كنند.

از راست:محمد ابراهیم عالمی،ارسلان طیبی-نفر چهارم از راست:احمد محسن پور

*نثر استاد بسيار شيوا، روان و دلنشين است

در بخشي از اين مراسم نيما عمادي -پسر استاد- هم در تجليل از مقام پدر شعري تقديم و از مادر خود نيز كه در سالهاي متمادي كمك كار و ياور پدر بود سپاسگزاري كرد.

ابن قاسم يكي از شاعران گرگاني حاضر در اين همايش نيز در سخناني به آشنايي 20 سال قبل خود با استاد اشاره كرد و گفت:در سال 1371 استاد در كتاب خود سه شعر بنده را منتشر كرد و من به علت اين توجه همواره احساس خاصي نسبت به او داشته ام.

وي گفت:در سال1382 شب شعري در گرگان برگزار شد كه از استاد براي شركت در اين مراسم دعوت شد و بنده بعد از 12 سال براي اولين بار استاد را زيارت كردم.

اين فعال ادبی گرگان به حس فروتني و گشاده رويي استاد اشاره كرد و افزود: اين حسن خلق ،حمايت و راهنمايي استاد بود كه ما را براي ادامه كار تشويق مي كرد.

محمود جواديان-شاعر و پژوهشگر قائمشهری- نيز در اين مراسم اظهار داشت:در سال 1350 بنده در كلاس دهم در دبيرستان مشرف درس مي خواندم و استاد هم در همان دبيرستان در كلاس 12 مشغول به تحصيل بود.

وي با بيان اينكه وي در همان سالها شعر مي گفت و در مدرسه شعرخواني مي كرد افزد:دبيري به نام شاملويي در دبيرستان بود كه وي و آقاي رمضان نژاد بر آينده علمي و فرهنگي ما بسيار تاثير گذار بودند.

محمود جوادیان

اين شاعر مازندراني با بيان اينكه قدرت زبان در ساحت شعر و نثر استاد بسيار شيوا، روان و دلنشين است ابراز داشت:در شعر استاد عمادی مانند ديگر شاعران آن روزگار در فضاي رمانتيسيسم اجتماعي و سياسي بود اما طبيعت گرايي همواره در شعرهايش وجود داشت.

جواديان با اشاره به تامل چندين ساله استاد در عرصه شعر افزود:اين تامل باعث شد تا شعرهاي او به سمبليسم اجتمايي گرايش پيدا كند و به نوعي مي تواند گفت شعر از حالت شور آن زمان به شعور فعلي رسيده است به گونه اي كه وي با ورود به فضاي نوتر به كتابي فاخر چون آخرين ايستگاه رسيده است.

وي گفت: به همان ميزان كه زبان مازني به نسبت زبان فارسي قدرت ندارد، شعر مازندران هم به نسبت شعر فارسي عقب ماندگي بيشتري دارد و اين در شعر استاد هم مصداق دارد به طوري كه به يقين مي توان گفت شعر فارسي عمادي در مقايسه با شعر مازني عمق بيشتري دارد.

این شاعر و محقق با اشاره به دغدغه اصلي استاد در پرداختن به شعر فارسي ابراز داشت:شايد يكي از دلايل اصلي اين تفاوت بين شعر فارسي و مازني توجه به همين مطلب باشد چرا كه استادانی چون كيوس گوران كه دغدغه شعر مازني داشته اند در اين عرصه موفق تر بوده اند.

وي گفت:علت اصلي اين موضوع آن است كه بيشتر فرهنگ مداران و اهل هنر، زبان مازني را برابر با سنت مي گيرند و نوآوري در ادبيات مازندران را بر نمي تابند.

اين منتقد ادبي ابراز داشت:عمادي نوگراست و افق ديدش افق ديد بازي است اما به طور عمده تاكنون نوگرايي در شعر مازني پديد نيامده تا در اين عرصه شاهد شكوفايي باشيم.

جواديان يكي ديگر از معضلات عقب ماندگي در اين عرصه را نبود نقد علمي عنوان كرد وگفت: نبود اين مهم باعث كاهش جايگاه اجتماعي شعر خواهد شد اما بايد بگويم متاسفانه نقدها عمده يا نوعي غرض ورزي است و يا توجيه گراست.

وي ادامه داد: افراط و تفريط در اين حوزه وجود دارد و اين به دليل نامتوازن بودن جامعه علمي و فرهنگي ماست و در اين فضاست كه بيشتر شعر و ادب مازني در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

جواديان گفت:براي ماندگاري شعر و جذب مخاطب بايد خلاقيت و نوگرايي در شعر افزايش يابد و بنده بر اين باورم كه نوگرايي موجود در آثار استاد عمادي مي تواند به شكوفا شدن بيشتر فرهنگ و هنر مازندران كمك كند.

اسدالله عمادی

*مرگ يعني جهاني بدون دوست

اسدالله عمادي در اين مراسم با خواندن شعر جديدش سخن را آغاز كرد و اظهار داشت: يقين دارم كه اين نكوداشت قدردانی از تمامي دوستان اهل قلم و فرهيختگان استان است.

وي با نقل داستاني از گابريل گارسيا ماركز ضمن یاد دوستان خود گفت:"در انتهاي اين داستان ماركز مي گويد من در لحظه آخر از دوستان پرسيدم كه شما كجا مي رويد و آنها گفتند تو مرده اي و ما تو را تنها مي گذاريم و من در آن لحظه فهميدم كه مرگ يعني جهاني بدون دوست."

وي گفت:از تمام دوستاني كه اكنون در قيد حيات و در جمع ما هستند و از تمام آنهايي كه از دنيا رفته اند ياد مي كنم چرا كه سهم بسزايي در پيشرفت علمي و ادبي بنده داشته اند.

عمادي با ياد كردن از دكتر اصغر زارعي،حسن فشاركي زاده،پرويز شهرياري و منوچهر آتشي گفت: اين دوستان و عزيزان بي چشم داشت آثار بنده را در سالهاي دور در نشريات خود منتشر مي كردند.

وي با تشكر ار اعضای كارگاه نقد همنگر ادامه داد:از دوستان و عزيزاني هم كه از استان هاي ديگر چون گيلان و گلستان آمده اند و نیز اهالی رسانه و مطبوعات سپاسگزاري مي كنم.

عمادي با اشاره به همكاري برخی ناشران برای چاپ كتاب هايش افزود: از گروه شواش هم كه هر گاه خسته مي شدم با موسيقي آن ها آرام مي شدم و شعر مي سرودم تشكر مي كنم.

وي با اشاره به جمله اي از شعر احمد شاملو با اين عنوان كه "من به هيئت ما زاده شدم" افزود:اگر روشنايي قلب شما نباشد بي ترديد ما نمي توانيم به نوشتن ادامه دهيم.

وي همچنين به چند كار ويژه و خاص در دست تاليف و انتشار در خصوص مازندران اشاره كرد و گفت: اميدوارم كه امسال بتوانم اين آثار را به چاپ برسانم.

خاطرنشان می کنیم در اين مراسم دو شعر "رنگين كمان و صبح كه انه" اسدالله عمادي با آهنگ محلي نواخته شد.

هم چنین شهنام دادگستر از فعالان شعر و ادبيات مازني مقيم تهران و نیز طیار يزدان پناه-پژوهشگر تاریخ مازندران- در سخنان كوتاهي از استاد عمادي به علت حضور 40 ساله در عرصه فرهنگ ، ادب و هنر مازندران تشكر كردند.

حسین احمدي-روزنامه نگار روزنامه قدس-هم در اين مراسم با تقديم نثري نسبت به دايي خود يعني اسدالله عمادي ابراز ارادت كرد.

ميهمان ويژه شعر خواني اين مراسم هم دختربچه ای کم سن و سال بود كه با خواندن شعري از حافظ باعث مسرت حاضران شد.

در انتهاي مراسم نيز با اهداي لوح سپاس و هداياي ويژه از زحمات چندين ساله استاد اسدالله عمادي قدرداني شد.

کیوس گوران


  • اسماعیل یوسفیپاسخ به این دیدگاه 2 0
    شنبه 27 ارديبهشت 1393-21:18

    سلام ،با عث افتخارسوادکوهی ها وخاندان یوسفی زیرابی هستین

    • سه شنبه 30 خرداد 1391-0:0

      با ادای احترام به استاد عمادی که سالها نزدشان شاگردی کردم و سپاسگزاری از کارگاه نقد هم نگر و سایت مازندنومه.
      آقای جوادیان! شما فرمودید که نقد در مازندران یا مغرضانه است و یا توجیه گرا. فعالیتهای کارگاه نقد هم نگر که وارد میدان شد و چندین برنامه با شکوه برگزار کرده درکدام دسته از تعاریف شما قرار می گیرد. برادر من غیر از کارگاه یادشده و یکی دو مورد نقدهای پراکنده چقدر در مازندران کار نقد شده؟ ماشاءالله پژوهشگران مازندرانی جز به به و چه چه! به کار هم، کار دیگری انجام نمیدهند. با این گونه حرف زدنها نقد در مازندران راه به جایی نمی برد.

      • احسان مهديانپاسخ به این دیدگاه 1 0
        دوشنبه 29 خرداد 1391-0:0

        آقاي عمادي محقق چند وجهي در مازندران است
        اين روش براي باز شناسي شخصيت هاي فرهنگي مازندران شايد حداقل هاييست كه بايد قدر دان بود

        بااحترام به همه دست اندركاران
        بااحترام

        • شنبه 27 خرداد 1391-0:0

          استاد محترم
          جناب آقای سلیمانی
          از لطف و نظر شما سپاسگزارم، افتخار شاگردی شما را در دانشگاه، داشتم.
          کلثوم فلاحی

          • همکار مطبوعاتیپاسخ به این دیدگاه 0 0
            شنبه 27 خرداد 1391-0:0

            باعث افتخار است که از مازندنومه پیگیر اخبار و گزارش های فرهنگی در استان هستم. بدینوسیله ارادت خودمان را به سردبیر و خبرنگار محترم آن ابراز می داریم.
            امید داریم در ادامه راهتان بیش از گذشته موفق باشید

            • ابوالحسن سلیمانی تپه سریپاسخ به این دیدگاه 0 0
              شنبه 27 خرداد 1391-0:0

              اول از خانم فلاحی که گزارش کاملی داده اند ممنونم. دوم این که بنده افتخار داشتم که سال اول معلمی ام را با استاد عمادی همکار باشم یعنی سال 1365-66 در دبیرستان نواب زیراب سوادکوه. من دانشجوی سال آخر ادبیات بودم و خیلی از وجودشان استفاده کردم. متانت و صراحت و دانایی از ویژگی هایی بود که من در ایشان دیدم. الهی که از آفات زمانه در امان باشند.

              • شنبه 27 خرداد 1391-0:0

                مايه افتخار و مباهات مازندران هستند.

                • شنبه 27 خرداد 1391-0:0

                  چرا اینقدر متن گزارش را طولانی کردید؟کوتاه تر بهتر

                  • بهنام P -سوادکوه شیرگاهپاسخ به این دیدگاه 0 0
                    شنبه 27 خرداد 1391-0:0

                    خداوندمتعال این سرمایه های گرانقدر را برای ما و استان عزیز مازندران نگه دارد.


                    ©2013 APG.ir