تعداد بازدید: 4819

توصیه به دیگران 2

شنبه 27 خرداد 1391-16:42

سوادكوه ته رِه وَنگ دِنه

در استقبال از همایش سوادکوهی های مقیم تهران در تالار وزارت کشور؛سوادكوهي‌هاي مقيم تهران مي‌خواهند كه اين منطقه با وجود همه اين داشته‌هاي بي‌نظير خود، شولاي سختي‌ها را به يك‌سو نهد و دست در دست هم فرداي بهتري را براي اين منطقه به تماشا بنشيند.


مازندنومه،یادداشت ارسالی مهمان،عادل جهان آرای:1-سوادكوه اگر قلب مازندران نباشد، بي‌ترديد بخشي از پيكره تنومند مازندران و كشور زيبا و كهن ايران است. «فرشوادگر» ديروز كه نامش در كتاب‌هاي تاريخي قرن‌ها پيش ثبت شده و در كتاب اوستا از آن با عنوان «پتشخوارگر» ياد شده است و حتي «استرابون» مورخ يوناني نام اين منطقه را ذكر مي‌كند، با وجود گذشت هزاران سال شخصيت و شاكله خود را حفظ كرده است.

سوادكوه با داشتن بيش از 3هزار كيلومتر مربع مساحت و 4شهر زيراب، آلاشت، شيرگاه و پل‌سفيد و حدود 200آبادي، از شهرستان‌هاي مهم و مطرح استان به شمار مي‌رود.

ويژگي بارز اين منطقه باعث شده است كه بسياري از فرهنگ‌ها و باورهاي نياكان گذشته به اشكال مختلف در بين مردم به يادگار بماند.

يكي از ماندگارترين يادگاري‌هاي نياكان ما زبان زيباي تبري است كه گاهي در برخي مناطق به صورت ناب تكلم مي‌شود و باوجود نزديكي به پايتخت هنوز ويژگي‌هاي اصيل را خود را حفظ كرده است.

وجود مراسم و آيين‌هايي كه هنوز شمايي از آن در بخشي از روستاهاي منطقه اجرا مي‌شود، نشان‌دهنده ديرينگي مردم سوادكوه و باور‌هاي آنان است.

مراسم «لال‌شو يا تيرما سيزه‌شو»، «بيس‌وشش عيدما»، «نوروزخواني» و بازي‌هاي محلي چون كشتي محلي(لوچو)، چل‌وچه‌كا، هفت‌سنگ و انواع ديگر بازي‌ها كه خاص اين منطقه است، فرهنگ و آداب سوادكوهي‌ها را متمايز ساخته است.

وجود منابع غني معدني و طبيعي در سوادكوه باعث شده است كه اين منطقه از سرمايه فراوان بالقوه‌اي برخوردار شود كه در صورت استفاده بهينه از آن، مي‌تواند نيازهاي مردم خود را تأمين كند.

2- سوادكوه به دليل موقعيت خاص اقليمي‌اش از گذشته‌هاي دور مورد توجه نيروهاي نظامي بوده است. وجود دژها و برج‌هاي به‌جا مانده صحتي بر اين مدعاست.

برج لاجيم، برج ديوكلي، قلعه اولاد و قلعه كنگلو، قلعه‌گردن در عباس‌آباد راستوپی، قلعه عباس‌آباد و تپه باستانی كتی‌لته در شیرگاه بر اهميت اين منطقه تأكيد دارد.

اين آثار كه امروز بخشي از داشته‌هاي تاريخي سوادكوه هستند به همراه آثاري چون كاروانسرای گدوك، پل باستانی شیرگاه، پل شاپور، پل قدیمی پل‌سفید، آرامگاه مقتولین راه آهن سوادكوه، آرامگاه اخوت و ده‌ها آثار و ابنيه ديدني از پيشينه تاريخي سوادكوه حكايت مي‌كند.

ارتفاعات سوادكوه با وجود مساحت كم‌اش ويژگي اقليمي خاصي دارد. كوه‌هاي سربه‌فلك كشيده سلسله جبال البرز در حالي كه حصاري ستبر را در اطرافش ايجاد كرده است، اما نعمت‌هاي فراواني را براي مردم اين منطقه به ارمغان آورده است.

قله‌هاي زيباي سوادكوه مانند كوه‌هاي جالم، قله امام‌زاده‌حسن(ع) در نزديكي آلاشت، كوه چرات، ارتفاعات گدوك، ارتفاعات 3500 متری ولوپی، ارتفاعات شاراق، ارتفاعات وسو، كوه قدمگاه، شاه قله، ارفع كوه، ارتفاعات پیازمرك، ارتفاعات شلفین و بسياري از ارتفاعات ديگر اين شهرستان را به گهواره ارتفاعات تبديل كرده است.

اين ارتفاعات به همراه خود آبشارهاي زيبايي را به‌وجود آورده‌اند كه هر كدام از آنها چشم‌اندازهايي بديع و بي‌بديل را خلق كرده‌اند.

آبشارهاي گزو، چرات، ميان‌كلا، شش‌‌روآر، گلناب‌دره به سوادكوه طراوت و زيبايي خاصي داده‌اند.

3- حال سوادكوهي‌هاي مقيم تهران مي‌خواهند كه اين منطقه با وجود همه اين داشته‌هاي بي‌نظير خود، شولاي سختي‌ها را به يك‌سو نهد و دست در دست هم فرداي بهتري را براي اين منطقه به تماشا بنشيند.

امروز سوادكوه تو، من و همه را فرا مي‌خواند تا ضمن حفظ داشته‌هاي طبيعي، فرهنگي، هنري و اجتماعي آن در فضايي تازه و نو، سبزي و طراوت را كه ذات هميشگي اين منطقه است، به جمع خانواده‌ها بياورد و ساز شادي و سرور را براي آينده روشن منطقه كوك كند.

دومين گردهمايي سوادكوهي‌هاي مقيم تهران روز چهارشنبه 31خرداد،ساعت 6بعداز ظهر در تالار وزارت کشور برگزار مي‌شود.برگزارکنندگان همایش، اهداف و برنامه‌هاي آن را ايجاد همدلي اعلام کرده اند و معتقدند برگزاري چنين مراسم و گردهمايي مي‌تواند در ايجاد صميميت و آشنايي بيشتر سوادكوهي‌ها موثر باشد.

تجربه برگزاري همايش اول و اقبال فراوان هم‌ولايتي‌ها، برگزار كنندگان همايش را ترغيب كرد تا اين ظرفيت و علاقه در جهتي درست و پويا هدايت شود.

به اين دليل بعد از آن تاريخ در نشست‌هاي هفتگي خود تصميم گرفتند تا گردهمايي ديگري را صورت دهند و اين بار با سوادكوهي‌ها راحت‌تر از گذشته صحبت كنند و از آنان بخواهند كه برگزار كنندگان را در ايجاد مجموعه‌‌اي متشكل كه داراي هويت مستقل و رسمي باشد، ياري كنند.

از دیگر اهداف این همایش آن است كه سوادكوهي‌هاي مقيم تهران همديگر را پيداكنند، بشناسند و ياور و پشتيبان هم باشند.

در اين مجموعه همه افراد حول يك موضوع و محور گردهم مي‌آيند و آن هم «سوادكوه» است.در حقيقت سوادكوهي‌هاي مقيم تهران بيش از آنكه خود را جدا شده از زادبوم خود بدانند، با حفظ اصالت و فرهنگ سوادكوه، پشتيبان بستگان، دوستان و آشنايان و در نهايت همه سوادكوهي‌هاي ساكن در سوادكوه باشند.

ديدار ما روز چهارشنبه 31خرداد، سالن اصلي وزارت كشور، 6بعداز ظهر

ایمیل نویسنده: (jahan.adel@gmail.com)


  • يکشنبه 20 بهمن 1392-17:28

    شه جان سواد کوه بلاره این قدر دلم تنگ شده اخه منم سوادکوهی هستم

    • دوشنبه 14 اسفند 1391-0:0

      عاشق سوادکوه و همه سوادکوهی ها هستم.مخصوصا کارمزد.زنده باد کارمزد

      • مهدی میلاد سمیه پاسخ به این دیدگاه 0 0
        يکشنبه 18 تير 1391-0:0

        سلام هرکسی که راجع به سوادکوه صحبت کند در مر پست و مقامی که باشد عشق است

        • چهارشنبه 31 خرداد 1391-0:0

          درود بر همه شما که اینچنین برای فرهنگ سوادکوه تلاش می کنید. درود درود درود

          • علیرضازیاری پاسخ به این دیدگاه 0 0
            سه شنبه 30 خرداد 1391-0:0

            درود بر همت بلند وعزم استوار پایندگان فرهنگ ایران ودر دل آن مازندران، بر پاکنندگان این همایش عزیران سوادکوهی های مقیم مرکز .که مازندران شهر ما یاد باد همیشه بر و بوم اش اباد باد. باشد که آوای استاد ابوالحس خوشرو واستاد محمودشریفی با همنوازی خنیاگران مازندرانی، رساتر از همیشه در سالن وزارت کشور بپیچد تا یادآور کنسرتهای باشکوه بزرگانی چون استاد شجریان واستاد مشکاتیان ها باشد . همیشه پایدار

            • دوشنبه 29 خرداد 1391-0:0

              وعده دیدار همه ی سوادکوهی های مقیم تهران چهارشنبه 31 خرداد تالار وزارت کشور ساعت 18....همه می آییم به پاس فرهنگ غنی و زیبای سوادکوه.....همه

              • بهارک همتیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                شنبه 27 خرداد 1391-0:0

                میتونین با گوگل ارث از سواد کوه عکس بگیرید. خیلی زیباست.

                • بهارک همتیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                  شنبه 27 خرداد 1391-0:0

                  آقا مرسی برای عکس های زیبایی که میذارین.

                  • b-پرسته سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                    شنبه 27 خرداد 1391-0:0

                    سلام بر سوادکوه استوار-سلام بر سرزمین ماندگار
                    درود بر تو که همیشه سر سبز و خرمی- ترا پاس میداریم سوادکوه


                    ©2013 APG.ir