تعداد بازدید: 4586

توصیه به دیگران 2

چهارشنبه 31 خرداد 1391-2:9

هر دردی نشانه سیاتیک نیست

پزشک خود باشیم:سلسله مطالب بهداشتی-پزشکی مازندنومه؛همین که پای کسی درد دارد و ضعف پیدا کرده دلیل برای دیسک نیست. ضایعات گوناگون سیاتیک می توانند بدون هیچ نوع آسیب دیسک به وجود آیند.


مازندنومه؛دکتر رضا شاکری،متخصص درمان های غیر جراحی(رهبیلیتیشن):

گاه بیماری با درد پا مراجعه می کند آن هم نه دردی ساده ، دردی که ساق و یا مچ پا را گرفته و تا لگن تیر می کشد.

 وقتی بیمار را معاینه می کنیم،علائم مشخص در گیری عصب سیاتیک را می بینیم و گاهی هم در معاینه الکترودیاگنوستیک طب فیزیکی شاهد ضایعه عصب سیاتیک هستیم ، ولی بررسی های رادیولوژیک سلامت کامل دیسک را نشان می دهد .

در این موارد بیمار تنها مشکل سیاتیک دارد که در مسیر عصب سیاتیک و به طور معمول در لگن ( کنار عضله پیریفورمیس ) ویا در کنار زانو عصب دچار صدمه است. در این موارد هیچ نیازی به جراحی دیسک کمر نخواهد بود .
در یکی از بیمارستان ها مرد جوانی حدودا 30 ساله را نزد ما فرستادند.این سئوال و جوتب ها بین ما رد و بدل شد:
سوال : مشکل شما چیست ؟
جواب : پای راست من ضعیف شده.
سوال : چطورشد که ضعیف شده ؟ ماجرا را کامل تعریف کن .
جواب : حدود 6ماه قبل من از صندوق عقب اتومبیلی محموله قاچاق پیدا کردم و آن افراد زندانی شدند ولی بعد از مدتی مورد تهاجم قرار گرفتم و بقیه را به یاد نمی آورم. بعد از حدود دو هفته مرا رفتگری در زیر پل دروازه اصفهان در شیراز با این فکر که چه چیزی داخل رودخانه افتاده،نجات داد با احتمال اینکه ممکن است زنده باشم. مرا به بیمارستان نمازی شیراز آوردند و در آنجا بدنم را گرم کردند.چند ماه در کما بودم و حالا پایم ضعیف شده است آمدم درمان بشوم .

پس از سنجش عصب سیاتیک گزارش الکترو دیاگنو ستیک طب من چنین بود:<<ضایعه بخش پرونئال عصب سیاتیک در گردن استخوان فیبولا.>>

معنای این تشخیص این بود که هموطن ما خوشبختانه ضایعه دیسک کمری نداری و ضایعه سیاتیک او فقط محدود به یکی از شاخه های درد پاست و نه در کمر.بنابراین این خطری که بیمار مبتلا به ضایعه دیسک را تهدید کند درباره او مطرح نبود.

بنابراین همین که پای کسی درد دارد و ضعف پیدا کرده دلیل برای دیسک نیست. ضایعات گوناگون سیاتیک می توانند بدون هیچ نوع آسیب دیسک به وجود آیند و طبیعی است که با مشخص شدن وضعیت سیاتیک نوع درمان هم متفاوت خواهد بود.

دنباله دارد...

***

 

مطالب پیشین دکتر شاکری را در این لینک ها بخوانید:

-پايان بي قراري من روزي ست... http://www.mazandnume.com/?PNID=V12847

-درمان بدون جراحی http://www.mazandnume.com/?PNID=V12133

-دیسک یا سیاتیک http://www.mazandnume.com/?PNID=V13729

-آرام باش،نگران نباش http://www.mazandnume.com/?PNID=V13773

 



    ©2013 APG.ir