تعداد بازدید: 2682

توصیه به دیگران 2

پنجشنبه 1 تير 1391-21:56

پدیده زشت آماردرمانی/فتحیان:سرعت توسعه مازندران پایین است

بازرس كل استان مازندران گفت:فقدان برنامه محوري،نبود تفكراستراتژيك،خود بزرگ‏پنداري برخي از مديران و خويش را محور توسعه و تحول دانستن،نبود ظرفيت شناسي ،ضعف در كاركرد تيمي و رواج پديده بسيار زشت «آمار درماني» موجب شده تا سرعت توسعه مازندران بسيار پايين باشد.


مازندنومه،خبر ارسالی اداره كل بازرسي استان مازندران:جلسه مشترک حميدرضا فتحيان-بازرس كل استان مازندران- و دكتر رحماني معاون نظارت و بازرسي امور فرهنگي و اجتماعي بازرسي كل استان با هيأت رئيسه دانشگاه علوم پزشكي مازندران برگزار شد.

در ابتداي جلسه دكتر ناصحي -رئيس دانشگاه علوم پزشکی مازندران-به ارايه گزارشي از روند فعاليت‏هاي جاري در بُعد درمان و آموزش در این دانشگاه پرداخت و در خصوص مواردي چون؛ امكانات، قابليت‏ها و توانمندي‏هاي دانشگاه ، چالش‏هاي موجود در بيمارستان‏ها ، افزايش هرم آموزشي ، انتخاب دانشگاه علوم پزشكي مازندران به عنوان قطب درماني شمال كشور، ارتقای شاخص‏هاي دانشگاهي و احراز رتبه دوم در حوزه توسعه منابع انساني مطالبي بیان کرد.

در ادامه نشست بازرس كل استان ضمن قدردانی از دعوت به عمل آمده حول سه محور رسالت سازمان بازرسي در عرصه تحولات استراتژيك،مازندران به عنوان استاني برخوردار از مزيت هاي توسعه و وضعيت بهداشت و درمان مازندران و يافته‏هاي بازرسي طي 18ماه گذشته توضیحاتی ارایه کرد.

فتحیان با اشاره به اصل 174 قانون اساسي،به تبیين دكترين‏ مقام معظم رهبري در زمينه‏هاي «اثبات كارآمدي نظام مقدس جمهوري اسلامي» و«شيرين نمودن ذائقه مردم از ثمره خدمات رساني» پرداخت و در زمينه سياست‏هاي عملياتی سازمان بازرسي گفت:در تمام شقوق،ماموريت هاي محوله سيستمي و برنامه محور است و مطابق با الگوی تحول استراتژيك و با ايجاد اتاق هاي فكر متعدد،در تلاشيم تا در فرآيندهاي تصميم‏گيري و تصميم‏سازي مسئولان استاني نقشی‏ اثربخش ايفا کنیم.

این مسئول افزود:بازرسي كل استان مازندران پس از بازمهندسي روش‏هاي تحقق رسالت به سيستمي حرفه‏اي و مجهز به شيوه‏هاي نوين بازرسي و نظارت مبدل شده که با اعمال نظارت‏هاي حال‏نگر و پرهيز از خيمه زدن بر اتفاقات گذشته ، در پي مسئله‏يابي دقيق در دستگاه هاي اجرايي و حل اصولي مشكلات مزمن استان است.

فتحیان با بیان این که بخش عمده مطالبات مان از دستگاه‏هاي اجرايي برنامه‏اي است،تصریح کرد:با اعطای نقش محوي به واحدهاي بازرسي و نظارت دستگاه‏ها، بخش اصلی اطلاعات را پيش از استقرار هيأت بازرسي به صورت كاملاً حرفه‏اي جمع‏آوري كرده و تلاش مي كنيم مديران را به سمت تفكر استراتژيك و برنامه محور در توسعه پايدار استان سوق داده و يافته‏هاي بازرسي را پس از تجزيه و تحليل و توليد اطلاعات راهبردي ، صرفاً در اختيار مراجع ذي‏ربط قرار دهيم.


وی در ادامه افزود: برنامه هاي نظارت راهبردي و حل مسائل ريشه اي را با اولويت‏هايي چون: منويات مقام معظم رهبري و راهبرد توسعه‏ايي معظم له در سال 1378، كيفيت ميزان تحقق شعار سال، سندهاي توسعه، بازمهندسي نظام تحصيل درآمد و ريشه يابي مشكلات مربوط به منابع طبيعي در دستور كار بازرسي كل استان قرار داده ايم.


فتحيان به مزيت‏هاي توسعه‏اي استان اشاره کرد و با اشاره به این که به‏رغم برخورداري از مزيت‏هاي توسعه‏اي خداداد،مازندران استاني توسعه نيافته يا كمتر توسعه يافته است ،استدلال کرد: با همه تلاش‏هاي انجام شده به دلايلي چون فقدان برنامه محوري ، نبود تفكراستراتژيك، خود بزرگ‏پنداري برخي از مديران و خويش را محور توسعه و تحول دانستن،نبود ظرفيت شناسي ،ضعف در كاركرد تيمي و ايجاد هم افزايي ،نبود حساسيت بر چگونگي مديريت بر سرمايه هاي طبيعي استان و عرضه آن به ثَمني بسيار قليل به افراد فرصت طلب و سودجو ، ناتواني در اجماع نظر به جهت شناخت مزيت استراتژيك استان و رواج پديده بسيار زشت «آمار درماني» موجب شده تا هم‏ افزايي دستگاه‏ها در استان مازندران نسبت به هم کم بوده،سرعت توسعه در آن با عنايت به مزيت هاي موجود بسيار پايين باشد.

بازرس كل استان در ادامه با تاكيد بر اهميت خدمات ارائه شده از سوي دانشگاه علوم پزشكي مازندران به نتايج حاصل از بازرسي هاي انجام شده از حوزه هاي تحت پوشش آن دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: هيچ تناسبي بين ميزان واقعي نياز با ظرفيت هاي موجود،وجود ندارد.

وی افزود:به منظور بهبود وضعيت عمومي بهداشت و سلامت جامعه ضرورت دارد اولاً استراتژي‏هاي نظام سلامت و درمان مردم با دقت بيشتري انتخاب و تدوين شود و ثانياً استراتژي هاي ابلاغي از مركز به برنامه هاي دست يافتني و بومي سازي شده در استان تبديل شود و به نحوي برنامه ريزي شود كه امنيت رواني مردم در حوزه سلامت همسان و هم شأن با انتظارات مردم از نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران باشد.

فتحیان سپس به طرح سوالاتي از مسئولان حاضر پرداخت و پرسید: ميزان سرانه بهداشت و درمان ، تخت هاي بيمارستاني، پزشك عمومي و پزشك متخصص در كشور به چه ميزان و نسبتي است و این میزان در مازندران چقدر است و آيا مقايسه‏اي بين وضعيت موجود با ميزان و نسبت سرانه ها در دولت هاي قبل و حتي پيش از انقلاب اسلامي شده است؟

وی در پایان اظهارات خود به اجراي طرح پزشك خانواده توسط دانشگاه علوم پزشكي اشاره کرد و گفت:مرحله اول پس از تجزيه و تحليل و احراز مقبوليت اجراي طرح ، شموليت فراگير پيدا كند ، بنابراين توصيه اكيد دارم كه طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع را با مداقه بيشتري در استان اجرا شود و در ابتدا در يك يا دو شهرستان عمليات اجرائي آن آغاز و سپس به كل استان تعميم يابد.

بازرس كل استان مازندران تاکید کرد:اين هشدار را به جان بشنويم و يادمان باشد كه فرصت سرافراز بودن و سرافراز ماندن در نهادهاي خدمت را با آينده‏اي سرافكنده و پشيمان مبادله نكنيم!

گفتني است در اين جلسه حجت الاسلام مستقيمان مسئول نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه ، دكتر بابامحمودي قائم مقام و معاونين حوزه‏هاي فرهنگي، پژوهشي و فناوري، غذا و دارو ، بهداشتي ، درمان ، توسعه منابع و مسئولان فوريت ها، حراست و بازرسي و رييس دفتر هيات امناي دانشگاه نيز حضور داشتند و به پرسش هاي مطرح شده در زمينه برخي از مسائل دانشگاه و چگونگي همراهي بازرسي كل استان مازندران پاسخ داده شد.



    ©2013 APG.ir