تعداد بازدید: 3098

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 1 مرداد 1391-23:33

خوردنی های رمضان/اگر سحری نخورید،چاق می شوید!

پزشک خود باشیم:سلسله مطالب بهداشتی-پزشکی در کلینیک مازندنومه/نکته های بهداشتی افطاری و سحری؛بهترین نوشیدنی در زمان افطار ، آب ولرم، چای کم رنگ به همراه مواد قندی طبیعی مانند خرما، توت خشک و کشمش است/برای رفع تشنگی از آب لیموی تازه و طبيعي استفاده کنیم.


مازندنومه؛یادداشت مهمان،حسین مکرمی رستمی،مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:بیماریهای قلبی عروقی و سرطان در جوامع به دلیل نوع تغذیه و شیوه زندگی رو به افزایش است،اما ماه مبارک رمضان بهترین زمان برای بازنگری و تغییر شیوه زندگی است.

 تصور اینکه روزه داری حذف یک وعده غذایی است باوری اشتباه است و در این ماه تنها 20 درصد كمتر نسبت به روزهای عادی کالری دریافت می کنیم.

در روزهای عادی سال، هنگام صرف غذا قند و چربی در بدن از جمله کبد و عضله ذخیره می شود و  فرصتی برای سوزاندن آنها وجود ندارد، ولی در زمان روزه داری بدن فرصت می یابد چربی و قند  ذخیره شده را مصرف نماید که این امر درکاهش بیماریهای قلبی، دیابت و چاقی موثر است.

در زمان افطار باید از صرف غذاهای سنگین پرهیز کرد.بهترین نوشیدنی در زمان افطار ، آب ولرم، چای کم رنگ به همراه  مواد قندی طبیعی مانند خرما، توت خشک و کشمش است.

 وجود فیبر و املاح از دلایل استفاده از مواد قندی طبیعی در زمان افطار است،بنابراین مصرف سوپهای رقیق، نان و پنیر و سبزی، گردو با فاصله زمانی مناسب بعد از افطار به عنوان شام توصیه می شود.


تاکید می کنم که استفاده از 5 گروه غذایی اصلی از جمله غلات، نن ها، گوشت، حبوب و میوه و سبزیجات در ماه رمضان لازم است اما به دلیل ایجاد سوء هاضمه افراد مصرف غذاهای سرخ کردنی را به حداقل برسانند.

بهتر است 240 سی سی معادل 8 تا 10 لیوان آب در در ماه رمضان مصرف شود.مواد کافیین دار مانند چای، قهوه و برخی از نوشابه ها هم به دلیل از بین بردن آب بدن توصیه نمی شود.

در خوردن سحری هم نباید بی تفاوت بود.در صورت نخوردن سحری، در زمان افطار گرایش به مصرف مواد قندی افزایش می یابد که درنتیجه منجر به چاقی فرد می شود.

  افراد در زمان سحر سعی کنند غذاهای خشک را به دلیل وجود ادویه و  نبود مایعات کمتر مصرف کنند.


باید گفت مواد شیرین  و قندی، ترش و شور در ایجاد تشنگی موثر است و پیشنهاد می شود افراد روزه دار برای رفع تشنگی از آب لیموی تازه و طبيعي استفاده کنند.


نکته آخر این که در ماه رمضان از غذاهای تازه و گرم  همچنین کم کالری استفاده کنیم و فاصله زمانی صرف سحر تا شام باید حداقل 30 تا 45 دقیقه باشد.



    ©2013 APG.ir