تعداد بازدید: 5674

توصیه به دیگران 8

دوشنبه 9 مرداد 1391-9:57

کاش نخبه ها بمانند

به بهانه معرفی یک نخبه مازندرانی؛ وقتی برای زندگی به مازندران آمدم،متوجه شدم که حتی در روستاها در هر خانواده ای بیش از یک لیسانسه وجود دارد. برای مثال تعداد معلم های بومی آن قدر زیاد است که ارگان آموزش و پرورش از لحاظ نیروی انسانی جزو استان های برخوردار به حساب می آید.


مازندنومه،بهارک همتی:از سال ها قبل که کودکی دبستانی بودم نام مازندران برایم متقارن با عبارت «بچه درسخوان» بود،زیرا تنها بچه درسخوان کلاس مان که از سال های کودکی تا دانشگاه همیشه نمرات عالی داشت اهل مازندران بود.

او که به ضرورت شغل پدرش به شهر ما کوچیده بود، هم اکنون برای خودش خانم دکتری است.

دوران دانشجویی من هم در همکلاسی بودن با خیل عطیمی از مازنی ها طی شد. تعداد زیادشان همیشه تعجب دیگران را برمی انگیخت.

بعضی از آن ها آن قدر درسخوان بودند که بلافاصله به مدارج بالاتر تحصیلی راه یافتند و کرسی استادی دانشگاه را تصاحب کردند.

وقتی برای زندگی به مازندران آمدم،متوجه شدم که حتی در روستاها در هر خانواده ای بیش از یک لیسانسه وجود دارد. برای مثال تعداد معلم های بومی آن قدر زیاد است که ارگان آموزش و پرورش از لحاظ نیروی انسانی جزو استان های برخوردار به حساب می آید.

مثالی دیگر،روستای آبا و اجدادی همسرم است که همه جوانان آن مدرک دانشگاهی دارند که جدای از بحث خوبی یا بدی این همه مدرک دانشگاهی، اشاره ام به اهمیت تحصیلات عالی در بین اقشار مختلف این استان است.

چند ماهی است دوست جدیدی پیدا کرده ام که پیش زمینه ذهنی مرا در مورد بچه درسخوان بودن مازنی ها قوت بخشیده است.

دکتر نادیا محمودی، متولد 14 اسفند 58 ،اهل مازندران،دانشجوی دکترای فیزیک گرایش نانو الکترونیک در دانشگاه مالایای کشور مالزی در شهر کوالالامپور.

به دنبال علاقه به رشته ای که امکانات آزمایشگاهی آن در کشور خودمان موجود نبود، ابتدا با هزینه شخصی در مالزی به تحصیل مشغول شد و پس از یک سال کار در آزمایشگاه مجهز آن دانشگاه، موفق به ثبت یک اختراع شد و در نمایشگاه و جشنواره اختراعات دانشجویی مالزی مدال نقره را از دست رییس جمهوری آن کشور دریافت کرد و به دنبال آن، دانشگاه قرارداد کوتاه مدتی را با او امضا کرد.

متاسفانه اندکی مانده به عید نوروز 91 پدر دکتر محمودی به شدت بیمار شد و بدون خداحافظی با دخترش دنیای فانی را ترک کرد. به همین دلیل دکتر محمودی از همان هنگام تاکنون در ایران به سر می برد، اما منتظر تعیین زمان دفاع از تز دکترای خود است که به مالزی برگردد.

مصاحبه دکتر نادیا محمودی

با واحد مرکزی خبر،مستقر در آسیای جنوب شرقی،کوالالامپور

موضوع تز دکترای او در جهان برای اولین بار است که کار می شود و مقالاتی که از این پروژه تهیه شده توانسته بازخورد مالی بسیار بالایی برای استاد راهنمای دکتر محمودی (و نه خود دکتر محمودی) در پی داشته باشد.

در این مدت زمان اندکی که دکتر محمودی در مازندران حضور دارد،به دنبال کارهایی است؛ از جمله آماده کردن مقدمات بازگشت به وطن، کار بر روی پروژه های پیشنهادی دانشگاه های مختلف، شرکت در ورک شاپ های برگزار شده توسط دانشگاه های مختلف و از همه مهمتر، حضور پررنگ بعد از چند سال دوری در جمع خانواده.

وقتی برای حضور در مراسم ختم پدر او به روستای محل زندگی اش رفتیم، از تواضع و خاکی بودن خود دکتر و خانواده اش و از حجم عظیم دانش و توانایی او در شگفت شدم و به خود بالیدم که در مازندران-در چنین محیط علم دوست و دانش پروری- زندگی می کنم.

کسانی که به دنبال موفق نشدن در هر کاری دم از نبود امکانات می زنند و بهانه می آورند که سستی خود را توجیه کنند، زمان را از دست رفته می دانند و می گویند که برای ما دیگر دیر شده است،بدانند دکتر محمودی و امثال او -که در گوشه گوشه جهان تعدادشان کم نیست- با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند؟ زیرا هرقدر هدف انسانی بالاتر باشد دستیابی به آن هم با مشکلات و موانع بیشتری همراه خواهد بود.

کاش برای این که دکتر محمودی ها بتوانند در کشور خودمان بمانند و برای کشور خودمان افتخار آفرینی کنند، تمهیداتی اندیشیده شود که نروند، بمانند و خوب زندگی کنند.


  • دانشجوی الزهرا (س)پاسخ به این دیدگاه 1 2
    چهارشنبه 15 ارديبهشت 1400-0:7

    با تمام وجود افتخار می کنم که دانشجوی این استادعزیز و بزرگوار هستم.

    • شنبه 4 آبان 1392-0:0

      سلام، ممنون از مطالب مفید سایتتون بخصوص از مطبی که در مورد خانم دکتر محمودی نوشتید ایشان علاوه بر مقام های علمی که کسب کردند و دارای مدال می باشند در مسابقات قرآنی در مالزی هم دارای مقام هستند که مفتخر به حج شدند. ایشان اهل یکی از روستاهای جاده نظامی قائمشهر می باشند.

      • پروانه دلاورپاسخ به این دیدگاه 7 0
        پنجشنبه 12 مرداد 1391-0:0

        ممنون از مطلب مفید خانم همتی. به خودم می بالم از اینکه با بانوی دانشمندی چون دکتر محمودی آشناشدم.

        • چهارشنبه 11 مرداد 1391-0:0

          خانم بهارک از نکته سنجی و ریزبینی ات ممنونم.انرژی گرفتم از مطلبت

          • چهارشنبه 11 مرداد 1391-0:0

            خوشحالیم که دکتر محودی از شهر ما قائمشهر چنین افتخاراتی کسب کرده است.

            • سه شنبه 10 مرداد 1391-0:0

              بهارك خانوم ممنون.فرقي نداره كدوم شهر و روستا،مهم اصالت مازني اش است.

              • دوشنبه 9 مرداد 1391-0:0

                خوشحالیم که در این سایت نخبه های گمنام مازندرانی معرفی می شوند.با تشکر

                • دوشنبه 9 مرداد 1391-0:0

                  خانم محمودی اهل کدام روستا هستند؟وکدام شهر؟

                  • عباس باباییپاسخ به این دیدگاه 2 0
                    دوشنبه 26 فروردين 1398-19:52

                    باسلام.خانم دکتر مخمودی خطیر دانشمندی جوان و مؤمن و اهل بذل وبخشش اند که این نیز برصفحه افتخاراتش افزوده شد.خانم دکتر از روستای بزرگ خطیرکلا هیتند که اینجانب بوجودشون افتخارمیکنم

                    • دوشنبه 15 مهر 1398-19:52

                      با شخصیت خانم دکتر از نزدیک اشنایی دارم و از دوستان نزدیکم در مالزی بود. از ایمان و حفظ ارزش هایش در کشوری دیگر هر چه بگویم کم گفته ام. 4 سال و یا بیشتر در ان کشور با چادر و مقنعه همانند انچه که در کشور خودمان هست، بودند. و این برای بسیاری جای شگفتی بود.
                      خانم دکتر نادیا محمودی، برایتان ارزوی خوشبختی و موفقیت دارم.


                  ©2013 APG.ir