تعداد بازدید: 3876

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 10 مرداد 1391-18:59

برای کمردرد ساده عکس نگیرید

پزشک خود باشیم:سلسله مطالب بهداشتی-پزشکی مازندنومه؛ بعضی از بیماران به اشتباه می پندارند که به محض شروع کمر درد باید حتما یک عکس بگیرند ، در حالی که برای گرفتن عکس وقتی باید اقدام شود که پزشک بخواهد درمانی را بر مبنای تشخیص بگذارد که بدون عکس،تشخیص آن بیماری و یا تعیین شدت آن بیماری غیر ممکن است.


  مازندنومه،دکتر رضا شاکری متخصص درمان های غیر جراحی(رهبیلیتیشن ):
*ارزش و جایگاه انواع عکس ها در تصمیم گیری بیمار


به یاد داشته باشیم وقتی برای بیمار عکس می نویسم باید بپذیرد که این عکس می تواند به او کمک کند در غیر این صورت از دستورات پیروی نخواهدکرد.

متاسفانه بعضی از باورها ی غلط در ذهن بیماران وجود دارد که آنها را در اجرای دستورات پزشکی مجبور به سرپیچی می کند.بعضی از این باورها بدین شرح هستند:


1- بعضی از بیماران به اشتباه می پندارند که عکس ام.آر.آی لزوما در همه بیماری های ستون فقرات برای تشخیص بهتر از هرنوع عکس دیگری مثل عکس ساده یا سی تی اسکن است . به همین خاطر بعضی بیماران با یک عکس ام.آر.آی می آیند و عکس دیگری مثلا یک عکس ساده در خواست می کنیم دچار تعجب می شوند که چرا وقتی قبلا ام.آر.آی از کمر گرفته ام ، در خواست عکس ساده کمر دیگر چه صیغه ای است؟!

در حالی که در تحلیل بسیاری از بیماری های ستون فقرات و تصمیم گیری به درمان ممکن است عکس ساده نکاتی را نشان بدهد که عکس ام.آر.آی از نشان دادن آنها عاجز است .


2- بعضی از بیماران به اشتباه می پندارند که به محض شروع کمر درد باید حتما یک عکس بگیرند در حالی که برای گرفتن عکس وقتی باید اقدام شود که پزشک بخواهد درمانی را بر مبنای تشخیص بگذارد که بدون عکس تشخیص آن بیماری و یا تعیین شدت آن بیماری غیر ممکن است . بنابراین برای یک کمردرد ساده هیچ نیازی به گرفتن عکس از کمر نمی باشد.


3- بعضی از افراد به اشتباه می پندارندکه یک راه مناسب برای بررسی دقیق ستون فقرات عکس گرفتن از ستون فقرات است در حالی که من در هیچ جای دنیا ندیده ام پزشکی به عنوان چک آپ و یا جهت اطمینان از سالم بودن دیسک برای یک فرد سالم در خواست عکس کمر بکند.

شاید اگر بیماران بدانند که تکنیک ها و انواع عکس ها قسمت های مختلف ستون فقرات را با قوت و ضعف نشان می دهند همکاری بهتری برای تعیین نوع در مان خودشان بکنند. آنها باید بدانند که با به کار بردن عکس های مختلف می توان قسمت های مختلف دیسک عضلات و استخوان ها را با وضوح متفاوت دید.


نکته : نگاه داری عکس قدیمی و ارائه آنها جهت مشاهده ومقایسه عکس های قدیم و جدید به بیمار کمک می کند.هرگز عکسی را دور نیندازند . مقایسه عکس های قدیم و جدید برای تصمیم پزشک درباره استفاده درست ازوضعیت بیماری بسیار با ارزش است .


در صورت همکاری پزشک و بیمار در تکنیک ها و شیوه های گوناگون رادیولوژی پزشک می تواند در کنار درمان دردهای ستون فقرات به تشخیص و درمان به دیگر مشکلات احتمالی بسیار بپردازد .

دنباله دارد...

***

گفتارهای پیشین کلینیک مازندنومه:

از دکتر شاکری:

-پايان بي قراري من روزي ست... http://www.mazandnume.com/?PNID=V12847

-درمان بدون جراحی http://www.mazandnume.com/?PNID=V12133

-دیسک یا سیاتیک http://www.mazandnume.com/?PNID=V13729

-آرام باش،نگران نباش http://www.mazandnume.com/?PNID=V13773

-هر دردی نشانه سیاتیک نیست http://www.mazandnume.com/?PNID=V13805

-برای جراحی عجله نکنید http://www.mazandnume.com/?PNID=V13874

از دکتر قلی پور:

-راه سلامت/پیش به سوی طب سوزنی http://www.mazandnume.com/?PNID=V13825

-گوش درمانی http://www.mazandnume.com/?PNID=V13856

-چگونه گوش مان را ماساژ دهیم؟ http://www.mazandnume.com/?PNID=V13933

از دکتر قدمعلی طالبی:

از وسایل ورزشی پارک ها استفاده نکنید http://www.mazandnume.com/?PNID=V13876

 



©2013 APG.ir