تعداد بازدید: 2664

توصیه به دیگران 11

دوشنبه 16 مرداد 1391-10:27

خبرنگار کنار خبرنگار/دیدارها تازه شد

گزارش+گزارش تصویری مازندنومه از جشن روز خبرنگار/در جايي مطلبي نوشته مي شود اما گاه تا مدت ها دستگاه قضايي نويسنده مطلب را مي برد و مي آورد/100 روزنامه ،97نشريه و 47سايت خبري داریم/ سياه نمايي و بزرگ نمايي يكي از دغدغه هاي جدي استان است/مازندران يكپارچه و هماهنگ می خواهیم،نه تافته جدا بافته/اگر از رسانه ها استقبال كنيم به جاي ترويج شبنامه نويسي روزنامه نويسي گل خواهد كرد/متاسفم كه بايد حق هزاران خبرنگار و هنرمند،به بهانه حضور مشایی نادیده گرفته شود.


مازندنومه:مراسم روز خبرنگار و تجليل از اصحاب رسانه استان مازندران یک شنبه شب در مجتمع وزارت نفت در محمودآباد برگزار شد. در اين مراسم كه با حضور بيش از 700 خبرنگار برگزار شد،طاهايي استاندار مازندران،ابراهيمي معاون سياسي و امنيتي،فرزانه معاون برنامه ريزي،هاشمي معاون عمراني،فياضي نماينده محمودآباد و نور،احمدي نماينده چالوس ،ابراهيمي مديركل ارشاد اسلامي مازندران و تعدادی ديگر از مسئولان محلي و استاني حضور داشتند.مراسم امسال را خانه مطبوعات و انجمن رسانه های مجازی مازندران به طور مشترک برگزار کردند.

*خبرنگار مي تواند كار مدير را در يك شهر انجام دهد

به گزارش خبرنگار مازندنومه،نماينده مردم نور و محموآباد در اين مراسم با اشاره به اينكه امروز بهترين محور براي شناسايي مخاطبان،رسانه ها هستند افزود:چه رسانه هاي مكتوب و مجازي و چه رسانه هاي شنيداري و ديداري اسباب آگاهي و افزايش بينش بشر هستند.

وي نقش رسانه ها را در برقراري صلح و جنگ بسيار تاثيرگذار دانست و گفت:در اين فضا رسانه ها و خبرنگاران نقش اساسي ايفا مي كنند.

عبدالوحید فياضي با بيان اينكه رسانه ها و خبرنگاران از مرز گزارش نويسي گذشته اند،تصريح كرد:امروز اين قشر تفكر اجتماعي را در جامعه معماري مي كند و قطب مهم آگاهي در كشور محسوب مي شود.

وي با اشاره به مخاطرات شغل خبرنگاري ابراز داشت: يك فوريت طرح نظام جامع رسانه اي در صحن علني مجلس به تصويب رسيده است تا با اين قانون زندگي خبرنگاران از اين حالت زاهدانه كه هنوز نتوانسته اند در اقتصاد فردي و خانوادگي خود جايگاهي را رقم زنند، خارج شود.

فياضي با بيان اينكه بنده جزو كوچكترين عضو اين خانواده بزرگ هستم ، افزود:باور من بر اين است كه يك خبرنگار مي تواند كار يك مدير را در يك شهر انجام دهد و به اين دليل مديران بايد مدافع حقوق خبرنگاران باشند.

وي با بيان اينكه خبرنگاران با دست هاي خالي چرخ هاي اطلاع رساني جامعه را به گردش در مي آورند،اظهار داشت:خواهش بنده از استاندار محترم اين است كه هم از اين قشر حمايت كنند و هم در حوزه قضايي به مسئولان گوشزد كنند كه شان و جايگاه خبرنگاران را حفظ كنند.

نماينده مردم محودآباد و نور در مجلس شوراي اسلامي گفت:در جايي مطلبي نوشته مي شود اما گاه تا مدت ها دستگاه قضايي نويسنده مطلب را مي برد و مي آورد.

*100 روزنامه ،97نشريه و 47سايت خبري داریم

بر اساس این گزارش،عباسعلي ابراهيمي مدير كل ارشاد اسلامي مازندران نيز در اين مراسم با اشاره به اينكه دنياي امروز آبستن تجاهل و تجاهر است اظهار داشت:در بسياري از مناطق دنيا دست استكبار در كشتارمردم باز است و اين رسالت خبري رسانه هاست كه بايد مصاديق اين تعدي را آشكار كند.

وي همچنين از وضعيت نامناسب معيشتي خبرنگاران ابراز تاسف كرد و ابراز داشت: نمي توان از خبرنگاري كه صورت خود را با سيلي سرخ نگه مي دارد انتظار داشت كه رسالت خبري خود را به درستي انجام دهد هر چند كه با تمام اين كاستي ها خبرنگاران عزيز اينكار را با تمام توان خود انجام مي دهند.

ابراهيمي از فعاليت 100 روزنامه ،97نشريه و 47سايت خبري در استان خبر داد و گفت:تعداد 5510 نفر از هنرمندان اين استان تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار دارند.

وي همچنين آموزش و سامان دهي و استفاده مطلوب از ظرفيت خبرنگاران را از سياست هاي راهبري اداره كل ارشاد اسلامي دانست وگفت:هدفمندي يارانه مطبوعات،سياست كيفي سازي مطبوعات و سامان دهي توزيع مطبوعات از ديگر برنامه هايي است كه بايد جهت ارتقاي سطح آن در استان تلاش كرد.

*طاهایی نامبر وان است

به گزارش مازندنومه، هادي ابراهميمي معاون سياسي و امنيتي استانداري مازندران نيز در اين مراسم اظهار داشت:به عنوان متولي شوراي اطلاع رساني دولت در استان از اهتمام خبرنگاران عزيز در راستاي دعوت مردم براي مشاركت در صحنه انتخابات تشكر مي كنم.

وي با بيان اينكه شما صحنه هايي را رقم زديد كه كشور در برابر نظام بين الملل بار ديگر اقتدار خود را نشان دهد افزود:تاثير همين نگاه نافذ شما بود كه باعث شركت مردم در انتخابات و همچنين انتخاب دقيق و عميق آنها شد.

معاون سياسي و امنيتي استاندار از همراهي اصحاب رسانه در سخت ترين شرايط و در عرصه هاي مختلف با مديران استان قدرداني كرد و گفت:در مناطق صعب العبوري كه جناب استاندار براي ديدار با مردم مي رفتند شما حضور داشتيد و با تصوير سازي خود باعث اعتماد بيشتر مردم به نظام اسلامي شده ايد.

وي با اشاره به اينكه بنده خوشحالم و افتخار مي كنم كه كارم را از خبرنگاري آغاز كرده ام ابراز داشت:مسئوليت پذيري دغدغه سراسر شعور و شعف شما در راستاي اطلاع رساني بوده است وگرنه وضعيت اقتصادي و معيشتي اين قشر خيلي قابل تحمل نيست.

ابراهيمي از استاندار مازندران به عنوان استاندار برتر و نامبر وان ياد كرد و افزود: حمايت هاي ايشان از خبرنگاران باعث دلگرمي است.

وي در ادامه با تاكير بر حفظ وحدت و همگرايي در استان اظهار داشت:در تنظيم و تحليل خبرها بايد رعايت انصاف را كرد و از تخريب پرهيز نمود.

معاون سياسي و امنيتي استاندار پرهيز از وهم و گمان و نقل قول هاي غير معتبر را يكي ديگر از موارد با اهميت در حوزه خبري عنوان كرد و افزود: امروز استان بيش از گذشته نيازمند سياست تعامل و نزديك شدن به جاي موضع گيري هاي از پيش تعيين شده است.

وي ادامه داد:استراتژي دشمن سياه نمايي و ايجاد ياس و همچنين تخريب خدمات دولت است كه اينكار واقعا بي انصافي است.

ابراهيمي مستندگويي و رعايت اعتدال خبري را يكي ديگر از موارد مهم دانست و تصريح كرد:بايد به همان شكلي كه زشتي ها ديده مي شود، خوبي ها را نيز ديد چرا كه امروز سياه نمايي و بزرگ نمايي يكي از دغدغه هاي جدي استان است.

وي با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در جمع كارگزاران دولت عنوان كرد:خبرنگاران و مديران رسانه ها بايد به فضاي وحدت و هم افزايي در استان كمك كنند.

معاون سياسي و امنيتي استاندار ادامه داد:گاهي مشكلي بين يك مسئول و مدير يك رسانه بوجود مي آيد كه با تعامل قابل حل است اما اين مشكل تبديل به سوژه اي به دست ضد انقلاب مي شود.

وي همچنين جامع نگري و پرهيزي از جزيي نگري را يكي ديگر از وظايف خبرنگاران دانست و ابراز داشت:بايد در بسياري از مواقع مصالح نظام اسلامي بر اساس خط قرمزها تبيين و از حرمت شكني افراد پرهيز شود.

ابراهيمي با بيان اينكه بايد از پيش داوري و قضاوت هاي احساسي خودداري كرد افزود:مازندران يكپارچه و هماهنگ مطمح نظر ماست و مازندران تافته جدا بافته قابل پذيرش نمي باشد.

* دادگاه تخصصي براي خبرنگاران ایجاد کنیم

به گزارش خبرنگار ما در ابتدای مراسم رستم دهقان-رییس خانه مطبوعات مازندران-به حاضران خیرمقدم گفت و در بخشی از برنامه نیز صادقعلی رنجبر به عنوان نماینده رسانه های مجازی مازندران به بیان نقطه نظرات خود پرداخت که بارها از سوی حاضران تشویق شد.

رنجبر اظهار داشت:بسياري از اين جلسات پر از وعده هاي توخالي و مواضع سياسي غير اصولي است كه ما مجدانه از استاندار محترم خواهشمنديم با پيگيري در اين مدت باقيمانده از عمر دولت نهم بكوشند تا با خاطره اي خوش اين مسئولت را به پايان برند.

وي همچنين با بيان اينكه مدیران بايد به جاي مقابله،از رسانه ها حمايت و باعث تغذيه آنها شوند افزود:رسانه براي تقويت و پوشش خدمات مسئولان است اما مديران بايد قدرت پاسخگويي در برابر مطالبات مردم و رسانه ها راتقويت كنند.

اين استاد دانشگاه ابراز داشت:اگر از خبرنگاران و رسانه ها استقبال كنيم به جاي ترويج شبنامه نويسي روزنامه نويسي گل خواهد كرد.

وي همچنين پرهيز طرفين رسانه ها و مديران از به بازي گرفتن اعتماد مردم را يكي از اصول اساسي اخلاق رسانه اي عنوان كردو گفت:هيچ گاه با تفرقه و تخطئه كردن كاري از پيش نمي رود.

رنجبر در ادامه پرهيز از حذف خبرنگاران بومي در مجالس رسمي هيئت دولت و يا وزرا در سطح استان را يكي ديگر از موارد مورد تاكيد دانست و افزود:اگر فضايي براي خبرنگاران استان فراهم شود قطعا استعدادهاي خوبي به جامعه خبري كشور معرفي خواهد شد.

وي همچنين تلاش براي ايجاد يك دادگاه تخصصي براي خبرنگاران و پرهيزاز ناديده گرفتن سهم خبرنگاران در سفرهاي خارجي مديران استان را خواستار شد و گفت:اميدواريم تا در فضاي تعامل بتوانيم به توسعه استان كمك كنيم.

*از سختي وضعيت معيشت و زندگي خبرنگاران اطلاع دارم

پیش از استاندار مازندران چون زمان افطار نزدیک شده بود،با دعوت طاهایی،نماینده چالوس و نوشهر روی سن آمد و خیلی کوتاه تبریک گفت و سپس استاندار سخنرانی اش را آغاز کرد.

علی اکبرطاهایی در اين مراسم با تبريك روز خبرنگار و تجليل از مقام اصحاب رسانه در هم افزايي هر چه بيشتر استان اظهار داشت: سه نفز از چهار معاون بنده در اين جلسه حضور دارند و نشان دهنده توجه بنده به عزيزان خبرنگار است.

استاندار مازندران از دو نماينده تازه نفس مردم محود آباد و نور و چالوس و نوشهر تشكر كرد و گفت:بنده سعي كرده ام تا جايي كه در توان بوده است نكاتي كه آقاي رنجبر گفته اند را انجام دهم.

وي با بيان اينكه در سفرهاي خارجي سعي شده است كه يك خبرنگار با هماهنگي خانه مطبوعات به همراه مديران باشد عنوان كرد:بنده از همين جا از آقاي عشريه مي خواهم تا در سفر آذر ماه مديران استان به سلیمانیه عراق مقدمات حضور دو عزيز خبرنگار نيز فراهم شود.

طاهايي با اشاره به اينكه از سختي وضعيت معيشت و زندگي خبرنگاران اطلاع دارم افزود:گاهي دوستاني به ما مراجعه مي كنند و مي گويند همين وامي كه براي مسكن مهر به خبرنگارن داده شده است نيز كفايت نمي كند اما اين تنها در حد بضاعت ما و دولت خدمتگذار است.

وي همچنين با بيان اينكه بيش از 60هزار واحد مسكن مهر در استان مازندران در حال ساخت است افزود:شما مطمئن باشيد در هيچ دوره اي نه قبل و نه بعد از آقاي احمدي نژاد اين پروژه با اين نگاه و در اين مقياس محقق نخواهد شد كه در واگذاري آن نيز بخشي از خبرنگاران در اولويت قرار دارند.

طاهايي با انتقاد از تخصيص نیافتن و محقق نشدن بودجه فرهنگي کشور تنها به بهانه حضور مشايي در دولت ابراز تاسف كرد و گفت:بنده متاسفم كه بايد حق هزاران خبرنگار و هنرمند در اين خصوص ناديده گرفته شود،تنها به این بهانه که آقای مشایی دبیر فرهنگی دولت است.

وي ادامه داد:با توجه به اينكه اين بودجه فرهنگي در سال 91محقق نشده است بنده به مديران خود تاكيد كرده ام كه اگر شده با استقراض از بودجه جاري استانداري مقدمات اجرا و برگزاري اين همايش و تقدير از خبرنگاران فراهم شود.


  • سه شنبه 17 مرداد 1391-0:0

    خیلی جالب بود باز هم روز خبرنگار و باز هم مسئولین حرف زدند و ما نوشتیم اما دوستان بیاییم برای یک بار هم که شده در نقش بازی هم که شده جایمان را به مسئولین بدهیم تا از رنج وزحمت های این حرفه مطلعشان کنیم تقاضا دارم در سال آتی با هم دست در دست هم این همایش را برگزار کنیم و ما سخن بگوییم و کاغذ و قلم بهآنها بدهیم ما از همدیگر قدر دانی کنیم و آنها بشنوند ما یه یگدیگر نان قرض بدهیم و آنها حرص بخورند چقدر خوب بود آگر ما همدل تر بودیم چقدر زیبا بود ما به جایاینکه میهمان باشیم آنقدر اصالت داشتیم که میزبان بودیم که با این جور دعوت شدن ها فقط شان خودمان را زیر سوال می بریم اقایانی که در راس این خانه هستند با رجال یرسر میز افتخاری می نشینند و خبرنگاران بی نوا در صفوف طولانی منتظر یه لقمه نون تا به کی چوب بند پ را بخوریم تا به کی آرام و بی صدا نظاره گر تثبیت قدرت در دست یک عده باشیم ایا ما هم ؟؟؟؟؟ چرا با حضور در عرصه انتخابات خانه مطبوعات آزاد نمی اندیشیم و ملاحظات را در نظر می گیریم ایا مگر نه اینکه ممکن است افراد جدید ایده ها و توانایی های جدیدتری داشته باشند پس به بهانه یاین روز اصلاح کنیم این تبعیضات و نامرادی ها را روزتان مبارک

    • من هم بودمپاسخ به این دیدگاه 0 0
      دوشنبه 16 مرداد 1391-0:0

      بنظر من همکاران محترم ما خوبیهای مراسم را ندیدند و فقط عیبها را میگویند.باید قدردان بود که بالاخره همین حد را هم برای ما برنامه میگذارند.مگر برای سایر صنوف چنین برنامه ای میگذارند؟ اینقدر ریز شدن فایده ندارد.مگر در این مملکت میشود به مدیرکلی گفت سخنرانی نکن آنهم روحانی جماعت؟!!!پس اینقدر ایراد نگیرید که چرا سخنرانی زیاد بود.همین است دیگر.مهم نفس کار است که باید تشکر کرد که بفکر ما بودند.اگر جشن نمیگرفتند میگفتیم که چرا ما را آدم حساب نمیکنید.حالا که گرفته اند میگوییم چرا کج است و این گونه شده!!!

      • همکار قلمی شماپاسخ به این دیدگاه 0 0
        دوشنبه 16 مرداد 1391-0:0

        این نازنین همکار هم اسمان ریسمان کرد و اگرچه نقد بجائی داشت ولی کدورتش بر نقدش می چربید0 واقعیت اینست که امروزه روز - و در جغرافیای بلاد ما - که امور دردست دو دسته مسئول / پیاده و سواره/ قرار دارد - هرگز برای من و تو صندلی خالی نمیگذارند تا بنشینیم و تریبون و میکرفونی نمیدهند تا به مجال سخنی و صدائی و دادی جگرسوز برسیم ! شما دوست عزیز وقتی واقف اید به اینکه مراسمی و مناسبتهائی از این دست فقط برای تخلیه شکم گویه های (نه دل گویه !) اولیا فراهم میشود و حضرات با مینی بوس دولتی سر از ان در می اورند - چه توقع ات هست که خبرنگاری را هم اذن سخن بدهند؟ انها ازپیش میدانند اگر به من و تو رخصتی داده شود جز شرح دادخواهی چیزی برای گفتن نداریم ....و همین موجب وحشتشان است و سبب دهن کوبی ما !
        حضرت اقای احمدی نژاد با یاران حلقه مودت اش باید در همین نشستها تمجید بشوند و اقای مشائی به سخن استاندار دعای خیر بشود! شما در رسانه ها به این خبر رسیدید که دانشجویان در مهمانی افطار ریاست جمهور چه شنیدند ! ایشان فرمودند نمیگذارند من کارکنم ! و نیز گفتند نمیتوانم حقایق را بازگوئی کنم چون برخلاف مصالح انقلاب است ! وحالا ایا من و شما - نه بعنوان خبرنگار - که عضوی از این جامعه - میتوانیم بپرسیم پس چرا با انهمه شرح مشعشع از (کارهای انجام شده ) خود میگوئید ؟ شما همکار نازنین ایا شنیدید اخرین خبر را از محکومیت دخت گرامی رئیس جمهور سازندگی !؟ اول گفتند به حبس تعزیری محکوکم شد / بعد گفتند رفت که حبسی اش رابکشد ولی گفتند فعلا زندان جا نداریم !/ بعد گفتند رفت لندن پیش اقازاده اش....وگفتند ممنوع الخروج که نبود ....مادر حق دارد بچه اش را ببیند!!!!
        من و شما نباید بپرسیم که اینهمه زندانی مدیون که یا بابت مهریه و یا حوادث غیر عمد در حبس هستد (اقازاده ) نه - غلامزاده ندارند؟ من و تو که راوی اتفاقات هستیم و در صحنه برای همین روایات و چرائی حدوثشان حضور داریم ایا هنوز نمیدانیم که به شمار (ادم) نمی ائیم تا مدیری و مسئولی تکلیفی به پاسخگوئی ما داشته باشد ؟ ان گزارشگر دست هشتم رادیو - تلویزیون که به عاج مسئولیتش میگذارند و برنخیل قدرت سیاسی استان - و سخنران شب شهادت خبر و خبرنگار میشود - ایا جز این دارد که ولی نعمتش را (نامبر وان) بداند؟ دوست ارجمند - همکار گرام حانه از پای بست ویران است و من و تو اگر بخواهیم به این سطور شرح گله مندی بدهیم یعنی که دور از جان شما خیلی از مرحله پرت هستیم! ممکن است به بنده ایراد بگیری که پس تو چرا ؟ ومن پاسخم اینست که گله ای از ا بتچنین مراسم و جریان ان نمیکنم - گله ام از توست که فراموش کردی در کجا هستی و اوضاع از چه قرار است....راستی کجای کاری...بازهم فریب خوردی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

        • دوشنبه 16 مرداد 1391-0:0

          ای کاش از صف های طولانی برای دریافت افطار هم میزاشتین تا ببینند از خبرنگار مظلوم تر همون خودشونن. اذان ساعت 20:30 روزمونو ساعت 21:30 باز کردیم.......................

          • دوشنبه 16 مرداد 1391-0:0

            همایش بسیار ضعیف و بی نظمی بود. کاش برگزار نمی شد تا حرمت خبرنگاران بیشتر نگه داشته می شد. مسئولان محترم استان جایی برای تجلیل از خودشان نیافتند و همایش تجلیل از اصحاب رسانه را مغتنم شمردند و تا توانستند در مدح و ثنای یکدیگر روضه خواندند. خبرنگار مثل همیشه دیشب هم خبرنگار بود. مانند همه روزهای سال. دیروز و دیشب هیچ تفاوتی با روزهای دیگر سال نداشت.
            آیین مجیز گویی و تملق این روزها به بخشی از ادبیات رسمی مدیران و مسئولان تبدیل شده است. آن چنان که یک مسئول به قدردانی از دیگر مسئول حاضر در جلسه می پردازد و آن مسئول ستایش شده هم در نوبت خود به پاس سپاس هایی که شنید در مدح ستایش کننده ی خود گوش خبرنگاران را مفت گیر می آورد و نان گرفته شده را باز قرض می دهد.
            به راستی که مسئولان ما چقدر به هم مدیونند! این مسئولان وامدار مردم نیستند. وامدار زبان هایی هستند که مدحشان را می گویند.
            مسئولان گرامی کاش پیش از سخنرانی کمی می اندیشیدند و نوبتی را به یک خبرنگار اختصاص می دادند تا این بار خبرنگار حرف بزندو آن ها بشنوند و بنویسند. کاش کمی به نوع حرف زدن شان فکر می کردند، وقتی در مقابل صدها خبرنگار حرف می زنند. کاش آن مسئولان حاضر در همایش که ادعای رسانه ای بودن کردند و مدعی بودند که خود را خبرنگار می دانند روی صندلی خود می نشستند و دست به قلم می شدند تا ببینند می توانند از سخنرانی یکی از مسئولان متن مناسبی استخراج کنند. شاید آنگاه می فهمیدند که خبرنگار حرف دلش چیست. کاش همه مانند صادقعلی رنجبر کمی می فهمیدند که زمان بیشتر از آن ارزش دارد که برای مدح و ثنای کسی از جنس خودمان (که شاید در نقد و تحلیل مسائل روز به پای بسیاری از همکاران خبرنگار نمی رسد) صرف شود و کاش مانند همین صادق رنجبر کمی از رنج های خبرنگاران به زبان می آمد. کاش خبرنگار هم فرصتی برای حرف زدن داشت. آنچه از این همایش می توان برداشت کرد این است که خبرنگار فقط باید خبرنگار باشد.
            با این تعریف که فقط حرف های خوب و قابل ذکر مسئولان را بیان کند. در غیر اینصورت جامعه و مسئول را با خبرنگار چه کار؟
            خبرنگار همان کسی است که: «نه در مسجد گذارندش که رِند است/ نه در میخانه کین خَمّار خام است»
            در این همایش کم نبودند خبرنگارانی که بتوانند به نمایندگی از خبرنگاران پشت تریبون بروند و به مسئولان فرهنگی و مدعی فرهنگ استان فن بیان بیاموزند تا بلکه یاد بگیرند که شیوه سخنرانی چگونه است.
            عیب از شخصیت مسئولان محترم نیست. عیب از کت و شلوارها و خودروهایی است که استفاده می کنند. عیب از میز و صندلی های آن هاست. عیب از خبرنگار است که گمان می کند باید زندگی بی دردسر و آرامی داشته باشد. ناف خبرنگاری را با بی توجهی و رنج بریده اند. به قول یکی از همین دوستان خبرنگار به این قشر به چشم یک گدای فرهنگی نگاه می کنند تا جریان سازان فرهنگ و سیاست.
            به هر حال روز خبرنگار فرصت خوبی بود برای تجدید دیدار مسئولان و نان قرض دادن به هم. در کنار آن کمی هم به بیان مشکلات خبرنگاران هم می پردازند وبا آن هم گریه می شوند و ابراز تاسف می کنند. هر گونه که هست پیش برود. مهم این است که دهان خبرنگار باز نشود و فرصتی برای حرف زدن نداشته باشد.

            پُرِ حرفیم برای شنیدن،
            خدایا این بار پیامبری بفرست که فقط بشنود...


            ©2013 APG.ir