تعداد بازدید: 4028

توصیه به دیگران 2

پنجشنبه 2 شهريور 1391-15:32

شهر زیر آب/دو ساعت بارندگی و...سیل!

تنها بارش دوساعته باران کافی بود تا میاندرود و ساری را آب فرا بگیرد/بیشترین خسارات سیلاب در روستای داربکلا مشاهده شد/ تاکنون هیچ خسارات جانی گزارش نشده است/سیل باعث مسدود شدن محور ساری به نکا شد/این نخستین برخورد مهدی عبوری-شهردار جدید ساری-در برابر یک معضل شهری بود.(ویرایش دوم)


مازندنومه:پیش از ظهر پنج شنبه،بغض هوا ترکید و ابر سترون چند ماهه بارید و جاری شدن باران همان و رفتن شهر زیر آب همان!

حدود ساعت 8:30 همکار خبرنگار ما از میاندرود تلفن کرد که بارش شدید باران در اکثر روستاهای بالادست شهرستان میاندرود موجب جاری شدن سیل شده است.

سایت دچار مشکل فنی بود و قادر نبودیم خبر سیل را انتشار دهیم،ناچار به دوستی در رادیو تلفن کردیم تا به مسافران و مردم اطلاع دهند چه اتفاقی روی داده است.دو،سه دقیقه بعد فرماندار میاندرود پشت خط برنامه رادیویی بود و توضیح داد اوضاع از چه قرار است.

*بیشترین خسارت متوجه داراب کلاست

در ساعات ابتدایی صبح امروز با شدت گرفتن بارش ها کادر اجرایی فرمانداری ، راه و شهرسازی و سایر دستگاه های مرتبط شهرستان میاندرود به روستاهای لالیم،کیاپی ،داربکلا،اسرم و جامخانه اعزام شدند.

به گزارش خبرنگار ما و طبق مشاهدات عینی بیشترین خسارات و حجم بالای آب گرفتگی و سیلاب در روستای داربکلا مشاهده شده است که با تلاش مسئولان شهرستان و همچنین مدیریت بحران استان مازندران بعد از گذشت ساعاتی از آغاز بارش موضوع کنترل شده است.

*سیل به باغات و خانه ها آسیب رسانده است

علی رجبی -فرماندار میاندرود- در مصاحبه با خبرنگار مازندنومه از تخریب زیاد حجم سیلاب در روستای داربکلا خبر داد و گفت:با تلاش اداره راه و شهرسازی دو دستگاه لودر و گریدر در این روستا مشغول پاکسازی و باز کردن راه های اصلی روستا هستند.

وی با اشاره به بازگشایی عبور اصلی روستای داربکلا ابراز داشت:در بسیاری از زمین های بالادست و پایین دست روستاها به زمین های کشاورزی ، باغ ها و برخی خانه های مردم آسیب رسیده است.

فرماندار میاندرود با بیان اینکه در ساعات اولیه با اعزام نیروهای فرمانداری از جزییات سیل در این چند روستا با خبر بوده ایم افزود:با تلاش دهیاران و مردم و همچنین دستگاه های اجرایی که در منطقه حاضر شده اند توانستیم موضوع را مدیریت کنیم.

وی گفت:خوشبختانه تاکنون هیچ خسارات جانی در این چند روستا گزارش نشده است و با کاهش حجم بارش ها خدمت رسانی با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

*جاده ساری-نکا بسته شد

سیل باعث مسدود شدن محور ساری به نکا شد.

فرماندار میاندرود در گفت و گو با ما به بازگشایی جاده اصلی ساری-نکا در عبور روستای جامخانه خبر داد و گفت:به علت انجام عملیات گودبرداری جهت ایجاد زیرگذر و حجم بالای آب سرازیر شده به این معبر با مشکل هدایت آب مواجه بودیم که با تلاش مدیریت کل بحران استان مازندران و ماشین آلات اداره راه و شهرسازی این مشکل مرتفع شده است و اکنون شاهد روند عادی ترافیک در این معبر هستیم.

وی همچنین به رسیدن آب این سیلاب به بخش جنوبی شهر سورک اشاره کرد و گفت:با تلاش شورای اسلامی شهر و شهرداری سورک مقداری از این آب به سمت جاده اصلی و کانال خیابان جنگلبانی و بخشی دیگر نیز به کانال جاده اصلی هدایت شده است تا در بخش های پایین دست شهر با مشکل حادی مواجه نشویم.

فرماندار میاندرود با اشاره به هماهنگی های انجام شده با هلال احمر استان در ساعات ابتدایی ترافیک جاده ساری – نکا و عبور و مرم مردم و مسافران از جاده فرعی بخش گهرباران تصریح کرد:چند اکیپ از نیروها و امبولانس های خدماتی هلااحمر نیز در این جاده مستقر شدند تا در صورت بروز خطر به کمک مردم بشتابند.

رجبی با بیان اینکه مسئولان مختلف در حال بررسی وبازدید از مناطق سیل زده برای برآورد حجم خسارات هستند افزود:آنچه مشخص است حجم بالای خسارات وارده است اما رقم قطعی آن در ساعات آتی و یا در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مازندنومه در حال حاضر محورهای اصلی روستاها بازگشایی و اوضاع به حالت عادی برگشته است اما کماکان نیروهای خدمت رسانی در حال فعالیت جهت کنترل اوضاع هستند.

عکس های سیل پنج شنبه میاندرود،از وبلاگ دارابکلا

*خسارت سیل ؛ 5 میلیاردتومان

 جلسه مدیریت بحران شهرستان میاندرود با حضور محمد دامادی -نماینده مردم ساري و مياندرود در مجلس شوراي اسلامي- و با محوريت بررسي خسارات ناشي از سيل،عصر پنج شنبه در فرمانداري مياندرود برگزار شد.

 علي رجبي – فرماندار مياندرود- با بيان اينكه با توجه به تخمين اولیه کارشناسان، خسارت سیل امروز بیش از 5 میلیارد تومان برآورد شده است، اظهار داشت: بیشترین خسارات به روستای دارابکلا و بعد از آن به شهر سورک وارد شده است .

رجبي با اشاره به اينكه به ديگر روستاهای بالادست این شهرستان نیز خسارت وارد شده است،افزود:اداره کل راه و شهرسازی استان یک دستگاه بیل مکانیکی را ساعت 9 به این شهرستان اعزام و در ساعت 14 آن را فراخواند كه با توجه به حجم سيلاب و انبوه شن و ماسه ريخته شده به معابر پاسخگو نبود.

 سید شبر موسوی مدیر جهاد کشاورزی میاندرود نیز در این جلسه میزان خسارات سیل در بخش کشاورزی این شهرستان را بالا و بیشترین خسارات را مربوط به شالیزارها، مزارع سویا، مرغداری‌ها و باغات همچنین جاده بین مزارع و کانال‌های آبرسانی این شهرستان اعلام کرد.

*مسئولان کمک کنند

 پس از پايان اين جلسه مسئولان استاني و محلي به همراه دو نماينده مردم ساري و مياندرود از مناطق سيل زده ديدن كردند.

در روستاي داربكلا به علت حجم زياد خرابي ها بارها مردم با نشان دادن خسارات ناشي از سيل به دامادي و شجاعي دو نماينده اين شهرستان خواستار رسيدگي اصولي اين موضوع شدند.

در روستاهاي جامخانه و پيله كوه و سپس روستاي لاليم نيز مردم با ديدن مسئولان تقاضاي رسيدگي و حل مشكل را به صورت ريشه اي داشتند.

 در اين بازديدها خنجري مدير كل بحران استان مازندران،صياد ريیس بنياد مسكن ساري و مياندرود و جمع زيادي از مسئولان شهرستاني و استاني دو نماينده را همراهي كردند.

*سیلاب به 30 باب خانه خسارت زد

 رئيس شورای اسلامی شهر سورك گفت: حدود 30 باب خانه در اثر جاری شدن سیلاب بین 30 تا 40 درصد خسارت دیده است.

علی اكبر مظلومی نیا در گفت و گو با خبرنگار مازندنومه ابراز داشت: سیلاب از ساعت پنج و نیم بامداد روز پنجشنبه در سورك آغاز شد و خوشبختانه هیچگونه تلفات جانی نداشته است.

وی اظهارداشت:در اثر سیلاب در این شهر بیش از یك هزار هكتار از اراضی شالیزاری دارای محصول، از 30 تا صد درصد تخریب شد.

مظلومی نیاگفت: جاده های بین مزارع این منطقه كه بر اثر سیلاب مسدود شده بود با تلاش نیروهای امدادی و راه و ترابری بازگشایی شد.

 رییس شورای شهر سورك همچنين به مهار سيلاب ورودي جنگل داربكلا از بخش جنوبي شهر اشاره كرد و گفت:با تدابير اتخاد شده بخشي از آب به كانال اصلي شهر و بخشي ديگر به كانال خيابان جنگلباني هدايت شد.

مظلومی نیا اضافه كرد:سیلاب روز پنج شنبه سورك سومین سیلاب پس از سال های 86 و 87 در این شهر بوده است.

*نخستین مدیریت بحران شهری عبوری

پس از میاندرود،نوبت مرکز استان بود که زیر بارش تند باران سر خم کند و دچار آبگرفتگی شود.باران تند تابستانی باعث شد برخی خیابان های ساری را آب فرا بگیرد و ترافیک سرسام آوری به وجود بیاید.

بر اساس مشاهدات ما،تعدادی از خودروها داخل جوی آب افتاده بودند،برخی اتومبیل ها نیز وسط آب خاموش کرده بودند و قادر به حرکت نبودند.

این آبگرفتگی شدید و ناگهانی،باعث غافلگیری ماموران شهرداری شد،طوری که در حدود ساعت 12 نیمروز،میدان امام و خیابان های اطراف آن(به ويژه جام جم و خیابان کنار آن)پر از آب بود و از ماموران خبری نبود.

در واقع این نخستین برخورد مهدی عبوری-شهردار جدید ساری-در برابر یک معضل شهری بود.هنر مدیران در موقع بروز چنین مسایلی بروز پیدا می کند،وگرنه در حالت عادی و پای میکرفن،همه می توانند مدیر باشند!

بارندگی شدید از برخی شهرستان های دیگر استان از جمله سوادکوه نیز گزارش شده است که باعث غافلگیری مسافران و گردشگران شده است.

یکی از مسافران که از پای تخت به مازندران سفر کرده بود،ضمن تعجب از بارش سیل آسای دوم شهریور ماه در استان به خبرنگار ما گفت:باران باعث شده نتوانیم از دریا استفاده کنیم،اما حسابی خنک مان کرده است!


  • جمعه 3 شهريور 1391-0:0

    آب ما را خواهد برد!

    • جمعه 3 شهريور 1391-0:0

      تشکر از اطلاع رسانی تان.شهرداری باید مراقب باشد.باز هم از این دست مشکلات خواهیم داشت

      • يك خبرنگارپاسخ به این دیدگاه 0 0
        جمعه 3 شهريور 1391-0:0

        ساري با يك شهردار كم تجربه چه خواهد كرد آقايان متوليان و تصميم گيرندگان بهتر مي دانند

        • بهارک همتیپاسخ به این دیدگاه 0 0
          پنجشنبه 2 شهريور 1391-0:0

          ماشالله به غارتگران جنگل های شمال.


          ©2013 APG.ir