تعداد بازدید: 1882

توصیه به دیگران 4

شنبه 4 شهريور 1391-9:9

درس هایی که باید آموخت

در سطح کارشناسی و بدنه تخصصی دستگاه های استان، نیروهای توانمند و شایسته بسیار فراوانند ، وقتی به سطح میانی می رسیم به دلیل وجود بعضی از موانع تعداد شایسته ها نسبت به بدنه کارشناسی کمتر و وقتی به رده مدیران ارشد و تصمیم گیر استان می رسیم این تعداد کم و کمتر می شود!چرا؟


مازندنومه؛یادداشت مهمان،بهمن صادقی لاریمی:در هفته های گذشته شاهد موفقیت های پی در پی مازندرانی ها در دو آوردگاه مهم بودیم؛ اول شاهد درخشش جوانان شایسته مازنی در عرصه علم و دانش که با کسب رتبه های تک رقمی بیشترین درخشش را در کنکور سراسری داشتند و بلافاصله بعد ازآن شاهد درخشش دلاورمردان عرصه ورزش در میادین بزرگ المپیک بودیم.

 البته سال های سال است که این افتخار افرینی توسط مازنی ها تکرار می شود و مربوط به امروز و دیروز هم نیست.

 این موفقیت ها نشان می دهد که اگر فضا برای بروز استعدادها مهیا شود، جوانان شایسته استان می توانند از این فرصت ها به نحو احسن استفاده کنند.

 رمز موفقیت این دو گروه(علم و ورزش) عبارتند از : شب زنده داری و ساعت ها مطالعه کردن، تمرینات سخت و فشرده ،شرکت در آزمون های دشوار،توصیه ناپذیر بودن این بخش ها وانتخاب شایسته ترین ها و...

 سئوال اینجاست چرا مازندران در دیگر زمینه ها آن گونه که شایسته است،موفقیت زیادی کسب نکرده ؟

اگرسیستم اداری،اجرایی کشور را در سه سطح کارشناسی ،مدیران پایه یا میانی و مدیران ارشد تقسیم کنید می بینید که در سطح کارشناسی و بدنه تخصصی دستگاه ها، نیروهای توانمند و شایسته بسیار فراوانند ، وقتی به سطح میانی می رسیم به دلیل وجود بعضی از موانع تعداد شایسته ها نسبت به بدنه کارشناسی کمتر و وقتی به رده مدیران ارشد و تصمیم گیر استان می رسیم این تعداد کم و کمتر می شود!چرا؟

دلیلش مشخص است ،برای به دست گرفتن سکان مدیریتی آزمون های سخت و دشوار(همچون علم و ورزش) وجود ندارد و به قول اداری ها تعدادی با آسانسور به طبقه چهارم یا طبقه مدیریتی راه می یابند!

این عده از پله های پر پیچ وخم ادارات به آن جا نرسیدند و به همین دلیل از برقراری ارتباط پویا با بدنه کارشناسی ناتوانند.

ازطرفی چون عملکرد مدیران ضعیف و ناکارآمد در میان مدت و بلند مدت مشخص می شود و آثار زیان بار و مخرب آن در کوتاه مدت خود را نشان نمی دهد ،عکس العمل عموم مردم نسبت به این ناکارآمدی ها کمتر است.

 به هیچ عنوان منکر وجود مدیران شایسته و توانمندی که بر اساس قابلیت های خودشان به اینجا رسیدند نیستم ، اما این تعداد بسیار کم و محدود هستند.

دراین بخش از جامعه(اداری و اجرایی) ، توصیه پذیری و سفارشی کارکردن بیشتر از دیگر بخش هاست برعکس بخش علمی و ورزشی ، رتبه های یک رقمی حتی دو یا سه رقمی در کنکور سراسری با توصیه و سفارش به دست نمی آید، وجه غالبش بر اساس شایسته گی هاست، یا اگر بخواهید بدون انتخاب شایسته ها و بهترین ها عده ای را با توصیه و سفارش وارد رینگ بوکس، تاتامی تکواندو، تشک کشتی یا تخته وزنه برداری المپیک یا جهانی کنید آن وقت خواهید دید که بسیاری ازآنها سالم از میدان مبارزه بیرون نمی آیند.

 درانتخاب مدیران باید همین گونه عمل کرد یعنی مدیران ارشد و تصمیم ساز،حتی نمایندگان مجلس باید از کنکور سخت و طاقت فرسا بیرون آمده، پس از رقابت های سخت و فشرده انتخاب شوند ،

مازندران جوانان شایسته و توانمند زیادی دارد که اگر فضای رقابت ،عادلانه و سالم باشد، می توانند همچون عرصه علم و ورزش به موفقیت های بزرگی دست یابند.

این کار در مرحله اول به نفع کشور ودر مرحله بعد باعث اعتلای نام استان بلند آوازه و خوشنام مازندران می گردد و شادی پایدار،امید به زندگی بهتر و جامعه سالم تر را به ارمغان می آورد. 

ایمیل نویسنده: (sadeghil_bahman@yahoo.com)


  • يکشنبه 5 شهريور 1391-0:0

    کو گوش شنوا؟

    • ایرج نیازآذری پاسخ به این دیدگاه 0 0
      يکشنبه 5 شهريور 1391-0:0

      یادداشت بسیار ارزنده ای مرقوم شد .امیدوارم روابط عمومی ها اینگونه مطالب کارشناسی و تخصصی را به مقامات نشان دهند. شاید یگی از عوامل مهم پیشرفت در ژاپن نظام آموزش و آزمایش برای تصدی پست های مدیریتی باشد . مدیران رسانه ها باجریان سازی و استمرار در پیگیری نظرات کارشناسان می توانند در تغییر وضعیت موثر باشند.


      ©2013 APG.ir