تعداد بازدید: 2657

توصیه به دیگران 3

پنجشنبه 9 شهريور 1391-1:50

‌آبی که الان هست،آسیاب‌ها را نمی‌چرخاند

اقدام قضایی علیه ضامن هایی که واحد تولیدی فعال دارند، کار درستی نیست/بانک های خصوصی از هیچ یک از قوانین تمکین نمی کنند/مدیران بانک هااز سایه خود هم می‌ترسند/جرم کسی که "حیف"‌ کرده بیشتر از فردی است که "میل" کرده است/ما ایرانی‌ها در سال 2 روز کار می‌کنیم/به پول احترام گذاشته می شود،نه به کار و تولید/آمار اشتغال مازندران منفی است.(گزارش+گزارش تصویری از نشست رییس سازمان بازرسی کل کشور و صنعتگران استان)


مازندنومه:حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی-رییس سازمان بازرسی کل کشور- صبح چهارشنبه با فعالان عرصه اقتصادی، صنعتگران و تولیدکنندگان مازندران در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی استان دیدار کرد.گزارش کلثوم فلاحی،خبرنگار ما را از این نشست بخوانید.

*عشریه:به بخش خصوصی فرصت داده شود

ابتدا رئیس اتاق بازرگانی مازندران در این نشست صحبت کرد و سپس تعدادی از فعالان اقتصادی، مشکلات عرصه کار و تولید را با رئیس بازرسی کل کشور در میان گذاشتند. پورمحمدی هم سخنران پایانی این نشست بود.

غلامرضا عشریه اظهار داشت: همه بازرگانان و تولیدکنندگان با اینکه مشکل دارند زلزله اقتصادی گریبان آنها را گرفته اما مشکلات خود را مد نظر قرار نداده و به کمک زلزله زدگان آذربایجان شرقی شتافتند.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی اعتقاد دارند که فضای کسب و کارباید شفاف باشد، ادامه داد :حساب ما جدای از آن 10 درصدی است که از تسهیلات بانکی بهره برده و از نظر دستگاه نظارتی متخلف هستند.

عشریه اضافه کرد: در روزهای گذشته در حوزه بانکی شاهد برخوردهای قضایی برخی بانک ها با مدیران واحدهای تولیدی بودیم.

وی با اشاره به اینکه شک نداریم که تسهیلات گرفته شده از سوی فعالان اقتصادی باید به بانک ها برگردانده شود، اظهارداشت: اما شرایط تحریم و رکود اقتصادی بسیار دشوار است و تقاضا داریم به بخش خصوصی فرصت داده شود.

عشریه یادآور شد: اقدام قضایی علیه ضامن ها که واحد تولیدی فعال دارند، کار درستی نیست.

وی با بیان اینکه مشکل بعدی ما در خصوص بانک های خصوصی است، افزود: بانک های خصوصی با مجوز بانک مرکزی و سرمایه نظام فعالیت می کنند ولی از هیچ یک از قوانین تمکین نمی کنند و تقاضای ما اجرا، عمل و پایبندی بانک های خصوصی به قوانین است.

رئیس اتاق بازرگانی،صنایع و معادن و کشاورزی مازندران،خاطرنشان کرد: اقدام قضایی برای واحدهای صنعتی در این برهه حساس، واقعا کارگشا نیست.

وی با بیان اینکه 75 درصد از کار و فعالیت ما برای پرداخت دیون دولتی است، افزود: امروز به این باور رسیدیم که ما را هم به چشم یک کارگر ببینند.

عشریه یادآور شد: کمک کنید قوانینی که مانع کسب وکار است بر داشته شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته سهمیه مالیات مازندران 350 میلیارد تومان بود و امسال به 450 میلیارد تومان افزایش یافته، تصریح کرد: مااز پرداخت مالیات گلایه نداشته و به پرداخت آن هم اعتقاد داریم.

عشریه با بیان اینکه مشکلات در حوزه تامین اجتماعی هم زیاد است، گفت: امروز بانک ها هم مشکلاتی دارند و بسیاری از اختیارات در استان نیست.

*اصغری:ترسی از دستگاه‌های نظارتی نداریم

عضو هیات رئیسه اکو در این نشست گفت:‌ پس از واقعه اختلاس از بانک صادرات، این چه حرکتی است که انجام می‌دهند و باعث تضعیف حرکت و خدمتگذاری مدیران و کارشناسان دلسوز بانک‌ها از جمله بانک ملی و صادرات شده اند و این مدیران بدون تعارف از سایه خود هم می‌ترسند.

احمد اصغری ادامه داد:این ها حتی قادر به تصمیم گیری در خصوص پرونده‌هایی که از فیلتر کارشناسان گذشته و تصویب می‌شود، نبوده و قادر به پرداخت آن نیستند.

وی با بیان اینکه چرا این دلهره در بانک‌ها به وجود آمده، گفت:‌این بانک‌ها چه گناهی کرده‌اند، اختلاس، اتفاقی است که در کشور افتاده و چه ربطی به مدیران بانک‌ها در سطح کشور دارد، این مشکل چگونه باشد حل شود؟

این فعال اقتصادی تصریح کرد:ما ترسی از دستگاه‌های نظارتی نداریم، چون تخلفی مرتکب نمی‌شویم.

*هندویی:‌آبی که الان هست، آسیاب‌ها را نمی‌چرخاند

نائب رئیس خانه صنعت و معدن کشور هم در سخنانی اظهار داشت:‌ کلماتی را در کنار یکدیگر استفاده می‌کنیم که معنای جداگانه دارند اما گاه معنای این واژه‌ها جابه‌جا می‌شود،مانند واژه " حیف و میل".

داریوش هندویی ادامه داد:‌ جرم کسی که "حیف"‌ کرده بیشتر از فردی است که "میل" کرده است.

این مسئول با بیان اینکه این واژه مانند چاقو کش و چاقو زن است، متذکر شد:‌ کسی که چاقو کشی می‌کند مفسد فی‌الارض است و کسانی که ثروت‌های کشور را "حیف" می‌کنند مانند همان چاقو کش هستند؛بنابراین در برخوردهای قضایی و نظارتی باید دقت شود.

این فعال اقتصادی، افزود:‌آبی که الان هست، آسیاب‌ها را نمی‌چرخاند.

هندویی یادآور شد:‌نگذارید کسانی که به رباخواری مشغول هستند شما را منحرف کنند تا مملکت به جای رفتن به سمت کار و تولید، به سمت رباخواری برود.

*کرمانشاهی:برای تبریک سال نو هم ما را به بانک راه ندادند

مدیرعامل واحد تولیدی سیم و کابل آمل، در این مراسم گفت:‌ برای عرض تبریک سال نو هم ما را به بانک راه ندادند،در صورتی که مشتری هستم که نه پول گرفتم و نه بدهکار ، اگر تسهیلات هم دارم از طریق گشایش ال سی است.

کرمانشاهی با اشاره به اینکه محاسبه ای از ایام تعطیل در سال دارم که ماشین حساب هم نمی‌خواهد و بسیار ساده است، تصریح کرد:‌15 روز تعطیلات مذهبی، چهار روز تعطیلات انقلابی، شش روز تعطیلات ملی، 52 جمعه، 52 نصف پنج شنبه تعطیل و بین تعطیلی داریم که از110 روز می‌گذرد!

وی ادامه داد:‌پس از این تعطیلات عید فطر به بانک رفتم تا اقساط را پرداخت کنم و بانک ملی من را جریمه کرد و البته تبریک عید را هم گفتند.

کرمانشاهی افزود:‌بانک تعطیل بود چرا من باید تاوان پرداخت کنم؟

وی با بیان اینکه ما ایرانی‌ها در سال 2 روز کار می‌کنیم، متذکر شد:‌ در منطقی ترین روزها در طول سال، 22 دقیقه کار می‌کنیم با 30 درصد بهره‌ای که بانک از ما می‌گیرد.

کرمانشاهی خطاب به پورمحمدی با اشاره به اینکه آماری که دیروز در بازدید از شهرک صنعتی آمل به شما دادند دروغ به عرض‌تان رساندند، گفت:‌این شهرک مرده است و توان ندارد اما می‌تواند توان داشته باشد.

وی ادامه داد:‌پاسگاهی را در آستانه امام‌زاده عبدالله در دست احداث داریم که دو روز قبل با دستبند آمدند و می خواستند من را ببرند چون ضامن کسی شدم که جانش را برای تولید فدا کرده است.

کرمانشاهی یادآور شد:‌ اگر ما در شهرک صنعتی ضمانت‌ها را برای یکدیگر امضا نمی‌کردیم از چه کسی امضا می‌گرفتیم، از بقال سر کوچه‌مان که دارایی‌اش به 100 هزار تومان نمی‌رسد؟

وی خطاب به پورمحمدی اظهار داشت:‌خواهش می‌کنم وارد شهرک صنعتی آمل شوید و واحدهایی را که بسته شده،ببینید.

*جمشیدی:همه جفاها به بخش تولید می‌شود

عضو هیات مدیره کانون کارفرمایان مازندران دیگر سخنران این نشست بود.

اسلام جمشیدی اظهار ‌داشت:‌ مشکل ما مملکتی است که به جای تولید، بهشت موعود واسطه‌گری شده و تولید منزوی است.

وی با بیان اینکه در ایران 28 بانک دولتی و خصوصی و 884 موسسه مالی و اعتباری ثبت شده و ثبت نشد‌ه‌ها را دیگر نمی‌دانم، افزود:‌ کره جنوبی 30، برزیل 14، کانادا 17، کره شمالی 45 بانک دارند و ایران با این همه بانک و تولید ناخالص 328 هزار ، کره 822 هزار و برزیل 2 میلیارد است.

جمشیدی با اشاره به اینکه همه جفاها به بخش تولید می‌شود، متذکر شد:‌ 53 درصد تسهیلات بانک مرکزی به مسکن اختصاص یافته است.

وی ادامه داد:‌سوال من این است که با این تولید ناخالصی که ما داریم بانک‌ها چه می‌کنند که تابلوشان پایین نمی‌آید و هر روز هم به شعبه‌های شان افزوده می‌شود؟

جمشیدی با اشاره به اینکه کارخانه‌ها تعداد کارگران را تعدیل کرده و مدیران ورشکسته و درمانده شده‌اند، تصریح کرد:‌وقتی واردات 2 تا سه برابر با صادرات متفاوت است، عاقبتش همین است.

وی با اشاره به برخورد توهین آمیز بانک‌ها، ادامه داد: همه ما تن مان می‌لرزد که هر لحظه ممکن است بانک‌ها با مامور بیایند.

*رضوی:کشور جزیره‌ای اداره می‌شود

عضو هیات امنای شهرک صنعتی آمل در این نشست، گفت:‌ هزینه مبادله مهمترین عنصر کسب و کار در دنیا است اما در کشور ما هزینه مبادله آنقدر بالا است که هیچ اشتیاقی در عناصر جدید برای ورود به سرمایه‌گذاری به وجود نمی‌آورد.

رضوی ادامه داد: اینکه امروز بانک‌ها به واسطه نیروی انتظامی وارد واحد تولیدی شده و تشنج ایجاد می‌کنند از دید آقایان مغفول مانده است.

رضوی با اشاره به اینکه کشور جزیره‌ای اداره می‌شود، اظهار داشت:‌تامین اجتماعی و اداره کار هریک به گونه‌ای دیگر هستند و این سیستم کار را از هم می‌پاشاند و کسی هم نمی‌بیند.

*جمشیدی:تعهدات کارفرماها در قراردادها آورده نمی‌شود

نماینده شرکت اندیشمند در این جلسه گفت:‌ کار شرکت مشاور تولید فکر، طرح و مهندسی است و فکر خوب می‌تواند منجر به کار خوب شود.

مجید جمشیدی ادامه داد:‌ کارفرمای ما بخش دولتی است و وظیفه کارفرما در قرارداد، پرداخت دیون بیمه و مالیات است که نه تنها این را نمی‌پردازند و صورت وضعیت ما را بلوکه می‌کنند بلکه وظیفه داریم خودمان پرداخت کنیم که بهترین راه حل این است که این پول به حساب فی‌مابین برود.

وی با بیان اینکه از سال 89 طلب‌کار هستم و از کارفرما پول نگرفتم، تصریح کرد:‌ اما دارایی پولش را از من گرفته است.

جمشیدی با اشاره به اینکه برای دریافت این پول چه تضمینی وجود دارد که به بازرسی شکایت کنیم، گفت:‌ مطمئن هستم اگر من رای را هم بگیرم آن کارفرما من را بلوکه می‌کند و دیگر نمی‌توانم از آن بخش کار بگیرم ،بنابراین باید تمهیداتی باشد تا این روند صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه تعهدات کارفرماها در بسیاری از قراردادها آورده نمی‌شود، افزود: در صورتی که لیست بلندبالایی از تعهدات مشاوران را در قرارداد می‌نویسند و در نهایت هم نقطه چین می‌گذارند تا موارد بعدی هم اضافه شود.

*پورمحمدی:مشکلات را می دانیم و درک می کنیم

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی پس از اظهارات فعالان اقتصادی مازندران، در سخنانی گفت: درخواست کننده این دیدار، خودمان بودیم.

وی با بیان اینکه خودمان به این جمع آمدیم، اظهار داشت:‌وظیفه خود می‌دانیم که حضور یابیم و نگرانی‌ها و دغدغه‌ها را از نزدیک بشنویم و تلاش کنیم تا آنجا که می‌توانیم این نگرانی‌ها بررسی شود.

وی افزود: نکته اساسی مشکلات این است که مدیریت کشور، یک برنامه منظم و تعریف شده ای ندارد.

این مسئول با اشاره به سخنان یکی از صنعتگران که عنوان کرد کشور به صورت جزیره ای مدیریت می شود، تصریح کرد: این یک واقعیت روشن است.

وی با بیان اینکه 22 هزار واحد بانکی در کشوربه صورت رسمی با شعبه های شان فعالیت می کنند، ادامه داد:هزاران شعب غیر رسمی دیگر هم در کشور فعال هستند.

پورمحمدی با اشاره به اینکه امروز احترام به پول گذاشته می شود و نه به کار و تولید، متذکر شد: ما مشکلات را می دانیم و درک می کنیم.

وی با بیان اینکه آماری که از اشتغال استان داده می شود آمار خوبی نیست، افزود: صلاح نمی دانیم آمار را اینجا اعلام کنیم.

پورمحمدی یادآور شد: علی رغم آمار مثبتی که از اشتغال داده می شود باید بگویم این آمار منفی است.

وی با بیان اینکه نقدینگی در اقتصاد ما کم است، اظهار داشت: اقتصاد بزرگی مثل ایران به نقدینگی بیش از این نیاز دارد،البته نقدینگی که در چرخه توسعه و اقتصاد باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه رهبر انقلاب در سال های اخیر مکررا به مسائل اقتصادی تاکید داشتند، تصریح کرد: معنای تاکیدات ایشان این است که به مسئله اقتصادی جدی تر توجه کنیم اما از آن غافل شده ایم.

پورمحمدی با بیان اینکه باید به قول ها و وعده ها متعهد باشیم، گفت: بی برنامگی و عهد شکنی عیب بزرگ ما است.

وی با بیان اینکه در سازمان بازرسی دفتری به نام حمایت از تولید و سرمایه گذاری داریم، ادامه داد: مسائل بخش تولید را به جد پیگیری می کنیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: به بازرسان این سازمان اعلام کردم هر بازرسی که به تولید آسیب می رساند اگر درست هم باشد متوقف کنند و این یک تصمیم سخت تشکیلاتی است که اتخاذ کردیم.

پورمحمدی با بیان اینکه در کشور پول کم نیست و درآمد داریم، تصریح کرد: اما باید مراقبت کنیم باز این پول ها از جای دیگر سردر نیاورد،چرا که آتش زدن به سرمایه ملت، جنایت است.

این مسئول با بیان اینکه مشکلات تولیدکنندگان را پیگیری می کنیم اما همه چیز در اختیار ما نیست، ادامه داد: شاید گاهی به حرف های ما هم گوش نکنند.

وی با بیان اینکه ما مدیران و مسئولان حق نداریم ضعف های خود را به گردن مردم بگذاریم، یادآور شد: مردم نباید تاوان بی برنامگی و سهل انگاری مدیران را پرداخت کنند.

پورمحمدی خطاب به صنعتگران و تولید کنندگان اظهار داشت: وقتی نماینده ای انتخاب می کنید چه برای فعالیت در اتاق بازرگانی، مجلس و حتی ریاست جمهوری، فردی را انتخاب کنید که دردهای شما را چاره کند.

این مسئول یادآور شد: فردی را انتخاب کنید که خودش را برای کشور بخواهد نه کشور را برای خود ، این در اختیار خود ما است.

وی با بیان اینکه مشکلات قضایی صنعتگران و تولیدکنندگان را در شورای قضایی استان مطرح می کنم، اضافه کرد: متعهد می شویم که به مشکلات به گونه ای که فضا متشنج نشود رسیدگی کنیم.

پورمحمدی افزود:‌ افرادی که نتوانستند در این نشست مشکلات خود مطرح کنند ، مشکلات خود را با اداره کل بازرسی مازندران در میان بگذارند تا به ما انتقال داده شود.


  • سه شنبه 14 شهريور 1391-0:0

    الهي شكر يكي آمار درست منفي اشتغال را روراست به مردم گفت. ولي چه بهتر كه فيلترش بهتر عمل كند و پيشگيري اتفاق افتد.

    • سه شنبه 14 شهريور 1391-0:0

      ببينيم دستگاه نظارتي چه قدر دم به تله ندهندگان را مي گيرد؟


      ©2013 APG.ir