تعداد بازدید: 3265

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 12 شهريور 1391-21:58

جلسه ای برای سیل/طاهایی:مساعدت خواهد شد

توقع مردم فقط این است که آجر و سیمان به آنها داده شود تا دیوار منزل خود را عقب ببرند/در این 19 ماهی که در خدمت مردم میاندرود بودیم چهار بار شاهد سیل بودیم/شش سال است ساكن سوركم و در اين شش سال سه سيل بزرگ رخ داده است/رفع مشكل اين منطقه اعتبار ميلياردي مي طلبد/رسانه ها زمانی که خسارات جانی باشد،موضوع را برجسته می کنند(گزارش دومين جلسه ستاد بحران شهرستان مياندرود)


مازندنومه:دومين جلسه ستاد بحران شهرستان مياندرود با حضور استاندار،معاونان و جمعی از مديران كل و امام جمعه شهرستان مياندرود در فرمانداري اين شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مازندنومه،علی رجبی در اين نشست اظهار داشت:پیگیری استاندار نشان دهنده توجه وی به مشکلات مردم پس از سیل اخیر است.

وی با اشاره به اخطار مدیریت بحران استانداری در خصوص وقوع سیل افزود:همان روز مقدمات کار فراهم و تذکرات لازم به دهیاران داده شد.

 رجبی با بیان اینکه در ساعات اولیه صبح و پس از شدت بارش، لالیم اولین روستایی بود که دچار آبگرفتگی شد،ابراز داشت:بعد از آن داربکلا،سورک ،اسرم و جامخانه نیز درگیر سیل شدند.

وی با تشکر از اداره راه،دشت ناز و نکاچوب جهت در اختیار قرار دادن امکانات و ماشین آلات ادامه داد:دیگر دستگاه های اجرایی و همچنین هلال احمر نیز حضور پررنگی در این حادثه داشتند.

 فرماندار میاندرود با بیان اینکه پس از تماس شهردار سورک بنده به ایشان گفتم که خود شما با شورای شهر موضوع را مدیریت کنید افزود:خوشبختانه با تلاش مسئولان و کمک مردم توانستیم موضوع را کنترل کنیم.

 وی گفت:برای حل مشکل در کوتاه مدت باید برخی خانواده هایی که در وضعیت مالی بسیار بدی قرار دارند مورد مساعدت قرار گیرند.

رجبی ابراز داشت:1322 هکتار شالیزار از بین رفته است که 700 هکتار آن تراشیده شده بود و نیمی دیگر از اراضی خسارت دیده دیگر نیز میوه و باغات بوده اند.

وی ادامه داد:2930 مترمربع دامداری، سه واحد مرغداری با 14 هزار قطعه جوجه،5راس دام،25 کیلومترجاده بین مزارع،171 هکتار باغ و مرکبات،125 هکتار سویا،6 دهنه پل در سیل اخیر ویران شده است.

 فرماندار میاندرود با بیان اینکه آبی که از داربکلا سرازیر می شود به سوی سورک هدایت می شود افزود:باید کانالی را در شهر ایجاد کنیم که این آب را به بخش های پایین دست و پیوستن به آب سد تجن هدایت کنیم.

 وی همچنین با اشاره به کانال احداثی بنیاد مسکن در روستای داربکلا که بصورت غیر فنی اجرا شده است تصریح کرد:در برخی جاها بر روی کنده درخت دیواره ایجاد شده بود که بنده از مسئولان بنیاد مسکن میخواهم تا اگر مشکل و مانعی در مسیر ایجاد این کانال وجود دارد منعکس کنند تا پیگیری شود.

وی با بیان اینکه مردم روستای داربکلا که در مسیر آب و سیل قرار دارند حاضرند تا عقب نشینی کنند افزود:توقع مردم فقط این است که آجر و سیمان به آنها داده شود تا دیوار منزل خود را عقب ببرند و برای احداث خود کانال نیز ما حاضر به تامین اعتبار مناسب هستیم.

 رجبی با اشاره به این که کانالی که در روستا وجود دارد نیز جوابگوی آب زیاد سیلاب ها نیست، ابراز داشت:کار دیگری که در کوتاه مدت می توان انجام داد احداث کانالی بزرگتر جهت هدایت آب به سمت خارج روستا می باشد.

 وی همچنین به لایروبی رودخانه اصلی داربکلا اشاره کرد و گفت:متاسفانه این رودخانه پاسخگوی این همه آب نیست و لازم است تا کل مسیر رودخانه لایروبی شود.

 فرماندار میاندرود در خصوص روستای جامخانه هم گفت:باید بریا این روستا نیز با احداث کانال آب در بالادست اب را به خارج روستا هدایت کرد و جهت لایروبی کانال این روستا نیز چند دهنه پل ارتباطی بین روستایی وجود دارد که در حال تخریب هستند و باید مرمت شوند.

 وی همچنین به تجمیع آب این روستا در زیر گذر جامخانه و مسیر اصلی جاده ساری و نکا اشاره کرد و گفت:به علت جمع شدن آب ما مجبور شدیم نیوجرسی های وسط جاده را تخریب کنیم که با هجوم آب به سمت مقابل بیش از 200 هکتار از اراضی شالیزاری آن قمست هم تخریب شد.

 وی گفت:روستای اسرم هم به دلیل اینکه آب های بالادست روستای جامخانه به آن سرازیر می شود بیش از 380 واحد مسکونی در آن دچار ابگرفتگی و آسیب شد.

رجبی بیان کرد:در این 19 ماهی که در خدمت مردم میاندرود بودیم چهار بار شاهد سیل بودیم که در اثر این سیلابها سه نفر در لالیم و دو نفر هم در داربکلا جان خود را از دست داده اند و نیاز است تا تصمیمی جدی در این خصوص گرفته شود.

* رسولي:انتقاد از دستگاه هاي اجرايي به معناي دشمني با آنها نيست

به گزارش خبرنگار ما امام جمعه میاندرود تصريح كرد:خطبه دوم نماز جمعه سياسي است و دستور دين بر آن است كه مشكلات مردم و چالش هاي سياسي جامعه بايد در آن مطرح شود و صرفا به تشكر از استاندار و رئيس جمهور ختم نشود.

 سيد مجتبي رسولي خطبه سياسي را بالا بردن سطح آگاهي و بينش سياسي مردم در زمينه هاي مختلف دانست و تاكيد كرد:امام جمعه همانند يك پدر براي منطقه است.

 رسولي افزود: انتقاد به معناي دشمني نيست،همانطوري كه ارائه انتقاد،راهكار و پيشنهاد به معناي دخالت در امور نمي باشد بلكه وظيفه امام جمعه اقتضا مي كند تا مسايل را بازگو كند.

وي گفت:گاه مسايلي از جانب استاندار مطرح مي شود كه ائمه جمعه بايد به اطلاع مردم برسانند و اينكار به معناي دخالت استاندار در امور ائمه جماعات نمي باشد همانطوري كه ما اگر مطلبي را بيان مي كنيم به معناي دشمني و يا دخالت در امور نمي باشد.

 امام جمعه مياندرود تاكيد كرد:امام جمعه وامدار هيچ كس نيست و اكنون در جامعه اسلامي نيز مراجع و علما بدون مماشات در بسياري از زمينه ها اظهار نظر مي كنند.

وي گفت:ما به عنوان امام جمعه از هيچ نهادي حتي نهاد رهبري حقوقي دريافت نمي كنيم كه به واسطه دريافت حقوق بخواهيم مسائلي را رعايت كنيم و يا مماشات كنيم.

 رسولي گفت:ما تنها از حوزه و از وجوه، سهم امام زمان را دريافت مي كنيم و بنابر اين خط قرمز ما دين و امام زمان و نائب ايشان مقام معظم رهبري است و با هيچ كس تعارف نداريم و آزادانه حرف خود را بيان مي كنيم.

وي ابراز داشت:سخنان ائمه جمعه تنها از باب خيرخواهي و اداي تكليف است و با هيچ كس عناد و دشمني ندارند.

رسولي گفت: بنده شش سال است كه ساكن سوركم و در اين شش سال سه سيل بزرگ رخ داده است كه در سيل گذشته پنج تلفات جاني داشته ايم.

وي گفت:در سيل گذشته بنده قباي خود را بالا زده و مانند مردم در آب بودم و حتي با چشمان خود مشاهده مي كردم كه در اثر طوفان و رعد و برق سقف هاي خانه ها جابجا مي شود.

 امام جمعه مياندرود بيان كرد:اگر قرار باشد امام جمعه در خانه بنشيند و فقط جمعه خطابه كند اصلا امام جمعه نيست بلكه بايد در بين مردم باشد و مشكلات آنها را لمس كند و آنها را بيان كند.

وي با اشاره به اينكه 9 روز از سيل مي گذرد و تازه استاندار و مديران در منطقه حاضر شده اند افزود:سوال بنده اين جاست كه تا به حال چه كرديد و از امروز به بعد چه مي خواهيد بكنيد؟

رسولي ادامه داد: اگر مردم بدانند و ببينند كه استاندار در روز سيل در بين مردم حاضر شده است بيشتر خوشحال مي شوند تا اينكه وام 50 ميليوني بلاعوض به آنها داده شود.

وي گفت:زندگي مردم بدون پول و وام هم سپري مي شود چنانچه از سيل گذشته نيز بسياري از مطالبات مردم پرداخت نشده است.

 رسولي با بيان اينكه بسياري از مردم به دفتر بنده مراجعه كرده و گلايه مي كنند و در نهايت هم به گريه مي افتند افزود: بنده هم مجبورم يا به فرماندار يا به مديران كل و در خاتمه هم به استاندار زنگ بزنم وگرنه كاري از دست بنده بر نمي آيد.

وي گفت:به ما بگوييد در دفتر امام جمعه را تخته كنيد و كاري به اين كارها نداشته باشيد و فقط جمعه خطبه بخوانيد ما همين كار را خواهيم كرد اما وظيفه ما اين نيست و مقام معظم رهبري هم چنين چيزي را نمي خواهند.

 امام جمعه مياندرود ادامه داد:در دو سيل قبل نيز اعتباراتي گذاشته شد اما دردي دوا نشد و اگر امروز هم قرار باشد همانند گذشته اعتبار بگذاريد اگر نگذاريد بهتر است.

وي گفت:بايد با كار كارشناسي دقيق و برنامه ريزي درست به ايجاد سد و كانال هاي انحرافي آب در بالادست اقدام كرد چرا كه مردم از تخصيص اعتبار به زير ساخت ها راضي اند.

*شجاعی:رفع مشكل منطقه اعتبار ميلياردي مي طلبد

 نماينده مردم ساري و مياندرود نيز در اين جلسه اظهار داشت:دراثر كوچك ترين بارندگي شاهد خسارات زيادي در منطقه هستيم.

سیدرمضان شجاعی گفت:به خاطر تغييرات بافت و سيتم جغرافيايي منطقه مشكلات بر روستاهاي بالادست عارض شده است و درخواست بنده اين است كه تصميم درستي در اين خصوص اتخاذ شود.

 شجاعي ابراز داشت:بيشتر مشكلات به شيب تند و زمين هاي جنگلي در بالادست بر مي گردد كه بايد تصرفات غير مجاز و ساختن و سازهاي بي مورد در مسير رودخانه ها كنترل و با انجام كارهاي زير بنايي نسخه درستي براي حل اين مشكل پيچيد.

 وي ادامه داد: بايد دوستان مسئول با برنامه ريزي و مطالعه دقيق ريشه يابي كنند و مشكل را به شكل اصولي حل كنند.

نماينده مردم ساري و مياندرود با بيان اينكه بنده روز سيل از منطقه بازديد كرده ام افزود:متاسفانه در حاشيه رودخانه كانالي ايجاد شده بود كه انسان براي حوض خانه خود نيز از اين سازه ابتدايي استفاده نمي كند و اين نشان دهنده نظارت ضعيف دستگاه هاي اجرايي است.

 وي گفت:آبي كه سنگ هاي چند تني را حركت مي دهد طبيعي است كه اين سازه غير اصولي را تخريب خواهد كرد.

عضو مجمع نمايندگان استان مازندران گفت:اعتبار كافي و مورد نياز براي انجام كار اصولي داده نمي شود و نمي شود تا با اين اعتبار كار زير بنايي انجام داد.

وي ادامه داد: مطمئن باشيد اگر چند روز ديگر باراني در همين قد و قامت ببارد باز وضع به همين منوال خواهد بود.

 شجاعي ادامه داد:رفع مشكل اين منطقه اعتبار ميلياردي مي طلبد و با 30 يا 40 ميليون تومان كار به جايي نخواهيم برد.

 وي خواهان اقدام عملي و برخورد با متخلفان شد و تصريح كرد:متاسفانه بيمه هم تا سقف 20 درصد پرداخت نمي كند و نياز است تا در اين مورد تجديد نظر شود.

نماينده مردم ساري و مياندرود گفت:اميدواريم با تصميم گيري درست در اين خصوص يكبار براي هميشه مشكل اساسي اين روستاهاي بالادست حل شود.

*طاهایی:رسانه ها زمانی که خسارات جانی باشد موضوع را برجسته می کنند

به گزارش مازندنومه، استاندار مازندران با بیان اینکه این دومین جلسه تشکیل ستاد بحران است، افزود:امام جمعه میاندرود از بنده درخواست داشتند جلسه ای در منطقه جهت پیگیری مشکلات مردم تشکیل شود.

سیدعلی اکبرطاهایی با بیان اینکه بسیاری از جنگل های بخش بالادست تخریب شده،افزود:قبلا در این زمین ها اگر جنگل نبود لااقل بوته زار وجود داشت و مانع از سرازیر شدن آب می شد اما اکنون با شیار این زمین ها آب به سمت روستاها سرازیر می شود.

 طاهایی گفت:ما در حال حاضر برای کار ابتدایی حاضریم دو میلیارد تومان از سود هفت درصد کامزد بانکی را جهت تغییر الگوی کشت و نهالکاری در اراضی جنگلی و یک میلیارد تومان نیز جهت احیای آب بندان های میاندرود اختصاص دهیم.

 وی گفت:نهال کاری کل جنگل ها در حدود 14 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و ما از امسال بخشی از این بودجه را جهت اصلاح جنگل در این بخش اختصاص خواهیم داد.

 استاندار مازندران با اشاره به خسارت 75 میلیاردی سیل کلاردشت در سالهای اخیر افزود:ما تنها توانتسیم پنج میلیارد تومان اعتبار جهت جبران خسارات دریافت کنیم چرا که بیشتر رسانه ها در مسایل اجتماعی زمانی که خسارات جانی باشد موضوع را برجسته می کنند و گاه از تخریب های این چنین به راحتی می گذرند.

وی ابراز داشت:در آن مقطع تنها توانستیم شش درصد خسارات وارده به مردم را جبران کنیم.

 طاهایی گفت:در حال حاضر طبق قانون برخورد شود و جاهایی که جهت هدایت آب ها نیاز به بازگشایی دارد کار انجام شود و در موقع مورد نظر نیز مساعدت خواهد شد.


  • چهارشنبه 15 شهريور 1391-0:0

    ورکلا عشقه

    • سه شنبه 14 شهريور 1391-0:0

      وقتي با برنامه روستا و شهر نمي سازيم همين مي شه!

      • دوشنبه 13 شهريور 1391-0:0

        واسه کندلوس هم همین رو گفتند و اما الان که بیش از دو سال از سیل سال 89 گذشت و یک سیل دیگه هم امسال اومد اما یک ریال هم مساعدت نشد و همه اینها تنها فقط در حد حرف باقی ماند.خدا به مردم میاندرود صبر بده


        ©2013 APG.ir