تعداد بازدید: 3531

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 20 شهريور 1391-8:59

شورا باید.../10 پیشنهاد برای ساری

ریاست شورا باید خط دهنده ایده آل های شهرسازی و تاکید کننده بر شکل گیری فضای صحیح کالبدی در شهر باشد/برنامه ریزی برای داشتن قهرمانان در المپیک بسیار عالی است ولی کار شورا پرداختن به این امر نیست/شورا باید فشار سنگینی را بر مسئولان استانی اعمال کند/به فکر یک خط مترو یا تراموا از قائم شهر تا نکا باشید/هدف نهایی در اجرای همه پروژه ها در شهر ساری باید منجر به رفاه شهروندان شود.


مازندنومه؛یادداشت مهمان،غلامعلی رنجبر:1- جلسات شورای شهر باید به ارائه راهکارها یا محلی برای طرح نیازهای شهروندان تبدیل شود و از تندروی های بی نتیجه و انتقادات مخرب و دل آزاری تفرقه ساز پرهیز نماید.

 2- شورای شهر باید مظهر خواسته های بزرگ به بزرگی شهر ساری باشد و از طرح مسائل تکراری و کوچک در جلسات علنی شورا جداً جلوگیری شود.

 ریاست شورا باید خط دهنده ایده آل های شهرسازی و تاکید کننده بر شکل گیری فضای صحیح کالبدی در شهر باشد و فضای نقد را به سمت مسئولان استانی هدایت کند.

 3- برنامه ریزی برای داشتن قهرمانان در المپیک بسیار عالی است ولی کار شورا پرداختن به این امر نیست و باید شورا با اداره کل تربیت بدنی در این زمینه معاضدت نماید و با هماهنگی با آنان برای ورزشکاران برنامه ریزی کند.

البته همه قهرمانان استان مایه افتخار ما هستند و به عنوان مرکز استان باید از همه آنها شکوهمندانه تجلیل نمائیم و به همه قهرمانان از هر شهری افتخار کنیم.

4- شورای شهر باید به عنوان بازوی شهردار عمل کند و از نقدهای غیر ضرور خودداری کند. به اندازه کافی فضای روانی نامناسب در ساری وجود دارد و نیازی نیست شورا محل تامین خوراک برای رسانه ها در جهت نقد عملکردهای ریز و درشت بشود.

 مصوبات شورا برای اقدام شهرداری در یک فضای از قبل طراحی شده می تواند در دراز مدت راهگشا باشد.

شورا باید فشار سنگینی را بر مسئولان استانی اعمال کند که ساختمان های نیمه کاره خود را تکمیل کرده و مزاحمت برای شهروندان را پایان دهند.

 شورا باید در مورد تامین فضای پارکینگ متناسب با ترافیک جمعیتی ادارات دولتی و بانکها و شرکت ها وسواس به خرج دهد و دستگاه هایی را که در وسط شهر قرار دارند را وادار به تامین پارکینگ طبقاتی نماید.

البته می توان در یک سرمایه گذاری مشارکت جویانه توسط شرکت ها و ادارات مختلف با سهمیه بندی متناسب با میزان مراجعات در خیابان های انقلاب، قارن، فرهنگ، جمهوری اسلامی و 18 دی و حتی طالقانی و مدرس و امیر مازندرانی اقدامات ضرب الاجل برای تعریف پارکینگ را داشت.

 البته در شهرهای بزرگ همانند مشهد مقدس مردم به پیاده روی از نقطه پارک ماشین تا مقصد اداره یا شرکت یا زیارت عادت کرده اند و هر روز کلی اجباراً پیاده روی می کنند تا کاری را انجام دهند که به طور ناخواسته مفید است مگر برای افراد مسن و یا دارای مشکل جسمانی.

بنابراین شورای شهر باید از شهرداری بخواهد که این فضا را طراحی بکند و برای اجرای آن جدی باشد.

 انتقال ادارات دولتی به خارج از خیابان های شلوغ شهر باید به عنوان یک هدف استراتژیک و دائمی در شورای شهر تبدیل شود و هر روز به مدیران دستگاه ها، شرکت ها و حتی برخی از بانک هایی که قسمت های اداری آنان برای شهروندان تولید مزاحمت می کنند باید تذکر داده شود و این تذکرات را با نام و عنوان هم بیان نمود تا تاثیر گذار باشد و از تمام اهرم های قانونی برای خلوت سازی فضای متراکم بافت قدیم استفاده نمود.

5- حال که میدان ولی عصر (عج) در اثر طمع یا بی درایتی با این وضع طراحی شد در مورد میدان امام (ره) مطالعه بیشتری صورت گیرد تا مجدداً با اشتباه طراحی رو به رو نشویم.

طراحی توسط مهندسان و کارشناسان همه قسمت کار نیست و باید جلسات زیادی برای بررسی جزئیات روان شناسی و حرکت ترافیک از نقاط پیرامونی به سمت داخل شهر و هدایت های بار ترافیکی به نقطه هدف گذاشته شود تا معلوم شود نتیجه تغییر بار کدام ضلع از میدان یا خیابانهای منتهی به آن را کم یا زیاد می کند.

این جور نباشد که بار ترافیک را از نقطه ورودی برداشته و به نقطه ای هدایت کنیم که در آنجا معضل بعدی داشته باشیم.

 6- هدف نهایی در اجرای همه پروژه ها در شهر ساری باید منجر به رفاه شهروندان گردد. باید راه هایی را جستجو کرد که افزایش بار ترافیک توسط مراجعات شهروندان استانی با کمال احترام به حقوق شهروندی آنها و راحتی کامل انجام پذیرد.

 باید ناوگان تاکسیرانی شهر با سرعت بالا تمام اتومبیل های سرویس دهنده را نوسازی و زیباسازی کند. باید از تجارب دنیا برای این سرویس دهی ها استفاده شود.

 چرا نباید از همین الآن به فکر یک خط مترو یا تراموا از قائم شهر تا نکا با عبور از نقاط مرکزی شهر ساری بود؟

چرا نباید همین نامه را از پهنه کلا تا دریای فرح آباد طراحی نمود که به دلایلی با استقبال بیشتری هم رو به رو خواهد شد؟

 7- استفاده از تبلیغات روی تاکسی ها حق طبیعی شهرداری و سازمان تاکسی رانی و رانندگان تاکسی است و باید به عنوان منبع درآمد آن را جدی گرفت.

 در دنیا از مگنت های طراحی شده که به درب تاکسی ها می چسبند استفاده می شود و اتفاقاً تاکسی را هم بسیار زیبا می کنند. فضای تبلیغات با تاکسی ها و اتوبوس ها می تواند زیبا تر هم بشود.

در مسکو و سنت پترزبورگ دیدم که در وسط بولوارها به جای سیستم های غول پیکر نصب بنرها و تراکت های تبلیغاتی از سیستم دیجیتال با اندازه کوچکتری که فقط عرض بولوارها را پر می کند با طراحی زیبا و تبلیغاتی متحرک و انیمیشن های جذاب در اماکن مناسب اقدام می کنند که خیلی هم درآمد زا است و از یک مکان می توان برای تبلیغات چندین شرکت و کالا استفاده کرد.

 8- دیجیتالیزه کردن صحنه های تبلیغاتی در شهر باید به تابلوی سر در مغازه ها و ادارات هم تسری داده شود. نفس این کار زیبایی آفرین و جذاب است باید از خست در اندازه تابلوهای دیجیتالیزه پرهیز شود.

 برای رقابت در تامین هزینه های تابلوهای نئون معمولی در سر در مغازه ها توسط یک شرکت کالایی مانند پاک یا کاله می توان اقدام مشترک بین شرکت ها را تشویق کرد و چندین شرکت با سرمایه گذاری مشترک طراحی دیجیتالی برای تابلوهای سر در مغازه ها برای استفاده های مشترک تبلیغاتی داشته باشند.

 از امکان تبلیغاتی پل های داخل شهری مانند ولی عصر (عج) و غدیر و ... نباید به صورت تبلیغات ایستا و زمخت استفاده نمود.

 باید اقدام به طراجی تابلوهای متحرک و انیمیشن دار کرد تا حداکثر بهره برداری اقتصادی از این فضاهای استثنایی به عمل آید.

 همچنین تمام پل های عبور عابران پیاده رو را باید از این نوع طراحی برخوردار نمود و سریعاً به نصب پله های برقی در آنها اقدام کرد.

 این کار فرهنگ استفاده از پل ها را افزایش می دهد و بهانه های سخت بودن برای عبور از آن را از بین می برد.

 اگر با طراحی هایی حاشیه پیاده رو ها در جاهای شلوغ موانعی شکیل برای جلوگیری از عبور و مرور افراد پیاده از هر جای خیابان اقدام صورت گیرد و در نتیجه از تولید مزاحمت برای رانندگان جلوگیری شود این امر به خودی خود سرعت حرکت در ترافیک را بالا می برد و امنیت روانی رانندگان را افزایش می دهد.

9- از همین الآن شهرداری با کمک شورای شهر یک پرسپکتیو نمایی کلی برای هر خیابان طراحی کند و کلیه ساختمان هایی که قرار است در آن خیابان ساخته شو باید بر اساس این نمای کلی طراحی و نماسازی شوند و کلیه مغازه ها هم از این الگوی کلی چه در هنگام فعالیت و باز بودن و چه در هنگام بسته بودن تبعیت کنند. این خود می تواند به یک راهنما برای بسیاری از مراجعه کنندگان به ساری تبدیل شود.

 10- پارک ها و تفرجگاه ها و شهربازی ها و تله کابین در حد شعار باقی نماند و با سعه صدر و تامین امکانات برای پیشروی در اجرای پروژه به عملی شدن و نهایی شدن آنها کمک شود.

پروژه عظیم دنیای آرزو به طور جدی و با دید کمک به سرمایه گذار پیگیری شود و پالس های منفی برای توقف اجرایی آن از بین برود.

 تعریض و افزودن باندهای بولوار فرح آباد از میدان ولی عصر (عج) حداقل تا انتهای صفر آباد آینده خوبی را برای شهرداری رقم خواهد زد.

شهرداری برای توسعه حوزه قانونی شهر از نقطه فعلی به انتهای صفر آباد نباید بترسد چرا که سود بزرگی را در آینده برای شهر ساری در بر خواهد داشت.

 ترافیک جمعیتی در این منطقه زیاد است و بخواهیم نخواهیم دارند از امکانات شهرداری استفاده می کنند و بهره برداری های درآمدی آن به جیب دیگران می رود و ساماندهی آن برای شهرداری بسیار نافع خواهد بود.


  • چهارشنبه 22 شهريور 1391-0:0

    نظرات دکتر بسیار جالب بود
    ایشون در استرالیا تحصیل کردند و یک شهر پیشرفته رو از نزدیک دیدند
    بنده تحصیلات دوره کارشناسی در گرگان بودم، متاسفانه ما از گرگان هم عقب تر هستیم
    من هم چند تا پیشنهاد دارم که میدونم کسی نیست که توانایی حتی پیگیری این رو داشته باشه
    ما نه شهر صنعتی هستیم نه توریستی
    حداقل توریستی باشیم
    1) میشه بلوار فرح آباد و به مسیر دوچرخه سواری تجهیز کرد مانند بلوار کشاورز تهران و وسط این بلوار آب نما ها یا فواره های کوچیک قرار داد هر چند بدون تعارف اینقدر مسئولین کم عرضه ای داریم که تو این 30 سال نتونستن درختکاری اطراف جاده رو هم انجام بدن
    2) یک رستوران نزدیک ساحل زیر دریا ساخته بشه که اطرافش کلیه ماهی های دریای خزر در یک محفطه به عنوان دیواره رستوران دورتادور رستوران زیر آب رو پوشش بدن
    3) با همکاری میراث فرهنگی مرکز شهر سنگ فرش بشه و به جاش خیابان امیر مازندرانی و فرهنگ، طبرسی تعریض بشه
    4) خطوط مخصوص اتوبوس از دریا تا پارک شهید زارع فعالیت کنند
    5) میدونم اینا انجام نمیشوند...

    • غلامعلی رنجبرپاسخ به این دیدگاه 0 0
      سه شنبه 21 شهريور 1391-0:0

      با تشکر از نظرات دوستان و منتقدان بنده تصمیمی برای کاندیداتوری در شورای شهر ندارم و از بذل محبت دوستان و منتقدان بسیار ممنون و متشکرم. این مسائل را به عنوان یک شهروند عرض نمودم و مسائل بسیار زیاد دیگری نیز هست که به موقع عارض خواهم شد.

      • دكتر محبوبپاسخ به این دیدگاه 0 0
        سه شنبه 21 شهريور 1391-0:0

        دكتر دوست داريم.

        • سه شنبه 21 شهريور 1391-0:0

          خدا آن روز را نیاور که ایشان کاره ایی شوند . دیگر فاتح ساری خواندست . مطمئن باشد فردای مسئولین ایشان باید با فرح آباد خداحافظی کنیم . .

          • بهمن صادقی لاریمیپاسخ به این دیدگاه 0 0
            سه شنبه 21 شهريور 1391-0:0

            باتشکر از جناب اقای دکتررنجبر بابت طبقه بندی کردن فعالیتها ،همراه با پیشنهادهای خوب وسازنده .باعنایت به حذف تدریجی یارانه ها ی سوخت،تلفات جانی و خسارات مالی زیاد،اتلاف زمان و آلودگی محیط زیست ،ترافیک بالای مازندران و....پیشنهاد یک خط تراموا میتواند بسیار ارزشمند باشد .باعنایت به رشد خطی شهرهای مازندران این پروژه میتواند در فازهای بعدی محدوده بیشتری از استان را دربرگیرد،این پیشنهاد به موقع مطرح گردیده است و میتواند یکی از اولویتهای مهم شورای ترافیک و حمل و نقل استان قرار گیرد تا به استناد بند الف ماده 215 قانون برنامه پنجم توسعه، گزارش توجیهی، اقتصادی ،فنی و زیست محیطی آن تهیه وتوسط دستگاه اجرایی ذیربط و نمایندگان مجلس مازندران بعنوان یکی از پروژه های مهم و استراتزیک درلایحه بودجه سال 92 به مجلس شورای اسلامی جهت تصویب یشنهاد گردد .همانگونه که درسالها ی قبل مترو در کلانشهرها به همین شکل تصویب گردید .امیدواریم این پیشنهاد خوب در همینجا به فراموشی سپرده نشود ، برآورد دقیقی از هزینه فایده آن در دست نیست ولی به نظر میرسد ظرف کمتر از 5 سال هزینه آن جبران گردد.

            • سه شنبه 21 شهريور 1391-0:0

              چی چی رو در دوره بعد انتخابات ببینیم ؟ اینها همه فیلم و تبلیغات است . . ایشان هم اگر مسئولیت داشته باشند این حرف ها را نمیزنند

              • سه شنبه 21 شهريور 1391-0:0

                به اميد خدا در انتخابات سال اينده جناب دكتر را در شوراي شهر ببينيم. وجود ايشان براي ساري بسيار مفيداست. به اميد آن روز

                • دوشنبه 20 شهريور 1391-0:0

                  آقاي دكتر فرح آبادي عزيز خواهش ميكنم دوره بعد كانديداي شوراي شهر بشويد.

                  • سايه خيالپاسخ به این دیدگاه 0 0
                    دوشنبه 20 شهريور 1391-0:0

                    هم مي توانند بروند فرنگ و عكسي بيندلزند از ميدانگاه و تبليغات شهر و خيابان و معماري اش و بياورند و بنشينند دور هم و ميوه اي پوست بكنند و سلامي و صلواتي.
                    امروز حرف بزوئن چه آسونه سپيده جانم!
                    عمل هاكردن خله سخته سپيده جانم!

                    • دوشنبه 20 شهريور 1391-0:0

                      این ها که همش ده راهکار بود ، اگر 100 راه کار هم بدهید باز اوضاع و احوال ساری بهتر از این نخواهد بود .

                      • دوشنبه 20 شهريور 1391-0:0

                        جدا نظرات دکتر بسیار حرفه ای و کاشناسانه بوده که از نظر بنده جای هیچ بحثس نذاشته اعضای محترم شورای شهر ساری و شهردار محترم مرکز استان لطفا این متن دکتر رنجبر رو تو الویت کارهای شهرداری قرار بدید

                        • دوشنبه 20 شهريور 1391-0:0

                          اقای دکتر ایده هایی خوبی را برای شهر ارائه دادند که اجرای انها هم زیاد کار بزرگی نمیتونه باشه.اما آقای دکتر فراموش کردند که مسئول دلسوزی که به فکر مردم باشی پیدا نمی شه.از ابتدا همه میدونستند که پل میدان ولی عصر زیاد دردی رو دوا نمی کنه جناب شهردار واعضا شورا چون می خواستند یه یادگاری بزرگ از خودشون به جا بزارن(حالا چه خوب چه بد) ودر اینده پوزشو بدن پل رو ساختند والان هم که شهر رو به قول خودشون به یه ادم با تجربه سپردند که نشان از استقلال عمل و دلسوزی ایشان می باشد.

                          • دوشنبه 20 شهريور 1391-0:0

                            آقاي دكتر درمورد تخريب يا بازسازي بافت فرسوده و كسل كننده قسمت هاي مركزي شهر هم راه حلي ذكر ميكرديد. شوراي شهر به نيروهاي قوي و خوش ذوقي و متفكري مانند شما نياز داره اميدوارم در دوره بعدي شاهد حضور شما در شورا باشيم.


                            ©2013 APG.ir