تعداد بازدید: 1988

توصیه به دیگران 1

شنبه 1 مهر 1391-1:21

کاغذ،بندی 90 هزار تومان/کمر فرهنگ خم شده است

بی توجهی مسئولان وزارت خانه های ارشاد و صنعت ،معدن و تجارت به بازار کاغذ و نشان ندادن کوچک ترین دغدغه و عکس العمل نسبت به تغییرات ناگهان قیمت ها و ایجاد دلال بازی موجب شد قیمت کاغذ به حد اعلای خود در تاریخ چاپ در ایران برسد و این روزها از مرز هر بند 000/90 تومان و بیشتر هم بگذرد/به نظر نمی رسد که دولت محترم در بخش فرهنگ و کتابخوانی دغدغه ای داشته باشد.


مازندنومه؛یادداشت مهمان،محمدرضاصادقي سوادكوهي،نویسنده و ناشر:روزی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،یارانه کاغذ را حذف کرد-هر چند برای فعالان عرصه نشر و فرهنگ مکتوب ،تا حدودی سخت بود-به دلیل قطع ید دلالان و بورس بازان ،از این اقدام دولت،حمایت شد و انصافاً مخالفت جدی و قابل تاملی صورت نگرفت.

مشکل اما از آنجا شروع شد که دولت پس از قطع یارانه های کاغذ و اصطلاح آزاد سازی قیمت آن ،نظارت خود را هم از بازار کاغذ برداشت و از این نقطه بود که بزرگترین آسیب ها به ستون فقرات فرهنگ و ادب این مرز و بوم وارد شد تا این که امروز دیگر کمر فرهنگ خم شده است.

بی توجهی مسئولان وزارت خانه های ارشاد و صنعت ،معدن و تجارت به بازار کاغذ و نشان ندادن کوچک ترین دغدغه و عکس العمل نسبت به تغییرات ناگهان قیمت ها و ایجاد دلال بازی جدید در پشت سفارش واردات کاغذ با ارز مرجع و عرصه آن در بازار به نرخ ارز آزاد از سوئی و باور غلط مسئولان امر بر واردات محوری به جای توجه به تولید ملی و تقویت کارخانجات و مراکزی که در مسیر تولید کاغذ درختی گام بر می دارند موجب شد قیمت کاغذ به حد اعلای خود در تاریخ چاپ در ایران برسد و این روزها از مرز هر بند 000/90 تومان و بیشتر هم بگذرد.

اکنون بسیاری از ناشران و فعالان عرصه کتاب و مجلات به اجبار دست از چاپ کتاب ها و آثار فرهنگی کشیدند و ناامیدانه به قیمت های کاغذ می نگرند و بدین ترتیب موجی جدید از تعطیلی و بلاتکلیفی صنعت نشر و فرهنگ مکتوب کشور را فرا گرفته است ، بدون این که دولت محترم حتی یک «آخ »بگوید!

در حالی که در سال حمایت از تولید ملی قرار داریم و تنها حدود چهار ماه از فرمایش مؤکد رهبری معظم انقلاب در حاشیه باز دیدشان از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران درباره اهمیت استراتژیک تولید داخلی کاغذ می گذرد،این همه اصرار مسئولان وزارت ارشاد و صنعت و معدن و تجارت برای واردات کاغذ آن هم در شرایط نوسانات ارز که قطعاً چند ماهی است کاملاً از کنترل و اختیار دولت خارج شده است و امیدی به قدرت و اراده دولت در اصلاح این بازار وجود ندارد ،هیچ وجاهتی ندارد.

این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش حدود 40 هزار تن کاغذ مورد نیاز خود را با یک سیایت صحیح و اصولی از تولید کنندگان داخلی تهیه نموده و این بدان معنا است که اگر دولت گوشه چشمی به تولید داخلی کاغذ داشته باشد و از اصرار بیهوده بر واردات کاغذ دست بر دارد و به ساماندهی و حمایت از تولید کنندگان داخل بپردازند امید می رود طی فرآیندی دو سه ماهه اوضاع بازار نشر به حالت عادی برگردد.

به نظر نمی رسد که دولت محترم در بخش فرهنگ و کتابخوانی دغدغه ای داشته باشد و به نظر نمی رسد تعطیلی چاپخانه ها و فعالیت ناشران که زنگ خطری بزرگ برای پیشرفت در عرصه فرهنگی است ، برای مسئولان عزیز مهم باشد.

برای خانواده هایی که درگیر انواع تورم و معضلات اقتصادی اند افزایش یکباره قیمت کتاب به میزان صد در صد که ناشی از بی ثباتی و بی مدیریتی بازار کاغذ است خروج این قلم فرهنگی از سبد خانوار و این شروع یک بحران بزرگ اجتماعی و فرهنگی است البته اگر مسئولان ما بخواهند صدای آژیر ها را بشنوند ما وظیفه داریم دلسوزانه هشدارهای خود را مطرح کنیم اما صد حیف که اینها دغدغه دولت نیست.

امید که دستی از غیب درآید و محصول قلم-«کتاب»-را دریابد.



©2013 APG.ir