تعداد بازدید: 9389

توصیه به دیگران 4

دوشنبه 10 مهر 1391-7:48

شاید دیسک کمرتان،علامت سرطان باشد

دیسک کمر،طیف گوناگونی از بیماری ها از سرطان استخوان تا سرطان خون و بیماریهای عفونی و کم خونی و...را در بر می گیرد/جوان 17ساله ای با مشکل دیسک کمر و سیاتیک مرجعه کرده با مشاهده رنگ پوست و مخاط دهان بیمار برای وی تشخیص کم خونی شدید دادم. جالب اینجاست که وی سابقه ورزش و خاک خوری داشت.(کلینیک مازندنومه)


مازندنومه،دکتر رضا شاکری،متخصص درمان های غیر جراحی رهبیلیتیشن:در بیماری دیسک که پارگی و فتق دیسک سبب صدمه و آسیب به عصب سیاتیک می شود،تست های آزمایشگاهی نظیر آزمایش خون ارزش چندانی ندارند.

 با این وجود در مواردی از بررسی های آزمایشگا.هی استفاده خواهیم کرد با وضعیت کلی بیمار را بررسی کنیم؛مثلا بیمار مبتلا به دیسک کمر با سابقه بیماری دیابت (مرض قند ) ویا سابقه بیماری کلیه نارسایی کلیه.

ضمنا در صورت نیاز به بررسی آخرین و ضعیت داخلی بیمار هم می توانیم از تست های آزمایشگاهی استفاده کنیم.موارد زیر نمونه هایی از این نیاز ها هستند .


1- آقای ....یکی از هنرمندان بزرگ کشور با دیسکو پارتی و درد سیاتیک مراجعه می کند، ولی وقتی از بیمار سوال کردم که آیا تغییر وزنی هم داشته اید؟ پاسخ داد: بله اخیرا کاهش وزن قابل توجه داشته ام.

وقتی پرسیدم چرا و آیا رژیم گرفته ای؟گفت:خیر بدون رژیم وزن من کم شده است .

بیمار را با شک به سرطان همراه با دیسک و سیاتیک جهت تست های خاص به آزمایشگاه فرستادم و متاسفانه سرطان بیمار تایید شد،بنابراین اولویت درمانی به سرطان داده شد.

بدیهی است دقت در وضعیت بیمار از نظر لاغرشدن بی دلیل سبب تشخیص بیماری شد و بیمار بدون فوت وقت تحت درمان سرطان قرار گرفت .

2- بیماری معلم ) به علت دیسک کمر و مشکل سیاتیک مراجعه کرد. در معاینه متوجه توده ای غیر طبیعی شدم و پس ازبررسی های لازم با تشخیص سرطان خون بیمار تحت درمان قرار گرفت که البته از سرطان های با پاسخ عالی به درمان بود.

بعد ها بیمار با دسته گل به مطب من آمد و در حالی که اشک می ریخت گفت : اگر شما متوجه مشکل خونی من نمی شدید شاید هرگز عروس شدن دخترم را نمی دیدم!


تشخیص یه موقع بیماری های سخت مثل سرطان می تواند کمک موثر به بیماران باشد.


3-بیماری(کشاورز) 52ساله پس از آنکه به علت دیسک کمر تحت درمان های مختلف نظیر تزریق در ستون فقرات قرار گرفته بود،به این جانب مراجعه کرد .

در معاینه بیمار با توجه به وضعیت بیمار با احتمال تب مالت، آزمایش تب مالت برای بیمار خواستم و بیمار به جای ادامه درمان دیسک و سیاتیک تحت درمان تب مالت قرار گرفت و به درمان هم جواب داد.

 بنابراین طیف گوناگونی از بیماری ها از سرطان استخوان تا سرطان خون و بیماریهای عفونی ممکن است در بیماران مبتلا به دیسک کمر وجود داشته باشد.

 بنابراین در صورتی که بیماران مبتلابه دیسک کمر تحت معاینه دقیق قرار بگیرند با شک به این نوع بیماری ها باید درمان بیماری مربوط صورت بگیرد.

در این موارد بدیهی است که آزمایشگاه کمک فراوانی به بیماران می کند ولی در مورد پارگی دیسک و یا مشکل شک دیسک آزمایشگاه هیچ کمکی به بیمار نمی کند.


گاه بیماران با مشکل دیسک – سیاتیک با مشکلات دیگری نظیر کم خونی مواجه می شود.پزشک بایدبه حل مشکل کم خونی بیمار بپردازد.

در این مورد هم جوان 17ساله ای با مشکل دیسک کمر و سیاتیک مرجعه کرده با مشاهده رنگ پوست و مخاط دهان بیمار برای وی تشخیص کم خونی شدید دادم. جالب اینجاست که وی سابقه ورزش و خاک خوری داشت.

 باتذکر،وی خاک خوری را کنار گذاشت و داروهای ضد کم خونی هم قدم بعدی درمانش بود. در پایان درمان دیسک کمر وسیاتیک وی انجام شد و بیمار بهبودی قابل توجهی پیداکرد.

 بدیهی است بهترین مرجع درمان دیسک کمر پزشکان هستند زیرا وقتی بیمار تحت درمان یک پزشک قرار می گیرد،نه تنها دیسک کمر و سیاتیک او ، بقیه مشکلات احتمالی اش از کم خونی گرفته تا سرطان خون و استخوان او هم درمان می شود.



    ©2013 APG.ir