تعداد بازدید: 4754

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 17 مهر 1391-18:32

یک هفته کم است

گزارش مازندنومه از روز سوم هفته هنر مازندران/رسانه های پایتخت معتقد بودند که به رقم سفرهای میلیونی و متعدد تهرانی ها به مازندران، هنوز زوایای مختلف فرهنگ و هنر این استان برای شهروندان پایتخت ناشناخته است+گزارش تصویری


مازندنومه،کلثوم فلاحی:غروب دوشنبه 17 مهرماه در سومین روز از هفته هنر مازندران که تا 19 مهرماه در فرهنگسرای نیاوران تهان برگزار می شود،چند برنامه هنری دیپگر اجرا شد.

در روز سوم،علاوه بر اجرای گروه آیینی پارپیرار و اجرای بخشی دیگر از نمایش آیینی مازرون بهشته توسط گروه نمایشی کله‌ونگ، گروه هزار دستان به سرپرستی علی‌اصغر رستمی به اجرای موسیقی پرداخت.

استقبال مردم-حتی غیر مازندرانی ها-از این برنامه ها و نیز غرفه های برپا شده مناسب بود و رضایت نسبی وجود دارد.

*پدر عکاسی مازندران:برگزاری هفته هنر استمرار داشته باشد

سید احمد طاهرپور در حاشیه بازدید از نمایشگاه هفته هنر مازندران در فرهنگسرای نیاوران، در رابطه با استفاده از پوشش و لباس محلی و سنتی، اظهار داشت:‌اگر هنرمندان و بزرگتر‌ها در هر زمینه، نسبت به پوشیدن لباس محلی اقدام کنند، دیگران هم راغب به استفاده از این لباس می‌شوند.

وی با بیان اینکه مردم منتظر هستند تا ببینند الگوهای آنها از چه پوششی استفاده می‌کنند تا تقلید کنند، متذکر شد: اگر قرار است هنرمندان الگوی دیگران باشند، پس چرا این کار را نکنیم؟

این عکاس برجسته مازندرانی با اشاره به اینکه شوی لباس محلی باید راه‌اندازی شود، افزود:‌ در این لباس‌ها باید المان‌هایی از مازندران استفاده شود تا اگر طرح‌های مازندرانی با سلیقه جوانان ما هماهنگ نبود، نقش و نگار مازندران را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه می‌توانیم جلیقه نمدمالی تهیه کنیم و باید شکل نمدها را از زیر پا انداختن، دربیاوریم، تصریح کرد:‌ طرح مرغ مازندرانی بسیار زیباست که می‌توان در تهیه لباس‌های محلی از این طرح بهره برد.

این هنرمند مازندرانی یادآور شد: از تلفیق نمدمالی و پارچه، می‌توان طرح جدیدی ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه گستره نگاه مسئولان باید بازتر شود، خاطرنشان کرد: لباس مازندرانی، از پوشیده‌ترین لباس‌های اقوام بوده و از منظر مذهبی هم تایید شده است پس چرا در قالب شوی لباس ارائه نمی‌شود؟

طاهرپور با بیان اینکه تصور می‌کنیم لباس محلی فقط مربوط به روستاها است، اظهار داشت: اگر کنسولگری‌های ما در خارج از کشور همکاری کنند می‌توانیم نمایشگاه لباس‌های محلی را در سایر کشورها برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایرانی‌های مقیم خارج از کشور در سفر به ایران، لباس‌های محلی را خریداری کرده و با خود می‌برند، گفت: در برخی کشورها لباس‌هایی ارائه می‌شود که از کمترین زیبایی برخوردار نیستند اما چرا ما این زیبایی‌ها را به نمایش نمی‌گذاریم؟

طاهرپور با بیان اینکه این لباس‌ها در خارج از کشور خواهان دارد، ادامه داد:‌این حرکت باید آغاز شود و چندین سال است که این مسائل را بازگو می‌کنیم اما کسی گوش شنوا ندارد.

این استاد عکاسی خاطرنشان کرد: تغییراتی در نگاه و تفکر مسئولان نسبت به برگزار کردن نمایشگاه باید ایجاد شود.

وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌های هفته هنر باید استمرار داشته باشد، افزود: اجرای برنامه و حفظ سنت و آیین‌ها و فرهنگ بومی صرفا در هفته هنر، دردی را دوا نمی‌کند.

طاهرپور با اشاره به اینکه در سطح شهر و استان تبلیغاتی در رابطه با برگزاری هفته هنر به چشم نمی‌خورد، تصریح کرد: بسیار ساده به موضوع نگاه شده است.

وی با بیان اینکه برای برگزاری هفته هنر، هزینه شده تا فرهنگ خود را انتقال دهیم، اذعان داشت: ارائه فرهنگ، نیازمند اطلاع‌رسانی است.

این استاد عکاسی با اشاره به اینکه مازندرانی‌ها با فرهنگ و آیین‌های خود آشنایی دارند، ادامه داد: این نمایشگاه را برای غیر مازندرانی‌ها برگزار می‌کنیم و باید ببینیم چه تعدادغیر مازندرانی به این نمایشگاه مراجعه می‌کنند.

وی اضافه کرد: شهرداری تهران باید چند جایگاه را برای تبلیغات هفته هنر مازندران اختصاص می‌داد.

استاد دانشگاه فرهنگ و هنر مازندران خاطرنشان کرد: در برگزاری هفته هنر مازندران، همه دستگاه‌ها و نهادها باید نقش داشته باشند و به این طریق است که می‌توانیم بهره‌برداری بهتری کنیم.

*فرش هفته مازندران در دست بافت است

طراح فرش هفته هنر مازندران، گفت: فرش هفته مازندران با حدود 150 هزار گره در دست بافت است.

سیده معصومه عمادی در حاشیه برگزاری هفته هنر مازندران در فرهنگسرای نیاوران اظهار داشت: در طراحی تابلو فرش هنر مازندران سعی کردیم از نمادهای صنایع دستی استان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در طراحی فرش در قسمت‌های مربوط به هر شهرستان، نماد فرهنگی و صنایع دستی آن شهرستان را مورد توجه قرار دادیم، متذکر شد: در طراحی این فرش از رنگ‌های سبز که نماد مازندران و رنگ‌های آبی که نماد دریای نیلگون خزر است، استفاده کردیم.

عمادی با اشاره به اینکه کبرا محرابی بافنده این فرش و از بافنده‌های مطرح مازندران است، ادامه داد: ابعاد فرش 60 در 80 سانتی‌متر بوده و حدود 150 هزار گره در بافت این فرش به کار رفته است.

وی یادآور شد: حدود 25 توتالیته رنگی در بافت این فرش با رنگ‌های سبز، آبی و قرمز استفاده شده است.

طراح فرش هفته هنر مازندران با اشاره به اینکه تنها فرشی که در مازندران بافته می‌شود فرش مربوط به شهر کلاردشت است، افزود: در مازندران کار فرش تابلویی نداریم و این کار را نمادین انجام دادیم.


*پايتخت مازندراني شد

(عباس مهدوی،مسئول روابط عمومي هفته هنر مازندران )

هفته هنر مازندران به یکی از خبر ساز ترین رویدادهای پایتخت مبدل شد و هنرمندان مازندرانی توانستند توجه رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری کشور را به خود جلب کنند.

هفته هنر مازندران که از پانزدهم مهرماه در فرهنگسرای نیاروان کلید خورد، برای خبرنگاران شبکه های مختلف صداوسیما، روزنامه ها و خبرگزاری ها پرجاذبه بود.

توانمندی های هنری مازندران توسط دوربین های بسیاری ثبت و ضبط شد و در صدر اخبارفرهنگی کشورقرارگرفت.

آیین افتتاحییه هفته هنر، یک شب خاطره انگیز و به یاد ماندنی را در نیاوران رقم زد و موجب شد تا علاقه مندان در دوسالن و ایستاده به تماشای داشته های هنری مازندران بنشینند.

غرفه های بومی جذاب، نمایشگاه هنرهای تجسمی هنرمندان، اجرای آیین های بومی توسط گروه های هنری ، روایت ابزار و معماری بومی و پذیرایی های سنتی، از زوایای مختلف مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

هفته هنر مازندران پس از آیین افتتاحیه و انعکاس گسترده رسانه ای توجه پایتخت نشینان را به خود جلب کرد .

علاوه بر بخش های مختلف خبری، شبکه خبر نیز برنامه صبح و خبر خود را با دعوت از مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به این رویداد اختصاص داد تا در برنامه اي زنده،اهمیت این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

رسانه های پایتخت معتقد بودند که به رقم سفرهای میلیونی و متعدد تهرانی ها به مازندران، هنوز زوایای مختلف فرهنگ و هنر این استان برای شهروندان پایتخت ناشناخته است.

مطبوعات و خبرگزاری ها اطلاع رسانی نیز با تهیه گزارش های تصویری از هفته هنر مازندران بازتاب این رویداد را مورد توجه قرار دادند.

بازتاب این رویداد در مازندران نیز گسترده بود.صدا و سیما مرکز مازندران در برنامه های مختلف رادیویی و تلویزیونی به اطلاع رسانی هفته هنر پرداخت.

آیین افتتاحییه هفته هنر،خبر نخست بخش های خبری سیمای شبکه تبرستان بود.اکیپ برنامه شبانه ی شبانگاه نیز از یک روز قبل در نیاوران مستقر شد و به ثبت و ضبط ابعاد مختلف این رویداد پرداخت که از امشب(حول و حوش ساعت 10 شب) شاهد پخش آن از شبکه استانی خواهیم بود.

تعدادی از فعالان رسانه ای استان نیز با حضور در نیاوران سهم خود را در معرفی فرهنگ و هنر مازندران ادا کردند.

انعکاس گسترده این رویداد در تهران بیانگر جذابیت های هنر مازندران برای عموم ایرانی هاست که از مازندران تنها سرسبزی و سواحل دریا را در ذهن تصور می کنند.

هفته هنر این مدعا را به اثبات رساند که هنرهای بومی و معاصر هنرمندان مازندرانی می تواند علاوه براحیای هویت ناب مردمان این دیار، توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود معطوف سازد.


  • روح اله مهدی پورعمرانپاسخ به این دیدگاه 0 0
    سه شنبه 18 مهر 1391-0:0

    باسلام وخسته نباشید .باهمه ی زیبایی هایی که دربرگزاری هفته ی مازندران دیده می شود ، یک نکته باقی می ماند که آیا جوانان ودختران امروزمازندران به همین شیوه لباس می پوشند که دراین جشنواره نمایش داده شده است ؟ آیا قصداین است که این فرهنگ پوششی درمازندران اشاعه داده شود ؟ یا فقط ایجاد زیبایی های بصری مدنظر است ؟

    • شنبه 13 دی 1393-23:48

      با سلام خدمت دوستان ...
      جناب آقای مهدی پور عمران :
      خدمت شما عرض کنم که - من خودم یکی از بازیگران این نمایش بودم ... ما فرزندان مازندران هستیم و به مازنی بودنمون افتخار میکنیم و با عشق لباس های محلی رو به تن میکنیم ... ببینید - البته نمیشه الانو با دوره های قدیم مقایسه کرد ... دوره ی قدیم این گونه لباس ها - لباس هایی بودند که مردان و زنان آن دوره - به صورت مداوم از این لباس ها استفاده میکردند ... ولی الان اینطور نیست ... شرایط فرق کرده ... ما این لباس های محلی استان خودمون رو به تن میکنیم - اما در موقعیت هایی مناسب است ... ما فقط جهت زیبایی این لباس ها رو تن نمیکنیم ... زیبایی این لباس ها یه بخش قضیه است ... اما ما هدفمون معرفی کردن فرهنگ و آداب و رسم و رسوم و آیین های استان مازندارن بود ... که خوشبختانه باز تاب خوبی هم داشت ... ما با پوشیدن این لباس ها به خودمون افتخار میکنیم و امیدوارم تونسته باشیم فرهنگ استان مازندارن رو به خوبی به مردم خوب کشورمون معرفی کرده باشیم ...
      و در اخر از جناب آقای پور عمران بخاطر نظر خوبشون تشکر میکنم ...


    ©2013 APG.ir