تعداد بازدید: 4589

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 18 مهر 1391-17:6

برنامه‌های آیینی از زندگی مردم پر کشیده است

گزارش مازندنومه از روز چهارم هفته هنر مازندران+عکس هایی از کنسرت علی اصغر رستمی+گزارش مصور از مجموعه نیاوران


مازندنومه،کلثوم فلاحی:رمضانعلی چینی‌ساز جویباری در حاشیه برگزاری هفته هنر مازندران در فرهنگسرای نیاوران اظهار داشت: سفال مازندران در غار هوتو و کمربند مربوط به هشت هزار سال قبل از  میلاد مسیح است.

این هنرمند سفالگر با اشاره به اینکه پیدایش سفال در دنیا متعلق به 10 هزار سال قبل از میلاد است، ادامه داد: در حاشیه دریای مازندران اقوامی زندگی می‌کردند که به سفالگری مشغول بودند و اکنون هم محله‌ها و منطقه‌هایی وجود دارد که ریشه در کار سفالگری داشته‌اند و کلاگرمحله، کوزه‌گرمحله و کاسگر محله از این مناطق هستند و کلا به معنای کوزه و کلاگر هم به معنای کوزه‌گر است.

چینی ساز متذکر شد: این مناطق تقریبا مانند شهرک صنعتی بوده و چند کوره مشترک داشتند و از مراوده تجاری و اقتصادی بسیار عمیقی برخوردار بودند.

وی با بیان اینکه ظروف سفال در همه خانه‌ها بود، گفت: در ظرفی به نامه "قدره" آش می‌خوردند و ظرف "گِمکا" هم ظرف مخصوص نیشکر بوده است.

این هنرمند سفالگر با اشاره به اینکه "گل لوه" ظرف مخصوص ماست بود، یادآور شد: تمام این ظروف مصرفی بودند.

چینی‌ساز با اشاره به اینکه مردم آب را در سبو نگه‌داشته و استفاده می‌کردند، ادامه داد: سبو آب را تصفیه می‌کرد و سالم و خنک نگه می‌داشت.

وی با بیان اینکه متاسفانه امروز ظروف ملامین و یکبار مصرف بلای خانمان‌سوز زندگی است، افزود: طبیعت ماست این گونه است که پس از یکی دو روز، ترش می‌شود اما در این ظروف یکبار مصرف نگه دارنده‌ای استفاده می‌کنند که 15 روز هم بماند ترش نمی‌شود.

چینی‌ساز با اشاره به اینکه شاید رسانه‌ها کمتر تبلیغ می‌کنند، ادامه داد: خانم‌های خانه‌دار هم کم کار شده‌اند.

وی با بیان اینکه از فرهنگ مصرف خودمان، دور شده‌ایم، متذکر شد: نیاز است اصالت کارمان را معنادار کرده و شکل دهیم.

چینی‌ساز با اشاره به اینکه سفال زیبایی و نجابت دارد و مربوط به فرهنگ خودمان است، تصریح کرد: سفال وارداتی نیست و حتی ذره‌ای از آن را وارد نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه در مراسم و برنامه‌ها هدایای غیر ایرانی می‌دهند، خاطرنشان کرد: ایرانی هستیم اما اقتصاد سایر کشورها را تقویت می‌کنیم.

این هنرمند سفالگر مازندرانی با اشاره به اینکه رسانه‌ها در زمینه سفال تبلیغاتی ندارند، اظهار داشت: شاید هر هنرمند و صنعتگر حوزه صنایع‌دستی به رسانه دسترسی نداشته و موقعیت تبلیغات نداشته باشد اما این رسانه‌ است که باید به سراغ هنرمند برود.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه‌ها باید به صورت مستمر برگزار شود، گفت:صنایع دستی، بازی‌های بومی و هرآنچه که داریم را باید در این نمایشگاه‌ها در مقابل دیدگان افراد قرار دهیم.

چینی‌ساز با اشاره به اینکه معرفی شخصیت‌ها، سرزمین، وقایع و ... باید در نمایشگاه مورد توجه قرار گیرد، افزود: اجرای برنامه‌های آیینی یک بازگشت به گذشته‌ها و نوعی تجدید خاطره بود.

وی با بیان اینکه برنامه‌های آیینی از زندگی مردم پر کشیده است،گفت:فضا واقعا سنتی است و همه کارهای نمایشگاه را به حقیقت پسندیدم.

چینی‌ساز با اشاره به اینکه نمایشگاه باید طیف وسیع‌تری را شامل شود، اضافه کرد: در این نمایشگاه فروش چندانی نداشتم اما به نوعی تنوع روحی هم برای من و هم برای مازندرانی‌های ساکن پایتخت است.

گفتنی است سه اثر چینی‌ساز طی سال جاری مهر یونسکو را دریافت کرده و سنت و مدرنیسم را در این آثار با هم ترکیب کرده است.

*نمایش عروسک شش متری در فرهنگسرای نیاوران

رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران، گفت: شعبونعلی،عروسک شش متری، در فرهنگسرای نیاوران به نمایش درمی‌آید.

رجبعلی فلاح در حاشیه برگزاری هفته هنر مازندران در فرهنگسرای نیاوران در رابطه با اجرای نمایش گروه ، اظهار داشت: نمایش شلان‌کشی و عروس باران امروز اجرا می‌شود.

وی افزود: شلان‌کشی حکایت از آیینی است که به نم باران و آب ختم می‌شود.

فلاح با اشاره به اینکه در گذشته برای باران‌خواهی عروسک‌هایی ساخته می‌شد، ادامه داد: مردم مازندران در زمان خشکسالی برای تسکین آمال خود، این آیین را اجرا می‌کردند و جنبه خرافی نداشت.

وی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان، این عروسک‌ها را خانه به خانه می‌بردند، تصریح کرد: صاحبخانه هم خوراکی‌هایی به بچه‌ها می‌داد و روی عروسک‌ها آب می‌ریختند.

فلاح با اشاره به اینکه عروسک نمادی از مردم منطقه و به معنای کاروان شادی بود، اظهار داشت: عروسک ریشه در بنیان کودکی و تخیل بچه‌ها دارد و کودکان رازهای خود را به عروسک‌ها می‌گفتند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران در رابطه با نمایش "شعبونعلی" گفت: شعبانلی کاراکتر مازندرانی است که اهل آلاشت سوادکوه بوده  است.

وی ادامه داد: حکایت‌ها و طنزهای بسیاری از این شخصیت شنیده‌ایم و معروف بوده است.

فلاح با اشاره به اینکه شعبونعلی بسیاری از پادشاهان را در عمر طولانی خود دیده بود، گفت:او باعث شادی همه می‌شده است.

وی با بیان اینکه با کمک علی حسن‌نژاد مسئول گروه آیینی زندگی سوادکوه، تحقیقات بیشتری در زمینه این شخصیت داشتیم، افزود: حسن‌نژاد عکس‌هایی از شعبونلی را به ما نشان داد و سعی کردیم در طراحی عروسک، آناتومی چهره عروسک نزدیک به شعبونعلی باشد.

فلاح با اشاره به اینکه این کار در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک، جزء آثار منتخب بود، ادامه داد: تمامی اعضای این عروسک غول‌پیکر قابلیت حرکتی دارد و حتی می‌تواند با زبان بدن، مفاهیمی را به بیننده انتقال دهد.

گفتنی است هفته هنر مازندران که از 15 مهر آغاز شده تا 19 مهرماه ادامه دارد.

*کنسرت مازندرانی علی اصغر رستمی در نیاوران

*تور تصویری مجموعه نیاوران

 


  • پنجشنبه 20 مهر 1391-0:0

    چرا اینها در مازندران برپا نمیشود.مگر مردم پایتخت چگونه هستند که ما نیستیم.مدیران فرهنگی استان باید این جشنواره ها را اول در خود استان برپا کنند باور کنید همین هنرمندان در شهر ودیار خودشان غریب هستند.فضای منجمد فرهنگی استان هر روز داره سردتر میشه وآقایان دارن در جاهای دیگه دنبال گرما میگردند.

    • بابک شمس ناتریپاسخ به این دیدگاه 0 0
      چهارشنبه 19 مهر 1391-0:0

      جا دارد از گزارش زیبای مازندنومه بویژه سرکار خانم فلاحی تشکر داشته باشم،ایکاش فرصت دست می داد تا می توانستم شرکت کنم...خداقوت...دست مریزاد...

      • عاشق ميراث فرهنگيپاسخ به این دیدگاه 0 0
        سه شنبه 18 مهر 1391-0:0

        جناب آقاي رمضانعلي چيني ساز جويباري. به اطلاع حضرتعالي مي رسانيم كه ديگر سفالي به عنوان مدرك تاريخي در اطراف غار هوتو و كمربند پيدا نمي كنيد زيرا سازمان محترم ميراث اين محوطه تاريخي را به شركتي با نام سنگ گستر هوتو، ببخشيد سبزگستر هوتو بخشيده است و ايشان بر روي اثار تاريخي ساختمان بنا كرده اند. وقتي ميراث فرهنگي تاريخ ما را با بتن دفن مي كند شما از چه كسي انتظار مراقبت داريد. تاريخ فرداي ما، مسئولين ما را دعا نخواهد كرد.


        ©2013 APG.ir