تعداد بازدید: 5776

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 23 مهر 1391-13:35

جاي وارش، سيو تيل بوارستي

چرا در بهشهر سیل آمد؟/متاسفانه بی دقتی در ساخت و شيب بندي معابر و خيابان ها و وجود سرعت گيرهاي مرتفع و غير استاندارد، در هر باراني موجب تجمع آب هاي سطحي در سطح شهر شده و خساراتي به شهروندان وارد می کند/آيا مي توان نام اين اتفاق را حوادث غيرمترقبه گذاشت؟

 


مازندنومه،ارسالی کاربران:شيون هايي كه در آغازين روز 22 مهر ماه در كوچه پس كوچه هاي بهشهر پيچيد، شروع فاجعه اي بود كه در گمان هيچ كس نمي گنجيد كه تبديل به بارش اشكهاي غمبار شهر شود.

 باراني كه هميشه نماد رحمت و آباداني ست اين بار به پاسخ ستم هايي رفت كه به طبيعت شده است.

 شهر صفوي بهشهر با شيب طبيعي خود و اختلاف سطح اشكاري كه از دامنه هاي شمالي و دامنه هاي پيشكوه جهان آمورا آغاز و به سمت خليج ميانكاله سرازير مي شود، هرگز نمي بايست امكان حضور سيل و بروز فاجعه انساني را به باراني چند ساعته مي داد.

بارش هاي شديد چند سال اخير در بهشهر موجب آسيب و خسارت هاي فراواني به شهروندان شده بود و هشداري بود تا دست اندكاران امور به علت يابي و رفع موانع موجود بپردازند.

متاسفانه بی دقتی در ساخت و شيب بندي معابر و خيابان ها و وجود سرعت گيرهاي مرتفع و غير استاندارد، در هر باراني موجب تجمع آب هاي سطحي در سطح شهر شده و خساراتي به شهروندان وارد می کند.

 از بارزترين اين اتفاقات مي توان به منطقه معروف به گرائيل محله واقع در بلوار شهيد هاشمي نژاد و خيابان شهيد رجايي اشاره كرد كه به علت شيب نامناسب و انباشته شده زباله در كانال ها، آب در سطح معابر عمومي جاري می شود.

 قطع بي رويه درختان جنگلي، ساخت و سازهاي غيرمجاز و بدون نظارت در حاشيه هاي شهر و بستر رودخانه هاي بزپل خيابان شهيد مدني و مسير پلنگ خيل و عدم لايروبي مناسب و اصولي، موجب بروز اتفاق ناگواري شد كه امروز شاهد آن هستيم.

 در مورد عوامل جلوگيري از حوادثي مانند سيل، قانون، وظايفي را به عهده سازمان منابع طبيعي، محيط زيست و شهرداري قرار داده است.

 در شرح وظايف سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور آمده است كه اهداف آن حفظ و حمايت، احيا، توسعه و بهره‌برداري اصولي از جنگل‌ها، مراتع، اراضي جنگلي، بيشه‌هاي طبيعي، اراضي مستحدثه ساحلي، حفاظت‌ و حمايت از آب و خاك كشور از طريق مديريت علمي بر حوزه‌هاي آبخيز و رعايت اصول توسعه پايدار مي باشد.

بخشي از وظايف سازمان حفاظت محيط زيست نيز مطالعه عوامل مخرب و آلاینده‌های مختلف محیط زیست، به کارگیری فن‌آوریهای سازگار با محیط زیست و ارائه دستورالعمل های زیست‌محیطی برای مکان‌یابی محل استقرار واحدهای صنعتی بزرگ،‌ کشاورزی و سکونت‌گاه های انسانی، تهیه و تدوین ضوابط و استانداردهای زیست‌محیطی برای مدیریت و بهره‌برداری از منابع آب، خاک، هوا، مدیریت پسماندها و زباله‌های شهری، روستایی، صنعتی، کشاورزی و کنترل دخالت در اکوسیستم‌ها بر حسب ظرفیت‌های طبیعی آنها مي باشد.

براساس ماده 55 بخشي از وظایف شهرداری، ایجاد خیابان ها و کوچه ها و میدان ها و باغ های عمومی و مجاری آب و توسعه معابر در حدود قوانین موضوعه، تنظیف و نگاهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آبها و فاضلاب و تنقیه قنوات مربوط به شهر و تأمین آب و روشنایی به وسائله ممکنه مي باشد.

همچنين شهرداري موظف است تا با اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق و همچنین رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی و کوچه ها و اماکن عمومی و دالان های عمومی و خصوصی و پر کردن و پوشاندن چاه ها و چاله های واقع در معابر و ... اقدام نمايد.

در گزارش عملكرد سال 1390 شهرداري بهشهر آمده است كه: لايروبي كل انهار به طول 15 كيلومتر 000/500/202 ريال سيل بند ورودي عباس اباد 000/000/500/1 ريال سيل بند صفي اباد بطول 93 متر 000/883/87 ريال سيل بند قائم بطول 110 متر 000/950/103 ريال سيل بند فراشمحله بطول 95 متر 000/775/89 ريال سيل بند شهيد عموزاد در 360 متر مربع 000/344/340 ريال لايروبي و ديوار چيني شهيد ساداتي بطول 360 متر 000/344/340 ريال (مشخص نيست كه چرا گزارش ساخت سيل بند شهيد عموزاد و لايروبي و ديوارچيني شهيد ساداتي با يك متراژ و قيمت همانند مي باشند) كانال زيروان 252 متر 000/000/800 ريال كل هزينه هاي انجام شده توسط شهرداري در مورد كانالها و انهار (بدون احتساب لايروبي و ديوارچيني شهيد ساداتي) در سال 1390به مبلغ 000/452/124/3 ريال مي باشد.

حال بايد پرسيد با اين هزينه هاي هنگفت انجام شده كه با درآمدهاي حاصله از مردم به انجام رسيده است چرا بايد به بلاي سيل اخير دچار شويم؟

چه كسي پاسخگوي هزينه ها و خسارات ناشي از سيل امروز مي باشد؟

 1600 مورد آبگرفتگي منازل، خسارت به 235 واحد مسكوني و خسارت كامل 50 واحد مسكوني و فوت 6 نفر از شهروندان عزيز، آخرين گزارش هاي اعلام شده توسط فرمانداري بهشهر است. آيا مي توان نام اين اتفاق را حوادث غيرمترقبه گذاشت؟

 در ميان جان باختگان، سوگ مضاعفي در مورد دختر خردسالي با نام نگين افغان نژاد وجود دارد كه براي تشييع جنازه پدرش به خانه ي پدربزرگش آمده بود و با دو عضو ديگر خانواده اش به آسمان پر كشيد.

 فرماندار محترم، نماينده مجلس شوراي اسلامي و اعضاي شوراي شهر به عنوان نماينده مردم شهر بايد با بررسي دقيق و كارشناسانه و نظارت بر عملكرد شهرداري و ديگر ادارات مرتبط با بروز سيل از تكرار اين فاجعه جلوگيري کنند.

سيو اوِر! جاي وارش سيو تيل بِوارِستي

 ته بر دل اما تير بِوارستي

خوار رودخنه ر هاكردي بدنوم

 له بساتي مردم ر بزو شبخون

 خَوِر دارنه مازرون جِه پاپلي

 خراب بَهي يِ بلبلون كِلي



    ©2013 APG.ir